Köpa redan trimmad bil, grisen i säcken?

enqase
13 februari 2013 · 10 Inlägg

Hej!

Har länge hängt runt på Garaget.org och har nu en fråga som jag gått och kämpat med ett tag:
Är det värt att köpa en redan färdigtrimmad bil? Jag tänker främst på dessa två:

Volvo 850 t5 294 hk
Saab 9-5 Aero 280hk


Jag har varit och tittat på 850:in och den var i väldigt fint skick. Jag vet inte exakt hur länge den har varit körd trimmad, men minst sedan 2010. Jag är ganska säker på att den har varit trimmad sedan några år innan det också.
Den har sedan 2010 varit körd dagligen till/från jobb, så stilla har den inte stått.
När jag tittade på bilen så kändes den pigg och kry, klart den hade lite skavanker men det var inget som hade med motorn eller låda att göra.
Ägaren har regelbundet servat den och han känns verkligen som en kille man kan lita på, tror verkligen han var 100% ärlig när han berättade om bilen.
2010 så bänkade han bilen och då visades 294hk, ~244whp och 460Nm vrid.

Men till frågan, är det en stor risk att köpa denna eller liknande bilar? Den har trots allt haft 12 ägare. Har ni haft några dåliga erfarenheter av att köpa trimmat? Berätta gärna!

Mvh
Enqase

Streeetkadett Volvotrimmare
13 februari 2013 · 323 Inlägg

finns alltid risk att köpa en trimmad bil, hårt körd och slitna delar tex, upphängning framvagn, växellåda mm..
MEN är allt skött och rätt kille har ägt/äger bilen så kan den vara i mycket bra skit även om den är trimmad.
så svårt att säga hur du ska göra:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 240 V8 "Polestar" (1980)
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
enqase
13 februari 2013 · 10 Inlägg

Jo, det är just det. MEN om allt är i bra skick, finns det någon större risk att det plötsligt faller ändå? Eller är slitage den största faran när man kört trimmat ett tag? Hör titt som tätt om t.ex. toppackningar som spricker och går sönder.

Streeetkadett Volvotrimmare
13 februari 2013 · 323 Inlägg

jo en topppackning kan vara påväg men även på en stanardbil, det är omöjligt att säga men man kan säga att den har ju levt ett hårdare liv.
Allt kan haverera men det går nog sönder fortare när man har lagt på 80hk mer än original i motorn.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
enqase
14 februari 2013 · 10 Inlägg

Jo det är i och för sig sant. Min största mardröm är att köpa en bil för att den sedan veckan efter ska braka ihop, men det händer väl den bäste antar jag.

Hasselstrom
14 februari 2013 · 796 Inlägg

Du kan köpa vilken bil som helst, ny, gammal, tio mil eller 100k mil.. Kan rasa när som helst och hur som helst.
Köper du en ny så har du ju garantier osv, men att köpa en äldre bil är alltid en risk.

Det enda du kan göra är att titta, känna, lyssna och provköra så mycket som möjligt. Känns det bra, slå till. Känns det dåligt, backa undan.

Sen kan den rasa efter en vecka ändå, men det är smällan man får ta.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Brådhis * Voff voff *
14 februari 2013 · 10 278 Inlägg

Så frågan trådskaparen ställer är egentligen: Pedantskött och trimmad eller normalskött och otrimmad? Eller?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DavidSan
14 februari 2013 · 227 Inlägg

När jag skulle köpa mig en ny bil så funderade jag också på om man skulle köpa en färdig trimmad eller inte.

Det jag kom fram till är att man kan aldrig veta hur en trimmad bil har körts eller hur den har skötts, vilka delar som användes vid trimmning osv.

Så jag köpte mig en helt ny körde med den original tills jag hade tid, lust och pengar till att göra den till min egen räcer.

Det blir lite dyrare, men då vet du iaf vad som har hänt med bilen smile

nixon89 klabbarpan
14 februari 2013 · 3 041 Inlägg

Saaben är ingen äkta aero just so u now..

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 februari 2013 · 10 427 Inlägg

nixon89 skrev:
Saaben är ingen äkta aero just so u now..

Och 850n är ingen "riktig" T5 (importbil), utan en svensksåld Turbo cool

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Nobrando
14 februari 2013 · 214 Inlägg

Det blir ju billigare att köpa färdigtrimmat så länge det håller. :p

Jag köpte min Passat -00 som var trimmad, men bilen kändes riktigt bra och ägaren verkade ha gjort allt ordentligt. Du får köra på magkänsla.

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
SonphE
14 februari 2013 · 11 Inlägg

Jag tycker överlag att trimmade bilar (om det är ägaren som gjort det, inte förr förra...) är mer att lita på, man tar ju hand om sin pärla, men servar ordentligt och så vidare. Visst är den hårt körd, men det kan ju en "vanlig" bil vara med och då ofta med bristfällig service mm. Kollar man tex hojjar så har de flesta ägare koll på sina motorer på ett helt annat sätt, då det är ju en hobby och inte bara transportfordon ala åka-e4an-varje-dag-i-140-utan-service-på-flera-år-bil...

enqase
14 februari 2013 · 10 Inlägg

DavidSan skrev:
När jag skulle köpa mig en ny bil så funderade jag också på om man skulle köpa en färdig trimmad eller inte.

Det jag kom fram till är att man kan aldrig veta hur en trimmad bil har körts eller hur den har skötts, vilka delar som användes vid trimmning osv.

Så jag köpte mig en helt ny körde med den original tills jag hade tid, lust och pengar till att göra den till min egen räcer.

Det blir lite dyrare, men då vet du iaf vad som har hänt med bilen smile

Ja en vacker dag ska jag köpa en sprillans ny bil och inte oroa mig om förra ägare. Men tills den dagen kommer får man kamma blocket efter bilar och hoppas på det bästa. Jag hoppas verkligen att jag någon gång i livet får tid och pengar att köpa en helt ny bil och sedan bygg om den, byta ut delar så den till slut verkligen känns som en bil där allt är som man vill ha det.

nixon89 skrev:
Saaben är ingen äkta aero just so u now..

Jaså? Hur ser du det?

SonphE skrev:
Jag tycker överlag att trimmade bilar (om det är ägaren som gjort det, inte förr förra...) är mer att lita på, man tar ju hand om sin pärla, men servar ordentligt och så vidare. Visst är den hårt körd, men det kan ju en "vanlig" bil vara med och då ofta med bristfällig service mm. Kollar man tex hojjar så har de flesta ägare koll på sina motorer på ett helt annat sätt, då det är ju en hobby och inte bara transportfordon ala åka-e4an-varje-dag-i-140-utan-service-på-flera-år-bil...

Det är väldigt sant det du säger. Säljaren till 850in verkade verkligen bry sig om sin bil, nästan så han hade lite svårt att släppa taget om den men i detta fall så var det tyvärr tidigare ägare som trimmat.

Baker3
14 februari 2013 · 91 Inlägg

Lånar tråden lite, vad tycker ni/folk om bilar som är chippade. Är det ett plus eller rädda för att den är hårt körd?

BMW 325i "M-Sport" (2007)
FatManCustoms grön aktivist
14 februari 2013 · 846 Inlägg

Enkelt att se till varför SAAB:n inte är en Aero : han skriver det i annonsen.
Det är en 170-hästare som fått Aeron's turbo och lite andra delar bytt, men det står som sagt i annonsen.

Jag själv hade inte varit rädd för att köpa en trimmad bil om den är trimmad på rätt sätt!
Ett jätteenkelt test är att se om det sitter en öppen dumpventil på en bil som har luftmassemätare.
Gör det det så hade jag släppt den bilen och gått därifrån då ägaren uppenbart bryr sig mer om att det ska låta tufft än att motorn ska må bra wink.
Samma sak gäller det om det sitter ett öppet luftfilter som sitter inne i motorutrymmet!
Mmm, en massa varmluft som motorn suger i sig och går sämmre av...
Men tufft, det låter det ju när man kör förbi korvmojen!

Just my 2 cents.

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Baker3
14 februari 2013 · 91 Inlägg

Confide skrev:
Enkelt att se till varför SAAB:n inte är en Aero : han skriver det i annonsen.
Det är en 170-hästare som fått Aeron's turbo och lite andra delar bytt, men det står som sagt i annonsen.

Jag själv hade inte varit rädd för att köpa en trimmad bil om den är trimmad på rätt sätt!
Ett jätteenkelt test är att se om det sitter en öppen dumpventil på en bil som har luftmassemätare.
Gör det det så hade jag släppt den bilen och gått därifrån då ägaren uppenbart bryr sig mer om att det ska låta tufft än att motorn ska må bra wink.
Samma sak gäller det om det sitter ett öppet luftfilter som sitter inne i motorutrymmet!
Mmm, en massa varmluft som motorn suger i sig och går sämmre av...
Men tufft, det låter det ju när man kör förbi korvmojen!

Just my 2 cents.

Tycker nog precis likadant som du. Jag skulle nog inte alls vara rädd för en chippad bil iaf efter jag själv chippade.
Men som du säger, skillnad om det sitter öppet filter och öppen dump!

Senast redigerat av Baker3 (14 februari 2013)

BMW 325i "M-Sport" (2007)
turbodeath
14 februari 2013 · 2 452 Inlägg

för dom pengarna han begär så är det ingen fantasisumma heller,o delar till volvo finns ju överallt o billigt,samnt lättmeckade med...är nog bara o testköra bilen o tycker du det ser bra ut så slår du till,annars är det bara o backa o leta efter annan.

döden kommer tillbaka
FatManCustoms grön aktivist
14 februari 2013 · 846 Inlägg

Baker3 skrev:
Tycker nog precis likadant som du. Jag skulle nog inte alls vara rädd för en chippad bil iaf efter jag själv chippade.
Men som du säger, skillnad om det sitter öppet filter och öppen dump!

Skönt att jag inte är ensam, läser man texten till volvon så sitter det en öppen dumpventil på den och luftfiltret han har ju inte angivit vart det sitter någonstans. Antar alltid det värsta, haha!
Jag hade letat efter en annan Volvo om jag prompt skulle ha en om vi säger så smile.

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 februari 2013 · 3 929 Inlägg

Köpa färdigtrimmad bil är okej om det är riktigt trimmat. Att köpa en chipstrimmad bil så tänker jag bara på en 19 åring som chipsat den och kört skiten ur den.
Samt som folk säger, är det öppet filter/öppen dump så gå därifrån. Det är det absolut sämsta skiten man kan ha på en bil som inte kommer upp i sån effekt att den behöver det.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
_Jonex_ Byggare Behm
14 februari 2013 · 562 Inlägg

Köpte min Gt4 och den var trimmad med höjt laddtryck ( för högt) och just inget mer. Det blev ett projekt som kostat mer än det dubbla den kostade i inköp och den är inte "klar" än. Men så vill jag bygga rätt/hållbart och inget halvtask, Entusiast blev man på köpet tongue

Generellt : Kolla vad ägaren vet, är kända fel/brister ombyggda eller åtgärdade vid trimmningen så skulle jag säga att det är ett bra köp. Vet ägaren däremot ingenting om dom vanligaste felen på t.ex en Volvo turbo så blir jag misstänksam.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang