3058
Sök

Erfarenheter, Reflektioner Volvo C30 D4 -11

1 298 Inlägg
25 mars 2013
Jooonnneee skrev:
Tycker jag med smile!
Nej det var inte den ^^ Den är redan borttagen. Men föreställ dig den du länkade, fast i isvitt och tyvärr inte de fälgarna. 
R-design gör verkligen allt...

De låter kanon. Bara den inte är Hello Yellow så. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Motorplåga
112 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
Nej nej absolut inte wink Den färgen är hemsk...

En gång T5, Alltid T5!

Motorplåga
112 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
Förresten Pendulum, vad innebär "Premium Sound"? Står att den har det nämligen.

En gång T5, Alltid T5!

1 298 Inlägg
25 mars 2013
Jooonnneee skrev:
Förresten Pendulum, vad innebär "Premium Sound"? Står att den har det nämligen.

Finns tre ljudpaket till dagens Volvo. Performance Sound, High Performance Sound (sitter i de flesta) och Premium sound som är största paketet. Sen vet jag att de gick att lägga till subwoofer på detta, men osäker på om det fanns till C30. Men premium sound är största paketet iallafall och de är bra tryck i grejerna. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Motorplåga
112 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
Men fan vad härligt! Då blir jag ännu gladare smile...

En gång T5, Alltid T5!

54 Inlägg
25 mars 2013
Pendulum skrev:
PatricoR skrev:
Pendulum skrev:
Farthållare på gamla P2or går inte snålare än att köra utan. Möjligtvis om man lider av såpass svår abstinens att gasa så kan förbrukningen vara lägre med farthållare. Dagens farthållare däremot är smartare och kan släppa av helt i nerförlut och sackar något i uppförsbacke istället för att lägga på onödigt mycket trottel för att hålla angiven hastighet.

Angående topic så har jag lagt ett antal mil i en manuell C30 D4 R-design med M66 låda m.m. 177 hästaren är mycket trevlig och pigg i den lilla bilen. Mycket piggare än vad min V60 D4 med 163hk är. Även lite mer trevligt brum från motorn i C30n som är välkommet trots att det blir lite surrigt i längden.

Det finns manuella T5 också, enda anledningen  jag kan se till att de inte finns fler sådana ute på marknaden är väl att de sålt dåligt helt enkelt. Förmodligen därför man inte kan få V40 T5 idag med manuell låda heller. Förstahandsköparen föredrar automat, andrahandsköparen vill hellre ha manuell...

Jag är inte så insatt i vad en P2:a är för nåt, men det kvittar, vet bara fakta om min v70R 04 den drog mindre med farthållare....PUNKT! Spelar ingen roll vad alla så kallade experter säger om det. Men det stämmer det som du säger om dom nya farthållarna, har ju själv en v70II ocean race -12 med en sådan smart farthållare.

P2 är vad bilarna kallas internt. Ungefär som BMW E30, E61 m.m. P2orna är gamla S80, S60, V70N och XC90. XC90 har internkoden P28 t.ex.
Jag har inga problem att gå med på att du kört den på  0.97L/mil, det ska inte vara några problem. Men om farthållaren går snålare än att köra själv på motorväg så kör du som en kratta. Kört flertalet av dessa bilar och bekanta har kommit fram till samma sak. Jag tror största vinningen är att man släpper gasen helt i nerförslut.

Det var just farthållaren som användes vid 0,97lit/mil, skulle vilja se någon slå det med den bilen utan farthållare.....det kommer inte att ske. Huruvida jag kör som en kratta.....ja du, ingen kommentar, sånt skitprat orkar jag inte besvara.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
26 mars 2013
Sitter det dynaudio's högtalare i premium?
Det är riktigt schysst ljud i alla nyare Volvo's tycker jag. Väldigt mycket bättre än t.ex BMW smile

Isvit tycker jag du ska köra på. Passar grymt bra, speciellt till R-design om du ska gå på det!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Motorplåga
112 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Ja, får hoppas att ljudet är lika bra som alla säger smile

Isvit eller polestarblå är det som gäller för min del smile

En gång T5, Alltid T5!

1 298 Inlägg
26 mars 2013
Jag tror det är Dynaudios grejer som sitter i på dessa. Frågar du mig så är isvit bättre än polestarblå, eller rebel blue som den heter. Jag valde bort den färgen när jag beställde min V60. Lite småfräck men om ett par år kommer man spy på en sådan färg tror jag. hmm

Forummoderator
18 306 Inlägg
26 mars 2013
Pendulum skrev:
Jag tror det är Dynaudios grejer som sitter i på dessa. Frågar du mig så är isvit bättre än polestarblå, eller rebel blue som den heter. Jag valde bort den färgen när jag beställde min V60. Lite småfräck men om ett par år kommer man spy på en sådan färg tror jag. hmm

Många färger är "modefärger" se till exempel Audis Petroleumgrön, då vet man att bilen är från 94-96... Tror nog polestarblå innefattar den kategorien. Vad man än gör bör man inte köpa en bil med Solid lack. (ej metallic) De är ruskigt svåra att underhålla och jag har sett många i egenskap av rekondare som ser "för jävliga ut" Min 300C är solid svart vilket jag ångar djupt. Skulle beställt en metallic... Putsar ihjäl mig på den bilen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
26 mars 2013
Dieselsmurfen skrev:
Pendulum skrev:

Många färger är "modefärger" se till exempel Audis Petroleumgrön, då vet man att bilen är från 94-96... Tror nog polestarblå innefattar den kategorien. Vad man än gör bör man inte köpa en bil med Solid lack. (ej metallic) De är ruskigt svåra att underhålla och jag har sett många i egenskap av rekondare som ser "för jävliga ut" Min 300C är solid svart vilket jag ångar djupt. Skulle beställt en metallic... Putsar ihjäl mig på den bilen...

Men en solid lack är ju också ruskigt snygg om man håller den fin! En riktigt blank solidsvart är ju inte fel. Vit måste väl vara den enklaste solidfärgen att hålla i bra skick? Eller iaf lura ögat att den är i bra skick... smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 298 Inlägg
26 mars 2013
Dieselsmurfen skrev:
Pendulum skrev:

Jag tänker på den solidgula färgen man kan se på gamla A4or, det råkar inte vara petroleumgrön(gul) eller? Jo men det är nog så. Ett annat exempel är Volvos Mayagul eller om den hette mayaguld som var vanlig på S60 -01, -02. Ganska fräck då, men nu spyr jag på den. Har haft 4 svarta bilar nyligen och jag vet vad du menar med att man får putsa ihjäl sig, två av dem var blanksvarta. Men en vit solid är ganska förlåtande, inte lika lätt att se tvättrepor etc. smile

Motorplåga
112 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Ja isvitt är snyggt som fan smile! Rent dessutom! Och med ett par mattsvarta fälgar, och ordentligt svarttonade rutor så kommer den nog se rätt farlig ut smile! Eller vad tror ni?

En gång T5, Alltid T5!

Forummoderator
18 306 Inlägg
26 mars 2013
Jooonnneee skrev:
Ja isvitt är snyggt som fan smile! Rent dessutom! Och med ett par mattsvarta fälgar, och ordentligt svarttonade rutor så kommer den nog se rätt farlig ut smile! Eller vad tror ni?

Den är bra. Ruggigt kaxigt. Ännu bättre om hela bilen var svart men man kan inte få allt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Motorplåga
112 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Jag föredrar dock vitt måste jag säga, men smaken är som baken smile. Försöker läsa till mig vilka diameter jag kan ha på däcken... En polare som jobbar på volvo säger att jag kan kränga på ett par 18" om jag har 215/45...
Men de mesta 18" fälgar har 225/40, borde inte de funka?

En gång T5, Alltid T5!

1 298 Inlägg
26 mars 2013
Jooonnneee skrev:
Jag föredrar dock vitt måste jag säga, men smaken är som baken smile. Försöker läsa till mig vilka diameter jag kan ha på däcken... En polare som jobbar på volvo säger att jag kan kränga på ett par 18" om jag har 215/45...

Varför spekulera när de finns sätt att räkna ut det ordentligt?

http://shuwantera.se/rullomkrets.asp

Det får diffa 5% åt varje håll.

Forummoderator
18 306 Inlägg
26 mars 2013
Jooonnneee skrev:

Jo. Så är det. Angående fälgarna så betyder 225/40 att höjden är 40% av bredden. Men jag skulle nog rekommendera att googla det noga. Eller kolla med en däckfirma. Eller fråga här... En kompis har just 225 på sin C30 (med mopedmotor på 1.6D) och det går bra. Men profilen vet jag inte.

Motorplåga
112 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Typiskt.. Det diffar -5,2%
Lite kul att på specialfälgar.se så rekommenderar de däckdiametern 225/40 R18 till den här bilmodellen...

En gång T5, Alltid T5!

1 298 Inlägg
26 mars 2013
Jooonnneee skrev:
Typiskt.. Det diffar -5,2%
Lite kul att på specialfälgar.se så rekommenderar de däckdiametern 225/40 R18 till den här bilmodellen...

Kollade snabbt och en D4 R-design har 205/50-17 original. 225/40-18" blir då perfekt med samma rullomkrets. smile
Senast redigerat av Pendulum (26 mars 2013)

Motorplåga
112 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Hade visst räknat lite fel. Originaldäcken och fälgar är på 205/50 R17, så det diffar det 0 står det..

En gång T5, Alltid T5!

Sök