Erfarenheter, Reflektioner Volvo C30 D4 -11

Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Tjenare!

Har nu blivit dags att överge min gamla S60 t5 och köpa nån nyare volvo.
Tittat rätt mkt på C30 D4 från 2011. Hur är de att köra? slöa/pigga? Alla råd och reflektioner är välkomna!
Har aldrig haft en dieselbil innan så jag är lite osäker på bytet..

//Jonathan

En gång T5, Alltid T5!
F4S4N CAD-konstruktör
24 mars 2013 · 1 392 Inlägg

Åk och provkör lite olika

Det är ju bra mycket gubbkänsla att köra diesel tycker jag. Men det är ju så grymt mycket billigare smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Jo jag försöker att framtidsplanera lite typ... Diesel är ju rätt bränslesnålt ändå. Och uppdaterar jag programvaran i C30n så får jag ut 204 hk och 450 Nm, det kanske räcker smile.  Annars kanske det slutar med att jag köper en S60 t5 R.design från 2011...

En gång T5, Alltid T5!
F4S4N CAD-konstruktör
24 mars 2013 · 1 392 Inlägg

Varför just C30? smile

Hade personligen hellre kikat på S40N/V50. Om du nu ska ha en liten bil. C30n är ju fruktansvärt opraktiskt med 4 säten och plats för ingenting där bak. Den väger ju dessutom mer tongue

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

För att den är liten och smidig smile vill inte ha en stor bil... har inget behov av det osv.. V50 är så fula ju... S40 är väl okej.. Men de känns så uppblåsta typ..  haha smile Den rymmer inte så mkt nej ^^
Åhfan det visste jag inte. V70 är ute ur planen. Nya S60 kanske.. V50 nej, S40 är lite för gamla.. vill egentligen ha nåt från 2010-2011...

En gång T5, Alltid T5!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 478 Inlägg

Tjejen tjatar om en C30... Diesel & automat. Gubbig är synd och säga. Bra effekt, bra vrid och den råa gången är allt annat än gubbig.

Min gamla sega E-klass med stor diesel i är dock "riktmallen" för en riktig gubbdiesel. Men jag är gubbe!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Okej, ja det lutar åt att jag genomför köpet. Går ju att trimma upp till 203 hk och 450 Nm, då känns det som att den kommer gå rätt fint ändå.

En gång T5, Alltid T5!
F4S4N CAD-konstruktör
24 mars 2013 · 1 392 Inlägg

Den går kanonbra efter en chippning smile

Men tänk igenom det innan du handlar. Det är en opraktiskt bil, även om man inte har behov för plats. 4-sits osv, 2 dörrar osv.

Annars kanske BMW diesel är ett alternativ?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 478 Inlägg

F4S4N skrev:
Den går kanonbra efter en chippning smile

Men tänk igenom det innan du handlar. Det är en opraktiskt bil, även om man inte har behov för plats. 4-sits osv, 2 dörrar osv.

Annars kanske BMW diesel är ett alternativ?

Ja. Jag har 3 ungar. Så det är bara att glömma. Men visst är de Fina? Som Smurfan säger. (Det är inte hennes barn)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Blir nog bra det. Den är ju lite sportig av sig smile smidig och liten.
nja har låst in mig på Volvo smile.

En gång T5, Alltid T5!
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Jag tycker de är klockrena! Så länge man inte har några små smurfar som ska åka med då wink

En gång T5, Alltid T5!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 478 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Jag tycker de är klockrena! Så länge man inte har några små smurfar som ska åka med då wink

Så sant. Hade jag varit "bara jag" så varför inte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BOLIN_
24 mars 2013 · 2 763 Inlägg

Varför inte, tycker du om modellen och känner att du klarar dig med utrymmet så kör på! smile

Volvo - For Life
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Ja utrymmet är det inget fel på enligt mig ialla fall smile
Det är mest motorn jag är fundersam över. Hade det varit en T5:a så hade jag redan köpt bilen för 2 veckor sen...

BOLIN_ skrev:
Varför inte, tycker du om modellen och känner att du klarar dig med utrymmet så kör på! smile

En gång T5, Alltid T5!
BOLIN_
24 mars 2013 · 2 763 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Ja utrymmet är det inget fel på enligt mig ialla fall smile
Det är mest motorn jag är fundersam över. Hade det varit en T5:a så hade jag redan köpt bilen för 2 veckor sen...

BOLIN_ skrev:
Varför inte, tycker du om modellen och känner att du klarar dig med utrymmet så kör på! smile

De finns ju med T5 också så det är bara att välja! smile

Volvo - For Life
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 478 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Ja utrymmet är det inget fel på enligt mig ialla fall smile
Det är mest motorn jag är fundersam över. Hade det varit en T5:a så hade jag redan köpt bilen för 2 veckor sen...

BOLIN_ skrev:
Varför inte, tycker du om modellen och känner att du klarar dig med utrymmet så kör på! smile

T5? Tror du dieseln är sämre? DEN är bra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BOLIN_
24 mars 2013 · 2 763 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Jooonnneee skrev:
Ja utrymmet är det inget fel på enligt mig ialla fall smile
Det är mest motorn jag är fundersam över. Hade det varit en T5:a så hade jag redan köpt bilen för 2 veckor sen...

BOLIN_ skrev:
Varför inte, tycker du om modellen och känner att du klarar dig med utrymmet så kör på! smile

T5? Tror du dieseln är sämre? DEN är bra...

Dieseln går bra, sedan tycker jag att dieselfemman ryter gott också! smile

Volvo - For Life
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 478 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Jooonnneee skrev:
Ja utrymmet är det inget fel på enligt mig ialla fall smile
Det är mest motorn jag är fundersam över. Hade det varit en T5:a så hade jag redan köpt bilen för 2 veckor sen...


T5? Tror du dieseln är sämre? DEN är bra...

Dieseln går bra, sedan tycker jag att dieselfemman ryter gott också! smile

Tja. När TS köper en T5 och Dieselbilarna kör om denna så lär han undra vad som gick fel i köpet... :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BOLIN_
24 mars 2013 · 2 763 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

BOLIN_ skrev:

Dieselsmurfen skrev:

T5? Tror du dieseln är sämre? DEN är bra...

Dieseln går bra, sedan tycker jag att dieselfemman ryter gott också! smile

Tja. När TS köper en T5 och Dieselbilarna kör om denna så lär han undra vad som gick fel i köpet... :-)

Haha, ja då är det verkligen dags att fundera på saken tongue

Volvo - For Life
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Har inte hittat en enda C30 från 2011 och nyare, som är med t5 motorn...

En gång T5, Alltid T5!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang