3109
Sök

Köpråd: Billig bil att äga, ca 20000-25000kr

Avstängd
1 714 Inlägg
11 februari 2013
#41
Golf Mk2 1.6 förgasare. Drar 0.6, kostar ingenting att försäkra, de få delar man behöver kostar sällan över 50kr och köper du en 84 så är den skattebefriad från och med nästa år.

Detta innebär ju också att du sparar 20 papp på inköpspriset och kan lägga det på stereo och annat som gör resan behaglig smile
Senast redigerat av Emilius (11 februari 2013)


1 168 Inlägg
11 februari 2013
#42
panda666 skrev:
trippelturbo skrev:
Panda666:

Hur gammal är du egentligen? Du verkar inte ha nån koll alls

Jag, man kan få en BMW 530 och dra under litern, likaså med Saab 9-5 Aero och 9-3 Aero!

SOm sagt, du får gärna länka med ett bevis på det du säger..!!

jag är 26. fyller 27 i juni. menar inget illa mot nån pratar bara från egna erfarenheter..min 528 drar alltid motorväg 0.9-1 liter minst. aldrig sett den under det. kanske när man åker nerått..men det räknas ju inte. och det betyder inte att man då har en ständig förbrukning på 0.8 eller hur?

medans tex en polo har alltid en förbrukning på runt 0.7 aldrig mer. har ja fel? att saab 9.5 drar 0.6 tror jag absolut inte på faktiskt;smile

som sagt era bmw kanske är speciella..min e helt original

Kan påpeka att min maptunade 9-5 2,0t drack 0,68 med farthållaren på 80 med 95 bränsle.

men vad vet jag. jag fick låna brorsans polo 1,4 -03, jag tyckte den var rolig, trivsam och hade riktigt bra ljud, och gick billigt smile


51 Inlägg
11 februari 2013
#43
en skattebefriad 220,240 diesel merca wink
Senast redigerat av Spezz (11 februari 2013)

4 261 Inlägg
11 februari 2013
#44
Andromeda skrev:
panda666 skrev:
Andromeda skrev:
Jag skulle resonera lite annorlunda och sikta på en större och framförallt säkrare bil än en Fiesta om jag pendlade 10 mil per dag. För det första ska du sitta i bien över en timme om dagen, och då r det verkligen inte fel med en större, riktigt komfortabel bil. Komfort har mycket att göra med en lång hjulbas, vilket småbilar inte har. Dessutom är en äldre bil av dyrare märke ofta ruskigt bra ljudisolerad och slår lätt en fem år nyare Fiesta på fingrarna.

Åker man dessutom 10 mil per dag ökar ju sannolikheten att det kommer att inträffa en olycka vid något tillfälle, hastigheten på landsväg är högre än i staden och då sitter man hellre i en stor säker bil än en Fiesta om det skulle skita sig.

En större bil, om man bortser från V8:or och annat lite mer extremt, drar inte så mycket mer på ren landsvägskörning. På motorvägen kan man tvärtom tjäna på att ha en stark motor då den inte bhöver jobba så hårt, och växellådan är ofta drevad så att varvtalet bli lägre, medan den stackars Fiestan plågas duktigt i 120 km/h samtidigt som varvräknaren närmar sig 4000 rpm och förbrukningen drar iväg rejält.
En större bil drar markant mer än en mindre i stadstrafik då det är fler kilon som ska sättas i rullning, men väl i rull sjunker skillnaden som sagt.

Delar till en större bil av dyrare märke är ofta lite dyrare än mopeddelar till en Fiesta, men åker du 10 mil landsväg sliter du inte mycket på bilen.

Jag tänker inte förslå något märke, men en 9-5 med 2,3-motorn drar 0,64 landsväg. Bara som referens. BMW's 3,0-motor är en annan som är förvånansvärt snål, men det kanske blir lite tungt med budgeten. Det är värt det alla gånger med en större bil om du ska avverka så många landsvägsmil i den om dagen.

lol 9-5 med 2.3 motor drar 0.64?? vilket snack..smile skulle aldrig chansa med en saab att åka så långt varje dag.

är inte det bättre att pendla med en honda civic eller nått litet? för att spara på bensin pengar. det kostar mig runt 2000kr bensin pengar med min e39 528 manuel varje månad , har 50km fram o tbax till jobbet.

tänk snubben behöver åka 10 mil nu..blir över 3-4000 på bensin om han väljer stor motor.

man är inte alltid på motorväg, finns alltid nått rödljus nånstans där man startar med ettan igen..då försvinner bensin. PLus när det är vinter drar bilen alltid mer..så jag börjar misstänka att det är bättre att pendla med småbil..och låt den fan slitas lite den ska ju orka att varva lite?

alla har inte råd att köra lyxbilar till jobbet;)=

Du vet inte vad du pratar om överhuvudtaget, så jag tänker inte bemöda mig med ett svar. Är du 26 år gammal tycker jag synd om dig. Du låter som 15.

dom flesta håller med mig här inne så det kanske är du som bara är lite förvirrad, Det kan hända vem som helst.

@cheeva: ja tack alltså e39 är en tung bil så den drar lite runt litern oavsett motorväg eller landsväg för mig.

sen att snubben sa att hans saab 9-5 på 2.3 drar 0.6 låter väldigt svårt att tro

DEVIL
1 171 Inlägg
11 februari 2013
#45
Min porsche 911 turbo drar 0000000,1, kan åka minst 100000000000000000000000000 mil på en tank!

bmw m power

Evildan
11 februari 2013
#46
FIAT Punto genII en för storleken säker bil med låg bensisnförbruknng, ca 0.55 blandad körning.
Inte så varviga, varvar exempelvis mindre än BMW 318/Golf 1.6 av samma årgång på landsväg.
Billig skatt & billig försäkring, okomplicerad teknik vilket ger låga eventuella reparationskostnader.

Rata inte en direkt, åk och provkör du blir säkerligen positivt överraskad, jag med mina 183cm behöver inte ens ha sätet i bakersta läget.
http://www.blocket.se/stockholm/Fiat_pu … 12&w=2
Nu kommer säkert en uppsjö skribenter klanka ned på FIATs drifsäkerhet tillika ljudnivå, hmm, FIAT hamnade långt upp i den nyligen i SvD publicerade undersökningen
(där BMW/AUDI mfl premiumwagen gjorde bottennoteringar)
samt har du åkt Lupo och var nöjd med den är du ändå inte speciellt bullerkänslig wink

Toyota Corolla 98-02 är en billig bil att äga, runt 0.7 blandad körning och är löjligt driftsäker.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=2

Honda Civic är ävebn det en erkänt driftsäker bil med låga ägandekostnader, dessutom erbjuder dom en hel del körglädje i ett väl avstämt chassi med hög närvarokänsla och ettriga motorer.
http://www.blocket.se/sodermanland/Hond … 12&w=1
Senast redigerat av Evildan (11 februari 2013)

Ubåtsingenjör
7 304 Inlägg
11 februari 2013
#47
Evildan skrev:
FIAT Punto genII en för storleken säker bil med låg bensisnförbruknng, ca 0.55 blandad körning.
Inte så varviga, varvar exempelvis mindre än BMW 318/Golf 1.6 av samma årgång på landsväg.
Billig skatt & billig försäkring, okomplicerad teknik vilket ger låga eventuella reparationskostnader.

Rata inte en direkt, åk och provkör du blir säkerligen positivt överraskad, jag med mina 183cm behöver inte ens ha sätet i bakersta läget.
http://www.blocket.se/stockholm/Fiat_pu … 12&w=2
Nu kommer säkert en uppsjö skribenter klanka ned på FIATs drifsäkerhet tillika ljudnivå, hmm, FIAT hamnade långt upp i den nyligen i SvD publicerade undersökningen
(där BMW/AUDI mfl premiumwagen gjorde bottennoteringar)
samt har du åkt Lupo och var nöjd med den är du ändå inte speciellt bullerkänslig wink

Toyota Corolla 98-02 är en billig bil att äga, runt 0.7 blandad körning och är löjligt driftsäker.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=2

Honda Civic är ävebn det en erkänt driftsäker bil med låga ägandekostnader, dessutom erbjuder dom en hel del körglädje i ett väl avstämt chassi med hög närvarokänsla och ettriga motorer.
http://www.blocket.se/sodermanland/Hond … 12&w=1

tre helt klart vettiga alternativ !

Utav de tre rekomenderar jag civicen ... tycker den är absolut trevligast (har inte provat fiaten)

gillar civicen pga närvaron när man kör, man känner precis vad bilen gör samt så ligger de faktiskt ganska bra på vägen och är pigga små rackare. Billiga att äga är de också ! reparera kan bli dyrt men som tur är så är det sällan man behöver göra det.

Toyotan är också en bra driftsäker bil, men inte lika rolig som hondan vilket gör att hondan är lättare att leva med.


Trucker
2 710 Inlägg
12 februari 2013
#48
Förstår inte hur folk kör..

Min Saab är org i motor, 205hk, knappt 13500mil, dricker 0.85 stadskörning på vintern och under 0.7 har jag inga svårigheter och komma på landsväg! Den är manuell smile

Fart missbrukare

Ubåtsingenjör
7 304 Inlägg
12 februari 2013
#49
trippelturbo skrev:
Förstår inte hur folk kör..

Min Saab är org i motor, 205hk, knappt 13500mil, dricker 0.85 stadskörning på vintern och under 0.7 har jag inga svårigheter och komma på landsväg! Den är manuell smile

amen snälla ... 0,85 stadskörning ? de dricker ju för fan min mossas 100hästars golf jävel i stan

inte en fet chans att din saab drar 0,85 stadstrafik ... möjligtvis blandat om du är jävligt lätt på foten


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
12 februari 2013
#50
Som sagts tidigare, en "lagom" stor japan, typ Toyota Corolla eller Honda Civic, även Hyundai (jaja, korean då föhelvete) är absolut lönt att kolla på, små skottkärrehjul (billigt billigt) billiga reserv och slitdelar, billig skatt och försäkring, låg förbrukning och hög driftsäkerhet. Europeiska bilar i den prisklassen går fetbort i min bok då de oftast hade en högre nivå av elektronisk utrustning som nu känner av tidens tand och har börjat jävlas med dyra reparationer som följd, asiatiska bilar är enklare, plastigare och tråkigare, men skiten håller om man bara ser till att hålla efter rosten....

edit: bara som liten parentes kan jag nämna att sambon pendlar 12 mil/dag med en gammal corolla, tankade den för två veckor sedan när det hade varit stadigt minst 15 grader kallt i en vecka, hon hade kört 43 mil, fick i 23 liter (dvs 0,53 liter milen), klart godkänt...
Senast redigerat av TS_quattro (12 februari 2013)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

3 Inlägg
12 februari 2013
#51
Håller med zemet ovan om att det kan vara värt att unna sig något som man kommer trivas med, då man spenderar mycket tid i bilen. Har själv pendlat i många år, i början nära 20 mil om dagen. Har haft allt ifrån Ford Mondeo (-01), Honda Civic Hybrid (-06) men har nu köpt en nyare Audi A4 Quattro.

Bäst ekonomiskt var ju helt klart Hondan, så är det ekonomi man funderar över kan jag verkligen rekommendera en Civic hybrid. Bra pris i inköp nu förtiden. Men eftersom vi har vinter 8 månader om året i Sverige, så kommer jag aldrig köpa något annat än fyrhjulsdrivet i framtiden. Är guld värt att slippa oroa sig över att sitta fast på parkeringen och inte komma hem efter jobbet.

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
12 februari 2013
#52
Andromeda skrev:
Jag skulle resonera lite annorlunda och sikta på en större och framförallt säkrare bil än en Fiesta om jag pendlade 10 mil per dag. För det första ska du sitta i bien över en timme om dagen, och då r det verkligen inte fel med en större, riktigt komfortabel bil. Komfort har mycket att göra med en lång hjulbas, vilket småbilar inte har. Dessutom är en äldre bil av dyrare märke ofta ruskigt bra ljudisolerad och slår lätt en fem år nyare Fiesta på fingrarna.

Åker man dessutom 10 mil per dag ökar ju sannolikheten att det kommer att inträffa en olycka vid något tillfälle, hastigheten på landsväg är högre än i staden och då sitter man hellre i en stor säker bil än en Fiesta om det skulle skita sig.
....

En äldre, större bil är inte alltid säkrare att krocka med än en nyare, mindre. Det har hänt massor inom krocksäkerhet de senaste 15-20 åren.
Du har väl sett när de krockade en nyare Renault Modus med en "stor, säker 945a"?
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Men de kan såklart vara bekvämare att åka mycket i, det håller jag med om smile

/Mattias

Avstängd
1 714 Inlägg
12 februari 2013
#53
matteeee skrev:
Andromeda skrev:
Jag skulle resonera lite annorlunda och sikta på en större och framförallt säkrare bil än en Fiesta om jag pendlade 10 mil per dag. För det första ska du sitta i bien över en timme om dagen, och då r det verkligen inte fel med en större, riktigt komfortabel bil. Komfort har mycket att göra med en lång hjulbas, vilket småbilar inte har. Dessutom är en äldre bil av dyrare märke ofta ruskigt bra ljudisolerad och slår lätt en fem år nyare Fiesta på fingrarna.

Åker man dessutom 10 mil per dag ökar ju sannolikheten att det kommer att inträffa en olycka vid något tillfälle, hastigheten på landsväg är högre än i staden och då sitter man hellre i en stor säker bil än en Fiesta om det skulle skita sig.
....

En äldre, större bil är inte alltid säkrare att krocka med än en nyare, mindre. Det har hänt massor inom krocksäkerhet de senaste 15-20 åren.
Du har väl sett när de krockade en nyare Renault Modus med en "stor, säker 945a"?
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Men de kan såklart vara bekvämare att åka mycket i, det håller jag med om smile

Fast vem vill bli sedd dö i en Renault Modus? Hellre Cadillac då.


507 Inlägg
12 februari 2013
#54
Tyska bilar är alltid att föredra hmm, diesel är ju outstanding vad det gäller bränsleförbruk men de kan var dyr i skatt som du själv säger, sedan är ju allting beroende på hur du själv kör.

Kör du mestadels landsväg då finns det ju massor av bilar som ligger bra till vad det gäller bränsleförfrukning under förutsättning att du kör förbrukningsmedvetet, stadskörning är en dyrare historia om det är många gaspådrag och stopp.

Liten bil,liten motor och lugn körning borgar för ett billigt bilägande oavsett märke, mitt råd är att titta på bilar med kvalitet i första hand och hittar du en japsare med låga mil så är det ofta ett bra köp eftersom de är tänkta ha låga reservsdelskostnader fram till 11-12000 mil. Jag är många fördomar gentemot fiat men det är möjligt att de blivit bättre med åren. Bmw har sin compactmodell som jag själv tror är billig i drift,den är också bakhjulsdriven och det finns många av dessa och vilket borgar för att finns beg reservdelar. Audi har ju sin A3 som jag kan tänka mig går billigt med 1.6 motorn.

My car Brings Me Women

3 Inlägg
12 februari 2013
#55
Tips på hemsida om man funderar på att byta bil och jämföra månadskostnaden för olika bilar:

http://www.bilbudget.se

Tar dock inte hänsyn till reservdelskostnader, men bra om man vill se om det är billigare med en bensin- eller dieselbil t.ex.

Trucker
2 710 Inlägg
12 februari 2013
#56
CHEEVA skrev:
trippelturbo skrev:
Förstår inte hur folk kör..

Min Saab är org i motor, 205hk, knappt 13500mil, dricker 0.85 stadskörning på vintern och under 0.7 har jag inga svårigheter och komma på landsväg! Den är manuell smile

amen snälla ... 0,85 stadskörning ? de dricker ju för fan min mossas 100hästars golf jävel i stan

inte en fet chans att din saab drar 0,85 stadstrafik ... möjligtvis blandat om du är jävligt lätt på foten

Okej?! Jag har iaf inga problem med att köra under litern i stan, o allt mellan 0.8-0.9, kallstarter.
Din morsas golf dricker isf mkt!

Fart missbrukare

341 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#57
Trodde inte att A3:orna var så billiga som de är:
http://www.blocket.se/kristianstad/Audi … _3&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_a3 … _3&w=3

Den med 1.6 drar ju inte så mycket på landsväg och det känns som man får en ganska ok bil.

4 261 Inlägg
12 februari 2013
#58
trippelturbo skrev:
CHEEVA skrev:
trippelturbo skrev:
Förstår inte hur folk kör..

Min Saab är org i motor, 205hk, knappt 13500mil, dricker 0.85 stadskörning på vintern och under 0.7 har jag inga svårigheter och komma på landsväg! Den är manuell smile

amen snälla ... 0,85 stadskörning ? de dricker ju för fan min mossas 100hästars golf jävel i stan

inte en fet chans att din saab drar 0,85 stadstrafik ... möjligtvis blandat om du är jävligt lätt på foten

Okej?! Jag har iaf inga problem med att köra under litern i stan, o allt mellan 0.8-0.9, kallstarter.
Din morsas golf dricker isf mkt!

tror att du fantiserar mycket,,har aldrig hört om en saab drar så lite, med sån fet motor..

en fråga bara..vilken civic ska man satsa på da? 92 karossen eller 96???

507 Inlägg
12 februari 2013
#59
Det tror jag att man får smile


Jongen skrev:
Trodde inte att A3:orna var så billiga som de är:
http://www.blocket.se/kristianstad/Audi … _3&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_a3 … _3&w=3

Den med 1.6 drar ju inte så mycket på landsväg och det känns som man får en ganska ok bil.

My car Brings Me Women

184 Inlägg
12 februari 2013
#60
Golf IV
Polo
Lupo
Skoda Fabia
Toyota Yaris

Små bilar som är billig att äga. Låg skatt och försäkring, låg bränsleförbrukning samt reparations kostnader.



Sök