Äger sedan några år tillbaka en Opel Manta B. En fantastisk bil att både äga och köra, desvärre är den begåvad med alldeles för lite motoreffekt från fabrik. Funderar därför på att byta motor till en kraftfullare.
Har räknat på 15kw/100kg. Eller är det max 20% effektövning som gäller fram till 88 om motorn är avgasrenad? Nedan har jag hittat några motorer som skulle få fart på kärran
Tror ju att C20XE:n är lättaste vägen till framgång Men vad krävs egentligen för att jag ska få slänga ner en av de motorstarkare alternativen, som BMW motorn t.ex? Med kadett snurran tror jag att det räckte med rekord 2.2 bromsar fram nämligen. Tror Opels effektgräns på Mantan är 150hk. Frågan är vad det blir för omfattning på projekten om man överstiger den siffran
Ni som har mer erfarenhet och kunskap får gärna komma med förslag och tips på hur ni skulle ha gjort
Äger sedan några år tillbaka en Opel Manta B. En fantastisk bil att både äga och köra, desvärre är den begåvad med alldeles för lite motoreffekt från fabrik. Funderar därför på att byta motor till en kraftfullare.
Har räknat på 15kw/100kg. Eller är det max 20% effektövning som gäller fram till 88 om motorn är avgasrenad? Nedan har jag hittat några motorer som skulle få fart på kärran
Tror ju att C20XE:n är lättaste vägen till framgång Men vad krävs egentligen för att jag ska få slänga ner en av de motorstarkare alternativen, som BMW motorn t.ex? Med kadett snurran tror jag att det räckte med rekord 2.2 bromsar fram nämligen. Tror Opels effektgräns på Mantan är 150hk. Frågan är vad det blir för omfattning på projekten om man överstiger den siffran
Ni som har mer erfarenhet och kunskap får gärna komma med förslag och tips på hur ni skulle ha gjort
Tja André
om jag inte är ute o cyklar helt nu så har jag för mig att för att kunna registreringsbesikta som ombyggt fordon måste du byta hela drivlinan, även hela bromssystemet. dock lite osäker om detta krävs på en så pass gammal bil, lättast är att du kontaktar Gustaf Ulander i Kåge som är SFRO besiktningsman och frågar han vad som krävs osv..
provade kontakta Gustaf redan för några år sedan men fick aldrig något svar. Räcker det med att byta drivlina och bromssystem så låter det ju "lindrigt", frågan är om effekthoppet blir för högt så man måste regga den som "amatörbyggt fordon". Då ska fordonet även ha bytt chassie, typ subframe eller liknande och kraftigt ombyggd kaross och det låter ju lite overkill =P
Aja ska lusläsa lite mera ute på forumen och se , kanske hittar man ett liknande projekt
provade kontakta Gustaf redan för några år sedan men fick aldrig något svar. Räcker det med att byta drivlina och bromssystem så låter det ju "lindrigt", frågan är om effekthoppet blir för högt så man måste regga den som "amatörbyggt fordon". Då ska fordonet även ha bytt chassie, typ subframe eller liknande och kraftigt ombyggd kaross och det låter ju lite overkill =P
Aja ska lusläsa lite mera ute på forumen och se , kanske hittar man ett liknande projekt
prova kontakta han via Facebook. har själv haft kontakt med han via Fejjan..