4161
Sök

Hur länge måste man hålla ett sålt fordon åt en köpare som erlagt handpenning?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar jag om det finns någon gräns på hur länge man ska/får/är skyldig att hålla ett fordon åt en köpare som erlagt handpenning?
Det är så att jag hade en annons ute på en veteran moped som jag har ärvt.
I början på januari ringde en medelålders man som absolut ville ha mkn ovanliga klenod.
Men han visste inte när han skulle ha tid att hämta den då han bor 40mil bort.
10 januari satte han in en handpenning på mitt konto och trodde att det skulle dröja till början på februari innan han kunde hämta den.
12 februari skickade jag ett mejl och undrade om han visstw när han kunde komma. Inget svar.
Sen 17 februari har jag ringt till honom varje dag och skickat flera mejl utan att få något svar.
Så hur länge ska jag vänta innan jag lägger ut den till försäljning igen? Eller får jag ens lägga ut den igen utan attha fått någon form av svar ifrån köper att han har ångrat sig?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
24 februari 2013
Som jag fattar har ni ett muntligt avtal att han skulle hämta moppen i början av februari ... har köparen inte hämtat varan inom överenskommen tid, så har han brutit ert avtal. Vid köp mellan privatpersoner anses då handpenningen förverkad (den tillfaller alltså dig). Du kan googla själv på "handpenning lag" så får du flera träffar som behandlar detta ämne wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
-MATS- skrev:
Som jag fattar har ni ett muntligt avtal att han skulle hämta moppen i början av februari ... har köparen inte hämtat varan inom överenskommen tid, så har han brutit ert avtal. Vid köp mellan privatpersoner anses då handpenningen förverkad (den tillfaller alltså dig). Du kan googla själv på "handpenning lag" så får du flera träffar som behandlar detta ämne wink

Ja att handpenningen tillfaller mig förstår jag.
För beskriva mer ordagrant så sa han: jag kommer nog inte ha tid att hämta mopeden förrän i början på februari. Jag ringer dig då och bestämmer dag och tid.
Och som sagt så är avtalet muntligt.
Jag tänkte ge det några dagar till då han verkar vara rätt köpare till min släkt klenod, jag vill inte sälja den till vem som helst.

Men det är alltså fritt fram för mig att lägga ut den till försäljning igen?

3 259 Inlägg
24 februari 2013
Om du verkligen vill att han ska ha den och kanske för att göra dig säker på att han har ångrat sig så kan du ju prova att söka rätt på nån släkting eller granne till honom, brukar inte vara så komplicerat. Han kan ju till exempel ha blivit sjuk. Har för mig att det finns en tråd här på garaget där en kille som köpt en bil på telefon och betalat den men inte hämtat den på mer än ett år, men säljaren behöll bilen. Det visade sig till slut att han legat sjuk! Allt beror ju på hur mycket energi du vill lägga på det! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
JonR skrev:
Om du verkligen vill att han ska ha den och kanske för att göra dig säker på att han har ångrat sig så kan du ju prova att söka rätt på nån släkting eller granne till honom, brukar inte vara så komplicerat. Han kan ju till exempel ha blivit sjuk. Har för mig att det finns en tråd här på garaget där en kille som köpt en bil på telefon och betalat den men inte hämtat den på mer än ett år, men säljaren behöll bilen. Det visade sig till slut att han legat sjuk! Allt beror ju på hur mycket energi du vill lägga på det! smile

Mvh/Jon

Jo det skulle man kunna göra.
Det gäller som sagt en veteranmoped. Den är från 1952 och min farfar köpre den ny, den är helt orörd förutom slitage delar och är i extremt fint skick.
Då vill mam inte sälja till vilken idiot som helst. Exempelvis en nysvensk som ringde och frågade om den gick att köra på "dizzel", och om den gick att trimma.
Men de här köparen jobbar som motorjonalist och på ett motor museum där mopeden skulle stå när han inte körde den, så han är den perfekta köparen.
Fast o andra sidan finns det väl fler "bra" köpare.
Senast redigerat av 76Lubricants (24 februari 2013)

3 259 Inlägg
24 februari 2013
Okej! Låter ju som den ultimata köparen för mopeden! Du vet inte vilket museum eller vilken stad han kommer ifrån? I så fall borde museet inte vara så svårt att hitta, sen är det bara att ringa dit o fråga efter köparen!

Idioter som ringer på annonser slutar aldrig att förvåna en! (dizzel big_smile big_smile )

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
JonR skrev:
Okej! Låter ju som den ultimata köparen för mopeden! Du vet inte vilket museum eller vilken stad han kommer ifrån? I så fall borde museet inte vara så svårt att hitta, sen är det bara att ringa dit o fråga efter köparen!

Idioter som ringer på annonser slutar aldrig att förvåna en! (dizzel big_smile big_smile )

Mvh/Jon

De va en bra ide! Vet att han bor i malmö och så många motor museum finns det inte så det borde man hitta.

Haha ja man blir så trött på sånna. Jag förklarada för honom att även om han betalar det dubbla vad jag vill ha för den får han inte köpa den. Då var jag rasist haha.

12 086 Inlägg
24 februari 2013
Lägg ut den till försäljning igen, handpenningen tar du som ersättning för omständigheterna för det uteblivna köpet.

3 259 Inlägg
24 februari 2013
76Lubricants skrev:
De va en bra ide! Vet att han bor i malmö och så många motor museum finns det inte så det borde man hitta.

Haha ja man blir så trött på sånna. Jag förklarada för honom att även om han betalar det dubbla vad jag vill ha för den får han inte köpa den. Då var jag rasist haha.

Då borde det gå att hitta honom! smile Haha ja det ligger nära till hands för en del att komma med dessa anklagelser!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
Germax skrev:
Lägg ut den till försäljning igen, handpenningen tar du som ersättning för omständigheterna för det uteblivna köpet.

Vi får se om jag får fatt på honom inom dom närmsta dagarna annars får jag göra det.
Lite ot men vad det du som räddade mig i tranås vid skroten när jag hade kört sönder en kylarslang på 540:n ?
Senast redigerat av 76Lubricants (24 februari 2013)

12 086 Inlägg
25 februari 2013
76Lubricants skrev:
Germax skrev:

Vi får se om jag får fatt på honom inom dom närmsta dagarna annars får jag göra det.
Lite ot men vad det du som räddade mig i tranås vid skroten när jag hade kört sönder en kylarslang på 540:n ?

Känns inte helt bekant, nej tongue

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
Germax skrev:
76Lubricants skrev:
Germax skrev:

Känns inte helt bekant, nej tongue

Nehep, det var bara en chansning. Inte jätte många som kör 745 här omkring:-)

Sök