Söker bakhjulsdrivna billar innan 1990

Alucardi
13 februari 2013 · 16 Inlägg

Vet att det finns en tråd med flera modeller av bakhjulsdrivna bilar. Men jag är lite mer specifik i mitt önskemål. Jag söker bilar som är innan ~1990. Motorn skall helst vara av den lättare typen så ingen b23:a osv. Detta för att det skall sitta i en mazda 323 ano 1978. B23 går i med låda och allt men trots utanpåligande oljepump osv så räcker inte höjden till sen att den väger satan gör inte saken bättre.
Vankel 13a osv finns som intresse men efterfrågan på dessa motorer är för hög likaså priset. Jag vill inte i detta skede lägga för mycket pengar på låda och motor utan söker något billigare alternativ.
Så tipsa på nu med motorer av lite mindre typ och det skall gärna ha 5 växlad låda.

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
13 februari 2013 · 467 Inlägg

vad sägs som m20 motorerna från bmw?
m20b20/23/25

med antingen Getrag 240 eller 260, 5 växlade

-stoffe-
13 februari 2013 · 1 271 Inlägg

varför ens ta från en bil som är rwd ? går juh lika bra att ta från en fwd

horbybonnen
13 februari 2013 · 1 160 Inlägg

opel  manta, ascona, rekord mm

Alucardi
13 februari 2013 · 16 Inlägg

-stoffe- skrev:
varför ens ta från en bil som är rwd ? går juh lika bra att ta från en fwd

Skall ju vara hyfsat smidigt att trycka dit en låda med.

-stoffe-
13 februari 2013 · 1 271 Inlägg

Alucardi skrev:

-stoffe- skrev:
varför ens ta från en bil som är rwd ? går juh lika bra att ta från en fwd

Skall ju vara hyfsat smidigt att trycka dit en låda med.

brukar inte vara det stora problemet en adapter platta eller liknande är inte de svåraste. men ford motorer är inte så stora men inte så roliga häller men allt går lösa lite mått å bild på hur motorummet ser ut hade varit underbart så man förstår hur det är trångt

Alucardi
13 februari 2013 · 16 Inlägg

-stoffe- skrev:

Alucardi skrev:

-stoffe- skrev:
varför ens ta från en bil som är rwd ? går juh lika bra att ta från en fwd

Skall ju vara hyfsat smidigt att trycka dit en låda med.

brukar inte vara det stora problemet en adapter platta eller liknande är inte de svåraste. men ford motorer är inte så stora men inte så roliga häller men allt går lösa lite mått å bild på hur motorummet ser ut hade varit underbart så man förstår hur det är trångt

Jag är inte värsta bilmeken utan detta är ett projekt där jag tänkte lära mig lite om hur saker och ting fungerar. Hur får man tag i adapter platta då? Med den kan jag ta t.ex en motor från en mazda 626 90:a och dunka dit en låda från en b23:a?

En b23:a går i om man kör kylaren med en el fläkt. I övrigt är det endast höjden som sätter stopp för att den skall gå i.

Har lagt upp 4 bilder i mitt labum på hur det ser ut. Enda bilderna jag har till hands just nu.

Glesmark
13 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Varför inte dunka i en saab 2.3t från typ en 9000, enkelt och "bra"då det finns färdiga lösningar för växellådsbekymret.
Man ser ju hela bilar på blocket för typ 1000-1500 kr lite titt som tätt så att särskilt dyrt är det ju inte heller.

Emilius Avstängd
13 februari 2013 · 1 714 Inlägg

VW motorer finns adapters till att slänga på Volvo växellådor färdigt att köpa.

Alucardi
13 februari 2013 · 16 Inlägg

Glesmark skrev:
Varför inte dunka i en saab 2.3t från typ en 9000, enkelt och "bra"då det finns färdiga lösningar för växellådsbekymret.
Man ser ju hela bilar på blocket för typ 1000-1500 kr lite titt som tätt så att särskilt dyrt är det ju inte heller.

För stor för tung. Vill ju helst ha en lite mindre motor i. En gammal GTi motor hade ju varit riktigt smutt.

Glesmark
13 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Alucardi skrev:

Glesmark skrev:
Varför inte dunka i en saab 2.3t från typ en 9000, enkelt och "bra"då det finns färdiga lösningar för växellådsbekymret.
Man ser ju hela bilar på blocket för typ 1000-1500 kr lite titt som tätt så att särskilt dyrt är det ju inte heller.

För stor för tung. Vill ju helst ha en lite mindre motor i. En gammal GTi motor hade ju varit riktigt smutt.

Fine, då vet du ju vad du söker.
En "större" och tyngre motor lär väga upp med sin effekt.
Har du några siffror på vad en gammal gti-motor (från vilken bil???) väger och en 2.3t?

Emilius Avstängd
13 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Mitt 2E block (Mk3 Gti 8v) bär jag runt på i famnen utan problem iallafall.

Alucardi
13 februari 2013 · 16 Inlägg

Glesmark skrev:

Alucardi skrev:

Glesmark skrev:
Varför inte dunka i en saab 2.3t från typ en 9000, enkelt och "bra"då det finns färdiga lösningar för växellådsbekymret.
Man ser ju hela bilar på blocket för typ 1000-1500 kr lite titt som tätt så att särskilt dyrt är det ju inte heller.

För stor för tung. Vill ju helst ha en lite mindre motor i. En gammal GTi motor hade ju varit riktigt smutt.

Fine, då vet du ju vad du söker.
En "större" och tyngre motor lär väga upp med sin effekt.
Har du några siffror på vad en gammal gti-motor (från vilken bil???) väger och en 2.3t?

Skilnaden är ju lite också på elektronik mängd i det hela. Jag har en saab själv 2.3 sugis och den tar rätt bra med plats. Skulle bli lite väl trångt i mazdan med den oavsett vikt.

Emilius Avstängd
13 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Du tänker alltså ha en helt original motor i en annan bil för det är krångligt att byta styrsystem?

Kanske dags att revidera om du klarar av en sån här operation.

Alucardi
13 februari 2013 · 16 Inlägg

Emilius skrev:
VW motorer finns adapters till att slänga på Volvo växellådor färdigt att köpa.

Kan du tipsa lite vart man kan få tag i detta? kollade lite på dalhbäck men förstod inte så mycket av vad adaptrarna passade till. Delar till VW kan jag få snor billigt så finns det något som skulle passa mig som alternativ skulle det vara skit bra.

Emilius Avstängd
13 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Alucardi skrev:

Emilius skrev:
VW motorer finns adapters till att slänga på Volvo växellådor färdigt att köpa.

Kan du tipsa lite vart man kan få tag i detta? kollade lite på dalhbäck men förstod inte så mycket av vad adaptrarna passade till. Delar till VW kan jag få snor billigt så finns det något som skulle passa mig som alternativ skulle det vara skit bra.

SMT hade detta förut men nu ligger sidan nere. Men efter lite googling går det att hitta telefonnummer.

Glesmark
13 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Alucardi skrev:

Glesmark skrev:

Alucardi skrev:

För stor för tung. Vill ju helst ha en lite mindre motor i. En gammal GTi motor hade ju varit riktigt smutt.

Fine, då vet du ju vad du söker.
En "större" och tyngre motor lär väga upp med sin effekt.
Har du några siffror på vad en gammal gti-motor (från vilken bil???) väger och en 2.3t?

Skilnaden är ju lite också på elektronik mängd i det hela. Jag har en saab själv 2.3 sugis och den tar rätt bra med plats. Skulle bli lite väl trångt i mazdan med den oavsett vikt.

Elektroniken är nog inget större problem, klipper du ner elsystemet så du enbart har en box och kabelstam till motorn så är det inte mycket att göra innan du har en startande motor, lite bränslepumpsrelän och kringsaker som du inte kommer ifrån om du inte köper en förgasarmotor med mekanisk pump.

Att bygga bil skall vara en utmaning, jag tror personligen inte att det är några problem att dra det så långt som attha ner en sexa i bilen om man så vill.
Kapa i torpedväggen och modifiera fronten, finns kylare i alla möjliga former, alternativt bakmontera etc.
Vet inte riktigt vad du har för ambitioner med bilen, om det skall registreras, lekas med eller bara en kul grejj som du säljer 2 månader efter att du byggt klart den.

jockejansson
13 februari 2013 · 37 Inlägg

BMW 318is ?  Det är väl en lite roligare motor i förhållande till storlek.

Audi S4 "Lakrisbåten" (1993)
Alucardi
13 februari 2013 · 16 Inlägg

Glesmark skrev:

Alucardi skrev:

Glesmark skrev:
Fine, då vet du ju vad du söker.
En "större" och tyngre motor lär väga upp med sin effekt.
Har du några siffror på vad en gammal gti-motor (från vilken bil???) väger och en 2.3t?

Skilnaden är ju lite också på elektronik mängd i det hela. Jag har en saab själv 2.3 sugis och den tar rätt bra med plats. Skulle bli lite väl trångt i mazdan med den oavsett vikt.

Elektroniken är nog inget större problem, klipper du ner elsystemet så du enbart har en box och kabelstam till motorn så är det inte mycket att göra innan du har en startande motor, lite bränslepumpsrelän och kringsaker som du inte kommer ifrån om du inte köper en förgasarmotor med mekanisk pump.

Att bygga bil skall vara en utmaning, jag tror personligen inte att det är några problem att dra det så långt som attha ner en sexa i bilen om man så vill.
Kapa i torpedväggen och modifiera fronten, finns kylare i alla möjliga former, alternativt bakmontera etc.
Vet inte riktigt vad du har för ambitioner med bilen, om det skall registreras, lekas med eller bara en kul grejj som du säljer 2 månader efter att du byggt klart den.

Min ambition är att hamna nära orginalskick med en lite vassare motor. Sen skall den rivas och lackas osv.

Eftersom jag inte är någon direkt bilmek, så ju enklare motor med så lite elektronik som möjligt ju bättre. Vilket också betyder att bygga om framvagnen helt inte är på tapeten då mina kunskaper saknas i detta läge.

Senast redigerat av Alucardi (13 februari 2013)

LeafBox Lat Perfektionist
13 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Ford Sierra/Scorpio har en massa olika varianter ifrån typ 90-120hk (+ett par V6or, men dom är nog rätt tung)
Var ju populärt att använda dom i "Super-Seven" kit-car bilarna.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang