2328
Sök

S60 T5 Vs S60 2,5t

12 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte kolla lite vad folket vet om fördelar och nackdelar om man skulle ställa en S60 t5 mot en s60 2,5t.
Om en 2,5 håller för att ställe upp till 250-300hk m.m
Har nämligen tänkt att byta till en S60 nu till sommaren smile


12 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#2
Runt årsmodell 04-07 smile


450 Inlägg
3 april 2013
#3
S60 / V70 årsmodell 2005-2007 med T5 motorn 260 hk, hör man från alla håll hur skottsäker den är och att den är fantastiskt  mottaglig för trim smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2013
#4
Henrik-N skrev:
S60 / V70 årsmodell 2005-2007 med T5 motorn 260 hk, hör man från alla håll hur skottsäker den är och att den är fantastiskt  mottaglig för trim smile

den spisen är ju typ identiskt mot R modellernas mototer så den ska väl orka med 400 hästar utan några större problem smile


313 Inlägg
3 april 2013
#5
S60R & V70R har 2,5L medans T5 05-10 har 2,4L.


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2013
#6
volvodrajvor skrev:
S60R & V70R har 2,5L medans T5 05-10 har 2,4L.

Japp men de är bara t5or från 05-07 som har samma turbo och luftburk som R modellerna.
R modellerna drar du ju till 400hästar utan några problem.
t5orna lär inte vara speciellt mycke svårare...


autotech steg 3 ska ge 350 hk / 495nm på t5or efter 05.
stoppa dit större spridare å e85 så är inte 400 långt borta...


313 Inlägg
3 april 2013
#7
Xuri skrev:
volvodrajvor skrev:
S60R & V70R har 2,5L medans T5 05-10 har 2,4L.

Japp men de är bara t5or från 05-07 som har samma turbo och luftburk som R modellerna.
R modellerna drar du ju till 400hästar utan några problem.
t5orna lär inte vara speciellt mycke svårare...


autotech steg 3 ska ge 350 hk / 495nm på t5or efter 05.
stoppa dit större spridare å e85 så är inte 400 långt borta...

T5 05-10, men ja. Skulle nästan säga att T5 tar man till 400 utan problem och R lär inte vara mkt svårare wink

R har dubbla intercoolers som sägs vara sämre än en stor. Sen avgas är väl 2*2" ?

T5an med mindre borr och tjockare cylinderväggar håller bättre vid ~500 och uppåt.


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2013
#8
volvodrajvor skrev:
Xuri skrev:
volvodrajvor skrev:
S60R & V70R har 2,5L medans T5 05-10 har 2,4L.

Japp men de är bara t5or från 05-07 som har samma turbo och luftburk som R modellerna.
R modellerna drar du ju till 400hästar utan några problem.
t5orna lär inte vara speciellt mycke svårare...


autotech steg 3 ska ge 350 hk / 495nm på t5or efter 05.
stoppa dit större spridare å e85 så är inte 400 långt borta...

T5 05-10, men ja. Skulle nästan säga att T5 tar man till 400 utan problem och R lär inte vara mkt svårare wink

R har dubbla intercoolers som sägs vara sämre än en stor. Sen avgas är väl 2*2" ?

T5an med mindre borr och tjockare cylinderväggar håller bättre vid ~500 och uppåt.

R går å dra förbi 400 vet jag å de bör t5an också gå om de inte skiljer för mycke på kamaxlar å topp.
Ja R-ens intercoolers e kanske inte världsbäst tongue  2.5 Dp å lite mindre katt orginal å sen dubbla 2" rör hela vägen bak.


A.Sörman
1 299 Inlägg
3 april 2013
#9
Både s60 t5 å 2.5t efter 05.Är två riktigt bra bilar.Båda klarar 400hk dock kostar det lite olika mycket å vill man komma undan lite billigare så är t5 å rekommendera då turbon klarar dessa hästar.

2.5t brukar man byta till 19t å den klarar 400 med E85 men inte mycket mer än så.

Ska man klara 400 i en t5 behöver man byta följade grejer.(samma för s60/v70R)
3Dp/avgas. Spridare deca 630.Walbropump. Mappa E85. Stift. Elevate Ams-kitt. 45mm ic. Atm/ventil

Samma gäller ungefär för 2.5t men då även turbo.
Senast redigerat av Drunk (3 april 2013)


12 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#10
Vad är det för naktdelar med dom innan 05?


A.Sörman
1 299 Inlägg
4 april 2013
#11
Dom har lite klenare stakar å mindre turbo. Även dom är ju bra bilar men många av dom har rullat ganska långt nu mera.

Allt hänger ju på vilken prisklass man har tänkt sig smile


338 Inlägg
4 april 2013
#12
B5244 T5 motorn, dvs T5 motorn 05-08 har starkare kolvar och mycket starkare stakar än tidigare T5-modeller. Den har ny vevaxel (samma som R-modellerna fast kolvar med 81mm borr istället för 83). Den har även R-toppen med dubbel VVT och andra kamaxlar jämfört med T5 före -05. Utöver detta så ärvde bilen även grenrör och turbo från R-modellerna - KKK K24 jämfört med Mitzus 16T som sitter i T5 modellen innan.
I stortsett är det bara block och oljetråg som delas med den äldre T5an.
Denna motorn är kanske den bästa volvo någonsin byggt!?

+ Snyggare inredning, snyggare utvändigt och 6vxl m66 växellåda.

känns att den är mkt bättre på alla sätt än alla andra äldre t5 man kört och ägt.


450 Inlägg
4 april 2013
#13
Mange_GVe skrev:
B5244 T5 motorn, dvs T5 motorn 05-08 har starkare kolvar och mycket starkare stakar än tidigare T5-modeller. Den har ny vevaxel (samma som R-modellerna fast kolvar med 81mm borr istället för 83). Den har även R-toppen med dubbel VVT och andra kamaxlar jämfört med T5 före -05. Utöver detta så ärvde bilen även grenrör och turbo från R-modellerna - KKK K24 jämfört med Mitzus 16T som sitter i T5 modellen innan.
I stortsett är det bara block och oljetråg som delas med den äldre T5an.
Denna motorn är kanske den bästa volvo någonsin byggt!?

+ Snyggare inredning, snyggare utvändigt och 6vxl m66 växellåda.

känns att den är mkt bättre på alla sätt än alla andra äldre t5 man kört och ägt.

Bra info och kan bara hålla med om allt smile motorn är fantastisk och faceliften är hur fin som helst. smile min är cirka 7 år alltså till åren men man åker som en kung och med sport/comfort knappen och lite byte av mjukvara blir den riktigt rolig att köra även fast den lastar som släp och är stor som ett hus smile (bildligt talat)
Senast redigerat av Henrik-N (4 april 2013)

12 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#14
Får tacka så hjärtligt för alla svar och det får nog bli en t5 från 05-08 smile


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
5 april 2013
#15
Bra val. Mycket bil för pengarna där smile

Riktigt synd att dom inte finns med drivning i rätt ände bara!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

338 Inlägg
5 april 2013
#16
F4S4N skrev:
Bra val. Mycket bil för pengarna där smile

Riktigt synd att dom inte finns med drivning i rätt ände bara!

Dom driver ju redan i rätt ände fram! wink


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
5 april 2013
#17
Mange_GVe skrev:
F4S4N skrev:
Bra val. Mycket bil för pengarna där smile

Riktigt synd att dom inte finns med drivning i rätt ände bara!

Dom driver ju redan i rätt ände fram! wink

Haha ja eller hur smile

Tänk vad roligt det hade varit om alla S60 körde med RWD! Billig bakhjulsdriven bil med omkring 400hk för en billig slant wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök