Skulle byta till sommardäcken, fjädringen verkar ha sjunkit ihop lite...

lill_sankan
30 mars 2013 · 346 Inlägg

Tjena! Hade tänkt lägga på sommardäcken idag. Sagt och gjort, men när jag skulle ta en liten provtur efter att jag var klar så hörde jag att något skrapade i. Vid närmare inspektion så låg fjädertallriken emot innerkanten på däcket där fram. Minns att det var tight förra året men det tog aldrig emot. Konstigt... Kanske har fjädringen blivit lite sliten och sjunkit ihop någon/några millimeter? Har bytt däck bak men tycker inte det borde påverka. Iaf så var det ju inte annat än att montera bort sommardäcken igen då... Antar att jag får köpa två nya däck med lite lägre profil än det redan är. Börja slipa på fjädertallriken är inget jag vill ge mig på känner jag. Tänkte bara höra om det finns några andra tips så att man slipper byta däck?

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Xuri One Man Clan
30 mars 2013 · 4 287 Inlägg

fjädertallriken är väl fast monterade på stötdämparens ben ? dvs de avstånden är alltid desamma?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
lill_sankan
30 mars 2013 · 346 Inlägg

Xuri skrev:
fjädertallriken är väl fast monterade på stötdämparens ben ? dvs de avstånden är alltid desamma?

Hmmm... När du säger det! Så är det väl ändå?Då blir det ju ännu konstigare :S

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Xuri One Man Clan
30 mars 2013 · 4 287 Inlägg

satt på bakfälgarna fram eller dyl ? tror merca brukar ha lägre et bak å högre fram ?

i så fall skulle ju fälgarna kunna hamnat närmare fjädertallrikarna.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
lill_sankan
30 mars 2013 · 346 Inlägg

Nej framfälgarna är inte lika breda som bakfälgarna så det är rätt fälgar fram.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Xuri One Man Clan
30 mars 2013 · 4 287 Inlägg

lill_sankan skrev:
Nej framfälgarna är inte lika breda som bakfälgarna så det är rätt fälgar fram.

Okej, säker att du inte glömt en liten spacer eller dyl ? borde ju räcka med 5-8mm spacers om inte annars för att få fälgen å gå fri ?  du får ju även något ökat svängradie då kanske  så länge ingen annat tar i

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
uhlin
30 mars 2013 · 2 834 Inlägg

Det är inte så att fjädertallriken håller på att ge vika, funkade det ifjol med de däcken så finns det inget annat alternativ.

lill_sankan
30 mars 2013 · 346 Inlägg

Det är likadant på båda sidor, så sinnessjukt udda! Och nej jag har inte använt någon spacer tidigare. Fattar noll verkligen...

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
lill_sankan
30 mars 2013 · 346 Inlägg

uhlin skrev:
Det är inte så att fjädertallriken håller på att ge vika, funkade det ifjol med de däcken så finns det inget annat alternativ.

Nej det ser ut som nytt!

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Saffranskalle Palfinger tekniker
30 mars 2013 · 1 248 Inlägg

Min första tanke var hjullager men det hade du troligen märkt. Men det är mcperson ben på mercan eller är det någon annan fjädring?

Volvo Xc70 (2001)
lill_sankan
30 mars 2013 · 346 Inlägg

VKN_940 skrev:
Min första tanke var hjullager men det hade du troligen märkt. Men det är mcperson ben på mercan eller är det någon annan fjädring?

Ahh nej trasiga hjullager vet jag hur det låter. Vet ej om det är McPherson men det är väl i princip standard? Har det nån betydelse?

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
yakozan
30 mars 2013 · 333 Inlägg

Kanske har nått med hjulinställningarna att göra?

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Saffranskalle Palfinger tekniker
30 mars 2013 · 1 248 Inlägg

lill_sankan skrev:

VKN_940 skrev:
Min första tanke var hjullager men det hade du troligen märkt. Men det är mcperson ben på mercan eller är det någon annan fjädring?

Ahh nej trasiga hjullager vet jag hur det låter. Vet ej om det är McPherson men det är väl i princip standard? Har det nån betydelse?

Ett hjullager kan vara glappt utan att låta. McPerson är ett fjäderben och en spindel. Har du det så kan det inte vara så mycket som spökar förutom fjädertalriken.

Volvo Xc70 (2001)
lill_sankan
30 mars 2013 · 346 Inlägg

VKN_940 skrev:

lill_sankan skrev:

VKN_940 skrev:
Min första tanke var hjullager men det hade du troligen märkt. Men det är mcperson ben på mercan eller är det någon annan fjädring?

Ahh nej trasiga hjullager vet jag hur det låter. Vet ej om det är McPherson men det är väl i princip standard? Har det nån betydelse?

Ett hjullager kan vara glappt utan att låta. McPerson är ett fjäderben och en spindel. Har du det så kan det inte vara så mycket som spökar förutom fjädertalriken.

Ok men vore ju konstigt om det var glappa hjullager på båda sidorna känns det som. Besiktningen sa dessutom inget om det.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Saffranskalle Palfinger tekniker
30 mars 2013 · 1 248 Inlägg

lill_sankan skrev:

VKN_940 skrev:

lill_sankan skrev:

Ahh nej trasiga hjullager vet jag hur det låter. Vet ej om det är McPherson men det är väl i princip standard? Har det nån betydelse?

Ett hjullager kan vara glappt utan att låta. McPerson är ett fjäderben och en spindel. Har du det så kan det inte vara så mycket som spökar förutom fjädertalriken.

Ok men vore ju konstigt om det var glappa hjullager på båda sidorna känns det som. Besiktningen sa dessutom inget om det.

Då är det ju inte det.. Då kan jag tyvärr inte komma med flera tips tyvärr.

Volvo Xc70 (2001)
lill_sankan
2 april 2013 · 346 Inlägg

Snackade med däckgubben idag, han tyckte precis som jag och alla andra att det hela verkar helt otroligt, men men, har beställt däck med lite lägre profil iaf, hoppas det ska fungera.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Saffranskalle Palfinger tekniker
2 april 2013 · 1 248 Inlägg

Okej. Hoppas att det fungerar för dig med dom nya däcken iaf wink

Volvo Xc70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang