Första Egna bil, lite annorlunda frågor!

Hoppehare
28 februari 2013 · 20 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Det finns ju ganska många bakhjulsdrivna bilar http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=53687

Dom bilarna du har listat i ditt inlägg så hade jag valt BMW 318 E36 i så fall. Fast helst en 320 eller 325

Dom tre jag lutar åt nu är BMW 325, saab 9-3 (om jag fixar till den själv lite eller höjer min budget) och någon Golf...

AllRightsReserved All Rights Reserved
28 februari 2013 · 141 Inlägg

Golf IV V6 4motion är en rolig och billig bil, 204 sugishästar wink

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
Hoppehare
28 februari 2013 · 20 Inlägg

AllRightsReserved skrev:
Golf IV V6 4motion är en rolig och billig bil, 204 sugishästar wink

Beror väll på vad du menar med bilig? wink har en känsla av att den drar rätt bra med soppa och sen hittar jag ingen under 40 som ser okej ut.

Senast redigerat av Hoppehare (28 februari 2013)

Richtenb
28 februari 2013 · 1 365 Inlägg

Vill du ha en billig bil i driftkostnad så är ju Mazda MX-5 ett bra val (bakhjulsdrift). Men ganska högt inköpspris.

Jag hade annars kört på en Bmw 318ti om man vill ha en kombo av allt, eller IS om man vill ha fullstor bil

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Andromeda Rumpmas
28 februari 2013 · 3 860 Inlägg

markus9312 skrev:

Hoppehare skrev:

Morthwyl skrev:
Nissan N13? Dvs Nissan Sunny som tillverkades 1986-91? Riktigt säker nu?Eller är det S13 du tänker på?wink
Sen är ju hälften av bilarna du räknar upp framhjulsdrivna om du nu vill ha bakhjulsdrift, Själv gillar jag framhjulsdrivet så jag säger Nissan Primera P10,snygg,snål å billig samt pålitlig med kamkedja,ligger som klistrad på vägen imo. wink Inte världens bästa rostskydd dock...

Hehe är sunnyn jag faktiskt tänkte på, har en kompis som har en sån som busbil... Hehe
Ja men finns inte så många bakhjulsdriva bilar väll från säg 99och frammåt, är väll mest Volvo och BMW som kört med det....?
Men framhjulsdrivet kommer det nog sluta med endå... Då Volvo ser i 9/10 fall ut som stryk om man kollar begagnat för min budget... Sen BMW är det bara några gamla som ser riktigt bra ut men ofta är slutkörda(har ingen erfarenhet men många timmars läsande har gett mig uppfattningen av att de är det..)

Äh, en gammal bmw kostar inte så mycket att repa i, finns gott om reservdelsbilar, sen är e34 riktigt bra gjort om du köper ett bra exemplar, går inte lätt sönder.
Ford Sierra är ochså vettig förstabil, bra att börja med bakhjulsdrivet/fyrhjulsdrivet.. 2.0l motorn är isåfall ganska snål, sen finns dom som fyrhjulsdrivna ochså (med ganska låg förbrukning, min låg alltid under litern).
Mercedes C klass och BMW 3 serie är annars lätta och ganska billiga bilar, dock inte lika "lyxiga" som E/S klass och bmw 5/7 serie, men dom drar ju mindre.
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_316 … 10&w=2
t.ex, den ser väl "ok" ut, är nära dig, och även om den har 100hk så är den inte så jätteslö då den är så lätt. dock så är den turkstylad, men finns många andra exemplar du kan välja mellan

Säkert ingen dum modell, men för 40k borde man kanske sikta högre?

Dessutom måste kebabs ( lol the irony) besiktas senast april i år. Varför säljer han den strax före den måste besiktigas? Den är inne i besiktningsterminen nu, så det borde väl vara smartare att besikta den innan han säljer den så blir den lättare att sälja för högre pris. Nej, du fattar säkert vart jag vill komma, han vet att den inte går igenom besiktningen och vill flytta problemet till nästa ägare.

Angående försäkring är det olagligt att skriva bilen på någon förälder eller annan person om det är du som använder den mest. Undantaget fru/make. Din mor har lägre premie än dig, och om då du använder bilen mest betalar ni ju "fel" premie sett till risken som försäkras.

Förfarandet kallas skenförsäkring, och om du är inblandad i en olycka och försäkringsbolaget misstänker skenförsäkring kan de neka dig ersättning från halv- och helförsäkringsdelen. Då får man bekosta vagnskada, glas, bärgning etc själv. Trafikförsäkringen betalas ut ändå, i vissa bolag till högre självrisk för förare under 24.

Risken att åka dit är obefintlig om du bor hemma hos föräldrarna, men om du bor i t ex Göteborg och den som bilen står på i Luleå verkar det ju konstigt om du t ex hyr en parkeringsplats i Göteborg där bilen brukar stå, alltid lämnar den på verkstad i Göteborg osv. Helt enkelt att det märks att bilen är mest i din stad. 
Om FB nekar dig ersättning pga skenförsäkring är det upp till dig att bevisa att det inte rör sig om skenförsäkring. Efter mycket problem med dyrare prestandabilar och motorcyklar de senaste åren som försäkrats på farmor eller mormor har försäkringsbolagen börjat bli grinigare och ligga på hårdare när de misstänker skenförsäkring.

Senast redigerat av Andromeda (28 februari 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hoppehare
28 februari 2013 · 20 Inlägg

Richtenb skrev:
Vill du ha en billig bil i driftkostnad så är ju Mazda MX-5 ett bra val (bakhjulsdrift). Men ganska högt inköpspris.

Jag hade annars kört på en Bmw 318ti om man vill ha en kombo av allt, eller IS om man vill ha fullstor bil

Vad är den stora skillnaden mellan 320, 325 och 318? Förutom att 318verkar vara fint slutkörda av folk som har haft dom som första bil;)

AllRightsReserved All Rights Reserved
28 februari 2013 · 141 Inlägg

Hoppehare skrev:

AllRightsReserved skrev:
Golf IV V6 4motion är en rolig och billig bil, 204 sugishästar wink

Beror väll på vad du menar med bilig? wink har en känsla av att den drar rätt bra med soppa och sen hittar jag ingen under 40 som ser okej ut.

Kolla snittförsäkringen på en V6 4motion påblocket.se och jämför det med en BMW  så ser du vad jag menar smile

FÖRSÄKRINGSKOSTNAD 
Bil: Volkswagen Golf V6 4motion
Snittpris: 581 kr/mån

FÖRSÄKRINGSKOSTNAD 
Bil: BMW 5-serien 525
Snittpris: 1 138 kr/mån

båda är för personer mellan 18-20 år. Visst haldex kanske drar mer men det tror jag man tjänar in på billig försäkring tongue

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
Mattsson_91 Självlärd
28 februari 2013 · 3 083 Inlägg

Hoppehare skrev:

Richtenb skrev:
Vill du ha en billig bil i driftkostnad så är ju Mazda MX-5 ett bra val (bakhjulsdrift). Men ganska högt inköpspris.

Jag hade annars kört på en Bmw 318ti om man vill ha en kombo av allt, eller IS om man vill ha fullstor bil

Vad är den stora skillnaden mellan 320, 325 och 318? Förutom att 318verkar vara fint slutkörda av folk som har haft dom som första bil;)

Till att börja med så är det ju motorn som skiljer en hel del och sen är ju 318 mindre i karossen än vad 320 och 325 är

http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_E36

Senast redigerat av Volvo142_73a (28 februari 2013)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Richtenb
28 februari 2013 · 1 365 Inlägg

320 relativt trött 6:a som drar lite mindre soppa än 325
325 realtivt pigg 6:a på 2.5 liter
318: relativt trött 4:a som drar relativt lite soppa
318is realtivt pigg 4:a som drar relativt lite soppa i sedanmodell
318ti: samma pigga 4:a i compactmodell

140hk 318 motorn är svår att ta död på, bra konstruktion och jag tror knappast de är mer slutkörda än motsvarande 325:a. BMW:s 6:or är närmast legendariska vad gäller tillförlitlighet men de drar ju en del soppa och försäkringen blir dyr jämfört med en 4:a

Allt är relativt om du har några frågor wink

Hoppehare skrev:

Richtenb skrev:
Vill du ha en billig bil i driftkostnad så är ju Mazda MX-5 ett bra val (bakhjulsdrift). Men ganska högt inköpspris.

Jag hade annars kört på en Bmw 318ti om man vill ha en kombo av allt, eller IS om man vill ha fullstor bil

Vad är den stora skillnaden mellan 320, 325 och 318? Förutom att 318verkar vara fint slutkörda av folk som har haft dom som första bil;)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Emiiilz
28 februari 2013 · 908 Inlägg

Jag har haft 2st BMW523 E39 en kombi och en sedan smile Rekommenderar en sådan bil, riktigt sköna att köra och väldigt pålitliga. Min drar ca 0.75 Landsväg (har då 150kg laft i skuffen) och blandad körning ca 1L.
Bakhjulsdrift är det med somsagt. Bara o handla, du kan få en riktigt fin en för under 20 000.
Bilen min står på pappa så försäkringen är inte dyrare än någon annan bil alls.

Senast redigerat av Emiiilz (28 februari 2013)

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Hoppehare
28 februari 2013 · 20 Inlägg

Richtenb skrev:
320 relativt trött 6:a som drar lite mindre soppa än 325
325 realtivt pigg 6:a på 2.5 liter
318: relativt trött 4:a som drar relativt lite soppa
318is realtivt pigg 4:a som drar relativt lite soppa i sedanmodell
318ti: samma pigga 4:a i compactmodell

140hk 318 motorn är svår att ta död på, bra konstruktion och jag tror knappast de är mer slutkörda än motsvarande 325:a. BMW:s 6:or är närmast legendariska vad gäller tillförlitlighet men de drar ju en del soppa och försäkringen blir dyr jämfört med en 4:a

Allt är relativt om du har några frågor wink

Tack!
Lutar åt en bmw 318is nu, Eller Volvo,saab...
Men Hur ser dessa ut?
http://www.blocket.se/lulea/BMW_318_Is_ … 10&w=3
http://www.blocket.se/varmland/BMW_318i … 10&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Ny_B … 10&w=3

Tänkte som sagt lägga 40tusen först men blir mellan10-25k nu då jag ska lägga lite på  bra ljud.

markus9312
28 februari 2013 · 35 Inlägg

3e tycker jag ser bäst ut, svensksåld, inte gått långt, och manuell, lite trist med svart tyg dock men annars ser den väl bra ut.

Hoppehare
28 februari 2013 · 20 Inlägg

markus9312 skrev:
3e tycker jag ser bäst ut, svensksåld, inte gått långt, och manuell, lite trist med svart tyg dock men annars ser den väl bra ut.

Ser riktigt bra ut, enda jag inte gillar är kombis... haha men smidigt med mycket utrymme bak

Stormcatcher
28 februari 2013 ·
Hoppehare
28 februari 2013 · 20 Inlägg

Kollade priset på på BMW 5serien jämfört med Golf,Volvo och med Helförsäkring på bilförsäkring.se och då kostade 22k per år som biligast? Kan det stämma? Och för en 318is kostade det 18k... Är det kanske inte en pålitlig sida?

Mattsson_91 Självlärd
28 februari 2013 · 3 083 Inlägg

Vart kollade du? Compricer.se brukar stämma rätt bra med verkligheten

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Evildan
28 februari 2013 ·

horbybonnen skrev:

MarcusGronberg skrev:

horbybonnen skrev:
högre självrisk för dig om du krockar "morsans" bil.

stämmer inte. har totalkvaddat "morsans" bil. ingen höjd självrisk eller försäkring..

folksam har det om du är under 24

Så har även Lf, Trygg-Hansa, If mfl.

Ersättning kan helt utebli om man gör en dylik skenförsäkring samt att det är straffbart för både föräldern och barnet då det ses som ett försäkringsbedrägeri, det är enligt lag den huvudsaklige ägaren till fordonet som skall stå som registrerad ägare på det utan undantag.
Även om man bor hemma vilket många antagligen felaktigt kommer att påstå.

Läs villkoren för att teckna bilförsäkring så får du reda på RIKTIG fakta istället för jag hörde av en kompis morsas farbrors döva hästs kusin att....


Ska du leta försäkringspris kolla direkt med försäkringsbolagens prisuppgiftssidor, då får du bättre pris, försäkringsmäklaren vill givetvis ha en del av kakan.

Hoppehare
28 februari 2013 · 20 Inlägg

Aja hade inte räknat med att lägga lika mycket som bilen kostar i försäkring... Får kolla lite till senare..

mrpalmer
28 februari 2013 · 796 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=260038

Min förstabil! Köpt som ett objekt gav 4,5 tusen. Då inklusive 17" sommarhjul samt orginal bbs 16" fälg med nya vinterdäck. Köpte den med lådan rasad å bärarmar som va slut... lagt ner inkl inköp ca 15 papp wink då med ny bas två slutsteg m.m

Sjukt bra å billig förstabil! smile

Hemma bra, garaget BÄST!
markus9312
28 februari 2013 · 35 Inlägg

Hoppehare skrev:

markus9312 skrev:
3e tycker jag ser bäst ut, svensksåld, inte gått långt, och manuell, lite trist med svart tyg dock men annars ser den väl bra ut.

Ser riktigt bra ut, enda jag inte gillar är kombis... haha men smidigt med mycket utrymme bak

Dom andra var jag negativa till för att ingen var svensksåld, ena hade gått över 30tusen mil, och den andra var automat, men automat väljer du ju själv om du vill ha eller inte, jag trodde då att jag vela ha automat, köpte det, men fan så less man blir, ska köpa manuell.
Sen så är den ochså en helt ny modell, bmw kom ut med en ny 3serie 1998 så den är ju lite modernare ochså.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang