Erfarenheter, Reflektioner Volvo C30 D4 -11

PatricoR
24 mars 2013 · 54 Inlägg

En sak som är värt att nämna, kanske helt oväsentlig för dig men volvos diesel bilar är långt ifrån bränslesnåla om man ska jämföra med andra bilar som t.ex passat eller golf.
Jag ska inte svartmåla Volvo (kör en själv) men är man ute efter en bränlsesnål bil med diesel så köp inte volvo!
En kompis till mig köpte en xc 70 D5 -10 med 205hk och den var lika törstig som min v70R-04 (chippad 360hk) och då ska man inte glömma den skatten på dieselbilarna som är galet hög!! Min v70R kostade 3400:-/år  min polares xc70 D5 kostar 5500:-/år
Tilläggas att nu har jag en mindre motor på nuvarande volvo så nu är det bara 1100:-/år
En liten tanke bara.....Lycka till!!!
mvh Patric

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
BOLIN_
24 mars 2013 · 2 763 Inlägg

PatricoR skrev:
En sak som är värt att nämna, kanske helt oväsentlig för dig men volvos diesel bilar är långt ifrån bränslesnåla om man ska jämföra med andra bilar som t.ex passat eller golf.
Jag ska inte svartmåla Volvo (kör en själv) men är man ute efter en bränlsesnål bil med diesel så köp inte volvo!
En kompis till mig köpte en xc 70 D5 -10 med 205hk och den var lika törstig som min v70R-04 (chippad 360hk) och då ska man inte glömma den skatten på dieselbilarna som är galet hög!! Min v70R kostade 3400:-/år  min polares xc70 D5 kostar 5500:-/år
Tilläggas att nu har jag en mindre motor på nuvarande volvo så nu är det bara 1100:-/år
En liten tanke bara.....Lycka till!!!
mvh Patric

Berätta gärna vad din V70R drar...

Volvo - For Life
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Så länge bilen drar mindre än min nuvarande t5 gör så är jag nöjd smile. Jag vill endast ha volvo, inget annat.

En gång T5, Alltid T5!
Ahmedo91
24 mars 2013 · 123 Inlägg

Ett par stycken t5or från 2011 - http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … amp;cbl1=1

Volvo C70 T5 "Ahmedo" (2008)
PatricoR
24 mars 2013 · 54 Inlägg

BOLIN_ skrev:

PatricoR skrev:
En sak som är värt att nämna, kanske helt oväsentlig för dig men volvos diesel bilar är långt ifrån bränslesnåla om man ska jämföra med andra bilar som t.ex passat eller golf.
Jag ska inte svartmåla Volvo (kör en själv) men är man ute efter en bränlsesnål bil med diesel så köp inte volvo!
En kompis till mig köpte en xc 70 D5 -10 med 205hk och den var lika törstig som min v70R-04 (chippad 360hk) och då ska man inte glömma den skatten på dieselbilarna som är galet hög!! Min v70R kostade 3400:-/år  min polares xc70 D5 kostar 5500:-/år
Tilläggas att nu har jag en mindre motor på nuvarande volvo så nu är det bara 1100:-/år
En liten tanke bara.....Lycka till!!!
mvh Patric

Berätta gärna vad din V70R drar...

På pappret så drog den 1,04l/mil men efter chippning så gick den ner under litern per mil

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Problemet är att det är automatlåda i de allihopa =/...

Ahmedo91 skrev:
Ett par stycken t5or från 2011 - http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … amp;cbl1=1

En gång T5, Alltid T5!
BOLIN_
24 mars 2013 · 2 763 Inlägg

PatricoR skrev:

BOLIN_ skrev:

PatricoR skrev:
En sak som är värt att nämna, kanske helt oväsentlig för dig men volvos diesel bilar är långt ifrån bränslesnåla om man ska jämföra med andra bilar som t.ex passat eller golf.
Jag ska inte svartmåla Volvo (kör en själv) men är man ute efter en bränlsesnål bil med diesel så köp inte volvo!
En kompis till mig köpte en xc 70 D5 -10 med 205hk och den var lika törstig som min v70R-04 (chippad 360hk) och då ska man inte glömma den skatten på dieselbilarna som är galet hög!! Min v70R kostade 3400:-/år  min polares xc70 D5 kostar 5500:-/år
Tilläggas att nu har jag en mindre motor på nuvarande volvo så nu är det bara 1100:-/år
En liten tanke bara.....Lycka till!!!
mvh Patric

Berätta gärna vad din V70R drar...

På pappret så drog den 1,04l/mil men efter chippning så gick den ner under litern per mil

Va drog den blandat?

Volvo - For Life
Ahmedo91
24 mars 2013 · 123 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Problemet är att det är automatlåda i de allihopa =/...

Ahmedo91 skrev:
Ett par stycken t5or från 2011 - http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … amp;cbl1=1

men då tycker jag att du ska satsa på s60 med t5 eller d5 motorn.
men det är bara vad jag tycker

Volvo C70 T5 "Ahmedo" (2008)
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Jo jag har funderat lite på det. Känns lite gubbigt att köra runt i en c30 t5 med automatlåda liksom... Börjar fundera på om de endast tillverkades med automatlåda i det utförandet i de årsmodellerna.. Har inte sett en enda manuell.

Ahmedo91 skrev:

Jooonnneee skrev:
Problemet är att det är automatlåda i de allihopa =/...

Ahmedo91 skrev:
Ett par stycken t5or från 2011 - http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … amp;cbl1=1

men då tycker jag att du ska satsa på s60 med t5 eller d5 motorn.
men det är bara vad jag tycker

En gång T5, Alltid T5!
PatricoR
24 mars 2013 · 54 Inlägg

BOLIN_ skrev:

PatricoR skrev:

BOLIN_ skrev:

Berätta gärna vad din V70R drar...

På pappret så drog den 1,04l/mil men efter chippning så gick den ner under litern per mil

Va drog den blandat?

På det bästa 0,97lit/mil och på det sämsta(men roligaste) 3,4lit/mil
Men den låg ganska stadigt på 1 liter milen, blev inte så mycket buskörning för min del....

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
BOLIN_
24 mars 2013 · 2 763 Inlägg

PatricoR skrev:

BOLIN_ skrev:

PatricoR skrev:

På pappret så drog den 1,04l/mil men efter chippning så gick den ner under litern per mil

Va drog den blandat?

På det bästa 0,97lit/mil och på det sämsta(men roligaste) 3,4lit/mil
Men den låg ganska stadigt på 1 liter milen, blev inte så mycket buskörning för min del....

Enligt färddatorn eller uträknat vid pumpen? Känns väldigt lågt med 0,97 vid blandad körning.

Volvo - For Life
PatricoR
24 mars 2013 · 54 Inlägg

BOLIN_ skrev:

PatricoR skrev:

BOLIN_ skrev:

Va drog den blandat?

På det bästa 0,97lit/mil och på det sämsta(men roligaste) 3,4lit/mil
Men den låg ganska stadigt på 1 liter milen, blev inte så mycket buskörning för min del....

Enligt färddatorn eller uträknat vid pumpen? Känns väldigt lågt med 0,97 vid blandad körning.

Körde med farthållare i och det gjorde en hel del i skillnad

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
BOLIN_
24 mars 2013 · 2 763 Inlägg

PatricoR skrev:

BOLIN_ skrev:

PatricoR skrev:

På det bästa 0,97lit/mil och på det sämsta(men roligaste) 3,4lit/mil
Men den låg ganska stadigt på 1 liter milen, blev inte så mycket buskörning för min del....

Enligt färddatorn eller uträknat vid pumpen? Känns väldigt lågt med 0,97 vid blandad körning.

Körde med farthållare i och det gjorde en hel del i skillnad

Det är ju inte jätteekonomiskt att köra med farthållare. Dessutom tycker jag fortfarande att 0,97 är mycket lågt vid blandad körning.

Volvo - For Life
PatricoR
24 mars 2013 · 54 Inlägg

BOLIN_ skrev:

PatricoR skrev:

BOLIN_ skrev:

Enligt färddatorn eller uträknat vid pumpen? Känns väldigt lågt med 0,97 vid blandad körning.

Körde med farthållare i och det gjorde en hel del i skillnad

Det är ju inte jätteekonomiskt att köra med farthållare. Dessutom tycker jag fortfarande att 0,97 är mycket lågt vid blandad körning.

Ja, det får du gärna tycka, den drog 1,04lit/mil orginal, sen chippade jag den plus lite annat som fick ner bränsle konsumtionen, då tycker jag ialla fall att 0,97 inte är så orimmligt.
Sen får man säga och tycka vad man vill men min v70R drog ALLTID mindre när jag körde med farthållare!
Sen körde jag inte alltid med farthållare i men det är en annan historia.
Själva 0,97 episoden var en ganska lång resa, ungefär 50mil med blandad körning, men med farthållaren i på 80-90% av tiden

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Är det inte så att farthållaren är bränslesnål när man kör på plant underlag?
Uppförbackar/nedförsbackar ska man tydligen akta sig för, vad jag har läst i alla fall.

En gång T5, Alltid T5!
PatricoR
24 mars 2013 · 54 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Är det inte så att farthållaren är bränslesnål när man kör på plant underlag?
Uppförbackar/nedförsbackar ska man tydligen akta sig för, vad jag har läst i alla fall.

Njae, vad gäller uppförsbackar så måste man gasa för att behålla samma hastighet eller hur? Då är maskinen alltid snålare än foten, om du förstår vad jag menar?
I nedförsbackar så drar ju en bil alltid bensin vare sig man gasar eller motorbromsar, eller kör med farthållare.
Man märker en reducering på gasen i nedförsbacke med farthållare, så länge bilen rullar snabbare än vad farthållaren är satt på så drar den ju inte nåt särskilt mycket.

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Mjo men kör du med foten, och gasar lite försiktigt innan varje uppförsbacke så blir förbrukningen inte så stor... Det är väääääldigt små marginaler, men ändå. Det är i alla fall så jag blivit lärd.
Vad gäller nedförsbackar så håller jag med dig. Men är det en kraftig nedförbacke så skulle nog jag koppla ur farthållaren, för den kommer ju börja motorbromsa för att hålla hastigheten till slut...

Fan nu blev det ju helt oftopic här xD

En gång T5, Alltid T5!
PatricoR
24 mars 2013 · 54 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Mjo men kör du med foten, och gasar lite försiktigt innan varje uppförsbacke så blir förbrukningen inte så stor... Det är väääääldigt små marginaler, men ändå. Det är i alla fall så jag blivit lärd.
Vad gäller nedförsbackar så håller jag med dig. Men är det en kraftig nedförbacke så skulle nog jag koppla ur farthållaren, för den kommer ju börja motorbromsa för att hålla hastigheten till slut...

Fan nu blev det ju helt oftopic här xD

Ha ha , ja lite of topic blev det.
Har aldrig varit med om att farthållaren "motorbromsar" för att hålla hastigheten....men men
Hoppas du får tag på en bil iaf...wink
mvh
Patric

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Ja jag hoppas det med ^^ Får se om det blir D4an smile

En gång T5, Alltid T5!
Pendulum
24 mars 2013 · 1 298 Inlägg

Farthållare på gamla P2or går inte snålare än att köra utan. Möjligtvis om man lider av såpass svår abstinens att gasa så kan förbrukningen vara lägre med farthållare. Dagens farthållare däremot är smartare och kan släppa av helt i nerförlut och sackar något i uppförsbacke istället för att lägga på onödigt mycket trottel för att hålla angiven hastighet.

Angående topic så har jag lagt ett antal mil i en manuell C30 D4 R-design med M66 låda m.m. 177 hästaren är mycket trevlig och pigg i den lilla bilen. Mycket piggare än vad min V60 D4 med 163hk är. Även lite mer trevligt brum från motorn i C30n som är välkommet trots att det blir lite surrigt i längden.

Det finns manuella T5 också, enda anledningen  jag kan se till att de inte finns fler sådana ute på marknaden är väl att de sålt dåligt helt enkelt. Förmodligen därför man inte kan få V40 T5 idag med manuell låda heller. Förstahandsköparen föredrar automat, andrahandsköparen vill hellre ha manuell...

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang