5511
Sök

Bygglov för verkstad.

280 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Äger idag ett plåtförråd som är klassat som lagerlokal. Tänkte att kanske montera in en billyft för privat bruk. Frågan är om jag behöver söka bygglov för det eller om det behövs göras först om man ska öppna typ bilverkstad.

Måste man ha oljeavskiljare också i så fall?

/Fredrik

Lowlife
809 Inlägg
28 februari 2013
crescentcompact skrev:
Äger idag ett plåtförråd som är klassat som lagerlokal. Tänkte att kanske montera in en billyft för privat bruk. Frågan är om jag behöver söka bygglov för det eller om det behövs göras först om man ska öppna typ bilverkstad.

Måste man ha oljeavskiljare också i så fall?

/Fredrik

du får nog ringa och höra med ngn ang bygglovet, man ska du hålla på med oljor osv, så måste du ha oljeavskiljare ja.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

604 Inlägg
28 februari 2013
Inget krav på oljeavskiljare specifikt för verkstäder. Dock skall det i princip finnas i alla lokaler där du kan parkera fordon och har golvbrunnar. Fyll igen brunnen och köp en våtdammsugare, blir billigast iaf.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

280 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Har ingen brunn så det problemet var enkelt löst big_smile

Men undrar ändå om någon här vet något om bygglovsfrågan:

"Äger idag ett plåtförråd som är klassat som lagerlokal. Tänkte att kanske montera in en billyft för privat bruk. Frågan är om jag behöver söka bygglov för det eller om det behövs göras först om man ska öppna typ bilverkstad?"

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (28 februari 2013)

Lowlife
809 Inlägg
28 februari 2013
crescentcompact skrev:
Har ingen brunn så det problemet var enkelt löst big_smile

Men undrar ändå om någon här vet något om bygglovsfrågan:

"Äger idag ett plåtförråd som är klassat som lagerlokal. Tänkte att kanske montera in en billyft för privat bruk. Frågan är om jag behöver söka bygglov för det eller om det behövs göras först om man ska öppna typ bilverkstad?"

/Fredrik

skulle tro att hobby verkstad inte har någota specifika regler mot sådant. men som sagt bäst och ringa och höra vad dem säger.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 mars 2013
Olika kommuner tolkar regler för bygglov olika. Det är alltså ingen bra id'e att lita på eventuella erfarenheter och teorier du får här. Gå in på din kommuns hemsida och ta dig vidare till rätt person där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök