Vad heter lampa som tänds när man backar?

AtaPulja
9 mars 2013 · 140 Inlägg

Vad heter lampa som tänds när man backar? Den som lyser vitt när man läger växel backning.
Kan inte hitta vad den heter, bakljus lampa är det inte.

Och som jag har märkt, har alla nya bilar börjat med en fungerade lampa som tänds när man backar?
Hörde att Bmw har börjat med det.

Och besiktar bilprovning denna lampa som jag inte ens vet vad den heter?

Senast redigerat av AtaPulja (9 mars 2013)

mb_pucken
9 mars 2013 · 5 088 Inlägg

vad jag vet brukar det väl heta backljus. jag har aldrig sett en bil utan :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Pellefax
9 mars 2013 · 644 Inlägg

Det har varit standard på dom flesta bilar sen 50-talet..

zleepy Trucker
9 mars 2013 · 1 392 Inlägg

backljus heter det, men är ingenting som måste finnas vid besiktning, det är för "egen" säkerhet om man ska backa i mörker osv...

du kanske menar att det tänds en symbol/lampa i instrumenthuset, men då måste det vara något på nyare bilar, för äldre har inte det, inte på dom bilarna jag har kört smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Andromeda Rumpmas
10 mars 2013 · 3 860 Inlägg

De bilar som har backljus från fabrik måste ha det fungerande i trafik. Och det är inte för att man ska se var man backar, då hade det suttit två H1 eller något i bakljusrampen istället. Det är för att andra trafikanter ska se att du rör dig mot trafiken.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
twin_cam Smålänning
10 mars 2013 · 7 877 Inlägg

Andromeda skrev:
De bilar som har backljus från fabrik måste ha det fungerande i trafik. Och det är inte för att man ska se var man backar, då hade det suttit två H1 eller något i bakljusrampen istället. Det är för att andra trafikanter ska se att du rör dig mot trafiken.

Jag är helt säker på att kravet att den ska fungera bara gäller helbilsgodkända bilar.

Annars stämmer det säkert, eftersom många bilar har uselt backljus.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
granadadr
10 mars 2013 · 7 294 Inlägg

bilar behöver INTE ha fungerande backljus smile har bes både helbilsgodkända å icke utan smile
dimljus fram och bak behöver inte heller fungera,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 mars 2013 · 1 128 Inlägg

AtaPulja skrev:
Och som jag har märkt, har alla nya bilar börjat med en fungerade lampa som tänds när man backar?
Hörde att Bmw har börjat med det.

Men vafan är det här? Jag som trott att BMW leder utvecklingen!!!???

Nöjeskör närproducerat
Ej-son
10 mars 2013 · 171 Inlägg

Andromeda skrev:
De bilar som har backljus från fabrik måste ha det fungerande i trafik. Och det är inte för att man ska se var man backar, då hade det suttit två H1 eller något i bakljusrampen istället. Det är för att andra trafikanter ska se att du rör dig mot trafiken.

hahaha där har du något fel va??!!?Det behöver varken finnas eller fungera inget krav på det

Andromeda Rumpmas
10 mars 2013 · 3 860 Inlägg

Ej-son skrev:

Andromeda skrev:
De bilar som har backljus från fabrik måste ha det fungerande i trafik. Och det är inte för att man ska se var man backar, då hade det suttit två H1 eller något i bakljusrampen istället. Det är för att andra trafikanter ska se att du rör dig mot trafiken.

hahaha där har du något fel va??!!?Det behöver varken finnas eller fungera inget krav på det

Finns det möjligtvis något annat sätt som lämpar sig för en vuxen människa att säga det på istället för att vräka ur sig som en femåring "Ha, va va´re jag sa!". Jag gillar inte din attityd.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2013 · 17 512 Inlägg

Du har fått svar och vad jag känner kan tråden "balla ur" så låser.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang