Bonna trimmad SAAB 9000 AERO går dåligt.

xenon
31 mars 2013 · 165 Inlägg

Hejsan!
Har skaffat mig en SAAB 9000 AERO 2,3T -95/96, Den går helt okej, men känns lite felinställd.
Det som är gjort på bilen nu är;

Bytt till en öppen dumpventil, Jag är inte riktigt 100% på hur den är inställd, men förra ägaren har tydligen kortat en fjäder inuti för att ställa in den, Den är öppen på tomgång, men stäng när man gasar och öppnar direkt när man slutar, det "skurrar" inte i turbon och det låter helt ok. Men är det ok att ha en öppen dump på en sådan bil?

Luftfiltret är bytt till ett helt öppet, Väldigt stort, Går det att ha på den med?

Bilen är chippad och/eller mappad till 285HK/415NM, Bör jag göra någonting speciellt med avgasrör/insug, Det är bytta stift och jag kör på 98 oktan bränsle.

Höjt laddtryck, Jag antar att någon har varit på och skruvat på turbon, för när man gasar fullt så laddar den ca 1,4 bar och sedan sänker sig till allt emellan 0,6-1,2 bar och det är väl magnetventilen som sänker det automatiskt?

"Check Engine" lampan lyser, har kollat på felkoden och den blinkade lite och det visade sig vara någonting i spjällhuset som var fel, Jag gissar att det har någonting med ovanstående att göra?

Tack på förhand! smile

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Janneutanb
31 mars 2013 · 7 271 Inlägg

Ja du kan ha öppen dump på den.
Det öppna filtret kan du också använda bara det är i bra skick.

Eftersom bilen är chippad eller mappad så ska den nog ladda omkring 1.3-1.4.
När sänker den sig?

Check engine lampan har nog inte med något utav det ovanstående att göra.

Henrik-N
31 mars 2013 · 450 Inlägg

rätta mig om jag har fel. har bilen ett chip så ska man väl inte själv vara och skruva och ändra något laddtryck, samt "fixa" med dump ventilen. inte för att låta allt för dum skulle jag ta bort den öppna dumpventilen, jag tror den mixtrade dumpen/skruvade laddtrycket mycket väl kan ha med lysande motorlampa att göra. och ett super stort öppet filter på det.

henrik

Echonator Köpingsbo i exil
31 mars 2013 · 507 Inlägg

xenon skrev:
Hejsan!
Har skaffat mig en SAAB 9000 AERO 2,3T -95/96, Den går helt okej, men känns lite felinställd.
Det som är gjort på bilen nu är;

Bytt till en öppen dumpventil, Jag är inte riktigt 100% på hur den är inställd, men förra ägaren har tydligen kortat en fjäder inuti för att ställa in den, Den är öppen på tomgång, men stäng när man gasar och öppnar direkt när man slutar, det "skurrar" inte i turbon och det låter helt ok. Men är det ok att ha en öppen dump på en sådan bil?

Luftfiltret är bytt till ett helt öppet, Väldigt stort, Går det att ha på den med?

Bilen är chippad och/eller mappad till 285HK/415NM, Bör jag göra någonting speciellt med avgasrör/insug, Det är bytta stift och jag kör på 98 oktan bränsle.

Höjt laddtryck, Jag antar att någon har varit på och skruvat på turbon, för när man gasar fullt så laddar den ca 1,4 bar och sedan sänker sig till allt emellan 0,6-1,2 bar och det är väl magnetventilen som sänker det automatiskt?

"Check Engine" lampan lyser, har kollat på felkoden och den blinkade lite och det visade sig vara någonting i spjällhuset som var fel, Jag gissar att det har någonting med ovanstående att göra?

Tack på förhand! smile

Se till att du har 0,45 bars GLT, ingenting annat. Din mjukvara är med största sannolikhet mappad för 0,45 bars GLT. Antagligen så har du Steg 2 eller Steg 3, lite beroende på vem som mappat. Din mjukvara kommer via magnetventilen att reglera trycket så som det är optimerat. Du bör som sagt ha någonstans kring 1,3-1,35 bars tryck.

Varför köra med öppen dump? Visst, vissa gillar "foffff"-ljudet, men den kommer varken gå sämre eller bättre av att du har en öppen dump. Snarare så ökar risken att du drar in skit. Du kommer höra dumpljudet ändå med originaldump och det öppna filtret (som du för övrigt bör byta ut till ett insatsfilter för att minimera risken för skit)


Fel i spjällhuset, har du TCS? Vilken felkod får du? Hur många blink? Du bör iaf åtgärda felet oavsett om det påverkar ditt ladd eller ej.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
AeroMackan
31 mars 2013 · 607 Inlägg

Echonator skrev:

xenon skrev:
Hejsan!
Har skaffat mig en SAAB 9000 AERO 2,3T -95/96, Den går helt okej, men känns lite felinställd.
Det som är gjort på bilen nu är;

Bytt till en öppen dumpventil, Jag är inte riktigt 100% på hur den är inställd, men förra ägaren har tydligen kortat en fjäder inuti för att ställa in den, Den är öppen på tomgång, men stäng när man gasar och öppnar direkt när man slutar, det "skurrar" inte i turbon och det låter helt ok. Men är det ok att ha en öppen dump på en sådan bil?

Luftfiltret är bytt till ett helt öppet, Väldigt stort, Går det att ha på den med?

Bilen är chippad och/eller mappad till 285HK/415NM, Bör jag göra någonting speciellt med avgasrör/insug, Det är bytta stift och jag kör på 98 oktan bränsle.

Höjt laddtryck, Jag antar att någon har varit på och skruvat på turbon, för när man gasar fullt så laddar den ca 1,4 bar och sedan sänker sig till allt emellan 0,6-1,2 bar och det är väl magnetventilen som sänker det automatiskt?

"Check Engine" lampan lyser, har kollat på felkoden och den blinkade lite och det visade sig vara någonting i spjällhuset som var fel, Jag gissar att det har någonting med ovanstående att göra?

Tack på förhand! smile

Se till att du har 0,45 bars GLT, ingenting annat. Din mjukvara är med största sannolikhet mappad för 0,45 bars GLT. Antagligen så har du Steg 2 eller Steg 3, lite beroende på vem som mappat. Din mjukvara kommer via magnetventilen att reglera trycket så som det är optimerat. Du bör som sagt ha någonstans kring 1,3-1,35 bars tryck.

Varför köra med öppen dump? Visst, vissa gillar "foffff"-ljudet, men den kommer varken gå sämre eller bättre av att du har en öppen dump. Snarare så ökar risken att du drar in skit. Du kommer höra dumpljudet ändå med originaldump och det öppna filtret (som du för övrigt bör byta ut till ett insatsfilter för att minimera risken för skit)


Fel i spjällhuset, har du TCS? Vilken felkod får du? Hur många blink? Du bör iaf åtgärda felet oavsett om det påverkar ditt ladd eller ej.

Tror att han får 5 blinkningar och det är spjällägesgivare smile

Echonator Köpingsbo i exil
31 mars 2013 · 507 Inlägg

MarcusHoglund skrev:
Tror att han får 5 blinkningar och det är spjällägesgivare smile

Tro gör man i kyrkan, när man skruvar bil så vet man wink

Men skulle det nu vara TPS som bråkar så kan det mycket väl orsaka problem i motorgången, speciellt om man även varit i pillar på GLT-inställningen

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Mickius
31 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Dra säkringen till APC tror jag det står sen ut o ge fullt på 4ans växel. Den ska hålla 0,45 bar hela vägen. Prio 1 att kolla.

Öppen dump är inga problem på en 9000 att använda! Likså öppet filter är helt okej att köra! Så länge det är bra grejjer då en 9000 använder mapsensor och inte lmm.

Kollat vacciumläckor? TD04 som ska sitta i en aero brukar orka hålla laddet!

AeroMackan
31 mars 2013 · 607 Inlägg

Echonator skrev:

MarcusHoglund skrev:
Tror att han får 5 blinkningar och det är spjällägesgivare smile

Tro gör man i kyrkan, när man skruvar bil så vet man wink

Men skulle det nu vara TPS som bråkar så kan det mycket väl orsaka problem i motorgången, speciellt om man även varit i pillar på GLT-inställningen

Om TCS gått ner i Limphome så laddar bilen bara GLT och tomgången försvinner smile

xenon
31 mars 2013 · 165 Inlägg

Brains skrev:
Ja du kan ha öppen dump på den.
Det öppna filtret kan du också använda bara det är i bra skick.

Eftersom bilen är chippad eller mappad så ska den nog ladda omkring 1.3-1.4.
När sänker den sig?

Check engine lampan har nog inte med något utav det ovanstående att göra.

Filtret är nog av bra kvalité, Jag har precis kört det i mussla och oljat in det, Laddet sänks omedelbart när det kommer upp närmare 1,4 bar.

Kan man citera flera på något sätt?

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
xenon
31 mars 2013 · 165 Inlägg

Henrik-N skrev:
rätta mig om jag har fel. har bilen ett chip så ska man väl inte själv vara och skruva och ändra något laddtryck, samt "fixa" med dump ventilen. inte för att låta allt för dum skulle jag ta bort den öppna dumpventilen, jag tror den mixtrade dumpen/skruvade laddtrycket mycket väl kan ha med lysande motorlampa att göra. och ett super stort öppet filter på det.

henrik

Nej, jag tror inte det är så bra att pilla med det heller, och jag har hört att man inte ska höja laddtryck på nyare SAAB:ar, Och att ta bort den öppna dumpen är inget alternativ just nu, Då originalet är borta och jag tycker ljudet är stört skönt cool

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
xenon
31 mars 2013 · 165 Inlägg

MarcusHoglund skrev:

Echonator skrev:

MarcusHoglund skrev:
Tror att han får 5 blinkningar och det är spjällägesgivare smile

Tro gör man i kyrkan, när man skruvar bil så vet man wink

Men skulle det nu vara TPS som bråkar så kan det mycket väl orsaka problem i motorgången, speciellt om man även varit i pillar på GLT-inställningen

Om TCS gått ner i Limphome så laddar bilen bara GLT och tomgången försvinner smile

Japp, fem blink, och det är några varv skruvade på wastegaten fick jag reda på, antar att jag ska ställa tillbaka till original igen?
Får testa att dra säkringen till APC i morgon och se vad den laddar

Min modell har TCS, antispinn alltså?

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
AeroMackan
31 mars 2013 · 607 Inlägg

xenon skrev:

MarcusHoglund skrev:

Echonator skrev:

Tro gör man i kyrkan, när man skruvar bil så vet man wink

Men skulle det nu vara TPS som bråkar så kan det mycket väl orsaka problem i motorgången, speciellt om man även varit i pillar på GLT-inställningen

Om TCS gått ner i Limphome så laddar bilen bara GLT och tomgången försvinner smile

Japp, fem blink, och det är några varv skruvade på wastegaten fick jag reda på, antar att jag ska ställa tillbaka till original igen?
Får testa att dra säkringen till APC i morgon och se vad den laddar

Min modell har TCS, antispinn alltså?

Om du har ett sådant spjällhus så har du TCS smile https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185275/185275-19f385d6cc0c1bf472a7646fb0def8b9.jpg kolla alla slangar till TCS : )

Mickius
31 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Börja med o ställa din wg arm rätt!!! När den är ur haken ska den täcka halva hålet så du får dra på stången

xenon
31 mars 2013 · 165 Inlägg

MarcusHoglund skrev:

xenon skrev:

MarcusHoglund skrev:

Om TCS gått ner i Limphome så laddar bilen bara GLT och tomgången försvinner smile

Japp, fem blink, och det är några varv skruvade på wastegaten fick jag reda på, antar att jag ska ställa tillbaka till original igen?
Får testa att dra säkringen till APC i morgon och se vad den laddar

Min modell har TCS, antispinn alltså?

Om du har ett sådant spjällhus så har du TCS smile http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185275/185275-19f385d6cc0c1bf472a7646fb0def8b9.jpg kolla alla slangar till TCS : )

Ja, det ser ut så, Den slangen till topplocket var av i fästet, så jag limmade dit den igen... Det ser tätt ut, kanske var dumt att göra det?

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Mickius
31 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Lyser tcs i bilen?

xenon
31 mars 2013 · 165 Inlägg

mickius skrev:
Lyser tcs i bilen?

Bara när hjulen spinner.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
AeroMackan
31 mars 2013 · 607 Inlägg

hur är tomgången på bilen och hur känns gasen?

Senast redigerat av MarcusHoglund (31 mars 2013)

olof102
31 mars 2013 · 342 Inlägg

Du måste justera grundladdtrycket till 0,45 först och främst, helst mot en glycerinfylld eller annan mätare med hög precision.

Rent generellt brukar dom flesta Saab trimarna hålla följande laddtryck till följande steg:
Steg 1 - Endast programvara 1,1-1,2 bar
Steg 2 - Halvsats avgas, 1,2-1,25
Steg 3 - Halvsats, downpipe och racekat, 1,3 bar
Steg 4 - Halvsats, downpipe och racekat 1,35-1,4 bar

Har du inte rätt hårdvara till rätt program kan det vara en god idé att börja där.

xenon
31 mars 2013 · 165 Inlägg

MarcusHoglund skrev:
hur är tomgången på bilen och hur känns gasen?

Tomgången är ganska jämn, Ibland klickar det till i motor rummet och då höjs den lite, kan nog vara generatorn eller någonting tror jag, Den är väldigt jobbig att få rullande, för om man släpper upp kopplingen lite snabbt utan att ha tillräckligt med gas så dör den, så jag måsta ha nästan 2,5-3k RPM, Det känns i alla fall inte som att det är som det ska.

Ligger man på lite lägre varv, 1-2K RPM och kör fullgas så dör den väldigt snabbt och sedan rycker till, händer ibland att den hackar till tre-fyra gånger när man har ca 3k RPM och har ca halvgas.

Sen vet jag inte om det är inbillning eller inte, men det känns som om man kör över ett gupp så dumpar den ut trycket.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
xenon
31 mars 2013 · 165 Inlägg

olof102 skrev:
Du måste justera grundladdtrycket till 0,45 först och främst, helst mot en glycerinfylld eller annan mätare med hög precision.

Rent generellt brukar dom flesta Saab trimarna hålla följande laddtryck till följande steg:
Steg 1 - Endast programvara 1,1-1,2 bar
Steg 2 - Halvsats avgas, 1,2-1,25
Steg 3 - Halvsats, downpipe och racekat, 1,3 bar
Steg 4 - Halvsats, downpipe och racekat 1,35-1,4 bar

Har du inte rätt hårdvara till rätt program kan det vara en god idé att börja där.

Jag ska kika upp grundladdtrycket i morgon, Jag har nog ingen superfin mätare, men har 2 st som jag kan testa med och få ut någonting på ett ungefär, Verkar det skumt ska jag försöka hitta en bättre.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang