Erfarenheter, Reflektioner Volvo C30 D4 -11

Jooonnneee Motorplåga
26 mars 2013 · 112 Inlägg

Pendulum skrev:

Jooonnneee skrev:
Typiskt.. Det diffar -5,2%
Lite kul att på specialfälgar.se så rekommenderar de däckdiametern 225/40 R18 till den här bilmodellen...

Kollade snabbt och en D4 R-design har 205/50-17 original. 225/40-18" blir då perfekt med samma rullomkrets. smile

Du var lite före mig ^^ Upptäckte också det

En gång T5, Alltid T5!
Jooonnneee Motorplåga
26 mars 2013 · 112 Inlägg

Har ni några förslag på svarta kaxiga fälgar möjligtvis? Jag hittade ett par som såg rätt ok ut enligt mig: http://www.falgexperten.com/rondell-004 … c-192.aspx

En gång T5, Alltid T5!
F4S4N CAD-konstruktör
27 mars 2013 · 1 392 Inlägg

Inga problem med 18". smile

En kompis har 19" med 235/35, inga problem. Se bara till att få rätt inpressningsdjup (ET) så att dom inte skrapar i hjulhusen. Jag har ingen koll på vad just C30 bör ha där...

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
FoxSim
1 april 2013 · 2 Inlägg

Jag har en C30 2.4i -08.

Är grymt nöjd med bilen som jag snart haft i 3 år.
Så pass nöjd att jag funderar på en nyare faceliftad, kanske en D4.

Enligt mig är C30:n en designikon i bilvärden i klass med första generationen Audi TT.
Det märks att många tycker den är läcker, både män och kvinnor.

Angående bagageutrymmet, så visst, det är litet men så fort du fäller sätena
så får du ett riktigt stort utrymme. Räcker gott och väl för två personer på en längre semester-resa.
Har du som jag tonade bakrutor så får du ingen insyn heller. Flyttade från min förra lägenhet med C30:n. Behövde bara köra 5 rundor med allt "lösöre" från en 2:a.

Kan summera C30:n så här:

Positivt:
1. Designen.
2. Stabil och trygg på vägen.
3. Motorn, finns alltid fartresurser när man behöver.
4. Premium Sound - klarar mig inte utan det!

Negativt:
1. Vändradien. pinsamt dålig.
2. Vindbrus från sidospeglarna.
3. På vissa kortare personer skaver bältet mot halsen.
4. Just den här motorn dricker lite väl mycket.

Jooonnneee Motorplåga
1 april 2013 · 112 Inlägg

Vad trevligt!
Ja bilen är ju grymt snygg.. Kul att du är så nöjd med den. Då har jag nog något att se fram emot.

Hur är det med motorbuller och vägljud när man kör på motorvägen?

FoxSim skrev:
Jag har en C30 2.4i -08.

Är grymt nöjd med bilen som jag snart haft i 3 år.
Så pass nöjd att jag funderar på en nyare faceliftad, kanske en D4.

Enligt mig är C30:n en designikon i bilvärden i klass med första generationen Audi TT.
Det märks att många tycker den är läcker, både män och kvinnor.

Angående bagageutrymmet, så visst, det är litet men så fort du fäller sätena
så får du ett riktigt stort utrymme. Räcker gott och väl för två personer på en längre semester-resa.
Har du som jag tonade bakrutor så får du ingen insyn heller. Flyttade från min förra lägenhet med C30:n. Behövde bara köra 5 rundor med allt "lösöre" från en 2:a.

Kan summera C30:n så här:

Positivt:
1. Designen.
2. Stabil och trygg på vägen.
3. Motorn, finns alltid fartresurser när man behöver.
4. Premium Sound - klarar mig inte utan det!

Negativt:
1. Vändradien. pinsamt dålig.
2. Vindbrus från sidospeglarna.
3. På vissa kortare personer skaver bältet mot halsen.
4. Just den här motorn dricker lite väl mycket.

En gång T5, Alltid T5!
FoxSim
3 april 2013 · 2 Inlägg

Tycker generellt det är lite vägljud och buller i C30:n när man kör på motorvägen jämfört med de Peugeot och Ford jag haft tidigare. Den känns trygg när man kör fort med den. Som jag skrev tidigare är det mest vindljud från backspeglarna jag stör mig på men det är bara att höja musiken, du måste skaffa en C30 med Premium Sound! :-)

Men jag provkörde en ny V40 för några helger sedan och den var ju klart tystare men något borde väl ha hänt på 5-6 år? :-)

Jooonnneee Motorplåga
3 april 2013 · 112 Inlägg

Men dåså smile!
Ja, den C30n jag ska köpa har Premium Sound, så det blir nog toppen smile Hur är ljudet då?
Mjo man tycker ju det wink Men C30n är snyggare ändå...

FoxSim skrev:
Tycker generellt det är lite vägljud och buller i C30:n när man kör på motorvägen jämfört med de Peugeot och Ford jag haft tidigare. Den känns trygg när man kör fort med den. Som jag skrev tidigare är det mest vindljud från backspeglarna jag stör mig på men det är bara att höja musiken, du måste skaffa en C30 med Premium Sound! :-)

Men jag provkörde en ny V40 för några helger sedan och den var ju klart tystare men något borde väl ha hänt på 5-6 år? :-)

En gång T5, Alltid T5!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang