2864
Sök

Misshandel inom skolan

2Fast4You
499 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
Är det så här man ska bli behandlad efter att man blir provocerad av en nysvensk?
Sen att det var ett slag av en bandyklubba som tillhygge som förövrigt gick av i och med smällen
mot huvudet är ju inte något som gör att man blir mindre fördomsfull.
Var så att vi hade idrott och min vän som detta handlar om spelade fult på bandyn vilket
denna nysvensk vart väldigt elak över och börja hota och greja, min vän som är ~1.90 lång - 120kg
är ju inte den som ber om ursäkt för något som även denna nysvensk gjort.
Detta spårade senare ur och dom började skrika och knuffas, sen lugnade min vän ner sig och gick därifrån,
när denna nysvensk senare skrek "Tjockis" åt honom, vilket ledde till att han blev riktigt förbannad och sprang
mot honom men halkade ikull och han hinner bara resa sig upp så får han ett slag över huvudet med klubban som tidigare
nämnt, läraren i för övrigt gjorde ingenting efter slaget utom att säga "-Nu slutar vi för idag".
Även fast vi slutade så stod nysvensken kvar inne i idrottssalen och ropade "-Kom igen då" och som det
ser ut nu så är det tydligen min vän som kommer få skulden för det hela.
Inte nog med detta så när vi sitter i matsalen så kommer nysvensken och sätter sig vid vårt bort (Min vän som blev slagen, var då på sjukhuset),
jag och en annan vän reser då på oss på en gång och byter bord, då ska han tydligen ha sagt "-Det är lugnt jag spöar dom också".
Det jag nu själv tänker på är om man ska anmäla honom för olaga hot i och med att han efter misshandlat vår vän hotar med att "Spöa oss också".
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/487308_514921461884436_774496290_n.jpg

Ge gärna synpunkter och vad ni tycker om denna incident, vill gärna sprida detta så mycket som möjligt i och med hur absurt det hela är
när min vän just nu verkar få skulden för det hela.

349 Inlägg
21 februari 2013
Din kompis har ju inte slagit eller provocerat "nysvensken" så han kan ju inte få något på sig? Sen finns det ju bevis på att "nysvensken" slagit till din kompis med bandyklubban eftersom han blöder som på bilden + att ni var många fler i salen antar jag? Finns väll vittnen.

Tycker hela incidenten är riktigt löjlig.. Påminner om idrottslektionerna när man började högstadiet.
Senast redigerat av cewee (21 februari 2013)

2Fast4You
499 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
cewee skrev:
Din kompis har ju inte slagit eller provocerat "nysvensken" så han kan ju inte få något på sig? Sen finns det ju bevis på att "nysvensken" slagit till din kompis med bandyklubban eftersom han blöder som på bilden + att ni var många fler i salen antar jag? Finns väll vittnen.

Tycker hela incidenten är riktigt löjlig.. Påminner om idrottslektionerna när man började högstadiet.

I princip hela klassen var där och såg hela händelsen, håller med om att det är riktigt löjligt hur ett tjafs
om "fulspel" eskalerar så fort, det som stör mig mest är dock att lärarna för just hans utbildning verkar stå bakom
han i detta fast än det nu är han som provocerat fram hela alltihop.

Kanske låter väldigt fördomsfullt, men dessa brukar alltid kunna ljuga ihop något som får det att låta som att just
dom är utsatta våld, kränkningar osv.

carzy
461 Inlägg
22 februari 2013
Är anmälan gjord?
Om inte , så gör en. Det är där bestäms det vem skulden är.
Ni kan ju också ta ett snack med denne läraren och se varför denne verkar vara en idiot.

Och man ska inte uppmana till våld på forum, men aa..

Team BSG

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
22 februari 2013
Mobeerg skrev:
Är anmälan gjord?
Om inte , så gör en. Det är där bestäms det vem skulden är.
Ni kan ju också ta ett snack med denne läraren och se varför denne verkar vara en idiot.

Och man ska inte uppmana till våld på forum, men aa..

Våld är aldrig svaret. Men man kan alltid göra hans liv miserabelt på annat sätt...

Hur som helst så har eran lärare begått tjänstefel om han nu såg detta alt. att ni berättade detta till honom utan att göra något. Däremot ska du polisanmäla, eftersom det säkert finns vittnen på detta (inkl läraren).

p.s. Skriv gärna inte "nysvensk" på ett forum när det gäller en känslig situation som detta. Det känns som att du generaliserar även om du säkert inte är rasist själv.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
22 februari 2013
Man kan ju bli förbannade på varandra och kalla varandra olämpliga saker. Men sopar man till någon i huvudet så blodet börjar rinna så är det ju ett solklart fall av misshandel.

Den som svingat klubban borde bli skadeståndskyldig.

Jag hade polisanmält.

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
22 februari 2013
Folk blir förbannade oberoende från hudfärg. Just sayin'.

412 Inlägg
22 februari 2013
Men seriöst alltså, alla har vi väl gått i skolan och själv upplevt det här?
Är helt normalt att man ryker ihop med varandra, främst när det är något fysiskt som idrott.

Jag tycker iaf att det är en del av att växa upp som kille, vare sig det är rätt eller fel så kommer man alltid att ha minnen av totalt onödiga bråk man haft. Under puberteten var det inte så lätt att hålla humöret i styr, personligen så tycker jag att det vore lite av en överdrift att anmäla ett skolbråk sålänge som han inte får något ärr utav det då ska han givetvis göra det.

Men om ni alla tänker tillbaka så kan vi nog komma ihåg hur det var, handgemäng var en del av skolgången. En engångsföreteelse skakar man av sig, upprepade gånger anmäler man till rektor/polis/säpo/CIA. smile

135
├┼┼
24 R

453 Inlägg
22 februari 2013
KennethL skrev:
Är helt normalt att man ryker ihop med varandra, främst när det är något fysiskt som idrott.

Jag tycker iaf att det är en del av att växa upp som kille, vare sig det är rätt eller fel så kommer man alltid att ha minnen av totalt onödiga bråk man haft. Under puberteten var det inte så lätt att hålla humöret i styr, personligen så tycker jag att det vore lite av en överdrift att anmäla ett skolbråk sålänge som han inte får något ärr utav det då ska han givetvis göra det.

Men om ni alla tänker tillbaka så kan vi nog komma ihåg hur det var, handgemäng var en del av skolgången. En engångsföreteelse skakar man av sig, upprepade gånger anmäler man till rektor/polis/säpo/CIA. smile

Att bli slagen med en klubba i huvudet är väl inte normalt på något sätt?
Va själv inte alltid lärarens ängel och gjort den del skit, men an klubba i huvudet är inte normalt.

Och att läraren inte säger till eller gör mer är till största delen då det är en invandraren, och läraren vill inte upplevas som rasistisk och att han/hon har något emot folk med invandrar bakrund.
Detta är ett väldigt vanligt beteende bland lärare och även en del privat folk. Ja och jag pratar om egen erfarenhet.
Tycker det är synd då invandrare alltid tjatar om att dom inte blir behandlade som " riktiga svenskar" Varför ska man då särbehandla dom i detta? Då behandlas dom ju inte som riktiga svenskar eller hur??
Man ska våga stå upp för sin åsikt och speciellt om man är lärare eller annan förebild för unga personer.

412 Inlägg
22 februari 2013
Timjoh skrev:
KennethL skrev:

Att bli slagen med en klubba i huvudet är väl inte normalt på något sätt?

Just i huvudet kan jag väl inte komma ihåg att jag blivit slagen/slagit men ben och överkropp var ju standard, lika så att skjuta någon onödigt hårt med innebandy boll - fan vad det sved! Jag tycker man ska ta det lite med en nypa salt och bedöma själva hur pass långt man ska gå med varje sak, tycker man att det var en grov misshandel istället för ett pubertetshormon laddat slagsmål ska man givetvis anmäla det men om man blir slagen på armen i matsalen så kanske det är lite väl mycket flickscout varning.

Boys will be boys, är man inte mogen nog att förstå bättre så tycker jag inte att föräldrarna ska behöva lida för engångsföreteelser. Det blir ju dom som får stå för skadeståndet.
Däremot om det är upprepade gånger typ som mobbning eller helt enkelt att någon utsätter en annan för våld upprepade gånger utan att det är på skoj ska det helt klart åtgärdas direkt, var sig det är hos rektorn eller polisen - ingen i skolan ska behöva bli mobbad.

135
├┼┼
24 R

945 Inlägg
22 februari 2013
En 120kg klump kommer springandes med avsikt för att skada, för inte fan tänkte han ge "nysvensken" en puss på kinden.
"nysvensken" försvarar sig. Med all rätt.
En anmälan skulle ge din vän ett straff. Inte han som försvarade sig. Att sedan denne kille fortsätter vara kaxig, ja det är väl något ni får sköta.

Din kompis får skylla sig själv.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
22 februari 2013
Skriv till Jan Helin! smile
Senast redigerat av FordRSC (22 februari 2013)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

2Fast4You
499 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
Sir_x skrev:
En 120kg klump kommer springandes med avsikt för att skada, för inte fan tänkte han ge "nysvensken" en puss på kinden.
En anmälan skulle ge din vän ett straff. Inte han som försvarade sig. Att sedan denne kille fortsätter vara kaxig, ja det är väl något ni får sköta.

Så det du säger är att han hade full rätt att aga honom när han inte ens stod upp? det är allt annat än rätt enligt mig.
Ett exempel är ju isåfall, Om jag retar upp en noshörning eller annan markant större levande kreatur och den springer mot mig och har inte rört mig, har jag då rätt att klappa till denna med ett tillhygge som en knölpåk t.ex?
Låter helt absurt.

Sen att jag kallar honom för "nysvensken" har helt med att jag inte vill nämna något namn.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
22 februari 2013
Sir_x skrev:

Om du hade läst TS text så blev killen slagen i huvudet när han hade rest sig efter ett fall. Inte när han sprang mot honom.

2Fast4You
499 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
Rspeter skrev:
Sir_x skrev:

Om du hade läst TS text så blev killen slagen i huvudet när han hade rest sig efter ett fall. Inte när han sprang mot honom.

Han sprang mot honom efter han provocerat honom och skrikit tjockis när han gick iväg, men han ramlade på vägen.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
22 februari 2013
Sir_x skrev:

Eller för att trycka honom mot väggen?
Gjorde liknande då en kille i 9an höll på med mig. "Ska kastrera dig din jävel" och kastade saker på mig. Tröck upp han på ett bord och höll fast honom. Han började halvt slå mig (slog men det var kraftlösa slag). Skrek då "Har jag slått dig?!". Sen gick jag därifrån. Du vet aldrig vad någon har för avsikt förens det verkligen händer.

Annars tycker jag att den som blev slagen med klubban ska anmäla händelsen.

Muttley
23 februari 2013
Min fråga är varför vi ska sprida det? De händer tusentals saker vareviga dag.

Sen finns de väl inget att diskutera. Vi får bara er version av historien och därmed anser jag till viss del de är orättvist.
Red upp de som de män ni ska vara och gå via polisen om ni inte klarar av de själva. Att gå ut på ett forum kan väcka upp mer känslor i skolan om han som slog får nys om att ni sprider det.

Och jag kan tänka mig att ni ska vara i samma lokaler ett tag till?

fotointresserad
2 307 Inlägg
24 februari 2013
Varför poängtera att det är en "nysvensk"? Det tillför inget direkt till historien.
I övrigt kan jag bara instämma med tkd_rille. Kan ni inte lösa det själv, så gå via polisen istället för forum.

2 271 Inlägg
24 februari 2013
Norde skrev:
Varför poängtera att det är en "nysvensk"? Det tillför inget direkt till historien.
I övrigt kan jag bara instämma med tkd_rille. Kan ni inte lösa det själv, så gå via polisen istället för forum.

Håller med, ändå TS gör här är att påvisa att han är en inskränkt liten rasist och vinner inga sympatier
i mina ögon för vare sig sin vän eller sig själv.

Ontopic, Vare sig knuffar och fula ord så gjorde din vän ett utfall mot den andra, sen att han ramlar
är väl ingen ursäkt när han åker på stryk själv? hade han inte ramlat skulle väl förmodligen
"nysvensken" va blodig istället?

Kontentan, båda va ruttna ägg i den här historien.
Vid polisanmälan kommer din vän få en motanmälan på sig garanterat.

skaka av av händelsen och gå vidare.
Senast redigerat av lingua (24 februari 2013)

2Fast4You
499 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
Norde skrev:

Varför poängtera att det är en nysvensk?
Det är ingenting som har med några rasistiska åsikter att göra, skulle det vara bättre att nämna hans namn?
Valde att använda det ordet för att jag heller inte är vän med honom eller delar någon sorts relation till honom,
Förstår inte varför folk ska vrida och vända på ord för att framställa andra som rasister och vet inte fan allt hans moster.

Sök