5001
Sök

Efter monterad turbo i en Honda

The_Swede
15 mars 2013
Trådstartare
Hej jag har en Del Sol, och nu skal jag flytta hem till Sverige igen efter 5år på utlandska nummer skyltar.
Nu ar det ju så att jag har efter monterat storre motor och turbo på min bil,
Kan jag besikta den i Sverige? och få svenska skyltar på?
Har aldrig provat något liknande forut namligen. och Google hjalper mig inte så mycket då den har lite svårt for att forså min fråga haha.

Hoppas någon kan hjalpa mig smile

CO2 nivån ar fin och bromsar mm motsvarar HK bilen har nu.

Forummoderator
26 675 Inlägg
15 mars 2013
Inte besiktiga den som vanlig traditionellt, nej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

The_Swede
15 mars 2013
Trådstartare
Men kan det goras? altså en registreringsbesikning eller liknande for ombyggd bil?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 mars 2013
Tror dom kommer kräva papper från honda = kört

Enklast är ju att plocka av turbokittet och montera tillbaks efter reg/bes..

7 283 Inlägg
15 mars 2013
Flyttgods har mycket dispenser men vettefan om det räcker för att få in med motorbyte och turbokonvertering.
Ring och hör med bilprovningen alternativt sfro.

Forummoderator
26 675 Inlägg
15 mars 2013
ThePhotographer skrev:
Men kan det goras? altså en registreringsbesikning eller liknande for ombyggd bil?

Hittade detta på sfro.com:

AVGASREGLER

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

The_Swede
15 mars 2013
Trådstartare
har provat med bilprovningen dom ville inte ge något svar utan att ha besiktat bilen = att dom vill tjana pengar forst.

The_Swede
15 mars 2013
Trådstartare
okay, så får jag ta en tur till TUV i tuskland forst och få bilen typgodkand med ombyggningen. smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 mars 2013
ThePhotographer skrev:
har provat med bilprovningen dom ville inte ge något svar utan att ha besiktat bilen = att dom vill tjana pengar forst.

Handlar nog mer om missförstånd och okunskap än pengar. Besiktningen har inget med trim & motorbyten att göra annat än att slå ner olagliga modifikationer.

Det som står i papprena är det som gäller för dom. Sedan beror det på vart papprena kommer ifrån.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 mars 2013
ThePhotographer skrev:
okay, så får jag ta en tur till TUV i tuskland forst och få bilen typgodkand med ombyggningen. smile

TÜV gäller inte i sverige

The_Swede
15 mars 2013
Trådstartare
Nej dte vet jag men en EU godkand typgodkaning av bilen kan dom val inte siga nej til? :S

7 283 Inlägg
15 mars 2013
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … aksfordon/
Ring till transportstyrelsen och fråga också!
Senast redigerat av Brains (15 mars 2013)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 mars 2013
ThePhotographer skrev:
Nej dte vet jag men en EU godkand typgodkaning av bilen kan dom val inte siga nej til? :S

tüv har inget med eu-godkännande att göra tüv är ju bara ett intyg/cert den blir inte typgodkänd eller godkänd på något annat vis. Att tuv intyget tillåter dig köra den i tyskland och möjligtvis ett annat land hjälper inte.

Papprena du får kommer fortfarande säga Honda del sol med original effekt oavsett metod du väljer..

The_Swede
15 mars 2013
Trådstartare
har en kamrat som varit nere och fått sin R34 GTR typgodkand i Tyskland och den ar nu på danska skyltar med Typgodkanelse, kan kse inte var TUV han anvande sig av men vet att det var i Tyskland han fick det gjort, kostade ham nastan 250000kr.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 mars 2013
ThePhotographer skrev:
har en kamrat som varit nere och fått sin R34 GTR typgodkand i Tyskland och den ar nu på danska skyltar med Typgodkanelse, kan kse inte var TUV han anvande sig av men vet att det var i Tyskland han fick det gjort, kostade ham nastan 250000kr.

En GTR har turbo original det är med andra ord inga monster mods, och tar han den till sverige kommer det stå orignal effekt att den sen kommer igenom reg/besikting är en helt annan sak eftersom beisktingen oftast inte bryr sig eller ser det.

att däremot turbokonvertera/kompressormata och registrera fungerar aldrig, det ska vara äkta certifikat från en licenserad tillverkare som har tillgång till avgascertificeringar och övriga tester som kostar miljoner.

Så oavsett vad danmark,tyskland tüv eller obama säger så ska du fortfarande komma med papper från honda..

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
15 mars 2013
köp en org. motor och montera inför bes och stoppa tillbaka den roligare efter bes. eller åk och besiktiga i tyskland en gång per år

The_Swede
15 mars 2013
Trådstartare
problemet ar ju med en olaglig motor om något hander och forsakringen skal blandas in val? wink

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 mars 2013
ThePhotographer skrev:
problemet ar ju med en olaglig motor om något hander och forsakringen skal blandas in val? wink

I en liten olycka händer inget, först om bilen skall lösas in eller blir föremål för något brott som det blir jobbigt.
99% av turbokonverterade bilar i sverige körs olagligt, vill du slippa krångel med besiktning,försäkring etc är det enklaste att köpa något med rejält med pulver från start och chippa den.

The_Swede
16 mars 2013
Trådstartare
Jo men inte kul att bara kopa något det kan alla gora, roligare att sjalv bygga.

Men jag har en B16a2 altså den motor bilen ar fod med från fabrikken, men har inte orginal avgassystem, men det ar kat mm på och den larmar 2db mer an orginal, så om jag bara kastar orginal motorn i så borde det inte vara problem till besiktning?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 mars 2013
ThePhotographer skrev:
så om jag bara kastar orginal motorn i så borde det inte vara problem till besiktning?

Nej, Det är så dom flesta gör, bara du själv är medveten om att bilen inte är laglig även om du kommit igenom besiktningen.

Sök