Erfarenheter, Reflektioner Volvo C30 D4 -11

Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Det var väl något sånt jag misstänkte smile... Då stämde min teori alltså..

Fan vad bra, äntligen någon som kört bilen!
Där ser man, då borde jag inte bli besviken med andra ord?
Hur är virdmomentet på de olika varvtalen?

Jaha ja..
Lite konstigt egentligen. Har du kört någon automat t5:a? Hur är dessa att köra?

Tack för alla svar!

Pendulum skrev:
Farthållare på gamla P2or går inte snålare än att köra utan. Möjligtvis om man lider av såpass svår abstinens att gasa så kan förbrukningen vara lägre med farthållare. Dagens farthållare däremot är smartare och kan släppa av helt i nerförlut och sackar något i uppförsbacke istället för att lägga på onödigt mycket trottel för att hålla angiven hastighet.

Angående topic så har jag lagt ett antal mil i en manuell C30 D4 R-design med M66 låda m.m. 177 hästaren är mycket trevlig och pigg i den lilla bilen. Mycket piggare än vad min V60 D4 med 163hk är. Även lite mer trevligt brum från motorn i C30n som är välkommet trots att det blir lite surrigt i längden.

Det finns manuella T5 också, enda anledningen  jag kan se till att de inte finns fler sådana ute på marknaden är väl att de sålt dåligt helt enkelt. Förmodligen därför man inte kan få V40 T5 idag med manuell låda heller. Förstahandsköparen föredrar automat, andrahandsköparen vill hellre ha manuell...

En gång T5, Alltid T5!
Pendulum
24 mars 2013 · 1 298 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Det var väl något sånt jag misstänkte smile... Då stämde min teori alltså..

Fan vad bra, äntligen någon som kört bilen!
Där ser man, då borde jag inte bli besviken med andra ord?
Hur är virdmomentet på de olika varvtalen?

Jaha ja..
Lite konstigt egentligen. Har du kört någon automat t5:a? Hur är dessa att köra?

Tack för alla svar!

Pendulum skrev:
Farthållare på gamla P2or går inte snålare än att köra utan. Möjligtvis om man lider av såpass svår abstinens att gasa så kan förbrukningen vara lägre med farthållare. Dagens farthållare däremot är smartare och kan släppa av helt i nerförlut och sackar något i uppförsbacke istället för att lägga på onödigt mycket trottel för att hålla angiven hastighet.

Angående topic så har jag lagt ett antal mil i en manuell C30 D4 R-design med M66 låda m.m. 177 hästaren är mycket trevlig och pigg i den lilla bilen. Mycket piggare än vad min V60 D4 med 163hk är. Även lite mer trevligt brum från motorn i C30n som är välkommet trots att det blir lite surrigt i längden.

Det finns manuella T5 också, enda anledningen  jag kan se till att de inte finns fler sådana ute på marknaden är väl att de sålt dåligt helt enkelt. Förmodligen därför man inte kan få V40 T5 idag med manuell låda heller. Förstahandsköparen föredrar automat, andrahandsköparen vill hellre ha manuell...

Har inga effektkurvor liggandes sådär bara men körbarheten är kanon. Lite slö precis ovan tomgångsvarvtal men detta har Volvo löst på alla manuella 2.0 dieselfemmor med att bilen självgasar lite när man släpper upp tomgången. Det kommer du märka vid eventuell provkörning.

Har kört T5 Automat i en V50 visserligen men dem går riktigt gött. Jag gillar automat ska tilläggas. Men i dagens läge med höga bensinpriser och annat så skulle jag åka diesel till vardags och bensinslukande kärra på fritiden så att säga. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Okej, jaha men dåså. Ja det ser ut som att det blir ett köp så...

Ja men det är så jag har tänkt med... Bilen jag har nu (s60 t5 från 2001) går mestadels som pendlarbil, och den drar rätt friskt kan man väl säga. Speciellt när man gasar på lite grann...
Intressant att du gillar automat, hur kommer det sig? tjänar man nåt på det?

En gång T5, Alltid T5!
Pendulum
24 mars 2013 · 1 298 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Okej, jaha men dåså. Ja det ser ut som att det blir ett köp så...

Ja men det är så jag har tänkt med... Bilen jag har nu (s60 t5 från 2001) går mestadels som pendlarbil, och den drar rätt friskt kan man väl säga. Speciellt när man gasar på lite grann...
Intressant att du gillar automat, hur kommer det sig? tjänar man nåt på det?

Hade en Autotechchippad S60 -05 innan som jag pendlade med till jobbet och den tog 0.9 någonstans med 18" på sommarhalvåret. Givetvis mer när man använde alla hästarna. V60n däremot ligger jag strax över halvlitern med.
Varför jag gillar automat? För att om man kör mycket och kanske inte så mycket "inspirerad" körning till/från jobb t.ex. så föredrar man att slippa sitta och röra om i grytan med en spak. När man sitter i en bil med  en bra automatlåda som man kommer överens med så inser man tillslut hur stenålders det är att växla manuellt. Men jag föredrar dock fortfarande manuell låda när det gäller bilar med lite sportigare karaktär eller så. Även vinterbilen ska vara manuell så man har kontroll över vilken växel som ligger i när man sladdar.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Jooonnneee Motorplåga
24 mars 2013 · 112 Inlägg

Åhfan, jag ligger på 0,75 på motorvägen, så länge jag inte kör snabbare än 115, för då blir han törstig som fan av nån konstig anledning..
Aha du tänkte så, förstår vad du menar. Kört automat ett tag innan jag hade denna bilen, det är rätt skönt osv. Men känns som att man inte har samma koll på bilen då. Hur är volvos automatlådor ? Alltså från åren 2011 ungefär, är det något att hänga i granen?

En gång T5, Alltid T5!
PatricoR
25 mars 2013 · 54 Inlägg

Pendulum skrev:
Farthållare på gamla P2or går inte snålare än att köra utan. Möjligtvis om man lider av såpass svår abstinens att gasa så kan förbrukningen vara lägre med farthållare. Dagens farthållare däremot är smartare och kan släppa av helt i nerförlut och sackar något i uppförsbacke istället för att lägga på onödigt mycket trottel för att hålla angiven hastighet.

Angående topic så har jag lagt ett antal mil i en manuell C30 D4 R-design med M66 låda m.m. 177 hästaren är mycket trevlig och pigg i den lilla bilen. Mycket piggare än vad min V60 D4 med 163hk är. Även lite mer trevligt brum från motorn i C30n som är välkommet trots att det blir lite surrigt i längden.

Det finns manuella T5 också, enda anledningen  jag kan se till att de inte finns fler sådana ute på marknaden är väl att de sålt dåligt helt enkelt. Förmodligen därför man inte kan få V40 T5 idag med manuell låda heller. Förstahandsköparen föredrar automat, andrahandsköparen vill hellre ha manuell...

Jag är inte så insatt i vad en P2:a är för nåt, men det kvittar, vet bara fakta om min v70R 04 den drog mindre med farthållare....PUNKT! Spelar ingen roll vad alla så kallade experter säger om det. Men det stämmer det som du säger om dom nya farthållarna, har ju själv en v70II ocean race -12 med en sådan smart farthållare.

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 mars 2013 · 2 972 Inlägg

Mina erfarenheter från Sciroccon (som är jämförbar med C30 vad gäller storlek) så räcker den länge. Hur ofta kör du mer än ensam eller med en polare i bilen? Jag åkte till Stockholm (60+60 mil) med tre fullvuxna polare och packning utan större problem. Till vardags åker man mest ensam eller möjligen 2 pers. Då är bilen super i storleken. Krisar det så får väl polarna ställa upp med sina bilar - man kan ju inte köpa bil efter såna situationer wink

Vad gäller diesel så bytte jag efter Sciroccon till diesel. Jag är såld! Visserligen klassas jag väl som gubbe nu med 33 fyllda, men vridet i en diesel är underbart. Så med 450Nm i en C30 kommer du undra varför du inte kört diesel alltid. Go for it!
Lägre förbrukning (för det får du jämfört med din T5a, om inget är totalt fel på dieselbilen i fråga) är ju trevligt. Kör du en C30 D4 snålt/snällt kommer du nog ner mot 0,6 utan problem.
(Fanns bara två st på spritmonitor.de men de kör 0,607 i snitt. Då ingick en D4 och en D5 nyare än 2010)

Vad gäller manuell vs automat så är jag kluven. Hade automat i Sciroccon, kör nu manuell igen. För mig kvittar det egentligen. Och handen på hjärtat, hur många här inne är extrema racingförare som ärligt kan påstå att de växlar betydligt snabbare än en modern automat? (Sciroccons DSG är det ingen som slår i hastighet, det är jag säker på!).
Men ibland är det skönt att mer "köra" än "åka" kan jag också tycka.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
F4S4N CAD-konstruktör
25 mars 2013 · 1 392 Inlägg

matteeee skrev:
Mina erfarenheter från Sciroccon (som är jämförbar med C30 vad gäller storlek) så räcker den länge. Hur ofta kör du mer än ensam eller med en polare i bilen? Jag åkte till Stockholm (60+60 mil) med tre fullvuxna polare och packning utan större problem. Till vardags åker man mest ensam eller möjligen 2 pers. Då är bilen super i storleken. Krisar det så får väl polarna ställa upp med sina bilar - man kan ju inte köpa bil efter såna situationer wink

Vad gäller diesel så bytte jag efter Sciroccon till diesel. Jag är såld! Visserligen klassas jag väl som gubbe nu med 33 fyllda, men vridet i en diesel är underbart. Så med 450Nm i en C30 kommer du undra varför du inte kört diesel alltid. Go for it!
Lägre förbrukning (för det får du jämfört med din T5a, om inget är totalt fel på dieselbilen i fråga) är ju trevligt. Kör du en C30 D4 snålt/snällt kommer du nog ner mot 0,6 utan problem.
(Fanns bara två st på spritmonitor.de men de kör 0,607 i snitt. Då ingick en D4 och en D5 nyare än 2010)

Vad gäller manuell vs automat så är jag kluven. Hade automat i Sciroccon, kör nu manuell igen. För mig kvittar det egentligen. Och handen på hjärtat, hur många här inne är extrema racingförare som ärligt kan påstå att de växlar betydligt snabbare än en modern automat? (Sciroccons DSG är det ingen som slår i hastighet, det är jag säker på!).
Men ibland är det skönt att mer "köra" än "åka" kan jag också tycka.

Jag skulle vilja påstå att du kommer ner i 0,5 om du kör snällt. 0.6-0,65 brukar man klara blandad körning om man kör lite hårdare. V70/S80 brukar ligga runt 0,65 blandat (med D4/D5an). Om man kör lugnt dvs.

Senast redigerat av F4S4N (25 mars 2013)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Jooonnneee Motorplåga
25 mars 2013 · 112 Inlägg

matteeee skrev:
Mina erfarenheter från Sciroccon (som är jämförbar med C30 vad gäller storlek) så räcker den länge. Hur ofta kör du mer än ensam eller med en polare i bilen? Jag åkte till Stockholm (60+60 mil) med tre fullvuxna polare och packning utan större problem. Till vardags åker man mest ensam eller möjligen 2 pers. Då är bilen super i storleken. Krisar det så får väl polarna ställa upp med sina bilar - man kan ju inte köpa bil efter såna situationer wink

Vad gäller diesel så bytte jag efter Sciroccon till diesel. Jag är såld! Visserligen klassas jag väl som gubbe nu med 33 fyllda, men vridet i en diesel är underbart. Så med 450Nm i en C30 kommer du undra varför du inte kört diesel alltid. Go for it!
Lägre förbrukning (för det får du jämfört med din T5a, om inget är totalt fel på dieselbilen i fråga) är ju trevligt. Kör du en C30 D4 snålt/snällt kommer du nog ner mot 0,6 utan problem.
(Fanns bara två st på spritmonitor.de men de kör 0,607 i snitt. Då ingick en D4 och en D5 nyare än 2010)

Vad gäller manuell vs automat så är jag kluven. Hade automat i Sciroccon, kör nu manuell igen. För mig kvittar det egentligen. Och handen på hjärtat, hur många här inne är extrema racingförare som ärligt kan påstå att de växlar betydligt snabbare än en modern automat? (Sciroccons DSG är det ingen som slår i hastighet, det är jag säker på!).
Men ibland är det skönt att mer "köra" än "åka" kan jag också tycka.

Brukar oftast bara vara jag och tjejen som åker i bilen så det är nog inga problem på den fronten smile, har nu bestämt mig för att genomföra köpet så om 2 veckor så har jag bilen.

Men dåså, då borde jag inte ångra mig smile...
Ja jag föredrar nog helst manuell, men vem vet, det kanske är bekvämare med automat i en diesel, i dont know.

Tror nog att jag kan få ner den till 0,5 med lite fiff smile

En gång T5, Alltid T5!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2013 · 17 455 Inlägg

Jooonnneee skrev:

matteeee skrev:
Mina erfarenheter från Sciroccon (som är jämförbar med C30 vad gäller storlek) så räcker den länge. Hur ofta kör du mer än ensam eller med en polare i bilen? Jag åkte till Stockholm (60+60 mil) med tre fullvuxna polare och packning utan större problem. Till vardags åker man mest ensam eller möjligen 2 pers. Då är bilen super i storleken. Krisar det så får väl polarna ställa upp med sina bilar - man kan ju inte köpa bil efter såna situationer wink

Vad gäller diesel så bytte jag efter Sciroccon till diesel. Jag är såld! Visserligen klassas jag väl som gubbe nu med 33 fyllda, men vridet i en diesel är underbart. Så med 450Nm i en C30 kommer du undra varför du inte kört diesel alltid. Go for it!
Lägre förbrukning (för det får du jämfört med din T5a, om inget är totalt fel på dieselbilen i fråga) är ju trevligt. Kör du en C30 D4 snålt/snällt kommer du nog ner mot 0,6 utan problem.
(Fanns bara två st på spritmonitor.de men de kör 0,607 i snitt. Då ingick en D4 och en D5 nyare än 2010)

Vad gäller manuell vs automat så är jag kluven. Hade automat i Sciroccon, kör nu manuell igen. För mig kvittar det egentligen. Och handen på hjärtat, hur många här inne är extrema racingförare som ärligt kan påstå att de växlar betydligt snabbare än en modern automat? (Sciroccons DSG är det ingen som slår i hastighet, det är jag säker på!).
Men ibland är det skönt att mer "köra" än "åka" kan jag också tycka.

Brukar oftast bara vara jag och tjejen som åker i bilen så det är nog inga problem på den fronten smile, har nu bestämt mig för att genomföra köpet så om 2 veckor så har jag bilen.

Men dåså, då borde jag inte ångra mig smile...
Ja jag föredrar nog helst manuell, men vem vet, det kanske är bekvämare med automat i en diesel, i dont know.

Tror nog att jag kan få ner den till 0,5 med lite fiff smile

I dagens läge när alla dieslar har turbo så är automaten betydligt kvickare (Tappar ej turbotryck i växlingarna) Men gillar du manuell så givetvis! Smaksak. Automaten går givetvis lite billigare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jooonnneee Motorplåga
25 mars 2013 · 112 Inlägg

Okej. Ja jag har hört att automat på diesel är att föredra...Dock så gillar jag själva växlingsförfarandet, så det gör inte mig nåt att jag får växla som en dåre... ^^

En gång T5, Alltid T5!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2013 · 17 455 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Okej. Ja jag har hört att automat på diesel är att föredra...Dock så gillar jag själva växlingsförfarandet, så det gör inte mig nåt att jag får växla som en dåre... ^^

Då är en manuell släde bilen för dig! En annan gammal gubbe som mig som kört +100000 mil så är det automat... Lycka till med köpet! Vi väntar på bilder!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jooonnneee Motorplåga
25 mars 2013 · 112 Inlägg

Ja jag tror att jag kommer trivas med den här lilla traktorn haha! Kära nån..
Jag har några få bilder på den. Men jag väntar tills jag har bilen i min ägo smile.

En gång T5, Alltid T5!
Pendulum
25 mars 2013 · 1 298 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Åhfan, jag ligger på 0,75 på motorvägen, så länge jag inte kör snabbare än 115, för då blir han törstig som fan av nån konstig anledning..
Aha du tänkte så, förstår vad du menar. Kört automat ett tag innan jag hade denna bilen, det är rätt skönt osv. Men känns som att man inte har samma koll på bilen då. Hur är volvos automatlådor ? Alltså från åren 2011 ungefär, är det något att hänga i granen?

Volvos automater är helt okej. Men de är ingen rocket science direkt utan vanliga konventionella automatlådor. Alltså ingen dubbelkopplingslåda a'la DSG eller så. Förbrukningen kommer ligga något högre med automat i detta fallet. Men jag skulle säga att C30 D4 med manuell låda är klockrent, det är en sportig bil. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Jooonnneee Motorplåga
25 mars 2013 · 112 Inlägg

Okej. Men då känns nog ändå manuell det rätta då...
Hör bara massa +++ om denna bilen just nu. Hoppas jag känner likadant när jag ska provköra den smile

En gång T5, Alltid T5!
Pendulum
25 mars 2013 · 1 298 Inlägg

PatricoR skrev:

Pendulum skrev:
Farthållare på gamla P2or går inte snålare än att köra utan. Möjligtvis om man lider av såpass svår abstinens att gasa så kan förbrukningen vara lägre med farthållare. Dagens farthållare däremot är smartare och kan släppa av helt i nerförlut och sackar något i uppförsbacke istället för att lägga på onödigt mycket trottel för att hålla angiven hastighet.

Angående topic så har jag lagt ett antal mil i en manuell C30 D4 R-design med M66 låda m.m. 177 hästaren är mycket trevlig och pigg i den lilla bilen. Mycket piggare än vad min V60 D4 med 163hk är. Även lite mer trevligt brum från motorn i C30n som är välkommet trots att det blir lite surrigt i längden.

Det finns manuella T5 också, enda anledningen  jag kan se till att de inte finns fler sådana ute på marknaden är väl att de sålt dåligt helt enkelt. Förmodligen därför man inte kan få V40 T5 idag med manuell låda heller. Förstahandsköparen föredrar automat, andrahandsköparen vill hellre ha manuell...

Jag är inte så insatt i vad en P2:a är för nåt, men det kvittar, vet bara fakta om min v70R 04 den drog mindre med farthållare....PUNKT! Spelar ingen roll vad alla så kallade experter säger om det. Men det stämmer det som du säger om dom nya farthållarna, har ju själv en v70II ocean race -12 med en sådan smart farthållare.

P2 är vad bilarna kallas internt. Ungefär som BMW E30, E61 m.m. P2orna är gamla S80, S60, V70N och XC90. XC90 har internkoden P28 t.ex.
Jag har inga problem att gå med på att du kört den på  0.97L/mil, det ska inte vara några problem. Men om farthållaren går snålare än att köra själv på motorväg så kör du som en kratta. Kört flertalet av dessa bilar och bekanta har kommit fram till samma sak. Jag tror största vinningen är att man släpper gasen helt i nerförslut.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Pendulum
25 mars 2013 · 1 298 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Okej. Men då känns nog ändå manuell det rätta då...
Hör bara massa +++ om denna bilen just nu. Hoppas jag känner likadant när jag ska provköra den smile

Vi får hoppas att du trivs med den, de är ju ändå du som ska ha den. smile Var det en R-design eller inte?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Jooonnneee Motorplåga
25 mars 2013 · 112 Inlägg

Jajjemen det är en R-design. Vill inte ha nåt annat... Dock så har den inte blåa mätartavlor, vilket stör mig lite...

En gång T5, Alltid T5!
Pendulum
25 mars 2013 · 1 298 Inlägg

Jooonnneee skrev:
Jajjemen det är en R-design. Vill inte ha nåt annat... Dock så har den inte blåa mätartavlor, vilket stör mig lite...

De är gött. R-design gör allt på dessa bilarna.
De är inte denna? wink
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo … 15&w=3

Finns även en utan R-design som inte ser värst spännande ut
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_C30 … amp;last=1

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Jooonnneee Motorplåga
25 mars 2013 · 112 Inlägg

Tycker jag med smile!
Nej det var inte den ^^ Den är redan borttagen. Men föreställ dig den du länkade, fast i isvitt och tyvärr inte de fälgarna. 
R-design gör verkligen allt...

En gång T5, Alltid T5!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang