6194
Sök

Tillsater till bensin samt dieselmotorer... nån nytta??

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Satt och läste igåt kväll  om tillsatser som man häller i tanken.. så renar man spridare.. smörjer dieselpumpar och annat..
men gör det nån verklig nytta??? eller förstör  det bara förbränningen???

STP eller vad dom heter kör juh med dieseltillsats som rengör spridare o smörjer dieselpumpen tex...
vad tycker ni??

skall man hälla i det eller???

jag funderade på det i min V70 D5 -07 men ja vågar fan inte....

diskutera gärna big_smile

Mvh// Okim // Jocke

Vettemannen
29 mars 2013
Okim skrev:
Satt och läste igåt kväll  om tillsatser som man häller i tanken.. så renar man spridare.. smörjer dieselpumpar och annat..
men gör det nån verklig nytta??? eller förstör  det bara förbränningen???

STP eller vad dom heter kör juh med dieseltillsats som rengör spridare o smörjer dieselpumpen tex...
vad tycker ni??

skall man hälla i det eller???

jag funderade på det i min V70 D5 -07 men ja vågar fan inte....

diskutera gärna big_smile

Jag vet inte hur mycket nytta dom gör men mer eller mindre gissar jag. Brukar hälla i "Injectiontrim" ibland men det blir inget jätteresultat men kanske lite men det man vara mest psykologiskt. Dom är säkert inte skadliga men som jag skrev.........dom gör väl mer eller mindre nytta.

/Benny

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Ja det är väl nått i den stilen... ja tänkte mest för min pump.. jag tänkte att lite smörja kanske gör lite nytta för livslängden men  osäker

Mvh// Okim // Jocke

2 174 Inlägg
29 mars 2013
har tänkt samma sak...en bekant köpte en svindyr tillsats några hundra för en halvliter, gick att besikta bilen med rensade katalysatorer faktiskt...så den funkade bra, Men det där med smörja pump och spridare finns bara ett sätt som är testat och funkar bra, 2 takts olja nån matsked eller 2 till varje full tank, bensin som diesel!

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
hangman skrev:
har tänkt samma sak...en bekant köpte en svindyr tillsats några hundra för en halvliter, gick att besikta bilen med rensade katalysatorer faktiskt...så den funkade bra, Men det där med smörja pump och spridare finns bara ett sätt som är testat och funkar bra, 2 takts olja nån matsked eller 2 till varje full tank, bensin som diesel!

Ofan... funkar det???
undrar hur partikelfiltret gillar det?

Mvh// Okim // Jocke

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
29 mars 2013
STP är bara skit, har inte märkt nån som helst skillnad med det.
Jag kör alltid på TriPak dieselbooster, det gör ju nånting iaf för mitt K-värde är 0,62 på A4:an som gått 28700 mil

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2013
Okim skrev:
Ja det är väl nått i den stilen... ja tänkte mest för min pump.. jag tänkte att lite smörja kanske gör lite nytta för livslängden men  osäker

Tanka på Preems deras soppa med 5% RME inblandat, det smörjer riktigt bra och ger BÄTTRE verkan än de flesta tillsatser du kan köpa.

Se här redan 2% RME smörjer bättre än någon annan tillsats de har i sitt test.  http://www.natbiogroup.com/docs/educati … esults.pdf

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Ulf_W skrev:
STP är bara skit, har inte märkt nån som helst skillnad med det.
Jag kör alltid på TriPak dieselbooster, det gör ju nånting iaf för mitt K-värde är 0,62 på A4:an som gått 28700 mil

Det lät juh bra..

Mvh// Okim // Jocke

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2013
hangman skrev:

Även detta finns svar på i länken ovan. :-)

Notera att svensk diesel måste vara bättre än 460 micron redan från början(!) referensbränslet de utgår från är amerikansk diesel som är torrare, men principen är samma iaf.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
torpis skrev:
Okim skrev:

Tanka på Preems deras soppa med 5% RME inblandat, det smörjer riktigt bra och ger BÄTTRE verkan än de flesta tillsatser du kan köpa.

Se här redan 2% RME smörjr bättre än någon annan tillsats de har i sitt test.  http://www.natbiogroup.com/docs/educati … esults.pdf

Har dom RME i all sin diesel eller? eller är det speciell pump?

Mvh// Okim // Jocke

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2013
Okim skrev:
torpis skrev:
Okim skrev:

Se här redan 2% RME smörjr bättre än någon annan tillsats de har i sitt test.  http://www.natbiogroup.com/docs/educati … esults.pdf

http://www.preem.se/templates/page____10291.aspx

Preem säljer diesel med 7% (ACP Evolution Diesel) resp 5% (ACP Diesel). Generell inblanding med 7% RME i diesel är ännu ej infört i Sverige

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
torpis skrev:
Okim skrev:
torpis skrev:

Preem säljer diesel med 7% (ACP Evolution Diesel) resp 5% (ACP Diesel). Generell inblanding med 7% RME i diesel är ännu ej infört i Sverige

Sedär ja big_smile

Mvh// Okim // Jocke

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
29 mars 2013
torpis skrev:

Miljöblask! big_smile
Ge oss Tysk eller Italiensk diesel ist som finns nåt energivärde i. Gissar på att den minskar förbrukningen med minst 1 dl mot den orkeslösa sörja som säljs här.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2013
Okim skrev:
torpis skrev:
Okim skrev:

Sedär ja big_smile

Har forskat en del i det smörjande då jag kör modelljetmotorer på diesel och behöver en bra olja.(250000rpm) Just nu använder jag 2taktsolja 2% men kommer prova med RME då det dokumenterat fungerar bra som smörjare. Jet A1 som man annars använder testas inte med samma metod men motsvarar ca 700 i HFFR test och i den blandas normalt 5% hydraulolja, Mobil 1 DTE Light.

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Ulf_W skrev:
torpis skrev:

Miljöblask! big_smile
Ge oss Tysk eller Italiensk diesel ist som finns nåt energivärde i. Gissar på att den minskar förbrukningen med minst 1 dl mot den orkeslösa sörja som säljs här.

Det kan ja iof hålla med dig om att den skiten som säljs här  e juh rena vattnet..... farsan har en  gamel skoda felicia 1,9D -99  den tankade vi nere i tyskland kan juh säga  att så bra fart det blev på den har det nog aldrig vart o den gick billigare med.... nu kommer ja inte ihåg siffrorna men billigt o bra gick det

Mvh// Okim // Jocke

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2013
Ulf_W skrev:
torpis skrev:

Miljöblask! big_smile

Mja, det beror på hur man ser det. Du får ju din tillsats gratis med soppan, så ganska vettigt blask i den aspekten :-)

Stämmer som du säger att man kommer olika långt beroende på vilket land man tankar i, dock kräver nya bilar så pass bra soppa att det sällan skiljer speciellt mycket.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
29 mars 2013
Okim skrev:
Det kan ja iof hålla med dig om att den skiten som säljs här  e juh rena vattnet..... farsan har en  gamel skoda felicia 1,9D -99  den tankade vi nere i tyskland kan juh säga  att så bra fart det blev på den har det nog aldrig vart o den gick billigare med.... nu kommer ja inte ihåg siffrorna men billigt o bra gick det

Wynn´s PowerBoost gör susen för gamla 1,9D utan turbo. Var som natt och dag i min gamla Caddy pickup. big_smile

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Ulf_W skrev:
Okim skrev:

Wynn´s PowerBoost gör susen för gamla 1,9D utan turbo. Var som natt och dag i min gamla Caddy pickup. big_smile

big_smile

Mvh// Okim // Jocke

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
torpis skrev:
Okim skrev:
torpis skrev:

Sedär ja big_smile

Har forskat en del i det smörjande då jag kör modelljetmotorer på diesel och behöver en bra olja.(250000rpm) Just nu använder jag 2taktsolja 2% men kommer prova med RME då det dokumenterat fungerar bra som smörjare. Jet A1 som man annars använder testas inte med samma metod men motsvarar ca 700 i HFFR test och i den blandas normalt 5% hydraulolja, Mobil 1 DTE Light.

JO sant sant .... men  frågan är vad mitt partikelfilter säger om  extra olja ??? kanske inte säger nått men ja har ingen lust att byta filter

Mvh// Okim // Jocke

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2013
Okim skrev:
torpis skrev:
Okim skrev:

Sedär ja big_smile

JO sant sant .... men  frågan är vad mitt partikelfilter säger om  extra olja ??? kanske inte säger nått men ja har ingen lust att byta filter

Hm, jag förespråkar ju låg inblandning av RME(bio diesel) och inte div oljor eller tillsatser ;-)

Sök