Vev+stakar går ej runt efter momentdragning. B230FK

XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

StlpMK skrev:
Hona lite i storänden så löser det sig..

Jo har också den tanken men frågan är vad mycket jag ska hona upp, vi pratar 1000delar..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

lelleal skrev:
ja skulle kollat lagerspel mm för utan topp monterat ska de gå lätt att vrida runt smile

Jo, men det gick att dra runt allt när de var draget i 60nm men det var nätt o jämt det gick så vi drog toppen i god tro att det skulle gå att nolla motorn men icke...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
StlpMK Team T-Röd Racing
17 mars 2013 · 507 Inlägg

XeptiQ skrev:

StlpMK skrev:
Hona lite i storänden så löser det sig..

Jo har också den tanken men frågan är vad mycket jag ska hona upp, vi pratar 1000delar..

Kompisen hade samma problem me en stake från lg på en b230fk, vi hona lite snabbt me en bromshonare sen ble de bra, hällre mer spel än lite så det nyper de fyllas ju upp med olja ändå

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

StlpMK skrev:

XeptiQ skrev:

StlpMK skrev:
Hona lite i storänden så löser det sig..

Jo har också den tanken men frågan är vad mycket jag ska hona upp, vi pratar 1000delar..

Kompisen hade samma problem me en stake från lg på en b230fk, vi hona lite snabbt me en bromshonare sen ble de bra, hällre mer spel än lite så det nyper de fyllas ju upp med olja ändå

Jo , de är ju sant men vill inte ha för mycket spel heller, nog för att oljan fyller lite i spelet men .. frågan är om man skulle köpt nya lager till stakarna efter detta och kollat mått på nytt som inte vart draget. .?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Fick detta som ett svar på mitt problem med ..

" skrev att du skulle kolla o hona vevstakar då skrev han så här;

tror han ska lugna sig nu lite för nu är han ute på hal is
fixa symptomen istället för att göra rätt för början är alltid fel
hör med han om han inte blandat ihop överfallen till skakarna
man kan både vända dem och sätta dem på fel stake
allt är katastrof
för de borras ihop med varandra, så den "giftningen" går inte ändra"

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
TireSlayer Tvivlare
17 mars 2013 · 2 266 Inlägg

jag hade inga som helst problem med min, LGSpeed stakar, ARP bult 70nm. Nya glyco lager. Jag fick veven kollad med micrometer på motorverkstad innan jag beställde lager, 1000 gånger bättre än t.ex plastigage. Jag gissar på fel lager.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

TireSlayer skrev:
jag hade inga som helst problem med min, LGSpeed stakar, ARP bult 70nm. Nya glyco lager. Jag fick veven kollad med micrometer på motorverkstad innan jag beställde lager, 1000 gånger bättre än t.ex plastigage. Jag gissar på fel lager.

okej okej, för går i tankarna att köpa nya lager och testa igen. För nog att det blivit slitage på vevaxel efter 43.000 mil, men då bör ju nya original lager gå i fint tycker ja..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
TireSlayer Tvivlare
17 mars 2013 · 2 266 Inlägg

XeptiQ skrev:

TireSlayer skrev:
jag hade inga som helst problem med min, LGSpeed stakar, ARP bult 70nm. Nya glyco lager. Jag fick veven kollad med micrometer på motorverkstad innan jag beställde lager, 1000 gånger bättre än t.ex plastigage. Jag gissar på fel lager.

okej okej, för går i tankarna att köpa nya lager och testa igen. För nog att det blivit slitage på vevaxel efter 43.000 mil, men då bör ju nya original lager gå i fint tycker ja..

"Bör" är inte rädd ord när man renoverar motor, mät två gånger, köp/montera en gång wink jag lät en motorverkstad kolla både block och vev till min motor, och den går som en dröm nu.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
supraturbo gött med mos pajjka
17 mars 2013 · 181 Inlägg

alltså litar ni på att lagren håller rätt mått utan att tveka ? , det gör inte jag,jag har fått lager från flera tillverkare och flertalet från tex acl då dom ligger utanför måtten dom skall ha,jag sätter aldrig dit lager utan att mät upp ram och vev med mikrometer och hålindikator, ngt plastige gauge skulle jag aldrig använda mig av utan endast riktigt mätning är bäst nog, så kolla upp dina spel mot lagren du har, och mät även lagret i sig om det stämmer med uppgifterna, sedan är ju många av dom lite billigare stakarna så att säga lite fusk gjorda i bland, har varit med om flertalet eagle stakar som inte ligger i rätt borr och då får man hona upp storändan lite så spelet är rätt,även lill ändan har jag varit med om kan vara lite för tight i bland.

ps och har maninte koll på vad det skall vara i lagerspel osv eller har rätt verktyg för att utföra detta arbetet så skall man överväga inte ens på börjat en renovering alls.

//M

Senast redigerat av supraturbo (17 mars 2013)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

supraturbo skrev:
alltså litar ni på att lagren håller rätt mått utan att tveka ? , det gör inte jag,jag har fått lager från flera tillverkare och flertalet från tex acl då dom ligger utanför måtten dom skall ha,jag sätter aldrig dit lager utan att mät upp ram och vev med mikrometer och hålindikator, ngt plastige gauge skulle jag aldrig använda mig av utan endast riktigt mätning är bäst nog, så kolla upp dina spel mot lagren du har, och mät även lagret i sig om det stämmer med uppgifterna, sedan är ju många av dom lite billigare stakarna så att säga lite fusk gjorda i bland, har varit med om flertalet eagle stakar som inte ligger i rätt borr och då får man hona upp storändan lite så spelet är rätt,även lill ändan har jag varit med om kan vara lite för tight i bland.

ps och har maninte koll på vad det skall vara i lagerspel osv eller har rätt verktyg för att utföra detta arbetet så skall man överväga inte ens på börjat en renovering alls.

//M

Nej men kan inte lita på att lager håller rätt mått, precis dom du fått, så du har ju svaret själv..
Men då kanske de är bäst att jag lägger ner min hobbyverksamhet för att jag inte har varken kunskap eller rätta verktyget för de.. Du behöver inte kommentera tråden med dumma och kränkande inlägg.. klarar mig bra utan de...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

TireSlayer skrev:

XeptiQ skrev:

TireSlayer skrev:
jag hade inga som helst problem med min, LGSpeed stakar, ARP bult 70nm. Nya glyco lager. Jag fick veven kollad med micrometer på motorverkstad innan jag beställde lager, 1000 gånger bättre än t.ex plastigage. Jag gissar på fel lager.

okej okej, för går i tankarna att köpa nya lager och testa igen. För nog att det blivit slitage på vevaxel efter 43.000 mil, men då bör ju nya original lager gå i fint tycker ja..

"Bör" är inte rädd ord när man renoverar motor, mät två gånger, köp/montera en gång wink jag lät en motorverkstad kolla både block och vev till min motor, och den går som en dröm nu.

Nej de kanske de inte vart men får bli att lossa allt och dels kolla över lagerhalvorna hur de ser ut, ser ganska fort om de är något fel på dom.. Som sagt veven är helt okej, så får kolla med på vevstakarna..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Dango
17 mars 2013 · 62 Inlägg

Kan nästan garantera dig att överfallen är vända på någon/alla stakarna, har hänt mig också när jag monterat så som jag fick dom utan att kolla noga innan. Har fått stakar som vart ihopklämmda fel som jag fått vända tillrätta själv, dubbelkolla alltid det innan montering.

Dom ska sitta såhär: http://img826.imageshack.us/img826/4299/vevstake1.jpg

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
supraturbo gött med mos pajjka
17 mars 2013 · 181 Inlägg

XeptiQ skrev:

supraturbo skrev:
alltså litar ni på att lagren håller rätt mått utan att tveka ? , det gör inte jag,jag har fått lager från flera tillverkare och flertalet från tex acl då dom ligger utanför måtten dom skall ha,jag sätter aldrig dit lager utan att mät upp ram och vev med mikrometer och hålindikator, ngt plastige gauge skulle jag aldrig använda mig av utan endast riktigt mätning är bäst nog, så kolla upp dina spel mot lagren du har, och mät även lagret i sig om det stämmer med uppgifterna, sedan är ju många av dom lite billigare stakarna så att säga lite fusk gjorda i bland, har varit med om flertalet eagle stakar som inte ligger i rätt borr och då får man hona upp storändan lite så spelet är rätt,även lill ändan har jag varit med om kan vara lite för tight i bland.

ps och har maninte koll på vad det skall vara i lagerspel osv eller har rätt verktyg för att utföra detta arbetet så skall man överväga inte ens på börjat en renovering alls.

//M

Nej men kan inte lita på att lager håller rätt mått, precis dom du fått, så du har ju svaret själv..
Men då kanske de är bäst att jag lägger ner min hobbyverksamhet för att jag inte har varken kunskap eller rätta verktyget för de.. Du behöver inte kommentera tråden med dumma och kränkande inlägg.. klarar mig bra utan de...

dumma och kränkande ? vad e det för motsvar, har man inte rätt verktyg för att utföra ett jobb då får man antingen skaffa/låna det eller skita i att utföra det själv vad är problemet med det svaret ? eller menar du att sk tattar mek/chansa på det funkar mek är rätt sätt att utföra ett jobb med 0.01mm i toleranser ?
knappast jag som kommer med dumma och kränkade svar, skärpning.

Senast redigerat av supraturbo (17 mars 2013)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Boostrider Försöker iaf
17 mars 2013 · 1 998 Inlägg

Hade samma problem med min motor. Veven snurade man superlätt med handen. Sen när vevlagren var dragna så kunde man inte rubba skiten.

Släppte på en i taget och då hade treans nypit. Tänkte att nu är veven skrot så skiftade plats på kolv/stake i trean och fyran. Problemet flyttade sig då tll fyran så jag kollade på allt riktigt noga och då hade lagret (glyco) en grad. Slipade bort graden som knappt kändes men efter de gick motorn att snurra för hand med nya ringar och nyhornade cylindrar. Inget verktyg behövdes iaf.

Så jag tror också på lager

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Dango skrev:
Kan nästan garantera dig att överfallen är vända på någon/alla stakarna, har hänt mig också när jag monterat så som jag fick dom utan att kolla noga innan. Har fått stakar som vart ihopklämmda fel som jag fått vända tillrätta själv, dubbelkolla alltid det innan montering.

Dom ska sitta såhär: http://img826.imageshack.us/img826/4299/vevstake1.jpg

Hmm tror jag hittat felet, mina sitter inte så.. Men detta är korrekt med överfallet ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Dango
17 mars 2013 · 62 Inlägg

XeptiQ skrev:

Dango skrev:
Kan nästan garantera dig att överfallen är vända på någon/alla stakarna, har hänt mig också när jag monterat så som jag fick dom utan att kolla noga innan. Har fått stakar som vart ihopklämmda fel som jag fått vända tillrätta själv, dubbelkolla alltid det innan montering.

Dom ska sitta såhär: http://img826.imageshack.us/img826/4299/vevstake1.jpg

Hmm tror jag hittat felet, mina sitter inte så.. Men detta är korrekt med överfallet ?

Japp prova att montera dom så, blanda inte ihop dom dock, utan bara vänd på dom och dra runt motorn så ska du nog se att den går lätt och fint.

Kolla även så att inte lagren har tagit skada när du "nypt" dom också, samt skriv gärna här om det hjälpte ifall fler har liknande bekymmer i framtiden.
Vet själv hur det är när man ska felsöka men folk aldrig har haft samma problem eller så hittar man gamla trådar utan svar i.

Mvh Marcus

Senast redigerat av Dango (17 mars 2013)

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Dango skrev:

XeptiQ skrev:

Dango skrev:
Kan nästan garantera dig att överfallen är vända på någon/alla stakarna, har hänt mig också när jag monterat så som jag fick dom utan att kolla noga innan. Har fått stakar som vart ihopklämmda fel som jag fått vända tillrätta själv, dubbelkolla alltid det innan montering.

Dom ska sitta såhär: http://img826.imageshack.us/img826/4299/vevstake1.jpg

Hmm tror jag hittat felet, mina sitter inte så.. Men detta är korrekt med överfallet ?

Japp prova att montera dom så, blanda inte ihop dom dock, utan bara vänd på dom och dra runt motorn så ska du nog se att den går lätt och fint.

Kolla även så att inte lagren har tagit skada när du "nypt" dom också, samt skriv gärna här om det hjälpte ifall fler har liknande bekymmer i framtiden.
Vet själv hur det är när man ska felsöka men folk aldrig har haft samma problem eller så hittar man gamla trådar utan svar i.

Mvh Marcus

okej, ska byta om och dra bort till garaget och kolla över alla, dels märka överfallen till rätt kanna så får jag ju även kolla efter evetuella skador/spricker?

Hoppas detta är felet tongue


kommer en bild på ett av lagren, och ja de låg felvända och blir att köpa nya
http://img163.imageshack.us/img163/4757/20130317164519.jpg

Senast redigerat av XeptiQ (17 mars 2013)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Xuri One Man Clan
17 mars 2013 · 4 287 Inlägg

vet du varför jag frågade om du köpt lager från Folkraceshoppen ? för jag beställde standard lager därifrån GLYCO.
men dom var tjockare än mina standardlager GLYCO köpta på volvo... inte mycke men de var med i leken.

jag drog en stake i taget , drog runt veven med momentnyckeln å kollade så att varje stake gav lika mycke mer moment för å röra veven.  drog en stake, kollade veven ja 8nm, drog 2ans stake, drog veven, ja 16nm, drog 3an, drog veven.... detta var efter mycke trix  å då såg man klart å tydligt skillnad om nån stake nöp mer än dom andra.    å se till å ha rent mellan stake å lager. lite fett eller olja däremellan påverkar också spelet.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
XeptiQ Whatever :)
17 mars 2013 · 1 652 Inlägg

Xuri skrev:
vet du varför jag frågade om du köpt lager från Folkraceshoppen ? för jag beställde standard lager därifrån GLYCO.
men dom var tjockare än mina standardlager GLYCO köpta på volvo... inte mycke men de var med i leken.

jag drog en stake i taget , drog runt veven med momentnyckeln å kollade så att varje stake gav lika mycke mer moment för å röra veven.  drog en stake, kollade veven ja 8nm, drog 2ans stake, drog veven, ja 16nm, drog 3an, drog veven.... detta var efter mycke trix  å då såg man klart å tydligt skillnad om nån stake nöp mer än dom andra.    å se till å ha rent mellan stake å lager. lite fett eller olja däremellan påverkar också spelet.

okej okej, ja jag hade glyco från xtremt , då när jag köpte stakar och allt annat.. men de hade nog lirat bra om jag inte hade vänt på överfallt .. cool men denna gång köpte jag från folkraceshoppen så hoppas de blir bättre ..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
StlpMK Team T-Röd Racing
27 mars 2013 · 507 Inlägg

löst?

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang