3373
Sök

ROST fusklagning på rätt sätt hur länge håller de?

124 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Tjenare allihopa!

Nu är de så att jag har hittat en billig bil till bra pris, men de finns lite rost i skärmkanter!

De är en 97a så känns onödigt att kosta på en riktigt verkstadslagning, så får bli lite hemmabygge!

Har inte kollar så djupt än, men förhoppningsvis är de bara ytrost!
Men om man nu ska göra en fusklagning på rött sätt så att säga dvs

Blästra, köra rostätare, glasfiberspackel, finspackel, rostskydd primer och sen lacka med sprayburk!

Hur länge skulle en sån lagning hålla?
Har inte fått någea vettiga svar innan, så hoppas att jag kan få några här! wink

Tack för mig!!

// PATA

5 160 Inlägg
9 mars 2013
blästra, sen rostskydd och sen spackel å lack kan hålla länge :-) så länge du får bort all rost och sedan lägger på bra rostskydd.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

124 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
blästra, sen rostskydd och sen spackel å lack kan hålla länge :-) så länge du får bort all rost och sedan lägger på bra rostskydd.

Ska man inte ha rostskydd efter spacklet? Spackel suger junåt sig vätska?
Hur länge kan du uppskatta att de skulle kunna hålla?
Duger biltema rostskydd?? smile

Vettemannen
9 mars 2013
packepk skrev:
mb_pucken skrev:

Du måste ha ett bra rostskydd direkt efter blästring, inte en dag efter utan direkt medans metallporerna är öppna så att rostskyddet tränger ner. Därefter så kan man ge sig på spackling och grundning samt lackering.

/Benny

124 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
packepk skrev:
mb_pucken skrev:

Du måste ha ett bra rostskydd direkt efter blästring, inte en dag efter utan direkt medans metallporerna är öppna så att rostskyddet tränger ner. Därefter så kan man ge sig på spackling och grundning samt lackering.

/Benny

Jaha, okej! Men kan man köra ett extra lager efter spackling också? Eller är de bara onödigt?
Duger biltemas rostskydd? Hur länge håller en sån lagning? smile

Vettemannen
9 mars 2013
packepk skrev:
Vettemannen skrev:
packepk skrev:

/Benny

Jaha, okej! Men kan man köra ett extra lager efter spackling också? Eller är de bara onödigt?
Duger biltemas rostskydd? Hur länge håller en sån lagning? smile

Du får nog lägga på rostskyddsfärg efter att du slipat spacklet eftersom man brukar kunna slipa ner till plåten ibland så inte fel att vara generös med rostskydd. Ska du vara extra noga så ska du direkt efter blästring lägga på ett bra rostskydd i form av zinksprutning. Det håller i många år men naturligtvis kostar det en slant.

/Benny

5 160 Inlägg
9 mars 2013
spackel rostar inte wink lacken skyddar spacklet från fukt smile jag kör mycket med 2k epoxigrund eller corostabils produkter. köper inget som har med färg att göra på biltema. tycker det bara är blaskigt skit :p har en bil står under presening och är endast rostskyddad med corostabils rostskydd och den har inte rostat än trots 2 år ute. jo på en dörr där jag la på biltemas rostskydd. vet dock inte hur det funkar när den är övermålad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Vettemannen
9 mars 2013
Rostskyddsfärg skyddar mot som det låter mot rost men är mer eller mindre porös så det dummaste man kan göra är att lägga ner en massa tid och pengar på att laga rost och sedan bara rostskyddsmåla och åka med det för att om ett år tänka sig att lacka bilen. Om man ser bilar som bara har rostskyddsfärg på lagningar så kommer rosten krypande ganska snabbt. Eftersom rostskyddsfärgen är porös så måste man lägga på en lack på rostskyddet eftersom lacken inte är porös.

/Benny

124 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Rostskyddsfärg skyddar mot som det låter mot rost men är mer eller mindre porös så det dummaste man kan göra är att lägga ner en massa tid och pengar på att laga rost och sedan bara rostskyddsmåla och åka med det för att om ett år tänka sig att lacka bilen. Om man ser bilar som bara har rostskyddsfärg på lagningar så kommer rosten krypande ganska snabbt. Eftersom rostskyddsfärgen är porös så måste man lägga på en lack på rostskyddet eftersom lacken inte är porös.

/Benny

Men kan man bara få en snabbguide steg för steg? wink

Vettemannen
9 mars 2013
1. Blästra
2. Zinkspruta
3. Jämna till lite med slipning
4. Spackla, slipa
5. Spackla, slipa
6. Spackla, slipa om det behövs
7. Lägg på lite rostskydd om det behövs
8. Slipa jämnt med fint papper samt akta så du inte slipar igenom
9. Det finns en grund som man lägger på innan lack (kommer inte på vad den heter)
10. Slipa med mycket fint papper
11. Gå över ytan med klibbduk för att få bort alla lösa partiklar
12. Lacka

I stora drag går det till så.

/Benny

5 160 Inlägg
9 mars 2013
blästra. all rost ska bort
rostskydd. direkt efter tinnertvätt av plåten
spackla
slipa
rostskydda om du slipat igenom
grundfärg
torrslipning
lack
våtslip
klarlack
våtslip och polering.
så gör jag och har funkat för mig.

huh?
10 427 Inlägg
9 mars 2013
Om zinkgrund används så se till att använda spackel som klarar det. Lite trist när man
läser att spackel inte kan användas på "zinkade"/galvade ytor när man redan pysslat någon timme wink

Vettemannen
9 mars 2013
steifan skrev:
Om zinkgrund används så se till att använda spackel som klarar det. Lite trist när man
läser att spackel inte kan användas på "zinkade"/galvade ytor när man redan pysslat någon timme wink

Du har rätt, man bör lägga på en bra grund på zinken så är det problemet borta.

/Benny

5 160 Inlägg
9 mars 2013
Vettemannen skrev:
steifan skrev:

/Benny

är det bara jag som haft problem med att inte diverse sink behandligar vill sitta fast? tycker de känns som det går å peta bort med en nagel :-P

huh?
10 427 Inlägg
9 mars 2013
mb_pucken skrev:
Vettemannen skrev:
steifan skrev:

/Benny

är det bara jag som haft problem med att inte diverse sink behandligar vill sitta fast? tycker de känns som det går å peta bort med en nagel :-P

Peta inte då! wink wink

5 160 Inlägg
9 mars 2013
steifan skrev:
mb_pucken skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Peta inte då! wink wink

haha sant men känns som allt ska lossa :p därför ja aldrig brukar använda det :p fan på tal om rostskydd, finns det något som funkar lika bra dom blymölja (stavning) åker ju mera å ja.. dom rostar fast inte där jag har lagat  än så länge men ändå?:-P

Vettemannen
9 mars 2013
mb_pucken skrev:
Vettemannen skrev:
steifan skrev:

/Benny

Du kan aldrig peta bort zink som är sprutat på en blästrad yta, det sitter kvar tills rosten äter upp plåten från andra sidan.

/Benny

Vettemannen
9 mars 2013
mb_pucken skrev:
steifan skrev:
mb_pucken skrev:

Peta inte då! wink wink

haha sant men känns som allt ska lossa :p därför ja aldrig brukar använda det :p fan på tal om rostskydd, finns det något som funkar lika bra dom blymölja (stavning) åker ju mera å ja.. dom rostar fast inte där jag har lagat  än så länge men ändå?:-P

Blymönja heter det men zinksprutning är överlägset.

/Benny

12 086 Inlägg
9 mars 2013
Knacka in plåten några millimeter där det är rostigt och 1-2cm ut på frisk lackad yta. Området ska bli som en krater, djupast i mitten. Slipa bort lös rost med trissa och rengör ytan ordentligt med nått starkt. Sen är det bara smeta på glasfiberspackel, slipa ner, på med grundfärg och täckfärg. I särklass det bästa sättet att rostlaga hemma, rostangripen plåt börjar alltid rosta igen om man bara har några tiondelar färg på. Spackel sitter som berget och rostar inte.

7 Inlägg
15 maj 2013
mb_pucken skrev:
Vettemannen skrev:
steifan skrev:

/Benny

Vettemannen skrev:
mb_pucken skrev:
steifan skrev:

Peta inte då! wink wink

Blymönja heter det men zinksprutning är överlägset.

/Benny

Jag har samma problem med zink som går att pilla bort. Vad ska man tvätta med innan? Jag körde t-röd, sen sa nån att ytan blev fet av det. Ni som får det att funka, hur gör ni? Hur länge ska det torka innan övermålning eller spackling?

Med vänlig hälsning,
Erik

Sök