6630
Sök

Godkänt galler vid lb-reg?

12 086 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
Måste man ha något slags godkänt galler när man ska lb-regga en bil eller kan man bygga ett eget?

2 174 Inlägg
12 februari 2013
Germax skrev:
Måste man ha något slags godkänt galler när man ska lb-regga en bil eller kan man bygga ett eget?

Går bra bygga eget. Det ska klara en viss % av lastvikten, fördelat på bultarna som håller gallret. Finns en lista för det tex räcker inte med 2 st m6 bultar, men 2 st m8 räcker om man har ca 450 lastvikt.

Bälteshållarna ska permanent kopplas bort, och är det airbag bak blir det krångligt, då lastytan måste uppnå en viss cm² och airbag i dörrar bak tex räknas lastytan av för dom i utlöst läge. Skit konstigt jag vet men jag fick en regelbok när jag skulle regga mercan. Skulle kosta 1750 spänn typ och dom väger den i Motala.

12 086 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Ok, tack!

Vettemannen
13 februari 2013
Germax skrev:

Får man fråga varför du ska LB-regga bilen?

/Benny

12 086 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
För att få ner skatten, det betalar igen sig första året och jag använder bilen som laståsna. Kan inte se varför jag inte skulle göra det tongue

2 174 Inlägg
13 februari 2013
Germax skrev:
För att få ner skatten, det betalar igen sig första året och jag använder bilen som laståsna. Kan inte se varför jag inte skulle göra det tongue

Perfekt lb regga lite äldre bil och då germax har en herrejösses BMW så är detta bara en bruksbil gissar jag på.

Skatten blir stor skillnad om man kör lite mil och så.

Min merca kosta 7450 kr skatt om året

4450 lb regg.

Galler Ink reggning 1780 ca.

Jag äger inte bilarna mer än ett år, så jag hinner inte känna av förtjänsten, blir bara massor onödigt jobb.

På min BMW är skatten 6600 kr, på exakt samma bil fast bensin är den 2600 kr.

4000 billigare om året alltså,  333 kr mer skatt i månaden.

Med dagens soppapris får du nästan 23 liter diesel.

När jag pendlar blir de över 200 mil i månaden, och 23 liter diesel blir ca 40-45 mil.

Att åka diesel mot bensin även om skatten är dyr är extremt smart om man vill spara pengar.

Men LB reg har sina nackdelar varför jag avstår är

Har ofta folk eller barnstol bak, vill inte fiffla om något händer tex olycka.

Besiktning blir 480 emot vanlig 300 spänn.

Reggning runt 1800 kr och bygga galler.

Ska man ha bilen några år visst då är det bra, och en bruksbil är nog mer lättsåld. Men lite finare nya bilar är inte så, tvärtom.

Sök