Frågor angående köp av Volvo 745 turbo disel

Eric91
7 februari 2013 · 337 Inlägg

Hej.

Det är så att jag funderar på att köpa mig en Disel som ämnet lyder.

Min fråga är om någon vet vad man ska kolla efter när man köper en D24 har aldrig ägt en Disel innan så om det finns något bra att veta med dessa motorer?

Mvh Eric

Tvattekorg Likbärgare
7 februari 2013 · 375 Inlägg

Varför vill du ha en diesel? Är det för ekonomins skull ska du inte välja D24.

D24:an är en ganska trött motor, Dock råstark från botten därav en bra dragmotor.

Törstig räkna runt litern, Jag kör min på 0,78 men min motor är kärnfrisk och jag kör snällt.

Ganska dyr att underhålla du bör byta olja efter 700 mil, Går i runt 7 liter vill jag minnas, Den ska ha helsyntet 15-40.

Ingen lekmotor, Superkänslig för varmgång kokar den är risken väldigt stor att toppen slår sig.

För ett satans oväsen, D24 låter fruktansvärt mycket, Gamla dieslar gör det men D24:an är ett extremfall.

Dock finns fördelar också, Har ett fruktansvärt fint avgasljud och bra bottendrag, Delar finns det fortfarande gott om och det mesta kan du köpa över disk fortfarande.

Är du snäll vid den så håller den längre än vad karossen gör.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Eric91
7 februari 2013 · 337 Inlägg

Hmmm mycket intressant svar!

Ja jag tänkte ha det som "fin" bil samt pendlar bil, Absolut ingen lekbil smile.

Men har hört att de kan vara svårt att få tag i en "bra" körd d24 : /

GasGlad1337
7 februari 2013 · 460 Inlägg

Eric91 skrev:
Hmmm mycket intressant svar!

Ja jag tänkte ha det som "fin" bil samt pendlar bil, Absolut ingen lekbil smile.

Men har hört att de kan vara svårt att få tag i en "bra" körd d24 : /

Sen har du ju även den dyra skatten, brukar ligga på mellan 6-7tusen om året vill jag minnas smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Eric91
7 februari 2013 · 337 Inlägg

GasGlad1337 skrev:

Eric91 skrev:
Hmmm mycket intressant svar!

Ja jag tänkte ha det som "fin" bil samt pendlar bil, Absolut ingen lekbil smile.

Men har hört att de kan vara svårt att få tag i en "bra" körd d24 : /

Sen har du ju även den dyra skatten, brukar ligga på mellan 6-7tusen om året vill jag minnas smile

Ligger den så högt? Får säga att de är miljö disel så slipper ja den wink

Joont3__
7 februari 2013 · 50 Inlägg

I mitt tycker jag att D24 är en väldigt fin motor som får väldigt mycke ovärd kritik smile
Dock ska de ju va Turbo Dieseln, o intercooler gör ju verkligen inget den heller smile Men går dock billigare när den är lite påställd än orginal, min 245 TD drar ca 0.67-0.8 men är dock väldigt frisk men är ingen av mina d24er som dragit över litern "normal" körning och ja har ägt en innan och två för närvarande smile

Så håll koll på t.ex så att de inte är olja i kylarvattnet, några onödiga olje läckage runt motorn, diesel läck runt pumpen, onormala knackningar m.m. smile samt att kontrollera när kamremmen är bytt sist smile

Och med tal på skatten låg min förra 945 på 6300:-/ år och min nuvarande 945 automat på 5625:-/år smile

Lycka till! smile

//Joont3__

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
Tvattekorg Likbärgare
8 februari 2013 · 375 Inlägg

Min 945 är lastbilsreggad, Skatten ligger då på 3100.

Ja friska D24or är en bristvara, Och fruktansvärt dyra att totalrenovera.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
M_Nilsson
13 februari 2013 · 41 Inlägg

Gamlatråd men såg att du skrev helsyntetisk olja stämmer dock inte ska va mineral olja ! Och dom dricker inte litern utan ställer du på pumpen så dricker den lite mer men sen beror de helt på hur du kör!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2013 · 13 775 Inlägg

skulle aldrig i livet hälla i en mineral olja i ett så pass modernt fordon. finns ingen fördel

lägsta klassningen är a3/b4 för dessa motorer det är huvudsaken att den klarar det men ingen nackdel om oljan är bättre. en mineral hamnar på gränsen om det är rätt olja tex så klarar biltemas 15/40 "turbodiesel" olja detta men snålheten brukar straffa sig smile

en motor kan aldrig må dåligt av en förbra olja!

EDGE (FST) 0W-40 A3/B4 (a)
Magnatec 5W-40 A3/B4
GTX A3/B4 10W-40

den rymmer förövrigt 6Liter olja
ska bytas varje 6månader eller 1000mil det som infaller först

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
M_Nilsson
13 februari 2013 · 41 Inlägg

Syntetiska oljor gör att packnings torkarsöder därför skulle jag inte köra syntetisk mineral är bra!

M_Nilsson
13 februari 2013 · 41 Inlägg

Modernt ?

Tvattekorg Likbärgare
13 februari 2013 · 375 Inlägg

Chellen skrev:
Gamlatråd men såg att du skrev helsyntetisk olja stämmer dock inte ska va mineral olja ! Och dom dricker inte litern utan ställer du på pumpen så dricker den lite mer men sen beror de helt på hur du kör!

Kom inte och säg att att en D24 dricker 0,6 eller liknande för det stämmer inte, Jag skrev räkna litern, Inte att den tar det, Dom brukar ligga på 0,8 men då kör du snällt.

Och jo det stämmer dom ska ha helsyntet!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
M_Nilsson
14 februari 2013 · 41 Inlägg

Säger som jag lärt mig och kör på minerall bättre för motorn !  Har den inte gått på helsyntet innan ska du absolut Inte ha de då de löser upp massa belägningar och skit i motorn och sen täpper de igen oljekanalerna om du har otur.

Satsa på mineral eller halvsyntetisk olja isåfall

Tvattekorg Likbärgare
14 februari 2013 · 375 Inlägg

Chellen skrev:
Säger som jag lärt mig och kör på minerall bättre för motorn !  Har den inte gått på helsyntet innan ska du absolut Inte ha de då de löser upp massa belägningar och skit i motorn och sen täpper de igen oljekanalerna om du har otur.

Satsa på mineral eller halvsyntetisk olja isåfall

Då har du lärt dig fel helt enkelt, D24:an ska ha helsyntet, Det står i instruktionsboken med.

Min motor har gått med helsyntet sedan den var ny och jag tänker inte sluta med det.

Och på vilket sätt är en mineral olja bättre för motorn?

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari 2013 · 13 775 Inlägg

Chellen skrev:
Modernt ?

ja mineral oljor användes på 50-60 och 70talet
från 80talet och framåt har ALDRIG gått med mineral olja från fabriken.

på dom äldre brukar inte gilla syntet oljorna men det är packningarna som mår dåligt

sen släpper skiten bara om någon dum jävel varit där och hällt i mineral olja någon gång
har den gått på delsyntet och hel syntet så har skiten redan lossat flera gånger om smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang