Köpråd. Bmw E36

Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

Tjenare! har precis fyllt 17 år och letar för fullt efter en bil som jag kan snygga till och ev trimma lite innan jag har fått körkortet, har ett par frågor.
Min budget är runt 10000 kr

- Är 1 år för länge att ha en bil att meka med om den ska stå mycket ute? (tänker på rost och sånt)

- Är inne på en BMW E36 och har hittat billiga 318 och 320 modeller, är dom väldigt slöa eller kan man ha kul med dom med?

- Är det dyrt att underhålla och snygga till en hyffsat fräsh bmw?

- Finns det andra alternativ? Bakhjulsdrivet är ett krav, har kollat mycket på 740 men dem flesta är ganska risiga och vill inte ha speciellt mycket motorkrångel då det ska vara en brukisbil.

Edit: har hittat en fräsh E36 318I: http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_ … 20&w=2
är topplockspackningen svår att bya själv? (har meckat en hel del med moppar så jag är inte nån nybörjare inom motorer dock har jag aldrig pillat med bilmotorer.

Tack på förhand!

Senast redigerat av Dannekkk (12 mars 2013)

Swompis
12 mars 2013 · 13 Inlägg

Tjena, det är lite pill med att byta topplocks packningen, har man inte så stor kunskap om bilmotorer så rekommenderar jag att lämna in på verkstad.. Eller om du vill ge dig på att fixa så kan du ju köpa  en haynes  bok smile

Mvh

BMW 320i "R.I.P" (1997)
Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

Swompis skrev:
Tjena, det är lite pill med att byta topplocks packningen, har man inte så stor kunskap om bilmotorer så rekommenderar jag att lämna in på verkstad.. Eller om du vill ge dig på att fixa så kan du ju köpa  en haynes  bok smile

Mvh

Okej, tack för svar! smile den kostar ju bara 6500 och att lämna in den kan ju inte kosta mer än 2000 kr? för då är det ju ett riktigt bra köp! smile

Du som har (eller hade?) en 320i , hur bra går dom? har hört att 318 och 320 inte är något att ha men med chippning och sportavgassystem borde man väl ändå kunna klämma ut lite av dem? smile

Swompis
12 mars 2013 · 13 Inlägg

Min 320 går hyfsat bra tycker jag smile toppar iallafall 200+ utan problem smile

BMW 320i "R.I.P" (1997)
Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

Swompis skrev:
Min 320 går hyfsat bra tycker jag smile toppar iallafall 200+ utan problem smile

okej men då är dem ju inte så sega, man vill ju kunna ligga i ställ när man vill ha lite kul smile

Jesper328
12 mars 2013 · 2 385 Inlägg

Givetvis går det att åka brett med en 320 med lite våld. smile
Dock så skulle mitt råd vara att få tag i en 325/328 om nu din budget skulle tillåta det.

Mvh

Up the RA
Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

Jesper328 skrev:
Givetvis går det att åka brett med en 320 med lite våld. smile
Dock så skulle mitt råd vara att få tag i en 325/328 om nu din budget skulle tillåta det.

Mvh

okej, får se hur mycket pengar jag har sen när det är dags, problemet är att jag är så ivrig med att ha ngt att pilla med! men har gjort misstag när jag har köpt moppar som värkar bra för pengarna, sen några månader senare inser man vilket dumt köp man har gjort och det vill jag inte göra om! hmm

men det krävs väl inte så mycket trim för att få en 320 att få runt 190 hk? för lite trimning är jag inte emot sålänge det inte kostar skjortan. smile

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
12 mars 2013 · 3 585 Inlägg

Det är 300gånger billigare att köpa en 325a på 192hk direkt! Eller lika billigt att köpa en m3a

en 320 räcker gott och väl i effekt som förstabil.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

ToTTeN skrev:
Det är 300gånger billigare att köpa en 325a på 192hk direkt! Eller lika billigt att köpa en m3a

en 320 räcker gott och väl i effekt som förstabil.

okej, tack för svar! kul att få svar av dom som kan det här så jag inte köpar nått dumt smile får bli en 320 smile är väl som med alla motorer att trimning också skapar problem tyvärr.

är 320 dyra att köra och försäkra mm? har kommit på att jag kommer ju inte ha något jobb förutom på loven förhoppningsvis (pluggar till snickare och ofta kan man få jobb på loven). får ju förhoppningsvis först jobb när jag är 19 och vill ju kunna köra som jag vill utan att bli helt pank.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
12 mars 2013 · 3 585 Inlägg

De är väll inte dyrare att köra å försäkra än någon annan bil. Det är tyvärr dyrt med bil i allmänhet.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

ToTTeN skrev:
De är väll inte dyrare att köra å försäkra än någon annan bil. Det är tyvärr dyrt med bil i allmänhet.

okej, tack för hjälpen! smile

hangman
12 mars 2013 · 2 174 Inlägg

en 320 automat är inte dyra, och dom är inte (oftast) inte sönderkörda som nästan alla 325 manuell är, alla bussningar slut, kolvringar, tätningar m.m, 325 är en lekbil och används till det.

320 är rätt slöa emot en 325, en går bra om man har avgas och filter, en 740 har inte en suck om det inte är en turbo så att säga.

dom är törstiga och åka i, och om du ska ha bilen i ditt namn är försäkkringen över 10 k per år, ställer du den på dina föräldrar, se till att du bor hemma annars gäller inte försäkringen och du blir helt utan ersättning om något händer.

Bmw 320 (m50b20) motorn kan du slänga på lite e85, m5 spridare och en turbo och få 350 hållbara hk.

En topplockspackning kan innebära mycket mer pill och plock än bara byta packningen, ofta har det tagit stryk så  blocket och toppen har slagit sig, och måste planas, sen kan den ju va skit i vevlager, m.m så nej köp en som går bra och inte luktar olja är viktigt annars blir det snabbt dyrt.

Kopplingarna är inte as dyra och byta om du har nån polare, men det är lite pill med slavcylindrarna m.m kostar rätt mycket i slutänden.

Finns många för och nackdelar.

Tycker helt klart du ska ha en e36 coupé och M styla den cleant som första bil, inget satsa på saab eller volvo det är inget snyggt tufft eller bra.

kolla gärna alla mina bmw, har inte alla uppe men kan typ allt om e36, hade en av sveriges finaste 320 automat sålde den för 48 tusen så du kan ju gissa hur fin den var smile

Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

hangman skrev:
en 320 automat är inte dyra, och dom är inte (oftast) inte sönderkörda som nästan alla 325 manuell är, alla bussningar slut, kolvringar, tätningar m.m, 325 är en lekbil och används till det.

320 är rätt slöa emot en 325, en går bra om man har avgas och filter, en 740 har inte en suck om det inte är en turbo så att säga.

dom är törstiga och åka i, och om du ska ha bilen i ditt namn är försäkkringen över 10 k per år, ställer du den på dina föräldrar, se till att du bor hemma annars gäller inte försäkringen och du blir helt utan ersättning om något händer.

Bmw 320 (m50b20) motorn kan du slänga på lite e85, m5 spridare och en turbo och få 350 hållbara hk.

En topplockspackning kan innebära mycket mer pill och plock än bara byta packningen, ofta har det tagit stryk så  blocket och toppen har slagit sig, och måste planas, sen kan den ju va skit i vevlager, m.m så nej köp en som går bra och inte luktar olja är viktigt annars blir det snabbt dyrt.

Kopplingarna är inte as dyra och byta om du har nån polare, men det är lite pill med slavcylindrarna m.m kostar rätt mycket i slutänden.

Finns många för och nackdelar.

Tycker helt klart du ska ha en e36 coupé och M styla den cleant som första bil, inget satsa på saab eller volvo det är inget snyggt tufft eller bra.

kolla gärna alla mina bmw, har inte alla uppe men kan typ allt om e36, hade en av sveriges finaste 320 automat sålde den för 48 tusen så du kan ju gissa hur fin den var smile

Tack för inputen! vill helst ha manuell men blir nog att köpa något bra utgångsobjekt från början och sen bara styla den så den blir fräsh med M3 detaljer så som lister och kanske en front smile kan hända att jag får lite sponsring av mina föräldrar och släktingar också så det ska nog bli bra! va skönt att man kan trimma den någorlunda bra men ändå hållbart när man känner att man vill ha lite mer kraft! kommer bo hemma sålänge jag inte har något fast jobb och när jag har jobb har jag nog råd att betala försäkringen också smile

ska kolla in din nu, älskar att kolla på andras och bilda en tanke om vad jag ska göra osv, tack! smile kan jag PMa dig om jag har mer frågor om e36orna? du värkar veta vad du pratar om wink

Senast redigerat av Dannekkk (12 mars 2013)

IceEyes Varningar: För många..
12 mars 2013 · 2 552 Inlägg

320 är faktiskt en ganska trött variant. Storebror 325 har i stort sett likvärdiga driftkostnader men är markant starkare och trevligare att köra. Dock är finns det en risk att du lyckas komma över ett slutkört exemplar om du enbart har 10 000 kr att handla för, så ur det perspektivet är 320 eller ännu hellre 318/316 mera välbetänkta val då dessa generellt ligger lägre i pris.


Personligen skulle jag dock rekommendera Mercedes W124 eller W201 istället.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Swompis
12 mars 2013 · 13 Inlägg

Min 320 är skapligt vass av sig men såklart 325 är större:D

BMW 320i "R.I.P" (1997)
Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

Swompis skrev:
Min 320 är skapligt vass av sig men såklart 325 är större:D

okej, låter bra! vet inte om jag kommer ha råd med en 325 men får se smile

Dannekkk
12 mars 2013 · 322 Inlägg

IceEyes skrev:
320 är faktiskt en ganska trött variant. Storebror 325 har i stort sett likvärdiga driftkostnader men är markant starkare och trevligare att köra. Dock är finns det en risk att du lyckas komma över ett slutkört exemplar om du enbart har 10 000 kr att handla för, så ur det perspektivet är 320 eller ännu hellre 318/316 mera välbetänkta val då dessa generellt ligger lägre i pris.


Personligen skulle jag dock rekommendera Mercedes W124 eller W201 istället.

Tycker inte om dom mercedesarna (stavning?) tyvärr, men ska även kolla på 318 och 316, men 318 har ju bara 115 hk, är inte det väldigt lite?

escortkungen
12 mars 2013 · 196 Inlägg

Köp en 318is dom har 140 häst och är skapligt billiga smile eller 325:a (:

Ford Escort "Rieger F40" (1987)
Chevrolet Camaro "LT" (1975)
Clintan66
12 mars 2013 · 2 011 Inlägg

Hade satsat på minst 325:a. 323 är väl också okej. Oavsett vilket, så alla fall 6 cylinders, så slipper du strul med rembyte som det är på 4:orna. A och O är oljebytena. Titta efter rost i bakskärmarna och tröskel lådor. Byt olja i låda och bakaxel.

Tacksamt idag är det finns mängder på skrotarna, så man kan fixa det mesta för någorlunda peng.

Hittar du något exemplar du vill ha, så kan du väl alla fall räkna c:a 2000:- - 2500:- utöver priset för att fixa oljebytena och stift.

Lycka till

Senast redigerat av Clintan66 (12 mars 2013)

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Jesper328
12 mars 2013 · 2 385 Inlägg

Tycker ändå att du ska satsa på en 325 eller 328, det kommer du inte att ångra om du får tag på en med en frisk motor.
Dock så blir det ju oftast mer rost ju billigare bilen är men du har ju fortfarande ett år kvar tills du blir 18 år så det kan ju vara ett litet projekt om det nu inte är allt för mycket rost? smile
Sedan så har du ju 1000kr i månaden om du nu inte röker/snusar plus eventuell sponsring från dina föräldrar.
Själv tycker att att rostlagning är jävligt tillfredsställande om det blir bra hur tråkigt det än är tills man lägger på sista lagret med klarlack. smile

Mvh

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang