Mer muller med nytt avgasrör på min Lancer? Tips önskas.

Klickmans Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
14 mars 2013 · 20 Inlägg

Besiktningen gick inte så bra, då röret läcker och måste tätas.
Läcker någonstans vid vänster bakhjul, och är väldigt rostigt.

Köper nytt, dom två sista bitarna.

Vad ska jag skaffa om jag vill ha lite roligare ljud än original, men ändå klarar ombesiktningen? POS952 heter min bil, och ska in på service 2 april, och tills dess ska jag ha fixat fram dom nya delarna. Originalet låter som en elvisp, och eftersom det ändå måste bytas (eller tätas) behöver jag tips om trevligare ljud, och var man skaffar det.

"I dom blindas rike är den enögde kung"
Mitsubishi COLT "COLT GL C51" (1990)
TyraX
14 mars 2013 · 526 Inlägg

Klickmans skrev:
Besiktningen gick inte så bra, då röret läcker och måste tätas.
Läcker någonstans vid vänster bakhjul, och är väldigt rostigt.

Köper nytt, dom två sista bitarna.

Vad ska jag skaffa om jag vill ha lite roligare ljud än original, men ändå klarar ombesiktningen? POS952 heter min bil, och ska in på service 2 april, och tills dess ska jag ha fixat fram dom nya delarna. Originalet låter som en elvisp, och eftersom det ändå måste bytas (eller tätas) behöver jag tips om trevligare ljud, och var man skaffar det.

Rycka sissta dämparen på systemet?
Eller kanske klämma på en 2.5" system istället för att hålla på å klippa och klistra?

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2013 · 17 552 Inlägg

En kollega hade en Lancer, nyare, som han hängde på rör bak. Rekommenderas inte. Den lät som en fiskebåt modell äldre... En simons slutburk kanske. Bara så den morrar lite?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Klickmans Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
14 mars 2013 · 20 Inlägg

Trevligt med lite tips.

Behöver tydligen bara byta dom två sista bitarna, så det blir ju lite klipp och klistra av det. Inte jag själv, utan den mekaniker som ska utföra arbetet åt mig så bilen blir godkänd.

Ryggen gör att jag inte själv kan mecka.

"I dom blindas rike är den enögde kung"
Mitsubishi COLT "COLT GL C51" (1990)
Klickmans Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
14 mars 2013 · 20 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
En kollega hade en Lancer, nyare, som han hängde på rör bak. Rekommenderas inte. Den lät som en fiskebåt modell äldre... En simons slutburk kanske. Bara så den morrar lite?

Kan du skicka en länk till denna Simons ?

Klart bilen ska morra lite, avgasljud är underskattat.

"I dom blindas rike är den enögde kung"
Mitsubishi COLT "COLT GL C51" (1990)
Klickmans Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
14 mars 2013 · 20 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
En kollega hade en Lancer, nyare, som han hängde på rör bak. Rekommenderas inte. Den lät som en fiskebåt modell äldre... En simons slutburk kanske. Bara så den morrar lite?

Som en äldre fiskebåt, typ tändkulemotor.

DET har jag gillat!

"I dom blindas rike är den enögde kung"
Mitsubishi COLT "COLT GL C51" (1990)
silversnurran
14 mars 2013 · 773 Inlägg

Annars åk till feltema och köp rör och en dämpare låt verkstad bygga ihop, denna taktik är underskattad hade sådan setup i 3 år på min saab 9000 och inte fan börja det rosta eller läcka. Notera att det inte var helsvetsat

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2013 · 17 552 Inlägg

Trots min höga ålder (40 bast) gillar jag om det morrar lite när man drar på... Att åka med rakt rör kan bli tröttsamt i längden även om det är kul de första dagarna. Som o

http://www.simons.se/Katalog/Universal635.htmvan skrev så Feltemas universal fungerar bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Klickmans Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
14 mars 2013 · 20 Inlägg

silversnurran skrev:
Annars åk till feltema och köp rör och en dämpare låt verkstad bygga ihop, denna taktik är underskattad hade sådan setup i 3 år på min saab 9000 och inte fan börja det rosta eller läcka. Notera att det inte var helsvetsat

Intressant tips.

Ska kolla om jag kan lista ut vilka delar som kan tänkas behövas.

POS952

"I dom blindas rike är den enögde kung"
Mitsubishi COLT "COLT GL C51" (1990)
silversnurran
14 mars 2013 · 773 Inlägg

Klickmans skrev:

silversnurran skrev:
Annars åk till feltema och köp rör och en dämpare låt verkstad bygga ihop, denna taktik är underskattad hade sådan setup i 3 år på min saab 9000 och inte fan börja det rosta eller läcka. Notera att det inte var helsvetsat

Intressant tips.

Ska kolla om jag kan lista ut vilka delar som kan tänkas behövas.

POS952

Tror om du får det gjort på verkstad och du köper grejerna så kommer du undan runt 1500-2000 kr men var noga med att köpa zinkpasta eller vad det heter och smeta på vid fästen och svetsar då galvningen försvinner och rost kommer snabbt annars är det i princip skottsäkert.
Finns 2" 2,5" 3" att välja på

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
zemet
14 mars 2013 · 4 047 Inlägg

Bes säger ingenting sålänge det inte läcker vad jag vet. Jag kör 3" med en dämapre och utan katt och dom har inte klagat, och då låter bilen mycket.

Billigaste och det jag hade gjort är att bara sätta raka rör och skita i att köpa dämpare, och vill du sedan ha en dämpare för att det låter för mycket så är det ju lätt fixat. Du behöver ju ändå köpa rören så det blir inte speciellt mycket dyrare ifall du vill ha en dämpare i efterhand.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Thaien
14 mars 2013 · 933 Inlägg

zemet skrev:
Bes säger ingenting sålänge det inte läcker vad jag vet. Jag kör 3" med en dämapre och utan katt och dom har inte klagat, och då låter bilen mycket.

Billigaste och det jag hade gjort är att bara sätta raka rör och skita i att köpa dämpare, och vill du sedan ha en dämpare för att det låter för mycket så är det ju lätt fixat. Du behöver ju ändå köpa rören så det blir inte speciellt mycket dyrare ifall du vill ha en dämpare i efterhand.

Bilen får inte låta för mycket heller. Bara för du hade tur och fick igenom den så behöver inte han ha samma tur.

BMW M5 (1999)
zemet
14 mars 2013 · 4 047 Inlägg

Thaien skrev:

zemet skrev:
Bes säger ingenting sålänge det inte läcker vad jag vet. Jag kör 3" med en dämapre och utan katt och dom har inte klagat, och då låter bilen mycket.

Billigaste och det jag hade gjort är att bara sätta raka rör och skita i att köpa dämpare, och vill du sedan ha en dämpare för att det låter för mycket så är det ju lätt fixat. Du behöver ju ändå köpa rören så det blir inte speciellt mycket dyrare ifall du vill ha en dämpare i efterhand.

Bilen får inte låta för mycket heller. Bara för du hade tur och fick igenom den så behöver inte han ha samma tur.

Nä drar man en sidepipe ut genom skärmkanten så släpper dom den väll inte men att köra med en dämpare är inga problem. Har kört med det på flera bilar och har många kompisar som gör det med.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Thaien
14 mars 2013 · 933 Inlägg

zemet skrev:

Thaien skrev:

zemet skrev:
Bes säger ingenting sålänge det inte läcker vad jag vet. Jag kör 3" med en dämapre och utan katt och dom har inte klagat, och då låter bilen mycket.

Billigaste och det jag hade gjort är att bara sätta raka rör och skita i att köpa dämpare, och vill du sedan ha en dämpare för att det låter för mycket så är det ju lätt fixat. Du behöver ju ändå köpa rören så det blir inte speciellt mycket dyrare ifall du vill ha en dämpare i efterhand.

Bilen får inte låta för mycket heller. Bara för du hade tur och fick igenom den så behöver inte han ha samma tur.

Nä drar man en sidepipe ut genom skärmkanten så släpper dom den väll inte men att köra med en dämpare är inga problem. Har kört med det på flera bilar och har många kompisar som gör det med.

Nej men nu syftade jag på det du skrev om din bil.

Och till trådskaparen sätt på en annan dämpare istället för nåt rakt rör är min åsikt.

Senast redigerat av Thaien (14 mars 2013)

BMW M5 (1999)
Klickmans Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
14 mars 2013 · 20 Inlägg

Har idag varit ute på Auto-Experten och kollat lite priser.

Originaldelarna går där lös på 2100 kr komplett med alla monteringsdelarna.
Fanns även Simons där, för runt 12-1500 kr. Plus allt jobb för min mekaniker.
Ska kolla Biltema under kvällen, bor i Ystad så jag kan ju lika gärna hämta där.

Sugen är jag trots min ålder. Jodå, jag har passerat 50-strecket, och älskar ljud.

Tack alla, för all hjälp, nu vet jag i vilken riktning mecka ligger!

"I dom blindas rike är den enögde kung"
Mitsubishi COLT "COLT GL C51" (1990)
Klickmans Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
14 mars 2013 · 20 Inlägg

Thaien skrev:

zemet skrev:

Thaien skrev:

Bilen får inte låta för mycket heller. Bara för du hade tur och fick igenom den så behöver inte han ha samma tur.

Nä drar man en sidepipe ut genom skärmkanten så släpper dom den väll inte men att köra med en dämpare är inga problem. Har kört med det på flera bilar och har många kompisar som gör det med.

Nej men nu syftade jag på det du skrev om din bil.

Och till trådskaparen sätt på en annan dämpare istället för nåt rakt rör är min åsikt.

Raka rör är bra, men inte på min bil. Tack för tipset!

"I dom blindas rike är den enögde kung"
Mitsubishi COLT "COLT GL C51" (1990)
Klickmans Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
14 mars 2013 · 20 Inlägg

silversnurran skrev:

Klickmans skrev:

silversnurran skrev:
Annars åk till feltema och köp rör och en dämpare låt verkstad bygga ihop, denna taktik är underskattad hade sådan setup i 3 år på min saab 9000 och inte fan börja det rosta eller läcka. Notera att det inte var helsvetsat

Intressant tips.

Ska kolla om jag kan lista ut vilka delar som kan tänkas behövas.

POS952

Tror om du får det gjort på verkstad och du köper grejerna så kommer du undan runt 1500-2000 kr men var noga med att köpa zinkpasta eller vad det heter och smeta på vid fästen och svetsar då galvningen försvinner och rost kommer snabbt annars är det i princip skottsäkert.
Finns 2" 2,5" 3" att välja på

Tack för tipset!

"I dom blindas rike är den enögde kung"
Mitsubishi COLT "COLT GL C51" (1990)
Klickmans Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
14 mars 2013 · 20 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Trots min höga ålder (40 bast) gillar jag om det morrar lite när man drar på... Att åka med rakt rör kan bli tröttsamt i längden även om det är kul de första dagarna. Som o

http://www.simons.se/Katalog/Universal635.htmvan skrev så Feltemas universal fungerar bra.

Klart det ska morra lite, helst som en brunstig V8.

Men det går ju inte på en liten riskokare som min.

Iaf inte till rimliga pengar, V8 under huven menar jag.

"I dom blindas rike är den enögde kung"
Mitsubishi COLT "COLT GL C51" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang