Tanka e85 på mitsubishi colt 1.6 1997?

panda666
10 mars 2013 · 4 250 Inlägg

hejsan, har läst runt lite om etanol eller e85 som finns att tanka på min mack i akalla..har läst då att det är många som blandar i lite?

vad skulle det innebära för konsekvenser då på min mitsubishi??

skulle den palla att köras med etanol? eller skulle motorn bara dö?

tänkte det eftersom det kostar runt 10kr med e85 samtidigt som 95 oktan kostar nästan 15.??

vad tycker ni ? dum tanke???

mvh

slowSwede
10 mars 2013 · 223 Inlägg

Normalt sett kör man etanol för att få mer effekt, men då får man mappa bilen efter E om det inte är en flexifuel från början. E brukar dra ca 30% mer så i pengar blir det nästan samma sak,

BMW 335 (2007)
panda666
11 mars 2013 · 4 250 Inlägg

slowSwede skrev:
Normalt sett kör man etanol för att få mer effekt, men då får man mappa bilen efter E om det inte är en flexifuel från början. E brukar dra ca 30% mer så i pengar blir det nästan samma sak,

hehe vart nästan så ja tänkte också;:)kanske inte så lönt att riskera skador också..

LeafBox Lat Perfektionist
11 mars 2013 · 6 359 Inlägg

Eftersom din bil inte är menad att köra på E så kommer det i princip uteslutande bli högre förbrukning, lägre effekt och rätt stor chans för motorskador efter relativt kort tid.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
panda666
11 mars 2013 · 4 250 Inlägg

LeafBox skrev:
Eftersom din bil inte är menad att köra på E så kommer det i princip uteslutande bli högre förbrukning, lägre effekt och rätt stor chans för motorskador efter relativt kort tid.

så eventuelt i framtiden alla som inte är etanolbilar som tankar etanol får nån form av skada?

borde vara så tycker man:_))

men om den drar 20-30%mer då är det inte värt det kanske med kostnad på 10kr litern på etanol.

hur man än gör så sparar man inte pengar:) om man inte skaffar diesel..men då får man stryk av skatten

engolf
11 mars 2013 · 3 235 Inlägg

På vissa bilar klarar styrsystemet kompensera för inblandning av t ex etanol, kan ändra förtändningen, spridarna kan vara öppna längre, och så länge inte motorlampan börjar lysa och bilen gå hackigt är det ingen fara.

LeafBox Lat Perfektionist
11 mars 2013 · 6 359 Inlägg

panda666 skrev:

LeafBox skrev:
Eftersom din bil inte är menad att köra på E så kommer det i princip uteslutande bli högre förbrukning, lägre effekt och rätt stor chans för motorskador efter relativt kort tid.

så eventuelt i framtiden alla som inte är etanolbilar som tankar etanol får nån form av skada?

borde vara så tycker man:_))

men om den drar 20-30%mer då är det inte värt det kanske med kostnad på 10kr litern på etanol.

hur man än gör så sparar man inte pengar:) om man inte skaffar diesel..men då får man stryk av skatten

Den drar så pass mkt mer i teorin om man kör på REN e85. Men en helt standard gammal bensinare kommer inte gå på ren e85, och om den gör det så går den inte verkligen inte bra och väldigt skadlig för motorn.

ba att lägga ner.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
slowSwede
11 mars 2013 · 223 Inlägg

Ja, lägga ner eller mappa om. Köra E och hoppas på det bästa slutar nog inte med någon glad bilägare.

Faran är att bilen inte fattar något om E, den går då magert vilket iof kan ge mer effekt om man ligger inom "rätt" intervall, det har samtidigt har en härlig förmåga att effektivt paja en motor.
Så, förbliv nykterist om du inte vill mappa!

BMW 335 (2007)
panda666
12 mars 2013 · 4 250 Inlägg

hehe då har man fått lite mer info om detta med etanol..verkar inte vara värd det alls då..lika bra fortsätta tank vanlig bf95. kanske borde tom börja tanka 98:)?

LeafBox Lat Perfektionist
12 mars 2013 · 6 359 Inlägg

I en Colt 1.6? Ingen mening

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
engolf
12 mars 2013 · 3 235 Inlägg

TS kan få en hel del tips, råd och ideer, men egentligen är det bara att testa slå in några liter etanol och se hur det går. Dagens 95 har ju redan några % etanol inblandad.
Min Colt har jag kört på 50/50 blandning sommartid utan några som helst problem (dock 1.3 motorn).
Vissa bilar är känsliga för etanol, typ GDI motorerna tål ingenting, medan andra kan köras på E85 utan problem.

panda666
12 mars 2013 · 4 250 Inlägg

engolf skrev:
TS kan få en hel del tips, råd och ideer, men egentligen är det bara att testa slå in några liter etanol och se hur det går. Dagens 95 har ju redan några % etanol inblandad.
Min Colt har jag kört på 50/50 blandning sommartid utan några som helst problem (dock 1.3 motorn).
Vissa bilar är känsliga för etanol, typ GDI motorerna tål ingenting, medan andra kan köras på E85 utan problem.

så skulle 1.6an få stryk av det eller? eller är det nästan samma motor? borde inte va nån större skillnad..

tjänar du nånting med att tanka 50/50? vad tankar du på vinter då? 60/40??


hur länge har du kört så här?

Mackibubba
12 mars 2013 · 126 Inlägg

LeafBox skrev:

panda666 skrev:

LeafBox skrev:
Eftersom din bil inte är menad att köra på E så kommer det i princip uteslutande bli högre förbrukning, lägre effekt och rätt stor chans för motorskador efter relativt kort tid.

så eventuelt i framtiden alla som inte är etanolbilar som tankar etanol får nån form av skada?

borde vara så tycker man:_))

men om den drar 20-30%mer då är det inte värt det kanske med kostnad på 10kr litern på etanol.

hur man än gör så sparar man inte pengar:) om man inte skaffar diesel..men då får man stryk av skatten

Den drar så pass mkt mer i teorin om man kör på REN e85. Men en helt standard gammal bensinare kommer inte gå på ren e85, och om den gör det så går den inte verkligen inte bra och väldigt skadlig för motorn.

ba att lägga ner.

Jag kör på 'ren' E85 på sommaren och ca 70% e85 - 30% 95 på vintern med min Volvo 940 utan några som helst problem och har gjort det i två år! Och då drar den ca 1.1 blandad.

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
panda666
12 mars 2013 · 4 250 Inlägg

Mackibubba skrev:

LeafBox skrev:

panda666 skrev:

så eventuelt i framtiden alla som inte är etanolbilar som tankar etanol får nån form av skada?

borde vara så tycker man:_))

men om den drar 20-30%mer då är det inte värt det kanske med kostnad på 10kr litern på etanol.

hur man än gör så sparar man inte pengar:) om man inte skaffar diesel..men då får man stryk av skatten

Den drar så pass mkt mer i teorin om man kör på REN e85. Men en helt standard gammal bensinare kommer inte gå på ren e85, och om den gör det så går den inte verkligen inte bra och väldigt skadlig för motorn.

ba att lägga ner.

Jag kör på 'ren' E85 på sommaren och ca 70% e85 - 30% 95 på vintern med min Volvo 940 utan några som helst problem och har gjort det i två år! Och då drar den ca 1.1 blandad.

och du har inte gjort om bilen till etanol va? alltså konverterat?

fan låter nice

LeafBox Lat Perfektionist
12 mars 2013 · 6 359 Inlägg

Mackibubba skrev:

LeafBox skrev:

panda666 skrev:
så eventuelt i framtiden alla som inte är etanolbilar som tankar etanol får nån form av skada?

borde vara så tycker man:_))

men om den drar 20-30%mer då är det inte värt det kanske med kostnad på 10kr litern på etanol.

hur man än gör så sparar man inte pengar:) om man inte skaffar diesel..men då får man stryk av skatten

Den drar så pass mkt mer i teorin om man kör på REN e85. Men en helt standard gammal bensinare kommer inte gå på ren e85, och om den gör det så går den inte verkligen inte bra och väldigt skadlig för motorn.

ba att lägga ner.

Jag kör på 'ren' E85 på sommaren och ca 70% e85 - 30% 95 på vintern med min Volvo 940 utan några som helst problem och har gjort det i två år! Och då drar den ca 1.1 blandad.

Jag körde min gamla Audi Coupé på ren E85 ett par månader oxå, men det är lite mer komplicerat än "går bilen okey så funkar det"

Om du läser på om E85 och skillnaden gentemot bensin och vad det har för inverkan på en vanlig motor så kanske du ändrar tillbaka, eller åtminstonde tar ett steg extra för att hindra skadorna. 
För jag tänker inte ta en persons 940 på internet som "bevis" för att rekommendera det till ngn annan.

Senast redigerat av LeafBox (12 mars 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
panda666
12 mars 2013 · 4 250 Inlägg

LeafBox skrev:

Mackibubba skrev:

LeafBox skrev:

Den drar så pass mkt mer i teorin om man kör på REN e85. Men en helt standard gammal bensinare kommer inte gå på ren e85, och om den gör det så går den inte verkligen inte bra och väldigt skadlig för motorn.

ba att lägga ner.

Jag kör på 'ren' E85 på sommaren och ca 70% e85 - 30% 95 på vintern med min Volvo 940 utan några som helst problem och har gjort det i två år! Och då drar den ca 1.1 blandad.

Jag körde min gamla Audi Coupé på ren E85 ett par månader oxå, men det är lite mer komplicerat än "går bilen okey så funkar det"

Om du läser på om E85 och skillnaden gentemot bensin och vad det har för inverkan på en vanlig motor så kanske du ändrar tillbaka, eller åtminstonde tar ett steg extra för att hindra skadorna. 
För jag tänker inte ta en persons 940 på internet som "bevis" för att rekommendera det till ngn annan.

nä men precis, han kanske inte bryr sig så mycket då det är en gammal volvo eller har ja fel? rätta mig gärna.

men har sett massa folk på forum här på garaget som kör 50/50..

Mackibubba
12 mars 2013 · 126 Inlägg

Ja det är så att detta är min extra bil så jag bryr mig inte jätte mycket vad som händer med den, MEN nu har jag kört på detta vis i två år och inga problem med något! Och vad är det som kan hända med motorn leafbox som är sååååå farligt? Ja vissa motorer går det inte och köra på tex gdi motorerna från Mitsubishi men dom går i sönder redan av den blandningen som finns i dagen bensin ( dom blandar ut 95 med typ 5-10% ) så Mitsubishi rekommenderar att man ska köra på 98 om man har en gdi.

Kan rekommendera denna sida
http://www.etanolexperten.se/

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
engolf
14 mars 2013 · 3 235 Inlägg

panda666 skrev:

engolf skrev:
TS kan få en hel del tips, råd och ideer, men egentligen är det bara att testa slå in några liter etanol och se hur det går. Dagens 95 har ju redan några % etanol inblandad.
Min Colt har jag kört på 50/50 blandning sommartid utan några som helst problem (dock 1.3 motorn).
Vissa bilar är känsliga för etanol, typ GDI motorerna tål ingenting, medan andra kan köras på E85 utan problem.

så skulle 1.6an få stryk av det eller? eller är det nästan samma motor? borde inte va nån större skillnad..

tjänar du nånting med att tanka 50/50? vad tankar du på vinter då? 60/40??


hur länge har du kört så här?

Det är inte motorn det går på, utan styrsystemet. Jag har blandtankat två Coltar (med 1.3 motor), och aldrig haft problem. Om styrsystemet på en 1.6 klarar 50% etanol kan jag inte svara på, men det går att testa genom att tanka först 10%, sen 20%....skulle något kännas fel är det bara att tanka i mera bensin.
Vintertid tankar jag kanske 70/30, men det är först och främst för att den ska kunna starta lättare.

slowSwede
14 mars 2013 · 223 Inlägg

Allt beror ju på vad bilen är värd i ägarens tycke.
Har man en bil som använder för att komma från punkt A till punkt B, som dessutom inte kan påverka ens privatekonomi särskilt mycket, så spelar det väl mindre roll.
Ett faktum är dock att etanol har lägre energivärde än bensin (om än högre oktanvärde vilket kompenserar lite, speciellt i turbobilar), detta ställer högre krav på pumpar som skall leverera såsen.
Har man en pump som inte klarar att leverera större mängd så måste väl ändå resultatet bli en mager blandning?

Senast redigerat av slowSwede (14 mars 2013)

BMW 335 (2007)
LeafBox Lat Perfektionist
14 mars 2013 · 6 359 Inlägg

Ett problem med etanol jämfört med bensin, är att etanol inte innehåller någon olja.
Och det betyder att alla delar som vanligtvis blir smörjd utav bensinen. (speciellt soppapump) går så gott som torra.

En annan sak är att etanol äter vissa gummin. Dvs att soppaslangar och packningar kan med tiden lösas upp och och fastna i spridare tex.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang