Caroline's Peugeot 206 Xs Projekt

Syftet med mitt projekt på min 206:a är att jag vill ha en snygg bil som jag känner att jag har fixat själv, det är mycket roligare att åka runt i en bil som inte ser exakt likadan ut som alla andra. :D
  • 46 Följare
  • 43 148 Visningar
  • Projektet avslutat 13 september 2015
pompe90
21 juli 2013 · 408 Inlägg

Caroline94 skrev:

Djo skrev:

Caroline94 skrev:
roliga nyheter!
Idag knackade det på dörren och där står en postman med ett pakeet, och det var inget mindre än mina coilovers. big_smile Så nu är det bara att montera, hehe! wink

Då vill man ha bild på peggan låg som ett as smile

Jaa grejen är ju tt det r olika dämpare fram och bak, så jag vet inte hur jag ska göra med bakre, eftersom det tar ett tag att sänka bakre delen så blir det jobbigt om man ska sänka och höja varje gång det blir vinter och vår, men ska försöka sänka så mycket som möjligt bak utan att jag ska behöva vara där och fippla igen. smile

eller så får du ha dina vänner i bilen i bak på sommaren så den ser sänkt ut i bak wink skämt åsido
lite trixigt att fixa med bakaxeln men om den inte är allt för rostig så tar det nog 2tim kanske å fixa för nybörjare med rätta verktygen och en guide att gå efter.
Så välj hellre lite högre än tänkt så blir det kanon, för man vill ju absolut inte att den skall se baktung ut även om den är fullastad så att säga :-p

börjar arta sig med tillpiffningen, ser bra ut faktiskt. Så porrigt med öppetluftfilter på Peugeots sugmotorer, låter fint.

blir det att fixa till baslåda å fästa steget bättre sen?
å skall du inte ha GTI vinge? smile

Senast redigerat av pompe90 (21 juli 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Caroline94
21 juli 2013 · 55 Inlägg

pompe90 skrev:

Caroline94 skrev:

Djo skrev:

Då vill man ha bild på peggan låg som ett as smile

Jaa grejen är ju tt det r olika dämpare fram och bak, så jag vet inte hur jag ska göra med bakre, eftersom det tar ett tag att sänka bakre delen så blir det jobbigt om man ska sänka och höja varje gång det blir vinter och vår, men ska försöka sänka så mycket som möjligt bak utan att jag ska behöva vara där och fippla igen. smile

eller så får du ha dina vänner i bilen i bak på sommaren så den ser sänkt ut i bak wink skämt åsido
lite trixigt att fixa med bakaxeln men om den inte är allt för rostig så tar det nog 2tim kanske å fixa för nybörjare med rätta verktygen och en guide att gå efter.
Så välj hellre lite högre än tänkt så blir det kanon, för man vill ju absolut inte att den skall se baktung ut även om den är fullastad så att säga :-p

börjar arta sig med tillpiffningen, ser bra ut faktiskt. Så porrigt med öppetluftfilter på Peugeots sugmotorer, låter fint.

blir det att fixa till baslåda å fästa steget bättre sen?
å skall du inte ha GTI vinge? smile

Ja vi får se hur det blir med sänkningen, men har typ aldrig folk i min bil så det spelar egentligen ingen roll, men har tänkt att sänka bak lika mycket som jag har fram nu, för ska sänka mer fram sen. (kommer bilder sen när jag är klar med sänkningen bak) SKa förmodligen sänka nu i veckan någongång smile

Steget och baslådan har jag faktiskt satt fast med kardborre och det sitter faktiskt riktigt bra, har inte lossnat en enda gång. Kan typ inte fästa det bättre då bottnen på min baklucka är bara tyg typ, men det sitter bra nu.

Har tänkt enda sen jag köpte bilen att jag vill ha en gti vinge, men inte bestämt mig än, tycker den ser lite fränare ut då.

Caroline94
26 juli 2013 · 55 Inlägg

MORE PINK

Längesen jag uppdaterade nu, förlåt! Men nu är det lite grejer på gång och har lite nya planer!
Har satt i en rosa lampa i bakluckan och i bilen, sen så har jag piffat till det lite med en rosa auxkabel (mm fint) Sen mina damer och herrar har jag tänkt väldigt mycket på att lacka den här mittenkonsolen i någon snygg rosa färg, så om ni har några tips skriv dom mer än gärna för jag hittar inte någon perfekt, vill helst att den inte ska vara så mörk, och om ni kan färgkoderna är ju det ett stort plus. Sedan har jag hittat färg man kan lacka bromsoken i, hittade metallicrosa och det var faktiskt snyggt, då ställer jag frågan till er, jag ska ju svarta ner hela min bil, då blir det väl inte fult med rosa bromsok? Märks det att jag tycker om rosa eller? smile Bomba gärna med förslag med vad jag kan göra, kan också berätta för er att min bil håller på att sänkas nu och jag har den imorgon om allt går rätt till, annars får det vänta till nästa vecka, så håll tummarna med mig!
Ni får en bild på lampan så länge så får ni mer bilder sen på sänkningen.
http://i1112.photobucket.com/albums/k484/Carronas/IMG_5050-1.jpg

Senast redigerat av Caroline94 (26 juli 2013)

Djo
26 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Lysande smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Caroline94
31 juli 2013 · 55 Inlägg

det gick inge bra att sänka min bil, som de flesta vet har jag inga vanliga fjädrar bak, utan jag har nått annat som jag tillfälligt glömt bort namnet på, om det är någon som sänkt en 206a förut snälla ge mig tips eller vad som helst. Jag tror att det är torsionsstagen som krånglar, den vill inte lossna. Jag tror det har rostat fast eller något :s Så än så länge är det highhighhigh in the back.

SgtCrilly Hemmainstruktör
31 juli 2013 · 641 Inlägg

Om du kollar mitt 206 projekt finns det lite bilder hur jag gjorde, fick kapa av dom för det gick inte att slå loss båda ändorna samtidigt. Var inte roligt men klart värt slitet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 24&p=3

Lycka till smile

Senast redigerat av Crilly (31 juli 2013)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Kevin94
31 juli 2013 · 187 Inlägg

Crilly skrev:
Om du kollar mitt 206 projekt finns det lite bilder hur jag gjorde, fick kapa av dom för det gick inte att slå loss båda ändorna samtidigt. Var inte roligt men klart värt slitet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 24&p=3

Lycka till smile

vart köpte du dina nya torsionsstag efter du hade kapat dina gamla? smile

SgtCrilly Hemmainstruktör
31 juli 2013 · 641 Inlägg

Via jobbet, altså Peugeot original.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Kevin94
31 juli 2013 · 187 Inlägg

Crilly skrev:
Via jobbet, altså Peugeot original.

okej smile

Hur många miljoner kosta dom då da? wink

SgtCrilly Hemmainstruktör
31 juli 2013 · 641 Inlägg

Kevin94 skrev:

Crilly skrev:
Via jobbet, altså Peugeot original.

okej smile

Hur många miljoner kosta dom då da? wink

Har för mig dom var runt 1500:-, har ju lite rabatt också men under en miljon iaf smile

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Kevin94
31 juli 2013 · 187 Inlägg

Crilly skrev:

Kevin94 skrev:

Crilly skrev:
Via jobbet, altså Peugeot original.

okej smile

Hur många miljoner kosta dom då da? wink

Har för mig dom var runt 1500:-, har ju lite rabatt också men under en miljon iaf smile

haha okej smile 1500kr för båda eller för en? smile

SgtCrilly Hemmainstruktör
31 juli 2013 · 641 Inlägg

Kevin94 skrev:

Crilly skrev:

Kevin94 skrev:

okej smile

Hur många miljoner kosta dom då da? wink

Har för mig dom var runt 1500:-, har ju lite rabatt också men under en miljon iaf smile

haha okej smile 1500kr för båda eller för en? smile

Tror det var för båda, men över ett år sedan så kan vara fel med. Bäst e ju å ringa till din lokala peugeot handlare eller kolla ebay så vet du säkert vad det kommer gå på.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Caroline94
17 augusti 2013 · 55 Inlägg

Halloj!
Sänkningen gick åt h-vete igen så den är fortfarande hög, men inte ger vi upp för det, vi ger det en sista chans innan vi försöker något nytt, så nästa helg får vi se om det blir några framsteg.  Dock så har vi sett nu att han har lyckats sänka den på ena sidan bak, men inte på den andra, jag förstår mig inte så jätte mycket på hur man sänker min bil bak så får kolla nogrannare nästa gång då jag ska vara med.
Men jag har fått några nya planer nu medan. Jag och några vänner ska försöka tona bakrutorna själva, det blir lättare eftersom man kan skruva av mina bakrutor så vi ska i alla fall prova det. (är snål när det gäller toning, så tråkigt att lägga pengar på) Sen så har jag ju tänkt lacka det där inne i bilen som ni redan vet. Sen har jag en fundering, till nästa sommar ska jag ju köpa nya fälgar, och jag måste ändå ha 3 nya däck, så jag funderar på om jag ska sattsa på 17" istället för 16", tror det kan bli bättre faktiskt.

Justja, bilen har fått sig en polering också, tänkte skölja av den kanske ikväll så kan jag lägga ut lite bilder, nu ser hon svart ut och inte mattrepig, hehe!

Ge mig mer tips för vill få igång något nu, det känns som att det har stått still för länge smile

Senast redigerat av Caroline94 (17 augusti 2013)

oscarmalmlund
22 februari 2014 · 671 Inlägg

tona dimljusen fram svarta eller ja mörkare ! riktigt snygg big_smile

Spana in mitt miata projekt!
Smidd motor, rotrex kompressor, ecumaster black med adu 5", bc racing zr 3-vägs coils osv!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325847
pompe90
23 februari 2014 · 408 Inlägg

Caroline94 skrev:
Halloj!
Sänkningen gick åt h-vete igen så den är fortfarande hög, men inte ger vi upp för det, vi ger det en sista chans innan vi försöker något nytt, så nästa helg får vi se om det blir några framsteg.  Dock så har vi sett nu att han har lyckats sänka den på ena sidan bak, men inte på den andra, jag förstår mig inte så jätte mycket på hur man sänker min bil bak så får kolla nogrannare nästa gång då jag ska vara med.

Om du får mer problem med säkningen eller veta mer ingående hur det funkar finns forumet www.peugeot-sport-club.se wink erfarna mekare finns där på just peugeot.. duuh ?

Sen finns det ju ett antal folk i dalarna som har kompetens som kan visa men även hjälpa. Allt beror på hur snällt man frågar på forumet wink))))

Hoppas det har gått framåt sen du skrev sist (aug -13)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Caroline94
22 mars 2014 · 55 Inlägg

pompe90 skrev:

Caroline94 skrev:
Halloj!
Sänkningen gick åt h-vete igen så den är fortfarande hög, men inte ger vi upp för det, vi ger det en sista chans innan vi försöker något nytt, så nästa helg får vi se om det blir några framsteg.  Dock så har vi sett nu att han har lyckats sänka den på ena sidan bak, men inte på den andra, jag förstår mig inte så jätte mycket på hur man sänker min bil bak så får kolla nogrannare nästa gång då jag ska vara med.

Om du får mer problem med säkningen eller veta mer ingående hur det funkar finns forumet www.peugeot-sport-club.se wink erfarna mekare finns där på just peugeot.. duuh ?

Sen finns det ju ett antal folk i dalarna som har kompetens som kan visa men även hjälpa. Allt beror på hur snällt man frågar på forumet wink))))

Hoppas det har gått framåt sen du skrev sist (aug -13)

Nja inte några stora framsteg direkt. har lagt bilenfixandet på hyllan under vintern. Just nu är min stora fråga vad jag ska ha för fälgar. Vill ju ha nya men jag vet inte hur mycket pengar jag vill lägga ner på bilen, finns en massa andra grejer jag vill ha och behöver. Och det verkar omöjligt med sänkningen. Håller nästan på att ge upp. 'Den ser inte sååå hög ut längre men den är ju lägre fram, men jag vill ju sänka den ganska mycket till så får fundera ut en lösning eller om jag helt enkelt ska sattsa mer på min nästa bil.

marcuda
11 april 2014 · 4 Inlägg

Bättre sent än aldrig inlägg big_smile

Tänk på att rädda din bakvagn på peggan!! Oavsett om man bytt ut den eller inte så borra i smörjnipplar i bakaxeln vid nållagrerna så de inte skär ihop. Tryck sedan in ordentligt med fett, gör inget om det kommer ut genom sidoplåtarna om det gör det på bakaxeln. Det är olika beroende på hur slitna nållagerna är.
Detta gäller alla 206:or, har gjort det på min pegga.
Om du inte gör detta så är det stor chans nån gång att lagrerna skär ihop (gnisslande bakvagn) och skär fast i axeltappen som medför bakvagnsbyte sad


Notis: Bakvagnen sänker du genom att ta ur torsionsstagen och rotera dem ett par kugg och sedan sätta tillbaka dem. (de två tvärgående stagen)

Min pärla men icke laddat upp bild på var smörjnippeln ska sitta: http://www.garaget.org/?car=348017

Senast redigerat av marcuda (11 april 2014)

krolle_se
12 april 2014 · 227 Inlägg

marcuda jag undrar om det kan vara så att min bakvagn skört fast då den gnisslar så in i bomben, eller kan det bero på något annat? tror mina dämpare bak är helt slut också så ska testa byta dem först.

marcuda
12 april 2014 · 4 Inlägg

Om dämparna är slut så är bakvagnen "lösare" alltså gungigare på vägen, på vintern kan det även bli så att om dämparen är slut och det läcker in vatten och vattnet i dämparen fryser till så blir bakvagnen stum.
Men det du beskriver så låter det som din bakvagn börjar bli dålig i nållagrerna. Det kan du se om bakhjulernas camber lutar innåt i hjulhuset eller att den gnisslar vid fjädringsväg. Det brukar inte vara något annat i dessa bakvagnar. I alla fall inget jag stött på, jobbar på peugeot verkstad nämligen.

Om det inte är allt för kört sad så är det bara att borra i smörjnipplar och trycka i fett

Här har du bild på hur lagrerna ser ut invändigt [img][/img]http://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fi38.photobucket.com%2Falbums%2Fe105%2Fs1pso%2FSDC19526.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.206info.co.uk%2FForums%2Fviewtopic%2Ft%3D57858.html&h=600&w=800&tbnid=e4ckTsmS6LF_6M%3A&zoom=1&docid=LDsi-EVPwNuKVM&hl=sv&ei=hH5JU4uLNLLOyAOG-4BQ&tbm=isch&ved=0CJ8BEIQcMDI4yAE&iact=rc&dur=1960&page=7&start=224&ndsp=40

Bild på var smörjnippel ska sitta
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2191235

Alla 206 ägare bör göra detta!!

Senast redigerat av marcuda (12 april 2014)

Norden_Ice
22 oktober 2014 · 128 Inlägg

Hej.

Om du e sugen så sitter jag på en motorkåpa i äkta kolfiber som jag inte behöver smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang