Bila från Linköping till Irak och tillbaka. Tips, råd och synpunkter mottages.

Kmarcus
13 februari 2013 · 854 Inlägg

Vi är 4 grabbar som planerar en resa till Irak i april. Under dom dryga två veckorna vi blir borta kommer vi färdas ca 1100 mil. Vår plan är att köpa en bil för 25-30 tusen, då jag gillar BMW lutar det just nu åt en e39 523-528 med manuell låda. Jag har ingen större erfarenhet av just e39 sedan innan mer än att man färdas komfortabelt och att dom är behagliga att köra.

Jag vill gärna ha input på bilval (farthållare är ett krav) och om någon annan har liknande erfarenheter att dela med sig av.


OCH nej, jag skojar inte.
Mvh Marcus Källstrand

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Helvete_racing Arg Snickare
14 februari 2013 · 875 Inlägg

jag skulle aldrig köra en bil för 25-30 tusen så långt utan backup.

eller ja om det inte gällde en volvo från 200 / 700 / 900  serien.

Senast redigerat av Helvete_racing (14 februari 2013)

Kmarcus
14 februari 2013 · 854 Inlägg

Utan backup?

Ser inte vad som skulle vara så farligt, bilen gås självklart igenom grundligt innan avfärd.

Problemet med en Volvo är att om något går sönder är det troligen omöjligt att hitta reservdelar.

Senast redigerat av Kmarcus (14 februari 2013)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Glesmark
14 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Kmarcus skrev:
Utan backup?

Ser inte vad som skulle vara så farligt, bilen gås självklart igenom grundligt innan avfärd.

Problemet med en Volvo är att om något går sönder är det troligen omöjligt att hitta reservdelar.

Generatorkol, servo/fläktrem /generatorrem, en flaska glykol och motorolja, en skruvmejsel och skiftnyckel.
Allt får plats i en påse i skuffen, sen har du allt som behövs wink

Glesmark
14 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Är också fundersam varför ni skall åka till Irak och tillbaka på 2 veckor?
1100 mil tar ju ungefär hela tiden att köra, sen hinner ni vara där 2-3 dagar innan det är dags att vända hem igen?
Ta flyget....

rallyrickard
14 februari 2013 · 67 Inlägg

Hoppas bilen håller hela vägen annars kan d bli jobbigt. Inte så där jätte mycket verkstäder i Irak. Good luck

Volvo 940 LTT "Iccez 940" (1996)
Dirtymike
14 februari 2013 · 1 532 Inlägg

GLÖM BMW köp en Nissan Patrol årsmodell kvittar dom äldre ligger på runt 20-30000kr.
Finns en orsak till varför expeditioner använder dom bilarna + att det är lättare att få tag på diesel oxå.
Du kan meka en sån med skruvmejsel o skiftnyckel och äre nåt fel som är trasigt så är silvertejp bra tillhands.

Jeep J20 (1978)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 februari 2013 · 2 972 Inlägg

http://www.vitarbilen.se/category/vi-ta … och-retur/

Här är några lirare som körde till Uzbekistan och tillbaka, över 2000 mil i en Audi 100 från 80-talet.
Läs mer exakt om själva resan här: http://www.vitarbilen.se/vi-tar-bilen-2 … orvagsnat/
I norra Turkmenistan kostar soppan ca 1,50 kr/l !! smile
Antal samtal med polis (ej tull eller gatupolis inräknat): 27st

Ja, mycket matnyttigt där inför en sån tripp!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
mb_pucken
14 februari 2013 · 5 087 Inlägg

jag skulle valt en w123 med 240d eller 300d under huven. de som inte finns på en bil kan ej gå sönder ock det kryllar av dom i värden. nya hjullager och ett extra bränslefilter så är de bara å åka.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
hangman
14 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Kmarcus skrev:
Vi är 4 grabbar som planerar en resa till Irak i april. Under dom dryga två veckorna vi blir borta kommer vi färdas ca 1100 mil. Vår plan är att köpa en bil för 25-30 tusen, då jag gillar BMW lutar det just nu åt en e39 523-528 med manuell låda. Jag har ingen större erfarenhet av just e39 sedan innan mer än att man färdas komfortabelt och att dom är behagliga att köra.

Jag vill gärna ha input på bilval (farthållare är ett krav) och om någon annan har liknande erfarenheter att dela med sig av.


OCH nej, jag skojar inte.
Mvh Marcus Källstrand

Vem i helvete vill åka till Irak? Haha.

Riskera bli dödad och bilen lär bli snodd första dagen.

Ska ni åka ner göra svenska böneutropp kanske haha. Lycka till. Jag skulle satsa på en diesel iaf.

hangman
14 februari 2013 · 2 174 Inlägg

95 oktan soppa finns inte i Irak typ 91 och neråt det går inget vidare så satsa på diesel. En ej commonrail så man kan hälla precis vad som helst i tanken, ta med några extra diesel filter stora verktygslådan lite remmar reservhjul...

Kmarcus
14 februari 2013 · 854 Inlägg

Varför vi ska åka bil är dels pga att flyget kostar 5000/pers och att det inte blir speciellt spännande. Vi får dessutom se delar av världen som majoriteten av oss västerlänningar knappt visste existerade eller bara sett på nyheterna. Det blir en resa som vi kommer minnas resten av våra liv. Hela färdvägen blir "resan" inte vistelsen i Irak. Så om vi bara är där några dagar gör inte så mycket.

Att grundläggande delar och verktyg tas med är självklart. Risken för att något totalhavererar är liten om bilen gås igenom innan, gör den det får vi i värsta fall ta flyget hem. Att det inte skulle finnas verkstäder har jag svårt att tänka mig (men ska kollas upp en extra gång), det finns ju bilar i Irak också... Och någon måste laga dom.

Att rekommendera en Patrol känns sådär, det finns en på blocket just nu under 30k. Mycket tveksam om du dessutom vill färdas i 120-130 i en sådan. Och fyra vuxna? Angående diesel så har jag hört tvärt om, men ska också kollas upp.

Tack till er som kommit med bra och seriösa råd.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
cewee
14 februari 2013 · 349 Inlägg

Kmarcus skrev:
Varför vi ska åka bil är dels pga att flyget kostar 5000/pers och att det inte blir speciellt spännande.

Köper ditt argument till fullo med att hela resan blir en upplevelse och ni får uppleva saker man bara kan drömma om. Men om du tycker 5000:- för flyget blir för dyrt så rekomenderar jag att inte ta bilen. Kommer garanterat överskrida den summan per person, oavsett om det går smärtfritt hela vägen eller inte.

Såg att du funderade på bmw e39, sålde min(528i) för två veckor sen. Riktigt trevlig bil som gick bra med låg förbrukning. Men som resterande gubbar sagt, satsa på en diesel..

viccoA
14 februari 2013 · 3 110 Inlägg

Varför verkar alla i tråden så nervösa?
Man får inte generalras varje vecka direkt. Mina föräldrar bor i södra spanien (650mil ToR), händer att jag kör till dem med brorsans gamla e39 540 -97 (helst med farthållaren på närmare 250 på autobahn), brukar kolla oljenivån var 3:de gång jag tankar om jag kört merparten i 200+, i normalt motorvägstempo kollar jag oljan var 500:e mil. Oftast behövs inga vätskor fyllas mellan servicearna men det är bra att ha lite koll.

Mitt tips är att köpa bilen redan nu så ni hinner hitta eventuella fel tills ni ska åka.
Bensinen är av lägre kvalité men på en modern motor med adaption är det inget större problem, undvik en chippad turbobil då de är känsligare.

Danny-D
14 februari 2013 · 67 Inlägg
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
14 februari 2013 · 1 778 Inlägg

En 523-528 är riktigt pålitliga bilar. Skulle nästan vilja påstå att risken är mindre att bli stående med en e39 än med en 2/7/940.
Sen beror det såklart på hur bilen är servad osv sedan tidigare.
Och du kan inte åka bekvämare för dom pengarna.
Men en extra extra service innan med vatten pumps byte, kanske generator och soppa pump då är ni nästan odödliga.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Kmarcus
14 februari 2013 · 854 Inlägg

Absolut, men då missar vi som sagt själva färdvägen. Du som har erfarenhet, hur är e39 i chassiet? Vanligt att bussningar ger upp och leder som brukar bli dåliga? Tyvärr blir utbudet mindre med en diesel, men om vi börjar leta nu borde det gå att hitta en vettig.

Känner lite samma sak, vi ser resan som ett ordentligt äventyr och ser vi till att allt är ok innan avfärd borde det inte bli några större haverier.

Tack ingen för bra input.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Christoffer91 Avstängd
14 februari 2013 · 101 Inlägg

En bra sak att göra innan ni åker är ju iallafall att byta alla oljor remmar och om nåt är påväg att bli dåligt passa på att byta det också...och se till att ha med lite reservdelar oljor vätskor m.m och jag tror att så länge ni liksom kör normalt med bilen och inte buskör så borde det ju inte vara några problem...Har en kompis som bilar ner till serbien varje sommar och han har aldrig haft några problem smile och han körde dit med en gammal 740 en gång smile

Kmarcus
14 februari 2013 · 854 Inlägg

En V8 brukar inte vara bensinsnål direkt, vi letar inte efter den snålaste bilen men att köra på litern istället för 0,8 känns bara onödigt. Jag har dock inte erfarenhet av just den motorn.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang