Första Egna bil, lite annorlunda frågor!

Hoppehare
27 februari 2013 · 20 Inlägg

Hejsan!
Ska en egen bil nu då jag har lånat morsans BMW, men hon tröttnar på att jag tar den varje kväll. Hehe så nu blir det egen. (Bor fortfarnade hemma då jag pluggar sista året)
Men slut på snacket nu och lite allvar nu;)... Mina krav på bilen är
- Inte så liten, (liten=polo ungefär)
-Inte dra 1/l milen, helst under 0,8/7
- ska inte behöva pilla på varje vecka för att få den ska gå bra...
- Ska gärna vara kvick att köra:D Helst bakhjulsdriven (eller 4wd) då bilarna ja har kört är Mestadels en BMW ur 5serien och en Tiguan. Har fått för mig att framhjulsdrivet är lite tråkigare att köra. Men har aldrig kört något sånt så kan vara helt fel! Men med 4v4 kommer troligen bensinkostnaderna bli dyrare...
- Priset jag tänkte är 40k men kanske 20-30k på bilen och sen resten skatt, försäkring, besiktningen, och service senare men framförallt bensin då det är dyrt!
Men tänkte på en sak på försäkringen... Är ju billigare om man skriver bilen på Någon av föräldrarna. Men om vi säger jag har den skriven på någon av dom och jag kör den och är med i en olycka och så... Och om bilen är skriven på mig och jag är med om samma olycka. Blir det Någon skillnad?
Bilarna jag har kollat på är
Mazda 323
Golf 3 TDI/1.6
BMW 525 E34
BMW 318
Honda CRX
Porsche 924
Nissan N13
Toyota starlet
Men är mest sugen på någon Saab då det finns riktigt snygga sådana!
Men skrv bara ner några jag har sett på, ge gärna tips på andra bilar och det med försäkringarna.
Mvh J

sladden_92
27 februari 2013 · 16 Inlägg

hmm du vill helst ha bakhjulsdrivet eller 4wd, Men du vill köpa en saab? senast jag kolla så är saab framhjulsdrivet wink
men vill du ha en rolig bil som går bra och inte drar allt för mycket köp en golf 4 gti smile du kan få en för ungefär 30-40k som är fräsch

Bara kolla in min så får du se ungefär hur en golf 4 ser ut när man gör i ordning de smile

horbybonnen
27 februari 2013 · 1 160 Inlägg

högre självrisk för dig om du krockar "morsans" bil.

Presidento Of World
27 februari 2013 · 3 329 Inlägg

http://www.blocket.se/varmland/Opel_Ome … =7&w=1

bakhjulsdrift
säker
inte så dyr
ganska snygg
billig

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hoppehare
27 februari 2013 · 20 Inlägg

sladden_92 skrev:
hmm du vill helst ha bakhjulsdrivet eller 4wd, Men du vill köpa en saab? senast jag kolla så är saab framhjulsdrivet wink
men vill du ha en rolig bil som går bra och inte drar allt för mycket köp en golf 4 gti smile du kan få en för ungefär 30-40k som är fräsch

Bara kolla in min så får du se ungefär hur en golf 4 ser ut när man gör i ordning de smile

Hehe jo, men av de framhjulsdriva är Golf och Saab mest intressanta.
Men som sagt bakhjul är ju bara vovlo och de känns som är så svårt och få tag i en fin som inte är slutkörd. Och BMW är dyra och jobbiga att mecka med om jag har fattat det rätt...
jo din golf är förbaskat snygg... Drömbil (om den var bakhjul tongue haha)
btw kör du runt med den i Uppsala ibland bor i närheten? själv och den ser väldigt bekant ut

Hoppehare
27 februari 2013 · 20 Inlägg

horbybonnen skrev:
högre självrisk för dig om du krockar "morsans" bil.

Tack! Då var det som jag trodde... Men Får låta bli att krocka så kommer man väll undan lite biligare. smile

sladden_92
27 februari 2013 · 16 Inlägg

tog ut den för några dagar sen efter vinter förvaringen för att besiktiga den
men nu står den i garaget igen smile

Hoppehare
27 februari 2013 · 20 Inlägg

sladden_92 skrev:
tog ut den för några dagar sen efter vinter förvaringen för att besiktiga den
men nu står den i garaget igen smile

Okej:) hur mycket har du lagt ner på den? Vad kostar försäkringen osv? Har alltid varit förtjust i Golf och De nyaste Saab på senaste tiden med för den delen...

sladden_92
27 februari 2013 · 16 Inlägg

1200kr/månad kostar försäkringen
vet inte hur mkt tid smile
rösta gärna på min bil smile

Morthwyl
27 februari 2013 · 15 Inlägg

Nissan N13? Dvs Nissan Sunny som tillverkades 1986-91? Riktigt säker nu?Eller är det S13 du tänker på?wink
Sen är ju hälften av bilarna du räknar upp framhjulsdrivna om du nu vill ha bakhjulsdrift, Själv gillar jag framhjulsdrivet så jag säger Nissan Primera P10,snygg,snål å billig samt pålitlig med kamkedja,ligger som klistrad på vägen imo. wink Inte världens bästa rostskydd dock...

Volvo 850 (1996)
Toyota Corolla "EE90" (1987)
Hoppehare
27 februari 2013 · 20 Inlägg

Morthwyl skrev:
Nissan N13? Dvs Nissan Sunny som tillverkades 1986-91? Riktigt säker nu?Eller är det S13 du tänker på?wink
Sen är ju hälften av bilarna du räknar upp framhjulsdrivna om du nu vill ha bakhjulsdrift, Själv gillar jag framhjulsdrivet så jag säger Nissan Primera P10,snygg,snål å billig samt pålitlig med kamkedja,ligger som klistrad på vägen imo. wink Inte världens bästa rostskydd dock...

Hehe är sunnyn jag faktiskt tänkte på, har en kompis som har en sån som busbil... Hehe
Ja men finns inte så många bakhjulsdriva bilar väll från säg 99och frammåt, är väll mest Volvo och BMW som kört med det....?
Men framhjulsdrivet kommer det nog sluta med endå... Då Volvo ser i 9/10 fall ut som stryk om man kollar begagnat för min budget... Sen BMW är det bara några gamla som ser riktigt bra ut men ofta är slutkörda(har ingen erfarenhet men många timmars läsande har gett mig uppfattningen av att de är det..)

markus9312
28 februari 2013 · 35 Inlägg

Hoppehare skrev:

Morthwyl skrev:
Nissan N13? Dvs Nissan Sunny som tillverkades 1986-91? Riktigt säker nu?Eller är det S13 du tänker på?wink
Sen är ju hälften av bilarna du räknar upp framhjulsdrivna om du nu vill ha bakhjulsdrift, Själv gillar jag framhjulsdrivet så jag säger Nissan Primera P10,snygg,snål å billig samt pålitlig med kamkedja,ligger som klistrad på vägen imo. wink Inte världens bästa rostskydd dock...

Hehe är sunnyn jag faktiskt tänkte på, har en kompis som har en sån som busbil... Hehe
Ja men finns inte så många bakhjulsdriva bilar väll från säg 99och frammåt, är väll mest Volvo och BMW som kört med det....?
Men framhjulsdrivet kommer det nog sluta med endå... Då Volvo ser i 9/10 fall ut som stryk om man kollar begagnat för min budget... Sen BMW är det bara några gamla som ser riktigt bra ut men ofta är slutkörda(har ingen erfarenhet men många timmars läsande har gett mig uppfattningen av att de är det..)

Äh, en gammal bmw kostar inte så mycket att repa i, finns gott om reservdelsbilar, sen är e34 riktigt bra gjort om du köper ett bra exemplar, går inte lätt sönder.
Ford Sierra är ochså vettig förstabil, bra att börja med bakhjulsdrivet/fyrhjulsdrivet.. 2.0l motorn är isåfall ganska snål, sen finns dom som fyrhjulsdrivna ochså (med ganska låg förbrukning, min låg alltid under litern).
Mercedes C klass och BMW 3 serie är annars lätta och ganska billiga bilar, dock inte lika "lyxiga" som E/S klass och bmw 5/7 serie, men dom drar ju mindre.
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_316 … 10&w=2
t.ex, den ser väl "ok" ut, är nära dig, och även om den har 100hk så är den inte så jätteslö då den är så lätt. dock så är den turkstylad, men finns många andra exemplar du kan välja mellan

Senast redigerat av markus9312 (28 februari 2013)

tobbeh78 !
28 februari 2013 · 543 Inlägg

Varför inte en Porsche 944, mycket finare än 924, samt att 944an är en riktigt porsche..
Dvs med porsche motor osv, 924 är det mestadels Audidelar på bla motorn som fått rätt mycket kritik.

Trött och bitter?? javisst!
Hoppehare
28 februari 2013 · 20 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Varför inte en Porsche 944, mycket finare än 924, samt att 944an är en riktigt porsche..
Dvs med porsche motor osv, 924 är det mestadels Audidelar på bla motorn som fått rätt mycket kritik.

Hej! Förlåt! Var meningen att stå 924/944 då de är ganska sällsynta...


Får se ska hänga på blocket och se om det kommer upp några fina BMWs som är kring Uppsala/Dalarnatrakten(även Skåne) närmaste veckorna eller någon fin golf...
Har kommit fram till att jag lägger 25k på bilen och sen 5-8k på trevligt ljud, och några tusen på stylig till den, sen sparar några tusen till senare:-)


Men just nu lutar det åt en Golf3/4, BMW 325, E34 eller Någon Saab.

Sen är inte Mazda ganska bra bilar i förhållande till pengarna?

MarcusGronberg Lowlife
28 februari 2013 · 809 Inlägg

horbybonnen skrev:
högre självrisk för dig om du krockar "morsans" bil.

stämmer inte. har totalkvaddat "morsans" bil. ingen höjd självrisk eller försäkring..

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
markus9312
28 februari 2013 · 35 Inlägg

Hoppehare skrev:

tobbeh78 skrev:
Varför inte en Porsche 944, mycket finare än 924, samt att 944an är en riktigt porsche..
Dvs med porsche motor osv, 924 är det mestadels Audidelar på bla motorn som fått rätt mycket kritik.

Hej! Förlåt! Var meningen att stå 924/944 då de är ganska sällsynta...


Får se ska hänga på blocket och se om det kommer upp några fina BMWs som är kring Uppsala/Dalarnatrakten(även Skåne) närmaste veckorna eller någon fin golf...
Har kommit fram till att jag lägger 25k på bilen och sen 5-8k på trevligt ljud, och några tusen på stylig till den, sen sparar några tusen till senare:-)


Men just nu lutar det åt en Golf3/4, BMW 325, E34 eller Någon Saab.

Sen är inte Mazda ganska bra bilar i förhållande till pengarna?

Här har du en som verkar mycket fin iaf, http://www.blocket.se/jamtland/BMW_518i … =6&w=2
Sen om du köper fälgarna med så tycker jag personligen att den ser riktigt bra ut, "styla" den på något annat vis känns bara onödigt.
Eller lite dyrare, som jag själv hade köpt om den vore i närheten
http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_3 … =6&w=2
Fast ja, kanske lite opraktisk smile
e34 fick förövrigt vanos på 6orna 93, så kan vara klokt att välja en av den årsmodellen eller nyare.
Sen drar e34 ganska mycket mer om det är automatlåda.

Senast redigerat av markus9312 (28 februari 2013)

horbybonnen
28 februari 2013 · 1 160 Inlägg

MarcusGronberg skrev:

horbybonnen skrev:
högre självrisk för dig om du krockar "morsans" bil.

stämmer inte. har totalkvaddat "morsans" bil. ingen höjd självrisk eller försäkring..

folksam har det om du är under 24

Isaksson5 Ungdoms Räser
28 februari 2013 · 425 Inlägg

Bakhjulsdriven bil är kul om du har rätt mycket krut, eller om det är snö ute.
Har haft 2 bilar, W124 och en 240. Kul och sladda på vintrarna. Men på sommaren då det är grepp, så spelar det absolut ingen roll för MIG om det är framhjulsdrift med min nästa bil. Så haka inte upp dig på att "den inte är bakhjulsdriven". För har du 180hk så kommer du bara spinna ifall du rivstartar.

Jag hade tittat på någon
SAAB 9-3 (om dem finns i den prisklassen)
Honda Civic
Toyota Corolla
3-klass BMW
W124 Mercedes

Senast redigerat av Isaksson5 (28 februari 2013)

uhlin
28 februari 2013 · 2 834 Inlägg

markus9312 skrev:

Hoppehare skrev:

tobbeh78 skrev:
Varför inte en Porsche 944, mycket finare än 924, samt att 944an är en riktigt porsche..
Dvs med porsche motor osv, 924 är det mestadels Audidelar på bla motorn som fått rätt mycket kritik.

Hej! Förlåt! Var meningen att stå 924/944 då de är ganska sällsynta...


Får se ska hänga på blocket och se om det kommer upp några fina BMWs som är kring Uppsala/Dalarnatrakten(även Skåne) närmaste veckorna eller någon fin golf...
Har kommit fram till att jag lägger 25k på bilen och sen 5-8k på trevligt ljud, och några tusen på stylig till den, sen sparar några tusen till senare:-)


Men just nu lutar det åt en Golf3/4, BMW 325, E34 eller Någon Saab.

Sen är inte Mazda ganska bra bilar i förhållande till pengarna?

Här har du en som verkar mycket fin iaf, http://www.blocket.se/jamtland/BMW_518i … =6&w=2

En 5-serie med fyran i blir väldigt trött och lat, för tung bil och liten motor, och många ggr kan den va törstigare än en sexa.

Däremot en 3-serie med fyran så KAN det väl gå med en fyra, men jag tycker att en bmw ska ha sexan då det hör ihop med den bilen

Mattsson_91 Självlärd
28 februari 2013 · 3 083 Inlägg

Det finns ju ganska många bakhjulsdrivna bilar http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=53687

Dom bilarna du har listat i ditt inlägg så hade jag valt BMW 318 E36 i så fall. Fast helst en 320 eller 325

Senast redigerat av Volvo142_73a (28 februari 2013)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang