Köpråd: Pendlarbil med skottsäker motor, lagom soppaförbrukning och inte helt trist att köra?

panda666
25 mars 2013 · 4 250 Inlägg

Richtenb skrev:
Jag hade satsat på 325, 328 eller 330. Bmw 5 serien är för stor och klumpig och håller inte alls samma andrahandsvärde. En 3 serie blir aldrig obekväm eller tradig att köra motorväg med.
Jag kan inte komma på en mer skottsäker motor i samma klass (förutom volvo femmorna). Oljetråget rymmer 6 liter i en 328 och redan där så ökas hållbarheten rejält. 6 liter är jävligt mycket i en "mellanstor" 6:a.

Annars har du Colt 1.6 som Panda tipsar om, Kasst packutrymme, lite högre vägljud med en väldigt billig bil med extremt fin utväxling för motorväg. Kanske inte snabb men långt ifrån trött.

hehe ja skulle också faktiskt tipsa om 330 , riktigt fina bilar med jävla fet drag,

eller colt-civic ifall du vill spara pengar..tycker att colten är väldigt pigg faktiskt. kommer upp vid 100-110 väldigt fort.

tycker också att 5 serie är ganska stort..men alla har olika smaker^^


är det ingen som gillar s60 här då?smile

Senast redigerat av panda666 (25 mars 2013)

Evildan
25 mars 2013 ·

Rquired skrev:

Evildan skrev:
För att snabbt återkoppla till två av frågetecknen som ställdes ovan.
Problem med vanos samt huruvida BMW inte klår sina kunder på onödiga pengar, men jag antar att mitt i vissas ögon orationella argumenterande trots spaltmeter från välrenommerade motortidningar tillika Svenska Dagbladets "avslöjande" som jag antar att intresserade i ämnet tillgodogjort sig och då vet vilka artiklar eller varför inte kalla det reportageserie om så önskas som det hänvisas till inte kommer att nå fram denna gång heller inom de hängivnas skara utan antagligen endast möts med liknelser med andra fabrikanters tillkortakommande (som inte ens diskuteras) och hela alfabetet i en oändlig aggressiv sörja utan slut eller sammanhang tillika taffliga försök att förminska motparten i diskussionen.

Nedan bara en snabbt hittad sammanställning ang problemet vanos.
Single and Double VANOS systems due to age and mileage often experience performance issues as well as complete failure of the BMW OEM Buna-N VANOS piston seals (which are often successfully repaired by the use of aftermarket Viton seals to replace the OEM Buna-N seals). Another common effect is a rattling sound coming from the upper valve train assembly. The original seal material was found to be inferior for the application and tends to break down within 75k - 100k miles. VANOS Seal & Rattle kits are available to address these shortcomings from aftermarket suppliers (but not from BMW—BMW's solution when VANOS units fail is to remove the entire VANOS unit and replace it with a new one). VANOS repair may require special tools (cooling fan clutch wrenches, etc.) that can be rented or purchased from a variety of vendors.

söka på -problem bmw vanos- resulterar i som google utrycker det: Ungefär 32 200 000 resultat.

http://www.google.se/search?q=problem+b … +bmw+vanos

Om någon kommer med påståendet att märke X är ett sämre val än konkurrenterna är det i mina ögon fritt att dra in konkurrenterna i diskussionen, det blir väldigt ensidigt att diskutera X utan dra referenser till andra bokstäver på tal om hela alfabetet.
Problemet med Garaget är som vanligt att bägge sidor ser sin åsikt som en absolut sanning och bägge sidor betraktar andra åsikter som försvarstal från fanatiker eller ett försök att slingra sig undan. Det är enklast om allt är svart eller vitt, att samsas i gråzoner är inte rimligt.

En sökning på problem bmw vanos ger ingen rättvis bild som jag skrev i mitt tidigare inlägg finns kända problem med VANOS på några motorer men det var inte dem som diskuterades. Sortera ut hur många av de 32,200,000 träffarna som gäller sexor i M5x-serien så har vi något relevant för diskussionen, ingen har rekommenderat trådskaparen att pendla i en BMW M3 eller M5. Som kontrast kan man enkelt konstatera att VANOS knappast är något unikt utan BMW´s variant av något som idag kan betraktas som standard på bilar. Motsvarande teknik från andra märken kan heta VVT/VVT-i, VTEC, AVCS eller andra förkortningar, och efter en sökning på Google med förkortning i kombination med t.ex problem får man sjusiffrigt med resultat åter igen.

Sedan har BMW´s VANOS ställt till med bekymmer på prestandamotorerna och därför har systemet ett allmänt sämre rykte där även standardmotorerna svärtats ner. S50 fick som nämnt sin RR-VANOS återkallad och utbytt mot en från SACH´s, S62 har fått en del VANOS utbytta för att systemet saknade en backventil. Egentligen inget problem i ordets rätta bemärkelse, men utan denna backventil uppstod ett dieselknatter de första sekunderna efter start och det gillade inte kunderna med all rätt. Någon risk för problem, haveri eller effektförlust finns dock inte, och backventil monterades från årsmodell 2000. Lägg märke till prefixet S, BMW´s benämning på en prestandaversionen av en motor och det var inte vad vi diskuterade.

Sedan så kan både VANOS, VVT/VVT-i, VTEC med flera krångla oavsett, och jodå jag envisas med att diskutera flera olika märken så vi har referensramar. Tidigare i den här tråden slogs det fast att det var transport mellan A och B som var aktuellt, och då påstod jag att det inte finns några problem med VANOS som påverkar den här färden.

Och det håller jag fast vid, sedan kan läckande tätningar orsaka ett tickande ljud eller till och med ett rassel om enheten är riktigt sliten. En dålig solenoid, främst i kombination med dåliga tätningar, kan orsaka försenade justeringar från VANOS (ändrad effektkurva) och med en död solenoid eller kamaxelgivare kan dessa justeringar utebli helt med följden att bilen tappar effekt på låga varv. Motsvarande problem finns hos andra märken med samma system och ingen bil blir ståendes vid vägkanten eller oanvändbar till vardags av det här problemet.
Och att byta denna solenoid eller någon annan givare på en BMW, Subaru, Toyota, Honda, Porsche eller annat märke med det aktuella systemet är varken svårt eller ekonomiskt påfrestande.

Men du gjorde dig lustig och påstod att BMW´s M5x-sexa inte är skottsäker och refererade till bland annat VANOS, du har ännu inte följt min uppmaning och hänvisat till ett enda fall där någon blivit ståendes vid vägen på grund av VANOS på M5x eller någon annan BMW-motor. Eller du menar på fullaste allvar att en motor inte är skottsäker om den riskerar att låta lite från toppen på det viset alla moderna motorer med variabla ventiltider gör?

1. Jag har ingenstans skrivit eller på något vis påstått att M50 är en "dålig" motor, därmot att den inte uppfyller de krav som jag vidhåller att en påstått "skottsäker" motor ska ha då den har flertalet återkommande problem, vidare skrev jag inte att någon blivit stående pga havererad vanos.

2. Den här tråden börjar ta orimliga proportioner och jag känner som så att jag kommer inte att "nå fram" trots hänvisning till spaltmeter text så jag lägger istället ned diskussionen och går vidare i livet med min syn på de verifierade befintliga motorproblemen och låter er vandra vidare åt erat håll med eran syn om vad som är en "skottsäker" motor.
Önskar er all lycka med det totalekonomiska skottsäkra bilägandet.

Rquired Allmänt envis
25 mars 2013 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:
1. Jag har ingenstans skrivit eller på något vis påstått att M50 är en "dålig" motor, därmot att den inte uppfyller de krav som jag vidhåller att en påstått "skottsäker" motor ska ha då den har flertalet återkommande problem, vidare skrev jag inte att någon blivit stående pga havererad vanos.

2. Den här tråden börjar ta orimliga proportioner och jag känner som så att jag kommer inte att "nå fram" trots hänvisning till spaltmeter text så jag lägger istället ned diskussionen och går vidare i livet med min syn på de verifierade befintliga motorproblemen och låter er vandra vidare åt erat håll med eran syn om vad som är en "skottsäker" motor.
Önskar er all lycka med det totalekonomiska skottsäkra bilägandet.

1. Så en motor som drabbas av till exempel "återkommande vinda cylinderhuvud" vilket du påstod i inlägg #28 kännetecknar inte en dålig motor? Ok då är vi inte överens om varken vad som kännetecknar en skottsäker eller en dålig motor heller. Lustigt att du kan hänga upp dig på tickande ventiler men inte tycker en skev topp är ett problem?

Sedan vet jag att du aldrig påstått att VANOS havererar, däremot bad jag dig att förtydliga varför du anser att systemet är ett problem.

2. It takes two to Tango, men jag håller med den här diskussionen lär inte leda någon vart.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Richtenb
26 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Vad är det du kört sönder på Mazdan?

stukastini skrev:
Tjenare!, haft äran att få komplett motorras på en Mazda 6a, att byta motor skulle gå loss på 40 000:- så lika bra att kolla efter en annan bil. Jag vill ha en bil som inte är helt supertråkig att köra men som ändå kan gå rätt billigt. Iom detta motorras som tydligen verkar vara rätt vanligt på första Mazdorna så vill jag hitta en motor som är nära på bulletproof alt har massor av delar när reparation är nödvändigt. Lägger ej mer än 40 000:-, så det blir nog en bil runt 20 000 mil om jag inte vill åka en Eu moppe big_smile. Givetvis kan dessa ha fel när dom gått 20+ det förstår jag, kan skruva och är beredd på hjullager osv men vill undvika bilar med kass motor. Funderar på dessa bilar men tar såklart emot andra förslag........


1: Saab 9-3 Sedan från 04-05 med 1,8/2,0T. Händer nått när man gasar, antar att dom går rätt billigt och de bör finnas delar?. Ser inte fy skam ut på utisdan, lite trist inne men man sitter bra.

2: Bmw E46, bra sexor? Blir 320 eller 323. Jag vet att det ej är muskelpaket men vill inte ha större. Komfort till jobbet smile. Skulle tro att denna är skönat men jag har noll koll på hur dom håller, delar osv.

3: Golf 1,8T runt 00 verkar det luta med pengarna jag vill ge. Denna concern har väl gjort 1,8T länge och väl nu känns det som, det bör vara en motor som håller?.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
stukastini
26 mars 2013 · 265 Inlägg

Richtenb skrev:
Vad är det du kört sönder på Mazdan? .

Den låter som ett jävla tröskverk, lämnade in på verkstad och dom sa motorbyte, har inte grävt mer i det. Dålig komp på 4e cylindern.

Låter som alla andra klipp på tuben.....

http://www.youtube.com/watch?v=1ATp4JqUOx4

-
stukastini
26 mars 2013 · 265 Inlägg

Tackar för den härliga diskussionen också big_smile. Givetvis finns inget skottsäkert, speciellt inte som är roligt. Men det jag menar är en motor som trots allt tål lite stryk och har en gedigen konstruktion där total motorhaverifel är ovanligt. Mazda 6 tex så är jag inte ensam om detta, verkar tokvanligt. Ex Saab oils sludge, sånna motorer vill jag undvik. Sen är det ju klart att allt som inte servas alls går sönder! tongue

-
Andromeda Rumpmas
26 mars 2013 · 3 860 Inlägg

stukastini skrev:
Tackar för den härliga diskussionen också big_smile. Givetvis finns inget skottsäkert, speciellt inte som är roligt. Men det jag menar är en motor som trots allt tål lite stryk och har en gedigen konstruktion där total motorhaverifel är ovanligt. Mazda 6 tex så är jag inte ensam om detta, verkar tokvanligt. Ex Saab oils sludge, sånna motorer vill jag undvik. Sen är det ju klart att allt som inte servas alls går sönder! tongue

Lustigt att Saab blivit synonymt med sludge när Audi i princip uppfann det för 30 år sedan och fortfarande "kör med det" utan att låtsas om det. Alla motorer med lågfriktionskolvringar är drabbade i mer eller mindre utsträckning. Saab togsitt ansvar, bytte motorer som drog 1l olja /400 mil och fick löpa gatlopp i pressen medan Audi skriver i instruktionsboken att det är helt normalt att en bil drar 1l olja/ 100 mil och det är helt Ok. konstigt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Richtenb
27 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Fan, det är ju en fordmotor upptäckte jag precis. Hade varit jävligt skeptisk till motorbyte om den varit japansk men nu förklarar det saken....


stukastini skrev:

Richtenb skrev:
Vad är det du kört sönder på Mazdan? .

Den låter som ett jävla tröskverk, lämnade in på verkstad och dom sa motorbyte, har inte grävt mer i det. Dålig komp på 4e cylindern.

Låter som alla andra klipp på tuben.....

http://www.youtube.com/watch?v=1ATp4JqUOx4

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
ekelund88
27 mars 2013 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:
Sedan är BMW i många fall enkla att arbeta med och man behöver inte riva halva bilen för att komma åt en viss del, ett komplett kopplingsbyte på min 328i E36 kostade till exempel cirka 2500:- med alla originaldelar inkluderade. Motsvarande jobb kan kräva femsiffriga belopp på många typiska, framhjulsdrivna familjebilar från Sverige eller Japan där drivlinan tryckts ner på tvären i motorrummet med skohorn misstänker man.

de där va lite komiskt vi bor i samma stad var bytade du koppling inkluseive orginaldelar för 2500? om du inte gjorde de själv då villsäga fick betala 7500 för samma jobb på rigobil

Rquired Allmänt envis
27 mars 2013 · 12 512 Inlägg

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:
Sedan är BMW i många fall enkla att arbeta med och man behöver inte riva halva bilen för att komma åt en viss del, ett komplett kopplingsbyte på min 328i E36 kostade till exempel cirka 2500:- med alla originaldelar inkluderade. Motsvarande jobb kan kräva femsiffriga belopp på många typiska, framhjulsdrivna familjebilar från Sverige eller Japan där drivlinan tryckts ner på tvären i motorrummet med skohorn misstänker man.

de där va lite komiskt vi bor i samma stad var bytade du koppling inkluseive orginaldelar för 2500? om du inte gjorde de själv då villsäga fick betala 7500 för samma jobb på rigobil

Jag fick ett PM med samma fråga och kollade en gång till 2832:- gick det på hos Palett Motorsport (Före detta aukt. BMW Laholm), bor man i Halmstad blir det en liten bit att köra förstås och inget ont om Bendt eller Rigo Bil men jag vänder mig hellre söderut.  Är det en 328i E36 du bytt på eller var det en annan modell?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ekelund88
27 mars 2013 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:
Sedan är BMW i många fall enkla att arbeta med och man behöver inte riva halva bilen för att komma åt en viss del, ett komplett kopplingsbyte på min 328i E36 kostade till exempel cirka 2500:- med alla originaldelar inkluderade. Motsvarande jobb kan kräva femsiffriga belopp på många typiska, framhjulsdrivna familjebilar från Sverige eller Japan där drivlinan tryckts ner på tvären i motorrummet med skohorn misstänker man.

de där va lite komiskt vi bor i samma stad var bytade du koppling inkluseive orginaldelar för 2500? om du inte gjorde de själv då villsäga fick betala 7500 för samma jobb på rigobil

Jag fick ett PM med samma fråga och kollade en gång till 2832:- gick det på hos Palett Motorsport (Före detta aukt. BMW Laholm), bor man i Halmstad blir det en liten bit att köra förstås och inget ont om Bendt eller Rigo Bil men jag vänder mig hellre söderut.  Är det en 328i E36 du bytt på eller var det en annan modell?

e46an samma motor och lättare att komma åt på med dessutom .. billigaste orginalkopplingen jaghitta nånstans i sverige kostade 2200 kr och då bara lamel + tryckplatta  600 kr för jobbet låter väldigt otroligt inte ens på en väldigt billigverkstad möjligt då det är en del jobb

edit:billigaste jag kunde hitta nu genom en snabb googling var 1600 kr för en komplettkopplingsats i sverige och då piratdelar så 1200 kr för bytet måste varit j*vligt bra affär .. sugen o byta på syrrans kan du skicka nr i pm?

Senast redigerat av ekelund88 (27 mars 2013)

Evildan
27 mars 2013 ·

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:

ekelund88 skrev:

de där va lite komiskt vi bor i samma stad var bytade du koppling inkluseive orginaldelar för 2500? om du inte gjorde de själv då villsäga fick betala 7500 för samma jobb på rigobil

Jag fick ett PM med samma fråga och kollade en gång till 2832:- gick det på hos Palett Motorsport (Före detta aukt. BMW Laholm), bor man i Halmstad blir det en liten bit att köra förstås och inget ont om Bendt eller Rigo Bil men jag vänder mig hellre söderut.  Är det en 328i E36 du bytt på eller var det en annan modell?

e46an samma motor och lättare att komma åt på med dessutom .. billigaste orginalkopplingen jaghitta nånstans i sverige kostade 2200 kr och då bara lamel + tryckplatta  600 kr för jobbet låter väldigt otroligt inte ens på en väldigt billigverkstad möjligt då det är en del jobb

edit:billigaste jag kunde hitta nu genom en snabb googling var 1600 kr för en komplettkopplingsats i sverige och då piratdelar så 1200 kr för bytet måste varit j*vligt bra affär .. sugen o byta på syrrans kan du skicka nr i pm?

http://www.lokaldelen.se/foretag/Laholm … +Verkstad/

Rquired Allmänt envis
27 mars 2013 · 12 512 Inlägg

Evildan var först till kvarn och fick fram rätt nummer samt en adress, slå en signal!
Jag hittar en sats hos Schmiedmann för 1500:- men inte heller det är original antar jag, på den aktuella tjugoåttan var lamellen ok men tryckplatta och urtrampningslager i dåligt skick så det räckte inte med lamell och platta där.

Jag hörde med Bendt bil (Aukt. BMW Halmstad för de som inte är härifrån) och de ville ha ca 5.000:- för samma jobb varav 3.000:- var arbete, det tyckte jag var billigt för att vara dem? Å andra sidan bytte de en lampa åt mig och bjöd på kaffe utan att ta betalt, för ett år sedan hade de krävt en njure eller motsvarande som ersättning så en viss generositet mot BMW-ägare har kanske fått fäste i stan till slut?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MVPerformance
28 mars 2013 · 755 Inlägg

amazon med b18? big_smile

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang