BMW E36 Compact. M52B28!!!

Snyggar till bruksbilen lite grand! Går i planerna om en annan motor... Får se om det blir 6 eller 8 cylindrar :)
  • 82 Följare
  • 82 101 Visningar
  • Projektet avslutat 14 december 2014
Ejdersund
27 februari 2014 · 619 Inlägg

Okej smile Jo det blev brickor i mellan också smile Beställde muttrar från Mopedverkstaden igår :p Och dom kom vid 12:00 idag tongue

HellMek skrev:

Ejdersund skrev:
Tack grabbar smile

Jag kom fram till att det var M7 så jag beställde ett gäng sådana tongue Tänkte inte på att du kanske hade dom liggandes hos dig tongue

Glöm inte brickor smile Är inbyggda brickor på originalmuttrarna. Sparar alltid på originalskruvar från diverse bilar, ser oftast bättre ut än sånt man köper i lösvikt.

BMW E30 320i "Postbilen" (1986)
williamo
27 februari 2014 · 42 Inlägg

fan så fet! Compacterna har aldrig varit en favorit hos mig, men denna är fan redigt fet! Och det blir ju inte värre med en m52 i denna!! big_smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you!
soderstrom123
5 mars 2014 · 75 Inlägg

måste bara följa för att se hur den blir, tycker egentligen inte om compact men den här verkar bli riktigt bra big_smile

Nissan 200sx s13 "nisse" (1993)
BMW 318 cab "morsans bil" (1992)
Ejdersund
5 mars 2014 · 619 Inlägg

Kul att ni gillar det ! big_smile Men måste fråga varför det inte är någon som gillar compacten ? tongue skiljer ju bara 20cm i baken på denna och en sedan/cupe tongue Och det betyder mindre vikt och det betyder roligare bil tongue

BMW E30 320i "Postbilen" (1986)
soderstrom123
5 mars 2014 · 75 Inlägg

Ejdersund skrev:
Kul att ni gillar det ! big_smile Men måste fråga varför det inte är någon som gillar compacten ? tongue skiljer ju bara 20cm i baken på denna och en sedan/cupe tongue Och det betyder mindre vikt och det betyder roligare bil tongue

är nog att den är kortare som jag inte gillar den riktigt, klart mindre vikt gör de roligare menmen.. tror den här kommer bli riktigt grym smile

BMW 318 cab "morsans bil" (1992)
Nissan 200sx s13 "nisse" (1993)
Djo
5 mars 2014 · 10 157 Inlägg

Ejdersund skrev:
Kul att ni gillar det ! big_smile Men måste fråga varför det inte är någon som gillar compacten ? tongue skiljer ju bara 20cm i baken på denna och en sedan/cupe tongue Och det betyder mindre vikt och det betyder roligare bil tongue

För att det är en riktigt ful modell om jag får bara brutalt ärlig MEN det finns dom som får till dom fränt ändå som du tex big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
HellMek
5 mars 2014 · 84 Inlägg

Ejdersund skrev:
Men måste fråga varför det inte är någon som gillar compacten ? tongue skiljer ju bara 20cm i baken på denna och en sedan/cupe tongue Och det betyder mindre vikt och det betyder roligare bil tongue

Den har en sämre bakvagn än en vanlig E36 wink

Mvh//Tobbe
Mr-Mirox
5 mars 2014 · 79 Inlägg

HellMek skrev:

Ejdersund skrev:
Men måste fråga varför det inte är någon som gillar compacten ? tongue skiljer ju bara 20cm i baken på denna och en sedan/cupe tongue Och det betyder mindre vikt och det betyder roligare bil tongue

Den har en sämre bakvagn än en vanlig E36 wink

Däremot så passar m3-prylar i bakvagnen alldeles utmärkt!

BMW 335d e91 "Porscheslakt" (2007)
-stoffe-
6 mars 2014 · 1 271 Inlägg

Säger hiss för compact.  Samma hjulbas som vanliga nästan samma bakvagn som e30 (även z3) stor bagage (för å va så liten) å mkt liten vikt. Ja sen får du dra 1860k på b-kort wink

-stoffe-
6 mars 2014 · 1 271 Inlägg

Juste finns inte med m40 (kräks på den motorn) å mkt snyggare inredning än vanliga.

Rquired Allmänt envis
6 mars 2014 · 12 512 Inlägg

-stoffe- skrev:
Säger hiss för compact.  Samma hjulbas som vanliga nästan samma bakvagn som e30 (även z3) stor bagage (för å va så liten) å mkt liten vikt. Ja sen får du dra 1860k på b-kort wink

Jag ber om ursäkt för min kapning av tråden men mig veterligen finns det ingen Compact som får dra mer än 1200-1300kg beroende på motor och modellen E36 får som mest dra 1600kg oavsett körkort vilket är en gräns tillverkaren satt, det är inte så att du har gått efter vad som står under rubriken "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" under din bils uppgifter?

Den siffran genereras automatiskt av Transportstyrelsen enligt svensk lag men får inte överstiga siffran för maximal släpvagnsvikt som tillverkaren sätter, på din BMW står det till exempel:

Maximal släpvagnsvikt: 1250kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 1860kg

Så det är max 1250kg som gäller och upptäcker polisen att du drar 1860kg med den blir de inte glada!

Senast redigerat av Rquired (6 mars 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-stoffe-
6 mars 2014 · 1 271 Inlägg

Sorry läste bara vad de stog på transportstyrelsen

Rquired Allmänt envis
6 mars 2014 · 12 512 Inlägg

-stoffe- skrev:
Sorry läste bara vad de stog på transportstyrelsen

Det är inget att be om ursäkt för jag ville bara reda ut frågan så du inte kör omkring med ett olagligt equipage. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
HellMek
6 mars 2014 · 84 Inlägg

Rquired skrev:

-stoffe- skrev:
Säger hiss för compact.  Samma hjulbas som vanliga nästan samma bakvagn som e30 (även z3) stor bagage (för å va så liten) å mkt liten vikt. Ja sen får du dra 1860k på b-kort wink

Jag ber om ursäkt för min kapning av tråden men mig veterligen finns det ingen Compact som får dra mer än 1200-1300kg beroende på motor och modellen E36 får som mest dra 1600kg oavsett körkort vilket är en gräns tillverkaren satt, det är inte så att du har gått efter vad som står under rubriken "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet" under din bils uppgifter?

Den siffran genereras automatiskt av Transportstyrelsen enligt svensk lag men får inte överstiga siffran för maximal släpvagnsvikt som tillverkaren sätter, på din BMW står det till exempel:

Maximal släpvagnsvikt: 1250kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 1860kg

Så det är max 1250kg som gäller och upptäcker polisen att du drar 1860kg med den blir de inte glada!

Min 328 touring fick dra 1600 har jag för mig, så det vore ju konstigt om en mindre/lättare bil fick dra 1/4 ton mer!

Mvh//Tobbe
Ejdersund
14 mars 2014 · 619 Inlägg

YES ! Motorn startad !
Nu är det bara att lufta kopplingen, bygga klart avgasröret och bygga 2 distanser till krängningshämnaren fram så den kommer ner 1,5cm smile
Sen blir det en test drive wink

http://i286.photobucket.com/albums/ll115/Ejdersund/th_JoakimEjdersund_Facebook_zps3bd2004d.jpg

BMW E30 320i "Postbilen" (1986)
stormtro0perN Fatboy Speed Shop
20 mars 2014 · 103 Inlägg

snyggt blire! (; tycker du ska lacka vingen i samma färg som fälgarna wink

"Oversteer is best cause you don't see the tree that kills you" -Richard Hammond.
Audi A4 B8 Proline "Fatboy Speed Shop" (2008)
Ejdersund
20 mars 2014 · 619 Inlägg

ekenlowZ skrev:
snyggt blire! (; tycker du ska lacka vingen i samma färg som fälgarna wink

Tack! Har också haft den tanken.. men vet inte om jag ska ha den vingen eller någon lite större tongue

BMW E30 320i "Postbilen" (1986)
HellMek
22 mars 2014 · 84 Inlägg

Vi vill se provkörning snart!!!

Mvh//Tobbe
BmwJimmy Tüsk / JDM
7 april 2014 · 262 Inlägg

Riktigt Schysst! Kommer följas! Vi vill ha VIDEO!!!! wink

BMW E91 320D "Diesel Doris" (2009)
Ejdersund
27 maj 2014 · 619 Inlägg

Nu har jag fått rätt på allting big_smile
Dock så har jag ett tjutande ljud när jag gasar hårt! Vet inte vad det kan vara ??? Någon som vet ?

https://www.youtube.com/watch?v=rpClSVq9Zfw

Senast redigerat av Ejdersund (27 maj 2014)

BMW E30 320i "Postbilen" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang