4170
Sök

Golf V (5)=usel vinterbil

österbybruk
267 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
Hej hej! som rubriken lyder, golf v är en usel vinterbil...tongue
vet någon hur man botar vintersjuka på golf V? att det samlas is på tröskeln mellan dörr och framskärm så dörren knäcks i hörnet. se bild på min sida
varför är ratten så hal att det inte går att ha rattmuff? inte för att jag har det, men jag provade för att se om ratten blev bättre, det blev den inte då rattmuffen gled... den var gjord av gummi med konstläder och hade rätt mått.
hur byter man torkarblad hö fram? armen tar i huven både när huven är stängd och öppen, har prövat att flytta den lite på splinesen, men det blev ingen skillnad.
baktorkararmen går av väldigt lätt om det är is kvar på rutan...
jag ska inte bara klaga, både väghållning och värmen är helt ok, och den drar inte mycket över 0.5lit/mil även i snömodd. mycket bättre än satelliten... men gloffen är ju ca35 år nyare

keep on cruising -or burnout:D

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 februari 2013
Jag vet inte hur mkt diskussionsunderlag tråden har, och den kommer antagligen bli låst snart.

Men det där angående dörren, jag tror tom VW tar det som en fabrikationsfel om man lämnar in det, jag minns iaf att när jag praktiserade på det lokala Berners så byttes det "dörrar" hela dagarna (Man byter inte hela dörren utan ny plåt typ limmas dit)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 803 Inlägg
11 februari 2013
Vad det gäller torkarna så behöver man sätta dessa i serviceläge, dvs rakt upp. Står beskrivet i instruktionsboken bl a.

12 086 Inlägg
11 februari 2013
Samma problem med is innanför dörren hade en polare på sin Golf IV, Golfsjuka smile De stack ut 5mm i framkant, båda dörrarna.

österbybruk
267 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
ok, men finns det nån LÖSNING på golfsjukan? i söndags isade jag av bilen i varmgarage och idag tisdag knäcktes förardörren av REN IS! är det spolarvätska och smältvatten som rinner ner i utrymmet mellan inner och ytterframskärm?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 februari 2013
Om jag minns RÄTT, så var det ngt fel med dräneringen.
Antar att det finns för lite plats där bakom så att när vattnet fryser trycker den isär alltihopa?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

847 Inlägg
12 februari 2013
Ooh vad skönt o se att fler har problem med knäckta dörrhörn. Trodde det var mitt fel när jag knäckte dörren på Frugans Golf. Lagar vw detta på goodwill efter garantin gått ut????

österbybruk
267 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
vet ej om vw lagar gratis, men grannens 05a fick lagade dörrar förra året. jag ska leta efter felbygd dränering nästa helg tror jag. annars invänta våren och leta friska dörrar på bildelsbasen.se, där kostar ialla fall en getz-dörr 1800-2500... det fick jag erfara efter att ha öppnat dörren inne i en biltvätt... tvättjäveln var 2delad, torkdelen kom för sig i slutet av programmet...

9 146 Inlägg
12 februari 2013
Är inne på andra vintern nu med min Golf V, tycker att det är en riktigt bra vinterbil faktiskt. Det där med dörrarna har jag inte märkt något av, trots att bilen alltid står ute. Ändrade dom något till någon årsmodell tro?
Att byta torkarblad fram.
1:Stäng av bilen, låt nyckeln sitta kvar.
2. Dra torkarspaken längst ner till manuella läget
3. Släpp spaken
4. Dra ur nyckeln
5. Byt torkarblad.

Att bladet bak lossnar beror nog på att att det inte sitter fast ordentligt eller så måste armen vara trasig. Mitt blad har aldrig lossnat.

österbybruk
267 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
tack för tipsen!
baktorkararmen gick av... aluarmen separerade från stålhylsan på splinesen.
instruktionsboken har jag inte rört sedan jag upptäckte att den inte tar upp säkringdosan i motorrummet... jag kan inte ta en sådan bok på allvar som inte tar mig som golfare på allvar... ska nog köpa en haynes i stället, den vågar nog berätta vad säkringarna under huven går till...

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
26 februari 2013
moparfarmer skrev:
Hej hej! som rubriken lyder, golf v är en usel vinterbil...tongue
vet någon hur man botar vintersjuka på golf V? att det samlas is på tröskeln mellan dörr och framskärm så dörren knäcks i hörnet. se bild på min sida
varför är ratten så hal att det inte går att ha rattmuff? inte för att jag har det, men jag provade för att se om ratten blev bättre, det blev den inte då rattmuffen gled... den var gjord av gummi med konstläder och hade rätt mått.
hur byter man torkarblad hö fram? armen tar i huven både när huven är stängd och öppen, har prövat att flytta den lite på splinesen, men det blev ingen skillnad.
baktorkararmen går av väldigt lätt om det är is kvar på rutan...
jag ska inte bara klaga, både väghållning och värmen är helt ok, och den drar inte mycket över 0.5lit/mil även i snömodd. mycket bättre än satelliten... men gloffen är ju ca35 år nyare

keep on cruising -or burnout:D

har du en instruktionsbok så står det där exakt hur man går tillväga när man byter torkarblad. Hundratals kunder gnäller på detta på mitt jobb men när de ser bytet så förundras de "... öhh vad enkelt det var...". Enkelt förklaring läs gärna i boken där finns massa nyttigheter & tips som finns på bilen.

Bara att tillägga att i min instruktionsbok på Manta A ifrån 1972 hitta jag saker och funktioner som jag inte hade en aning om , det du smile
Senast redigerat av valle22 (26 februari 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Sök