Mina erfarenheter från Sciroccon (som är jämförbar med C30 vad gäller storlek) så räcker den länge. Hur ofta kör du mer än ensam eller med en polare i bilen? Jag åkte till Stockholm (60+60 mil) med tre fullvuxna polare och packning utan större problem. Till vardags åker man mest ensam eller möjligen 2 pers. Då är bilen super i storleken. Krisar det så får väl polarna ställa upp med sina bilar - man kan ju inte köpa bil efter såna situationer

Vad gäller diesel så bytte jag efter Sciroccon till diesel. Jag är såld! Visserligen klassas jag väl som gubbe nu med 33 fyllda, men vridet i en diesel är underbart. Så med 450Nm i en C30 kommer du undra varför du inte kört diesel alltid. Go for it!
Lägre förbrukning (för det får du jämfört med din T5a, om inget är totalt fel på dieselbilen i fråga) är ju trevligt. Kör du en C30 D4 snålt/snällt kommer du nog ner mot 0,6 utan problem.
(Fanns bara två st på spritmonitor.de men de kör 0,607 i snitt. Då ingick en D4 och en D5 nyare än 2010)
Vad gäller manuell vs automat så är jag kluven. Hade automat i Sciroccon, kör nu manuell igen. För mig kvittar det egentligen. Och handen på hjärtat, hur många här inne är extrema racingförare som ärligt kan påstå att de växlar betydligt snabbare än en modern automat? (Sciroccons DSG är det ingen som slår i hastighet, det är jag säker på!).
Men ibland är det skönt att mer "köra" än "åka" kan jag också tycka.