Volvo 740 B230f misständer och dör när den blir varm.

Piers94
29 mars 2013 · 4 Inlägg

Hej gott folk!

740in fick bränslestopp här om dagen (då tankmätaren är ur funktion). Jag slängde i ett antal liter bensin som jag hade med mig och försökte starta bilen, men något resultat uteblev. Jag kontaktade en bekant som kunde bogserade 740in. Treans växel var i och efter några minuter blev det äntligen liv i motorn. 740 gick på tomgång några minuter när den sedan med en smäll stängde av sig. Jag vred om tändningen och den startade som inget hänt. Jag körde en kilometer när den sedan började bluddra och till sist bara misstända (baktända) för att sedan dö. Vi bogserade 740in till en mack och slängde i 15 liter 95, men den vägrade starta. Åter igen försökte vi få den att starta genom att bogsera, men inget hände. Bilen fick stå en timme ute i kylan under tiden jag tog en kopp kaffe. Pappa min skulle sedan bogsera hem 740in, men 740in startade och gick normalt. Den gick bra hela vägen hem (13km). Vad skönt tänkte jag! Men icke sa Nicke. Idag körde jag en sträcka på 15km med en hastighet av 150km/h. Framme vid ändamålet började 740in åter igen bluddra och misstända för att sedan dö, åter igen sad. Problemet uppstår iallafall när bilen blir varm.

Bilen är en Volvo 744 -88 med lh2.2 och b230f. Motorn är original och har aldrig krånglat förut. Det jag gjort samma dag innan den började strula var att byta olja och fläktrem, men detta borde väll inte påverka gången av motorn?
Det finns massvis med trådar om taskiga 740is som vägrar starta och liknande, men jag behöver ett mer specifikt svar så jag slipper byta ut alla komponenter på bilen.

Jag är mycket tacksam för svar! smile
// Piers

Henkix
29 mars 2013 · 6 737 Inlägg

de lättaste du kan göra nu är ju att ställa den på tomgång o koppla bort sladden till givarna. börjar motorn gå änu sämre så e de inte fel på den givaren blir det ingen skillnad elr den går bättre så e det förmodligen den givaren som jävlas. sen när den inte startar så kolla om den får bensin o gnista tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Piers94
29 mars 2013 · 4 Inlägg

Tack för svaret! Startar gör den bara om den har fått stå ett tag och kylt ner sig. Jag ska kolla det här med givaren! smile

Henkix
29 mars 2013 · 6 737 Inlägg

vad kom du fram till? de allra enklaste är förresten att byta bränsle pumpsrelä o spridarrelä. lödningarna i de kan va dåliga. dom funkar när dom e kalla sen när de börjar bli varma så börjar de glappa o ha sej tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Meaganeowner
30 mars 2013 · 2 250 Inlägg

Tändspole och kondensator till tändningen kan också med tiden bli starkt temperaturberoende.

Henkix
30 mars 2013 · 6 737 Inlägg

Piers94 skrev:
Givarna var inget fel på. Det skulle kunna vara något relä som du säger. Men det kanske är bäst att börja med ett nytt fördelarlock, rotor och bränslefilter? Det är liksom basen till att motorn fungerar...hmm

ja det kan man ju alltid prova tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
30 mars 2013 · 6 737 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Tändspole och kondensator till tändningen kan också med tiden bli starkt temperaturberoende.

finns la ingen kondensator till tändningen på 740 me lh 2.2

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
30 mars 2013 · 173 Inlägg

motorstyrnings tempgivaren?
fördelarlocket / rotorn?
relät?
pumpen?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang