Det är högtryckssensorn som bestämmer om fläkten ska starta eller inte. Sitter på passageraresidan bakom lysen.
Ja, på ett sätt känner den temperaturen, men bara pga trycket beror också på temperaturen. Du kan kontrollera om trycksensorn fungerar som den ska med en kodläsare. Äldre V70 har serviceventilen bara på lågtrycksidan då kan man inte kontrollera högtrycket med en manometer, nyare V70 har också serviceventilen på högtrycksidan (sitter i plåtbiten ovanpå kondensorn.
Ta bort kontakten på högtryckssensorn och rengöra den, kanska bara smutsigt. Det finns 2 olika sorts av högtrycksensor, ena är gängad invändig och går att byta själv, den andra sorts är gängad utvändig och systemet måste tömmas först. Google fram bilder på "v70 ac pressure switch" så ser du vad jag menar.
Kolla om utetemperaturen stämmer när det regnar, AC kompressorn startar inte om mätaren visar fel. Kanske är så att tempsensorn blir blött och glappar när det regnar och ger fel signal.
Fick du ingen garanti på AC service? Det är onormalt att det oljudet skulle finnas kvar om det var bra gjort. Hoppar man över vakuumsugningen till exempel kan det finnas luft kvar i systemet. Luft kondenserar inte och förstör funktionen.
Jag heter AutoCool. Can you .se why?