Två grejer om besiktningen

Sjostrand89
18 mars 2013 · 133 Inlägg

Tänkte bara fråga lite lätt då jag hört olika svar överallt!
Då detta inom  besiktningen.

En tjejpolare (hennes V40) till mig har så att sitt bilbälte inte går fort tillbaka i rullen. Alltså den går segt tillbaka. Anmärker dom något om detta eller är de bara en grej dom påpekar på bilprovningen?

Sedan en annan grej på min Audi. När man startar bilen så får man (har hört ett klassiskt fel på dessa) "dra" tillbaka nyckeln några milimeter... Dit den ska egentligen hoppa själv.

Vet att de kan vara fjäden bakom, tändningslåset eller som dom sa på audi; Startspärrskontakten e ofta den som går.

Men just nu är min fråga (då jag sett miljoner olika svar) Är någon av dessa tvåor eller går dessa bilar igenom me dessa fel ändå?

Renault Rs Clio Cup "Tomex" (2015)
Lille_Skorpan Avstängd
18 mars 2013 · 201 Inlägg

går igenom bara bältet åker upp överhuvudtaget
Det bryr dom sig inte om

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)
rcy
18 mars 2013 · 1 705 Inlägg

Så länge "ryckspärren" funkar i bältet så är det nog ingen fara.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 325i "isbilen" (1992)
TooS Hjultomte
18 mars 2013 · 1 500 Inlägg

kan bli anmärkning på att den inte rullar tebax. har fått de 2ggr

Senast redigerat av TooS (20 mars 2013)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Kollan
18 mars 2013 · 618 Inlägg

Nyckeln måste fjädra tillbaka av sig själv vill jag minnas..

TobbeTT
18 mars 2013 · 948 Inlägg

Angående att rullen går segt tillbaka så kan man göra så här att man drar ut bältet till max försiktigt så det inte låser sig några gånger så brukar dom bli bättre.

chrille_ Servicerådgivare
18 mars 2013 · 715 Inlägg

Tips på bältet, dra ut så långt du kan, sen sprayar du med siliconspray på båda sidor medan du släpper in det igen..
voila - nu glider det som ett nytt!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
18 mars 2013 · 835 Inlägg

Ring Bilprovningen och fråga?

Teknisk upplysning
Telefon: 0771-600 800
Måndag - fredag: 08.00-10.00

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Sjostrand89
19 mars 2013 · 133 Inlägg

Bilprovningen har jag fått svar om nyckeln, fast där svarar Mölndal; det är bara ett påpekande sedan, Kba; nej 2.a på det

så lite svårt o fråga dom. Och bältet tackar jag massa för tipset tongue kan se om de går o fixa till lite lätt på hennes bil smile så tackar en massa. Den rullar tillbaka fast segt istället tongue

Renault Rs Clio Cup "Tomex" (2015)
Smajly
19 mars 2013 · 3 059 Inlägg

TooS skrev:
kan bli anmärkning på att den rullar tebax. har fått de 2ggr

Va? Anmärkning på att bältet rullar tebax? Hehehe.. blev nog lite fel va?

Ja som sagt så måste bältet rulla tillbaka själv och tips hur man enklast brukar kunna lösa sega rullar har redan skrivits.. att dra ut det helt och spraya ner siliconspray på rullen eller på kanterna av bältet. Funkar alltid det.

klarrre
20 mars 2013 · 502 Inlägg

Bältet ska mycket till att anmärka på, är okey om det rullar in med lite hjälp som på många bilar.
Ditt tändningslås är däremot lite osäkert och mer en faktor för personlig bedömning tyvärr. Dock är huvudfunktionen att man kan få igång lyse och att rattlåset går i när man tar ut nyckeln, sen att man kan behöva jucka med den lite för att få rätt resultat överses ofta om det inte handlar om extremfall som involverar våld.

Senast redigerat av klarrre (20 mars 2013)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
TooS Hjultomte
20 mars 2013 · 1 500 Inlägg

Smajly skrev:

TooS skrev:
kan bli anmärkning på att den rullar tebax. har fått de 2ggr

Va? Anmärkning på att bältet rullar tebax? Hehehe.. blev nog lite fel va?

Ja som sagt så måste bältet rulla tillbaka själv och tips hur man enklast brukar kunna lösa sega rullar har redan skrivits.. att dra ut det helt och spraya ner siliconspray på rullen eller på kanterna av bältet. Funkar alltid det.

Hahaha fick läsa ett par ggr xD ja det blev fel big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang