1915
Sök

Chevelle 1970 "ChevelLs1"

Chevelle 70 Pro touring projekt med LS1 och luftfjädring.... Uppstart på sidan 35

509 616 Visningar
Uppdaterades senast 17 januari 2018
370 Inlägg
23 mars 2014
#421
Tänkte du som är väldigt teknisk lagd och älskar teknik prylar så borde du gilla detta smile

http://www.ridetech.com/store/ridepro-s … e-kit.html

http://www.ridetech.com/store/component … omponents/

Bra tillval för dig som kör luftfjädring och som hade planer att modda in en surfplatta
i instrument panelen smile
Senast redigerat av Longen (23 mars 2014)


718 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#422
Du ska tro att jag suttit och dreglat över dom där kitten!

Men ibland sätter tillgången på pengar käppar i hjulen...

Skulle jag uppgradera till det där systemet kostar det en hygglig slant tyvärr....  :-(

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

370 Inlägg
23 mars 2014
#423
Mangaloranga skrev:
Du ska tro att jag suttit och dreglat över dom där kitten!

Men ibland sätter tillgången på pengar käppar i hjulen...

Skulle jag uppgradera till det där systemet kostar det en hygglig slant tyvärr....  :-(

Så sant , men man blir ju en av få i mängden big_smile mitt måtto tongue hehe


718 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#424
Longen skrev:
Mangaloranga skrev:
Du ska tro att jag suttit och dreglat över dom där kitten!

Men ibland sätter tillgången på pengar käppar i hjulen...

Skulle jag uppgradera till det där systemet kostar det en hygglig slant tyvärr....  :-(

Så sant , men man blir ju en av få i mängden big_smile mitt måtto tongue hehe

Förvisso är det så, men jag har ju mina sidoutblås iaf!
Inte många Cheveller som har :-)

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

718 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#425
Fått lite mer gjort idag.

Svetsade klart avgassystemet så det är helt klart! Äntligen!!!!

Nitade fast fläktkåpan på kylaren.

Gick sedan på luftfilter, luftmassemätare och IAT sensorn
http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/40A8C8F6-12C0-434E-9297-8024EEB69E99_zpshapc9kfr.jpg

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/A4B32F98-14C8-4256-A01C-528EB16C97B4_zpsvy0kkoij.jpg

Passade även på att förbättra luftflödet genom kylaren.

Före

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/676DBA15-4160-4E1D-98DE-9C48382A8E07_zps1tnjj8tf.jpg

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/DFF1D669-C1FD-4D86-AF44-4EF120A5CB51_zpsp34jgcuw.jpg

Å efter!

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/381AE523-5937-415E-A393-AC1E84A66634_zpso9xjsay4.jpg

Imorgon blir det att inhandla rostfria klammer till siliconslangarna och försöka hitta några lämpliga kylarslangar.

Ha de

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

145 Inlägg
25 mars 2014
#426
Mangaloranga skrev:
Oggart skrev:
en fråga bara angående avgassystemet , nu kommer ju avgaserna att gå genom både sidoutblåsen och vanliga systemet när du öppnar ventilerna ?

Chevy_4400 skrev:
Oggart skrev:
en fråga bara angående avgassystemet , nu kommer ju avgaserna att gå genom både sidoutblåsen och vanliga systemet när du öppnar ventilerna ?

Mesta delen av avgaserna lär ta vägen med minst motstånd, alltså fritt blås, istället för genom ljuddämparen som stryper en del. Men lär väl komma lite där bak också. Men detta är bara min teori, kan ju ha fel tongue

Det är så jag också resonerar.
Så klart kommer en del åka ut genom dämpare när sidoutblåsen är öppna, men det mesta åker rakt ut.

Hoppas verkligen att det ska mullra en aning ändå...  :-)

Slangen till soppasystemet ligger och väntar på Autorep, så vid tillfälle ska jag hämta den så jag kan sätta igång med det. Men först ska avgassystemet göras helt klart.

Ha de

okej smile nå får väl hoppas att det låter fint ändå !  jag sku  ha satt ventilerna framför dämparna ist

men det är snyggt jobbat ändå ! riktigt najs !


718 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#427
Oggart skrev:
okej smile nå får väl hoppas att det låter fint ändå !  jag sku  ha satt ventilerna framför dämparna ist

men det är snyggt jobbat ändå ! riktigt najs !

Hur menar du då?
Ventilen är antingen öppen eller stängd...
Den omdirigerar inte avgaserna åt olika håll.

Så skulle man sätta den före dämparen så är systemet antingen helt stängt, eller helt öppet genom både utblås och dämpare.

Eller missförstår jag hur du menar?

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

259 Inlägg
26 mars 2014
#428
Menar nog att "cut-outsen" skulle suttit längre fram, strax efter headdersen slutar tror jag,? men då passar det ju inte dina asballa utblås!
När jag provade cut-outs till min förra kärra satt dom under främre delen av dörren ungefär.


1 049 Inlägg
26 mars 2014
#429
Med ventilen stängd går avgaserna genom dämparna men inte ut genom sidepodsen, Med ventilerna öppna går avgaserna ut genom sidepodsen men gasvägen genom dämparna är även den öppen. Detta om jag förstår dina bilder rätt.

718 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#430
tommyhjortasen skrev:
Med ventilen stängd går avgaserna genom dämparna men inte ut genom sidepodsen, Med ventilerna öppna går avgaserna ut genom sidepodsen men gasvägen genom dämparna är även den öppen. Detta om jag förstår dina bilder rätt.

Helt korrekt!:-)

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

1 423 Inlägg
26 mars 2014
#431
Detta blir ju hur coolt som helst cool

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

18 Inlägg
27 mars 2014
#432
Har nu läst igenom tråden jag också och det ser väldigt seriöst ut! Väldigt smidig att kunna dela på kabelhärvan vid torpeden också! Good luck!

718 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#433
wallabaja10 skrev:
Har läst igenom tråden och är mäkta imponerad av ditt bygge. Det är roligt att läsa trådar som inte bara handlar om drifting hit och ljudbyggen dit. Det ska bli kul att följa utvecklingen vidare! Lycka till!

//W

Tackar!

Hoppas bara att jag ska få loss lite tid i framtiden.
Är mitt uppe i byte av jobb, så det blir en del kurser och utbildningar.

Då huvudkontoret ligger i Örebro och jag bor i Skellefteå så far det lite garagekvällar där... :-(

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

718 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#434
Bananafr0g skrev:
Har nu läst igenom tråden jag också och det ser väldigt seriöst ut! Väldigt smidig att kunna dela på kabelhärvan vid torpeden också! Good luck!

Härligt med nya följare som kan komma med tips, idéer och kritik.

Blir bra med kontaktstycket vid torpeden.
Var först inne på en genomföring, men det här känns mer seriöst.....

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

718 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#435
Inte hänt så där jättemycket...

Har monterat tillbaka avgassystemet iaf.

Sedan började jag med bränslesystemet

Snyggt med svarta an-koppel!

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/609EFBE8-73EE-42F1-A83E-62A38318FACD_zpsixw6jr1d.jpg

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/1BCA6D0E-EDBC-4AA7-B322-52D7F2B7A5EE_zpsc2vmosnb.jpg

Har kvar att lösa hur jag ska kunna ansluta ett an koppel till soppatamken som har en M16 anslutning...
Blir att åka förbi hydroscand och se om dom har någon lösning

Sen har jag beställt några fästen för slangen, just nu sitter dom med kattstrypare

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/1709D6A9-DA28-488B-93D7-0C0764DB22AD_zpsjxgf6qlo.jpg

Fick dit Lokar gasvajern också

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/BA3E903E-8718-4151-BBE5-BFDB9C169CBA_zpsr1m6nrbw.jpg

Har även börjat dubbelkolla reläboxen jag byggde så den funkar som det är tänkt.
Det verkar lovande!

Bestämde mig dock för att dela upp ignition + på fler relän, så det pusslar jag vidare på....


Ha de

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

368 Inlägg
6 april 2014
#436
Ser bra ut. gillar dom svarta an-kopplingarna skarpt smile


259 Inlägg
7 april 2014
#437
Svarta AN hade ja osså kört på, ser ut som slangen kommer nära headdersen, men d är kanske en synvilla:-)
Gillar skarpt AC-fästet till en annars så "nytvättad motor" Rockigt:-))


1 423 Inlägg
7 april 2014
#438
Black is da shit to use cool

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

718 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#439
69Camino skrev:
Svarta AN hade ja osså kört på, ser ut som slangen kommer nära headdersen, men d är kanske en synvilla:-)
Gillar skarpt AC-fästet till en annars så "nytvättad motor" Rockigt:-))

Nä det är nog en synvilla...
Ganska gott om plats.

Motorn ska nog tvättas ska du se... 😊

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

718 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#440
Har som sagt hållit pp med bränslesystemet på sistone men stötte på patrull med anslutningen till tanken...

Den levererades med en påskruvad anslutning för slang, men det kändes inte så bra . 

Tänkte att det borde vara en smal  sak att fixa en anslutning från tanken tilk AN6 kopplet, men inte...

Var ju tvunget vara en ovanlig storlek.

http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/20140408_195508_zpsd7xmgvcx.jpg

Vi kom fram till att det var en 5/8 unf, vilket Specma bara lagerför som pressnippel.
Detta blev lösningen
http://i1292.photobucket.com/albums/b562/mangaloranga/20140408_195501_zps3cqzpqon.jpg

Pysslade sedan på med reläboxen och drog om plusmatning samt la in separata relän för alla funktioner som skall styras av tändningen

Blev snyggt med tygtape!

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119


Sök