4720
Sök

940 turbo(galet laddtryck)

136 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Hej

Har nyss köpt en 940 turbo

idag har jag börjat småtrimma den lite och stött på ett problem..

Allt började med att jag chippade den och skulle höja laddet.
Har innan kört på 0.8-0.9 bar (vilket är original med turbo+ paketet.. tror jag)
utan problem och tänkte att nu med chipet så kunde jag höja till 1.1-1.2 bar

Problemet är att trots att jag endast skruvade in ETT varv på WG stången så laddar den 1,3 bar på låga växlar och på 4an och 5an så laddar den på allt mellan 1.5 till 1.7 innan jag i panik läppt på gasen.

Någon som vet vad som kan vara problemet?

allt i motorn är original förutom större spridare ihoptryckt BTR och chip.

mvh
Senast redigerat av 740Ragge (2 februari 2013)

A.Sörman
1 299 Inlägg
2 februari 2013
740Ragge skrev:
Hej

Har nyss köpt en 940 turbo

idag har jag börjat småtrimma den lite och stött på ett problem..

Allt började med att jag chippade den och skulle höja laddet.
Har innan kört på 0.8-0.9 bar (vilket är original med turbo+ paketet.. tror jag)
utan problem och tänkte att nu med chipet så kunde jag höja till 1.1-1.2 bar

Problemet är att trots att jag endast skruvade in ETT varv på WG stången så laddar den 1,3 bar på låga växlar och på 4an och 5an så laddar den på allt mellan 1.5 till 1.7 innan jag i panik läppt på gasen.

Någon som vet vad som kan vara problemet?

allt i motorn är original förutom större spridare ihoptryckt BTR och chip.

mvh

Låter som wastgate slangen har hoppat av eller ett jäkla hål i den.Det är inte så att den är redan (bonn)trimad med massa T-kors ??

Forummoderator
26 552 Inlägg
2 februari 2013
Har du kopplat bort pluspaketet innan chippningen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

136 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Har du kopplat bort pluspaketet innan chippningen?

Det sitter kvar men jag fick höra att det lika gärna kunde va kvar:/

Var själv inne på spåret att det kan vara den som spökar.. men vet inte hur jag kopplar ur det visst kan jag rycka säkringen men antar att det fortfarande stör endå?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 februari 2013
turbo+ ska bort om man ska höja trycket. annars får man just såna skenladd som du beskriver

136 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
MrEricsson skrev:
turbo+ ska bort om man ska höja trycket. annars får man just såna skenladd som du beskriver

Ok då var det som jag trodde..

Men är det bara rycka säkringen eller måste rubbet bort dvs alla slangar och skit?smile

5 650 Inlägg
2 februari 2013
är magnetventilen som måste bort den som gör själva pyseffekten  sen äre bara ta ur turbo+ boxen sitter vid höger framskärm där nånstans vid luftburken. bara ta loss den från kontakten så är den urkopplad. sen en hel vanlig slang mellan turbo och wg

136 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
MrEricsson skrev:
är magnetventilen som måste bort den som gör själva pyseffekten  sen äre bara ta ur turbo+ boxen sitter vid höger framskärm där nånstans vid luftburken. bara ta loss den från kontakten så är den urkopplad. sen en hel vanlig slang mellan turbo och wg

ok detta ska testas imorgon!

en till fråga jag har tryckt min bränsletrycksregulator(lång ord) innan jag chippade bilen
nu när jag har chippat bilen så har jag kass tomgång kan det vara så att den surar ner sig nu pga för högt bränsletryck på tomgången för antar att chippet fettar på lite ytterligare.

5 650 Inlägg
2 februari 2013
kan även va tomgångs ventilen som fått skit i sig rätt vanligt fel på turbo modellerna med uppställt tryck.

vill mig minnas när ja körde 940 turbo+ så körde jag 1.2 bar och endast bränslechip rörde aldrig btr.

så jag minns inte riktigt vilket tryck allt skulle stå på om man hade ställbar inte hållt på med 940 turbos sen 2008

136 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
MrEricsson skrev:
kan även va tomgångs ventilen som fått skit i sig rätt vanligt fel på turbo modellerna med uppställt tryck.

vill mig minnas när ja körde 940 turbo+ så körde jag 1.2 bar och endast bränslechip rörde aldrig btr.

så jag minns inte riktigt vilket tryck allt skulle stå på om man hade ställbar inte hållt på med 940 turbos sen 2008

Ok men ja får tacka som fan för hjälpen imorgon åker Turbo + skiten ut
och skall även byta till en o-klämd btr och kolla tomgångsmotorn så får man se hur den går.

136 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
En liten uppdatering.

Har idag slitit bort allt vad Turbo+ heter och satt en vanlig slang från wg klockan till "turbinhuset" som det skall vara.

Laddet har slutat skena men går fortfarande upp till ca 1.4 bar då jag skruvade ner ett varv på wg stången så laddar den inte mera en 0.8.

Kan det vara så att original Wg inte går att ställa nogrannare en så dvs ett varv inn/ut= 0.4 bar.

Sök