Om besiktningens avgasmätning - Hur stort är deras verktyg?

Bazzzinga
13 mars 2013 · 113 Inlägg

Jag har en japsdämpare på bilen nu med en hemmasnickrad insats som dämpar ljudet och effekten avsevärt. Dock kom jag att tänka på en sak som kan påverka. Utblåset på insatsen är blyga ~1 tum.

Kan storleken på det utblåset påverka deras mätverktyg? Min tanke är att de inte får in mätverktyget och kan bibehålla ett flöde utan att döda bilen. Oroar jag mig för mycket?

Min tanke var annars att borra fyra/fem hål runt det stora hålet på dämparinsatsen för att öka flödet, men det kanske inte hjälper?

Vad tror ni? Går jag säkert eller måste jag förändra insatsen?

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
-stoffe-
13 mars 2013 · 1 271 Inlägg

kolla på närmaste lite tant bil hur stort avgas dom har får du se. mät verktuget är typ 1cm som dom mäter utsläpet med så inga problem snarare att dom inte får på utsugen på japsen du borde oroa dig över

Bazzzinga
13 mars 2013 · 113 Inlägg

-stoffe- skrev:
kolla på närmaste lite tant bil hur stort avgas dom har får du se. mät verktuget är typ 1cm som dom mäter utsläpet med så inga problem snarare att dom inte får på utsugen på japsen du borde oroa dig över

Så det borde inte vara några problem alltså?

Utblåset på dämparen utan insatsen är 4,5 tum tror jag, eventuellt 5 tum. Går det inte på tror du?

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
-stoffe-
13 mars 2013 · 1 271 Inlägg

beror helt på hur stort utsuget är på den stationen du åker till

Bazzzinga
13 mars 2013 · 113 Inlägg

-stoffe- skrev:
beror helt på hur stort utsuget är på den stationen du åker till

Bara till att hoppas då! Har besiktning nästa vecka, så jag får hålla tummarna. Har ingen möjlighet att börja svetsa om samhället och så vidare. I värsta fall så får jag väl fixa det efteråt om jag skulle få tvåa på det.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang