Rquired
Allmänt envis
23 mars 2013
· 12 512 Inlägg
Nu är det inte en sanning att BMW alltid är dyrare när det jämförs reservdelar i media men så kan ofta vara fallet även om det finns gott om undantag. Men den typen av listor täcker sällan hela bilden och avgasrör är ett bra exempel på det, ofta obskyrt dyrt från BMW men å andra sidan är deras rör helt eller delvis i rostfritt från fabrik.
Förr eller senare får man alltså byta avgasrör på till exempel en SAAB eller Nissan för att rosten orsakat hål, men röret på en BMW kan vara helt fritt från skador även på äldre bilar med höga miltal.
Och det finns fler exempel fram och bakvagn har många delar i aluminium på BMW jämfört med delar i pressad plåt på andra märken och så vidare. Som redan nämnts kan märke A ha billigare stötdämpare medan märke B har billigare bromsskivor, men snittpriset på vanliga slitdelar till BMW är inte högre än till något annat märke utan snarare tvärt om i många fall. Dessutom skulle jag vilja påstå att delarna till en BMW generellt håller längre och behöver bytas mer sällan än på många andra märken, men det är ett påstående som är hopplöst svårt att bevisa.
Sedan är BMW i många fall enkla att arbeta med och man behöver inte riva halva bilen för att komma åt en viss del, ett komplett kopplingsbyte på min 328i E36 kostade till exempel cirka 2500:- med alla originaldelar inkluderade. Motsvarande jobb kan kräva femsiffriga belopp på många typiska, framhjulsdrivna familjebilar från Sverige eller Japan där drivlinan tryckts ner på tvären i motorrummet med skohorn misstänker man.
Min erfarenhet är att en BMW bjuder på många billiga, bekväma och roliga mil. Ett väldigt vettigt val som om man skall köra mycket helt enkelt, sedan finns det många andra bilmodeller som bjuder på precis samma sak och vilken man väljer är en smakfråga.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.