3704
Sök

Trimma B200F ? Förslag önskas

3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#1
Tror jag hittat en bil som jag ska köpa, det är en Volvo 360 med en B200F under huven, jag har inte tänkt byta motor då jag tror att B200F är en rätt så trevlig motor med sin 110 hästar..

Nu till frågan.. vad är lättast att göra ang trimning, det är 100 år sen jag trimmade motorer så mycket har man glömt..

Vill skrämma upp den så bra som det går, extraktorgrenrör, kanske en annan kam typ H eller K eller nåt sånt ?

Vad måste man då tänka på när man byter kam ang insprutningen osv ?

Nån form av sportluftfilter borde ge nåt åxå..

Ev plana toppen ca 1.5-2mm kanske ?

Alla förslag är välkomna, jag vet att det finns gott om kunnigt Volvo folk här på forumet.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
18 349 Inlägg
18 mars 2013
#2
Danne_1977 skrev:
Tror jag hittat en bil som jag ska köpa, det är en Volvo 360 med en B200F under huven, jag har inte tänkt byta motor då jag tror att B200F är en rätt så trevlig motor med sin 110 hästar..

Nu till frågan.. vad är lättast att göra ang trimning, det är 100 år sen jag trimmade motorer så mycket har man glömt..

Vill skrämma upp den så bra som det går, extraktorgrenrör, kanske en annan kam typ H eller K eller nåt sånt ?

Vad måste man då tänka på när man byter kam ang insprutningen osv ?

Nån form av sportluftfilter borde ge nåt åxå..

Ev plana toppen ca 1.5-2mm kanske ?

Alla förslag är välkomna, jag vet att det finns gott om kunnigt Volvo folk här på forumet.. big_smile

Inte en susning. Men klart du ska köpa den! 360 är kul bilar! 360GLT?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Bärs!
3 456 Inlägg
18 mars 2013
#3
Trimma den på samma sätt som någon annan random bonde skulle trimmat sin B230F, det är "samma" prylar..
531, v/vx3, extraktor osv.. eller så gör du rätt från början: Turbo.

Garaget.org peakade 2008.

3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#4
Dieselsmurfen skrev:
Danne_1977 skrev:
Tror jag hittat en bil som jag ska köpa, det är en Volvo 360 med en B200F under huven, jag har inte tänkt byta motor då jag tror att B200F är en rätt så trevlig motor med sin 110 hästar..

Nu till frågan.. vad är lättast att göra ang trimning, det är 100 år sen jag trimmade motorer så mycket har man glömt..

Vill skrämma upp den så bra som det går, extraktorgrenrör, kanske en annan kam typ H eller K eller nåt sånt ?

Vad måste man då tänka på när man byter kam ang insprutningen osv ?

Nån form av sportluftfilter borde ge nåt åxå..

Ev plana toppen ca 1.5-2mm kanske ?

Alla förslag är välkomna, jag vet att det finns gott om kunnigt Volvo folk här på forumet.. big_smile

Inte en susning. Men klart du ska köpa den! 360 är kul bilar! 360GLT?

Nej det är ingen GLT tror jag, har inte tittat på den ännu men vad jag kan se på transportstyrelsen så är det ingen GLT, men B200F är det iaf.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#5
Aga_Diff skrev:
Trimma den på samma sätt som någon annan random bonde skulle trimmat sin B230F, det är "samma" prylar..
531, v/vx3, extraktor osv.. eller så gör du rätt från början: Turbo.

Ja 531 passar rakt på va ?  VX3 kan sitter väl standard på 531 ?

Nej ingen turbo, bilen ska användas till rallycross 2150cc klassen

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Bärs!
3 456 Inlägg
18 mars 2013
#6
Danne_1977 skrev:
Aga_Diff skrev:
Trimma den på samma sätt som någon annan random bonde skulle trimmat sin B230F, det är "samma" prylar..
531, v/vx3, extraktor osv.. eller så gör du rätt från början: Turbo.

Ja 531 passar rakt på va ?  VX3 kan sitter väl standard på 531 ?

Nej ingen turbo, bilen ska användas till rallycross 2150cc klassen

Rallycross? Då låter det Weber & 16v! smile

Garaget.org peakade 2008.

3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#7
Aga_Diff skrev:
Danne_1977 skrev:
Aga_Diff skrev:
Trimma den på samma sätt som någon annan random bonde skulle trimmat sin B230F, det är "samma" prylar..
531, v/vx3, extraktor osv.. eller så gör du rätt från början: Turbo.

Ja 531 passar rakt på va ?  VX3 kan sitter väl standard på 531 ?

Nej ingen turbo, bilen ska användas till rallycross 2150cc klassen

Rallycross? Då låter det Weber & 16v! smile

Nej 16v är inte tillåtet i 2150, tror inprutning är rätt så bra faktiskt big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#8
Man undrar ju, skulle det vara nån fördel med att demontera insprutningen och köra med förgasare istället på en B200F motor.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
18 mars 2013
#9
fördel vet jag inte, men coolare är det ju !

bästa du kan göra är väl att byta hela motorstyrningen mot något eftermarknadssystem tex vems

sen finns de ju många kammar att välja mellan, vilken du ska välja beror mycket på hur du byggt övriga motorn.
Vet inte vilken topp som är den bästa, men många väljer ju 531 utav en anledning så börja med att inhandla en sån och massera sedan den så gott som det går... kan du inte själv finns det företag som gör det åt dig( googla tommy luhr eller erland cox) . Ett annat tips är att läsa den klistrade tråden om sugtrimmning, där får du många ideér på vad du kan göra.


3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#10
CHEEVA skrev:
fördel vet jag inte, men coolare är det ju !

bästa du kan göra är väl att byta hela motorstyrningen mot något eftermarknadssystem tex vems

sen finns de ju många kammar att välja mellan, vilken du ska välja beror mycket på hur du byggt övriga motorn.
Vet inte vilken topp som är den bästa, men många väljer ju 531 utav en anledning så börja med att inhandla en sån och massera sedan den så gott som det går... kan du inte själv finns det företag som gör det åt dig( googla tommy luhr eller erland cox) . Ett annat tips är att läsa den klistrade tråden om sugtrimmning, där får du många ideér på vad du kan göra.

Precis, men några fantastiskt pengar blir det inte att kosta på till att börja med, blir bilen kvar till nästa säsong så blir det bygga ny motor i kommande vinter, borra block och sånt kanske till helst 2149cc om det går, vet ej hur man räknar ut borrning och sånt.. men blir då mer påkostat iaf.

Kanske börja med extraktorgrenrör och 531 och kam vet jag inte, har hört att H och K ska vara bra ? VX3 vette fan den är väl bara för typ höga varv om jag inte minns helt fel.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

5 917 Inlägg
18 mars 2013
#11
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
fördel vet jag inte, men coolare är det ju !

bästa du kan göra är väl att byta hela motorstyrningen mot något eftermarknadssystem tex vems

sen finns de ju många kammar att välja mellan, vilken du ska välja beror mycket på hur du byggt övriga motorn.
Vet inte vilken topp som är den bästa, men många väljer ju 531 utav en anledning så börja med att inhandla en sån och massera sedan den så gott som det går... kan du inte själv finns det företag som gör det åt dig( googla tommy luhr eller erland cox) . Ett annat tips är att läsa den klistrade tråden om sugtrimmning, där får du många ideér på vad du kan göra.

Precis, men några fantastiskt pengar blir det inte att kosta på till att börja med, blir bilen kvar till nästa säsong så blir det bygga ny motor i kommande vinter, borra block och sånt kanske till helst 2149cc om det går, vet ej hur man räknar ut borrning och sånt.. men blir då mer påkostat iaf.

Kanske börja med extraktorgrenrör och 531 och kam vet jag inte, har hört att H och K ska vara bra ? VX3 vette fan den är väl bara för typ höga varv om jag inte minns helt fel.. ?

VX3 är just snäppet vassare än A-kam.

H är den vassaste och K är den näst vassaste (bland originalkammarna)


Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
18 mars 2013
#12
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
fördel vet jag inte, men coolare är det ju !

bästa du kan göra är väl att byta hela motorstyrningen mot något eftermarknadssystem tex vems

sen finns de ju många kammar att välja mellan, vilken du ska välja beror mycket på hur du byggt övriga motorn.
Vet inte vilken topp som är den bästa, men många väljer ju 531 utav en anledning så börja med att inhandla en sån och massera sedan den så gott som det går... kan du inte själv finns det företag som gör det åt dig( googla tommy luhr eller erland cox) . Ett annat tips är att läsa den klistrade tråden om sugtrimmning, där får du många ideér på vad du kan göra.

Precis, men några fantastiskt pengar blir det inte att kosta på till att börja med, blir bilen kvar till nästa säsong så blir det bygga ny motor i kommande vinter, borra block och sånt kanske till helst 2149cc om det går, vet ej hur man räknar ut borrning och sånt.. men blir då mer påkostat iaf.

Kanske börja med extraktorgrenrör och 531 och kam vet jag inte, har hört att H och K ska vara bra ? VX3 vette fan den är väl bara för typ höga varv om jag inte minns helt fel.. ?

jag är absolut ingen expert på volvos egna kammar, men har hört att vx3 är att föredra till turbo spisar.

kolla på folkraceshop.se där finns billiga trim kammar så slipper du åka med någon trist standard kam


3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#13
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
fördel vet jag inte, men coolare är det ju !

bästa du kan göra är väl att byta hela motorstyrningen mot något eftermarknadssystem tex vems

sen finns de ju många kammar att välja mellan, vilken du ska välja beror mycket på hur du byggt övriga motorn.
Vet inte vilken topp som är den bästa, men många väljer ju 531 utav en anledning så börja med att inhandla en sån och massera sedan den så gott som det går... kan du inte själv finns det företag som gör det åt dig( googla tommy luhr eller erland cox) . Ett annat tips är att läsa den klistrade tråden om sugtrimmning, där får du många ideér på vad du kan göra.

Precis, men några fantastiskt pengar blir det inte att kosta på till att börja med, blir bilen kvar till nästa säsong så blir det bygga ny motor i kommande vinter, borra block och sånt kanske till helst 2149cc om det går, vet ej hur man räknar ut borrning och sånt.. men blir då mer påkostat iaf.

Kanske börja med extraktorgrenrör och 531 och kam vet jag inte, har hört att H och K ska vara bra ? VX3 vette fan den är väl bara för typ höga varv om jag inte minns helt fel.. ?

jag är absolut ingen expert på volvos egna kammar, men har hört att vx3 är att föredra till turbo spisar.

kolla på folkraceshop.se där finns billiga trim kammar så slipper du åka med någon trist standard kam

Kollade in den sidan förut, vette fan vilken kam man skulle föredra där, VX3 känns ju vara till turbo som sagt, jag har ingen turbo så det blir nog nån annan kam..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
18 mars 2013
#14
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
Precis, men några fantastiskt pengar blir det inte att kosta på till att börja med, blir bilen kvar till nästa säsong så blir det bygga ny motor i kommande vinter, borra block och sånt kanske till helst 2149cc om det går, vet ej hur man räknar ut borrning och sånt.. men blir då mer påkostat iaf.

Kanske börja med extraktorgrenrör och 531 och kam vet jag inte, har hört att H och K ska vara bra ? VX3 vette fan den är väl bara för typ höga varv om jag inte minns helt fel.. ?

jag är absolut ingen expert på volvos egna kammar, men har hört att vx3 är att föredra till turbo spisar.

kolla på folkraceshop.se där finns billiga trim kammar så slipper du åka med någon trist standard kam

Kollade in den sidan förut, vette fan vilken kam man skulle föredra där, VX3 känns ju vara till turbo som sagt, jag har ingen turbo så det blir nog nån annan kam..

Antagligen så har de själva ganska så bra koll på det där smile så slå de en pling eller släng iväg ett mail till de så kommer du få svar på dina frågor ! ska en projekt tråd sen så vi får följa bygget utav rallycross bilen !

edit kollar du till höger på sidan så ser du lite riktlinjer angående kamval smile tycker själv fs311 ser trevlig ut
och sen behöver du så klart ett rejsigt skelettsväng hjul smile
Senast redigerat av CHEEVA (18 mars 2013)


3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#15
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:

jag är absolut ingen expert på volvos egna kammar, men har hört att vx3 är att föredra till turbo spisar.

kolla på folkraceshop.se där finns billiga trim kammar så slipper du åka med någon trist standard kam

Kollade in den sidan förut, vette fan vilken kam man skulle föredra där, VX3 känns ju vara till turbo som sagt, jag har ingen turbo så det blir nog nån annan kam..

Antagligen så har de själva ganska så bra koll på det där smile så slå de en pling eller släng iväg ett mail till de så kommer du få svar på dina frågor ! ska en projekt tråd sen så vi får följa bygget utav rallycross bilen !

edit kollar du till höger på sidan så ser du lite riktlinjer angående kamval smile tycker själv fs311 ser trevlig ut

Jag ska ringa till dom eller så drar jag iväg ett mail, verkar ju som det finns delar att få tag på iaf, 531 passar ju rakt på, frågan är om man ska plana den nåt om man endå ska byta.. ?

Självklart blir det en projekttråd när och om det blir dags för bygget.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
18 mars 2013
#16
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:

Kollade in den sidan förut, vette fan vilken kam man skulle föredra där, VX3 känns ju vara till turbo som sagt, jag har ingen turbo så det blir nog nån annan kam..

Antagligen så har de själva ganska så bra koll på det där smile så slå de en pling eller släng iväg ett mail till de så kommer du få svar på dina frågor ! ska en projekt tråd sen så vi får följa bygget utav rallycross bilen !

edit kollar du till höger på sidan så ser du lite riktlinjer angående kamval smile tycker själv fs311 ser trevlig ut

Jag ska ringa till dom eller så drar jag iväg ett mail, verkar ju som det finns delar att få tag på iaf, 531 passar ju rakt på, frågan är om man ska plana den nåt om man endå ska byta.. ?

Självklart blir det en projekttråd när och om det blir dags för bygget.. big_smile

plana ska du alltid göra smile hur mycket du ska plana beror nog på vilken kam du ska köra med och vilket lyft kammen har... vet att volvo raggarna gärna planar 2mm och byter ut kamremen mot en sierra rem i och med att den är lite kortare så kammen kommer ungefär rätt igen iallafall.... ska man va en gnutta seriös är väl ställbart kamdrev att föredra


3 292 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#17
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:

Antagligen så har de själva ganska så bra koll på det där smile så slå de en pling eller släng iväg ett mail till de så kommer du få svar på dina frågor ! ska en projekt tråd sen så vi får följa bygget utav rallycross bilen !

edit kollar du till höger på sidan så ser du lite riktlinjer angående kamval smile tycker själv fs311 ser trevlig ut

Jag ska ringa till dom eller så drar jag iväg ett mail, verkar ju som det finns delar att få tag på iaf, 531 passar ju rakt på, frågan är om man ska plana den nåt om man endå ska byta.. ?

Självklart blir det en projekttråd när och om det blir dags för bygget.. big_smile

plana ska du alltid göra smile hur mycket du ska plana beror nog på vilken kam du ska köra med och vilket lyft kammen har... vet att volvo raggarna gärna planar 2mm och byter ut kamremen mot en sierra rem i och med att den är lite kortare så kammen kommer ungefär rätt igen iallafall.... ska man va en gnutta seriös är väl ställbart kamdrev att föredra

Förstår, tänkte mig nånstans runt 1.5-2mm jag åxå, får se vilken kam det blir och om det blir att plana utifrån det, jo det där med remmen kan ju vara rätt så viktigt åxå.

Blir relativt mycket pengar det är frågan om att det kommer kosta att ställa iordning denna budgetbil så man får se vad man lägger pengarna på, bur är nödvändigt och bara den med frakt och allt kostar lite över 6 tusen, och med övrigt material och lite sånt till buren blir det nog runt 7000:-.

FIA godkänd säkerhetstank kostar minst 5000:-

531 topp kanske 1500:-

Kam kanske 1000:- (om jag köper på folkraceshop.se)

Planing av topp runt 1000:-

Extraktorgrenrör till 3 serien 3000:-

Och sen tillkommer stol, bälte, kläder, skor, sido nät,

Däck kanske 3000:-

Ja det blir nog en 30-40 tusen innan det är klart..  kanske får man tag på vissa delar billigare och känner nån som känner nån som känner nån som känner nån som kan plana billigare, osv osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#18
Vad bör man montera i för koppling till denna lätta enkla trimningen ? till rallycross kanske man vill ha lite hårdare koppling ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
19 mars 2013
#19
med det trimmet hade jag kört på en ny orginal koppling... blir lätt kört då och den står pall för den effekt ökning det är snack om.

vet inte hur reglementet ser på e85 ? annars kan du nog plocka effekt genom en konvertering smile


3 292 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#20
CHEEVA skrev:
med det trimmet hade jag kört på en ny orginal koppling... blir lätt kört då och den står pall för den effekt ökning det är snack om.

vet inte hur reglementet ser på e85 ? annars kan du nog plocka effekt genom en konvertering smile

Jag får tyvärr inte köra på nåt annat än vanlig bensin, jag undrar lite om det kanske skulle vara bäst att hänga på förgasare endå ?, eller hur mycket står sprutet pall för om man vill komma upp i tex 150-170 hästar ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök