Hejsan!
Har skaffat mig en SAAB 9000 AERO 2,3T -95/96, Den går helt okej, men känns lite felinställd.
Det som är gjort på bilen nu är;
Bytt till en öppen dumpventil, Jag är inte riktigt 100% på hur den är inställd, men förra ägaren har tydligen kortat en fjäder inuti för att ställa in den, Den är öppen på tomgång, men stäng när man gasar och öppnar direkt när man slutar, det "skurrar" inte i turbon och det låter helt ok. Men är det ok att ha en öppen dump på en sådan bil?
Luftfiltret är bytt till ett helt öppet, Väldigt stort, Går det att ha på den med?
Bilen är chippad och/eller mappad till 285HK/415NM, Bör jag göra någonting speciellt med avgasrör/insug, Det är bytta stift och jag kör på 98 oktan bränsle.
Höjt laddtryck, Jag antar att någon har varit på och skruvat på turbon, för när man gasar fullt så laddar den ca 1,4 bar och sedan sänker sig till allt emellan 0,6-1,2 bar och det är väl magnetventilen som sänker det automatiskt?
"Check Engine" lampan lyser, har kollat på felkoden och den blinkade lite och det visade sig vara någonting i spjällhuset som var fel, Jag gissar att det har någonting med ovanstående att göra?
Tack på förhand!