AC kyler bara när kylarfläkten går igång! Volvo V70

Castet
5 april 2013 · 54 Inlägg

Hej!

Jag är inte riktigt 100 på hur en AC exakt fungerar.. meen, problemet är som sådant att AC kyler knappt något.
När den väl kyler är när kylfläkten slår till. Oftast när man står still.

När jag köpte bilen för lite mer än ett halvår sedan så kylde den på rätt bra, men efter att man har stängt av bilen så hördes ett fräsande visslande ljud som avtog sakta, i ungefär 30 sek.

Volvo for Life
Volvo S80 V8 AWD "Generalen" (2008)
Volvo 945 Turbo "Snuten" (1998)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
5 april 2013 · 1 778 Inlägg

När du inte kör så att kondensorn till acn kyls av fartvinden så måste den kylas av kondensorfläkten som ska sitta innanför grillen. Annara får du ingem kyl effekt.
Den kanske har lagt av, och då kyls den lite av motorfläkten när den hoppar igång.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Christian S
5 april 2013 · 4 816 Inlägg

76Lubricants skrev:
När du inte kör så att kondensorn till acn kyls av fartvinden så måste den kylas av kondensorfläkten som ska sitta innanför grillen. Annara får du ingem kyl effekt.
Den kanske har lagt av, och då kyls den lite av motorfläkten när den hoppar igång.

det finns bara 1 fläkt och det är "motorfläkten" wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Putteliten
5 april 2013 · 9 084 Inlägg

På dom flesta bilar startar inte ACn under 5-7 grader.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
5 april 2013 · 1 778 Inlägg

Christian S skrev:

76Lubricants skrev:
När du inte kör så att kondensorn till acn kyls av fartvinden så måste den kylas av kondensorfläkten som ska sitta innanför grillen. Annara får du ingem kyl effekt.
Den kanske har lagt av, och då kyls den lite av motorfläkten när den hoppar igång.

det finns bara 1 fläkt och det är "motorfläkten" wink

Just de, tänkte rakställt;)
Men då borde den gå lite på halvfart hela tiden när acn är på iallafall?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
AutoCool
5 april 2013 · 197 Inlägg

Hej Caste!

På din V70 så körs AC kompressorn ändå ner till -6C ute när du ställa in ACC på "defrost" men bara om det finns tryck i AC systemet. Om det är kallt ute, AC trycket kan vara för lågt för att starta systemet även om du har rätt mängd köldmedium i systemet men förr eller senare så blir allting uppvärmd av motorn och då startar AC kompressorn.

Om din AC system var på gång dvs kompressorn snurrade innan du stängd av motorn, det ljudet som du beskrev kan vara tecken på för lite köldmedium kvar i systemet. Eller det kan vara vanligt ljud som orsakas av köldmedlet som kokas bort i rören. Ljudet är oftast mer tydligt när du har mindre köldmedium kvar.  Normalt (när ACn är på) är allt köldmedium som lämnar kondensorn i form av ett vätske men efter några år så har en del köldmedium läckt ut och kondensorn har svårt att kondensera som den ska.

AC systemet på V70 är ganska bra och har ett stor kapacitet ca 800-1000g köldmedium. Men helt normalt att en bil från 2000 har ca 300-400 gram kvar.

Den med defrost ner till -6C ute har att göra med sensorn, upptäckt det på en kunds bil där ACn var ur funktion, det var pga tempmätare visade -10C fast det var över 26C ute. Man lär sig!

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Castet
9 april 2013 · 54 Inlägg

Tackar så hemskt mycket för era svar och framförallt ditt AutoCool.
Nu fick jag en mer klar bild av hur det hela funkar.

Det "oljudet" som jag beskrev ifrån AC´n efter att man stängt av bilen har jag inte hört på någon av tex "våra" andra bilar.  Så det kan mycket väl bero på att det inte finns så mycket köldmedium kvar.


Då får jag testa och fylla på den smile.

Volvo for Life
Volvo S80 V8 AWD "Generalen" (2008)
Volvo 945 Turbo "Snuten" (1998)
Castet
24 maj 2013 · 54 Inlägg

Tjena! Försöker få lite liv i den här tråden igen.

Har nu fått AC systemet helt tömt och påfyllt på nytt med rätt mängd.
MEN, det här väsandet, pysandet finns fortfarande kvar.  Den kyler förbaskat bra nu men när det är fuktigt ute, när det regnar som exempel så går inte kylarfläkten igång och kyler kondensorn. Tar så pass lång tid att det börja ånga från grillen och sedan drar den igång...
Men det problemet är bara när det är regnigt ute, vilket även resulterar i immiga rutor.

När det är torrt väder / varmt så funkar allt kanon.

Finns det någon separat tempgivare för ac´n som känner av när den ska börja fläkta på där fram?.

Volvo for Life
Volvo S80 V8 AWD "Generalen" (2008)
Volvo 945 Turbo "Snuten" (1998)
AutoCool
25 maj 2013 · 197 Inlägg

Det är högtryckssensorn som bestämmer om fläkten ska starta eller inte. Sitter på passageraresidan bakom lysen.

Ja, på ett sätt känner den temperaturen, men bara pga trycket beror också på temperaturen. Du kan kontrollera om trycksensorn fungerar som den ska med en kodläsare. Äldre V70 har serviceventilen bara på lågtrycksidan då kan man inte kontrollera högtrycket med en manometer, nyare V70 har också serviceventilen på högtrycksidan (sitter i plåtbiten ovanpå kondensorn.

Ta bort kontakten på högtryckssensorn och rengöra den, kanska bara smutsigt. Det finns 2 olika sorts av högtrycksensor, ena är gängad invändig och går att byta själv, den andra sorts är gängad utvändig och systemet måste tömmas först. Google fram bilder på "v70 ac pressure switch" så ser du vad jag menar.

Kolla om utetemperaturen stämmer när det regnar, AC kompressorn startar inte om mätaren visar fel. Kanske är så att tempsensorn blir blött och glappar när det regnar och ger fel signal.

Fick du ingen garanti på AC service? Det är onormalt att det oljudet skulle finnas kvar om det var bra gjort. Hoppar man över vakuumsugningen till exempel kan det finnas luft kvar i systemet. Luft kondenserar inte och förstör funktionen.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Castet
26 maj 2013 · 54 Inlägg

Okej jag ska kolla upp det där och ser om jag hittar den.

Grejen är den att vi hade en kylfirma som kom till jobb och skulle kontrollera värmepumparna... då passade jag på och fråga om de även fyllde på ac i personbilar, vilket dom gjorde fick jag till svar.
Garanti tror jag nog inte att jag fick, vågar inte svara på det. Men i och med att det brukar va samma firma som donar med våra värmepumpar osv så dyker dom väl upp för eller senare.
Han tömde som sagt systemet och vakuumsög det med, så helt tomt ska det väl ha varit förhoppningsvis.

Oavsett vad så när man kör så kyler den någonlunda, det är väl lite till och från.. Som igår var det kanon!  Men annars är det främst när man stannar. Står still ett tag, då vaknar det till liv.
Värst är det som sagt när det regnar ute.. för då vill den inte riktigt funka. Det immar som tusan på vindrutan och man får stå still länge innan den drar igång ac´n så att imman försvinner från vindrutan.

Volvo for Life
Volvo 945 Turbo "Snuten" (1998)
Volvo S80 V8 AWD "Generalen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang