6657
Sök

Vilken motorolja i chipad v70 2.5t?

450 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
tänkte kolla om man ska köra på original 5w-40 eller funkar de bra med 10-40? ska de vara hel eller delsyntet?

Dumpersförare.
970 Inlägg
8 februari 2013
Vad har du kört med innan, hel/delsyntet?
Kvittar vilken du kör med. för man kan inte veta vad för olja förra ägarna har kört med innan.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

450 Inlägg
8 februari 2013
volvos rekommenderade duger gott å väl.
jag har chippade bilar och kör på volvos rekommenderade olja.

Dumpersförare.
970 Inlägg
8 februari 2013
Henrik-N skrev:
volvos rekommenderade duger gott å väl.
jag har chippade bilar och kör på volvos rekommenderade olja.

Jag är ingen expert. men vad har det med vilken olja man har. bara för den är chippad.

Opel Omega 2,0 16V /97

450 Inlägg
8 februari 2013
hans tråd namn "vilken lja i chippad volvo 2,5t"

svarade bara på hans fråga.

450 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
har inte köpt bilen än. ska köpa den av en kompis nu nästa vecka och ska göra en service på den direkt då tänkte jag. vilken är de volvo rekomenderar? spelar de någon roll vilken glykol man avänder till motorn? täntke att den röda är vel inriktad för alumotorer?

450 Inlägg
8 februari 2013
för din är de castrol magnatec 5-w30, dock finns de ju andra bättre oljor, och många här på garaget har jag sett i olika trådar sågat den oljan.

i min 06a är de castrol edge professional 0-w30, vet inte vad folk tycker om den och heller inte om den följer specifikationerna för att ha i din motor.

du ska ha blå glykol och inte röd som du säger

Oftast:

Röd = Monoetylen (aluminium toppar)

Blå, Grön = Propylen

450 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
okey. blir mobil 1 10-40w för tjockt? halv eller helsyntet. får tag i de väldigt billigt i så fall.

450 Inlägg
8 februari 2013
jag tycker du ska köra helsyntet samt så kolla bara att den uppfyller olje specifikationen för just din bil, brukar stå i service/instruktionsboken.

nu är inte jag någon expert men jag servar på det som jag blir rekommenderad till utav volvo. men ser ingen orsak att de inte ska funka med mobil 1 som sagt, kolla specifikationen bara.

lycka till

450 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
okey då ska jag göra detta.ang glykolen, ska de inte vara röd glykol? hela motorn är väl alu?

Forummoderator
26 675 Inlägg
8 februari 2013
ChrisO skrev:
okey då ska jag göra detta.ang glykolen, ska de inte vara röd glykol? hela motorn är väl alu?

Nej det ska inte vara röd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

450 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
Mack skrev:
ChrisO skrev:

okey. så grön eller blå då?

Forummoderator
26 675 Inlägg
8 februari 2013
ChrisO skrev:
Mack skrev:
ChrisO skrev:

Ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

450 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
Mack skrev:
ChrisO skrev:
Mack skrev:

Ja.

kanon. tack för hjälpen

330 Inlägg
8 februari 2013
Eftersom glykolens färg inte har ett skit med att göra med vad det är för glykol, varför skulle det spela någon roll vilken färg glykolen har? Glykolen är färglös, och man tillsätter färgmedel för de olika färgernas skull. Olika tillverkare har olika färg för samma typ av glykol, ibland har samma tillverkare samma färg på olika sorters glykol, avsedda för lite olika användningsområden. (tex båt vs bil vs hus & larmslingor osv.) Till en alumotor, som man tänker byta all kylarvätskan i, skulle jag undantagslöst rekommendera en underkategori till OAT. Etylenglykol, precis som "vanlig" glykol, Mer specifikt Hybrid OAT, eller också, HOAT. Min råkar vara gul i Mercan, men det är faktiskt oväsentligt vilken färg den har. Crysler har kört på orange, och Ford har kört på gul. GM's DEX-COOL® hade samma härliga orange färgton som Chryslers HOAT, men är en OAT glykol. De bör inte blandas.
B!

3 148 Inlägg
8 februari 2013
Jag hade bara kört på helsyntet av bra kvalité i en chippad turbobil.

Dumpersförare.
970 Inlägg
8 februari 2013
Henrik-N skrev:

jo men det kvittar vad du har för olja. som jag skrev man kan inte veta vad för sorts olja det har varit i innan som de gamla ägarna har kört med innan.

Opel Omega 2,0 16V /97

330 Inlägg
9 februari 2013
VolvoCoffe skrev:
som jag skrev man kan inte veta vad för sorts olja det har varit i innan som de gamla ägarna har kört med innan.

Enligt resonemanget som förts i tråden torde det bara vara att titta på färgen. Oljan i min motor är svart, och jag råkar veta att det är Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40. Vilken färg har er olja, och vad är det för något?

Självklart håller jag med talaren jag citerade. När det kommer till olja, och en oro över vad för olja som simmat runt i motorn sedan tidigare, titta i instruktionsboken. Rekommenderar de mineralolja, kör på det. Rekommenderar de del, eller helsyntet, köp helsyntet på biltema, och en flaska "undermedel" för att lösa sot och oljerester i motorn. Följ instruktionerna på flaskan, och fyll sen på motorn med enligt tillverkaren rekommenderad olja. (Undermedel = typ Wynns Oil System Cleaner. Jag vet att rekommendationen är att man använder den befintliga oljan för processen, men den är redan "full" så jag rekommenderar ett oljebyte till en billig skitolja för processen. Den billiga skitoljan är mer än bra nog för en kortare periods användling, det är livslängd och inte smörjande egenskaper som skiljer. Den oljan har sedan gjort sitt, och kan skänkas bort till någon enligt samma normer som man gör med den vanliga uttjänta motoroljan.)
B!

450 Inlägg
9 februari 2013
VolvoCoffe skrev:
Henrik-N skrev:

jo men det kvittar vad du har för olja. som jag skrev man kan inte veta vad för sorts olja det har varit i innan som de gamla ägarna har kört med innan.

då ber ja om ursäkt, fattade inte att ts frågade efter vad det använts för olja tidigare i hans bil om han trodde att de kanske var någon speciell olja då just hansbil är chippad.

lycka till med bytet

689 Inlägg
9 februari 2013
Det ska va helsyntetsolja i din motor iaf enligt volvo

Sök