Skillnad på tuning och tuning?

Googleye
8 april 2013 · 74 Inlägg

Har tittat lite på att trimma bilen, för att få lite mer vrid men också för att responsen är rätt så tråkig(blir det bättre om man gör det här?), gäller en 9-3 1.8t 150hk -06. Problemet jag har är väl främst att jag inte vet var jag ska göra det, har tittat på 3 företag:

Performance by Nordic(Montering ingår):
Steg 1 - 210hk 320nM, 5 900 kr.
Endast mjukvara men det verkar som att de kör effekttester på bilen också.

Maptun:
Steg 1 - 210hk 330nM, 5 596 kr.
Endast mjukvara.

Steg 2 - 215hk 340nM, 9 406 kr.
Mjukvara, avgassystem och luftfilter ingår.
Här får man då räkna med verkstadsutgift också då jag inte kan montera det.

Steg 3 - 235hk 365nM, 8 029 kr, hur är det här billigare än steg 2?
Mjukvara, luftfilter, luftfilterlåda och bränsleinsprutning.
Verkstadsutgift även här.

Kollade på BSR också men kan inte komma in på produktsidan just nu så...

Är det någon som vet hur mycket vrid kopplingen tål också, kan inte vara så mycket när det är en så liten motor och lågtrycksturbo?

Känns som det blir enklast att bara köpa Maptuner steg 1?

GL77
9 april 2013 ·

Googleye skrev:
Har tittat lite på att trimma bilen, för att få lite mer vrid men också för att responsen är rätt så tråkig(blir det bättre om man gör det här?), gäller en 9-3 1.8t 150hk -06. Problemet jag har är väl främst att jag inte vet var jag ska göra det, har tittat på 3 företag:

Performance by Nordic(Montering ingår):
Steg 1 - 210hk 320nM, 5 900 kr.
Endast mjukvara men det verkar som att de kör effekttester på bilen också.

Maptun:
Steg 1 - 210hk 330nM, 5 596 kr.
Endast mjukvara.

Steg 2 - 215hk 340nM, 9 406 kr.
Mjukvara, avgassystem och luftfilter ingår.
Här får man då räkna med verkstadsutgift också då jag inte kan montera det.

Steg 3 - 235hk 365nM, 8 029 kr, hur är det här billigare än steg 2?
Mjukvara, luftfilter, luftfilterlåda och bränsleinsprutning.
Verkstadsutgift även här.

Kollade på BSR också men kan inte komma in på produktsidan just nu så...

Är det någon som vet hur mycket vrid kopplingen tål också, kan inte vara så mycket när det är en så liten motor och lågtrycksturbo?

Känns som det blir enklast att bara köpa Maptuner steg 1?

Nordic tar numera detta.

Prisexempel på tuning

Saab 9-3ss 2003- 3000:-

Passa på att byta kopplingen oxå till en Aero koppling, ring till Nordic och hör efter...

Senast redigerat av G-POWER (9 april 2013)

Googleye
9 april 2013 · 74 Inlägg

G-POWER skrev:
Nordic tar numera detta.

Prisexempel på tuning

Saab 9-3ss 2003- 3000:-

Passa på att byta kopplingen oxå till en Aero koppling, ring till Nordic och hör efter...

Hur lång tid tog det för dem att bli klara med din bil? Skulle vara bra om man kunde vara hemma samma dag då

GL77
9 april 2013 ·

Googleye skrev:

G-POWER skrev:
Nordic tar numera detta.

Prisexempel på tuning

Saab 9-3ss 2003- 3000:-

Passa på att byta kopplingen oxå till en Aero koppling, ring till Nordic och hör efter...

Hur lång tid tog det för dem att bli klara med din bil? Skulle vara bra om man kunde vara hemma samma dag då

1 timma för att chippa, 6 timmar för koppling och chip

Googleye
10 april 2013 · 74 Inlägg

-GoPro- skrev:

Googleye skrev:

G-POWER skrev:
Nordic tar numera detta.

Prisexempel på tuning

Saab 9-3ss 2003- 3000:-

Passa på att byta kopplingen oxå till en Aero koppling, ring till Nordic och hör efter...

Hur lång tid tog det för dem att bli klara med din bil? Skulle vara bra om man kunde vara hemma samma dag då

1 timma för att chippa, 6 timmar för koppling och chip

Tack, ska ta o ringa dem då.

GL77
10 april 2013 ·

Googleye skrev:

-GoPro- skrev:

Googleye skrev:

Hur lång tid tog det för dem att bli klara med din bil? Skulle vara bra om man kunde vara hemma samma dag då

1 timma för att chippa, 6 timmar för koppling och chip

Tack, ska ta o ringa dem då.

Gör det big_smile

rcy
10 april 2013 · 1 705 Inlägg

Jag lämnar mina bilar till Maptun, trots att det är dubbelt så långt som till Nordic.
Men smaken är som baken. smile

olof102
11 april 2013 · 342 Inlägg

Det finns en anledning att Maptun och Hirsch är snäppet dyrare än alla andra.

Jag har kollat på program från både Maptun, Nordic och BSR.

BSR faller bort direkt för mig, deras laddtrycksmappar såg inte roliga ut. Det ryktas också om att dom kör högre tändning än många andra trimlevrantörer och inaktiverar knackdetektionen = aj aj.

Nordic och Maptun verkar inte skilja så där jättemycket mellan deras program. Maptun levrerar en mjuk och originalliknande effektkurva, Nordic kanske något hårdare.

Nordic programmet jag kollade på hade 'stock' tändmappar, vilket jag anser lite klent. Lägger man energi på att göra ett program som hundratals kunder ska köra med, ska fan ta mig tändningen mappas efter knack och EGT.

GL77
11 april 2013 ·

olof102 skrev:
Det finns en anledning att Maptun och Hirsch är snäppet dyrare än alla andra.

Jag har kollat på program från både Maptun, Nordic och BSR.

BSR faller bort direkt för mig, deras laddtrycksmappar såg inte roliga ut. Det ryktas också om att dom kör högre tändning än många andra trimlevrantörer och inaktiverar knackdetektionen = aj aj.

Nordic och Maptun verkar inte skilja så där jättemycket mellan deras program. Maptun levrerar en mjuk och originalliknande effektkurva, Nordic kanske något hårdare.

Nordic programmet jag kollade på hade 'stock' tändmappar, vilket jag anser lite klent. Lägger man energi på att göra ett program som hundratals kunder ska köra med, ska fan ta mig tändningen mappas efter knack och EGT.

Nordic justerar varje bil individuellt... Allt efter bilens kondition.

rcy
11 april 2013 · 1 705 Inlägg

-GoPro- skrev:
Nordic justerar varje bil individuellt... Allt efter bilens kondition.

Hur avgör dom bilens kondition, och hur justeras mjukvaran?
Skruvar dom isär bilen för att avgöra konditionen?
Kör dom varenda bil i bänken?
Monterar dom bredbandslambda i varenda bil innan och efter dom chippat dom?

Om ett enda av ovanstående är sant så är det en helt fantastisk service med tanke på hur billiga dom är.

GL77
11 april 2013 ·

rcy skrev:

-GoPro- skrev:
Nordic justerar varje bil individuellt... Allt efter bilens kondition.

Hur avgör dom bilens kondition, och hur justeras mjukvaran?
Skruvar dom isär bilen för att avgöra konditionen?
Kör dom varenda bil i bänken?
Monterar dom bredbandslambda i varenda bil innan och efter dom chippat dom?

Om ett enda av ovanstående är sant så är det en helt fantastisk service med tanke på hur billiga dom är.

Nej det gör dom inte, men hur som helst, det kommer alltid att vara pris krig mellan de olika företagen. Och Nordic har erkänt bra produkter precis som de andra saab trimmarna...

Jag är mycket nöjd med vad de lyckats trolla fram till min bil iaf.

DB81 Lastbilschaufför
11 april 2013 · 176 Inlägg

Jag är oxå tok nöjd med min bil från Nordic, det är som en helt ny bil big_smile

rcy
11 april 2013 · 1 705 Inlägg

-GoPro- skrev:

rcy skrev:

-GoPro- skrev:
Nordic justerar varje bil individuellt... Allt efter bilens kondition.

Hur avgör dom bilens kondition, och hur justeras mjukvaran?
Skruvar dom isär bilen för att avgöra konditionen?
Kör dom varenda bil i bänken?
Monterar dom bredbandslambda i varenda bil innan och efter dom chippat dom?

Om ett enda av ovanstående är sant så är det en helt fantastisk service med tanke på hur billiga dom är.

Nej det gör dom inte, men hur som helst, det kommer alltid att vara pris krig mellan de olika företagen. Och Nordic har erkänt bra produkter precis som de andra saab trimmarna...

Vad menade du då med att "Nordic justerar varje bil individuellt"?

Något priskrig har det väl aldrig varit. Nordic har alltid varit billigast, Maptun går på kvalite och service men kostar mer, BSR är en gigantisk firma med mjukvara till varenda bilmärke som finns osv.
Alla har en nisch, men något priskrig har jag aldrig upplevt.

GL77
11 april 2013 ·

rcy skrev:

-GoPro- skrev:

rcy skrev:

Hur avgör dom bilens kondition, och hur justeras mjukvaran?
Skruvar dom isär bilen för att avgöra konditionen?
Kör dom varenda bil i bänken?
Monterar dom bredbandslambda i varenda bil innan och efter dom chippat dom?

Om ett enda av ovanstående är sant så är det en helt fantastisk service med tanke på hur billiga dom är.

Nej det gör dom inte, men hur som helst, det kommer alltid att vara pris krig mellan de olika företagen. Och Nordic har erkänt bra produkter precis som de andra saab trimmarna...

Vad menade du då med att "Nordic justerar varje bil individuellt"?

Något priskrig har det väl aldrig varit. Nordic har alltid varit billigast, Maptun går på kvalite och service men kostar mer, BSR är en gigantisk firma med mjukvara till varenda bilmärke som finns osv.
Alla har en nisch, men något priskrig har jag aldrig upplevt.

De flesta trim företagen försöker hela tiden matcha varandra så att dem får kunder. Om du går in hos de allra flesta så skriver dem ändå det på sina hemsidor. Nu säger jag inte att alla gör det, men många.

Nordic har oxå kvalitet och bra service likväl som de flesta seriösa saab trimmare som maptun med flera.

Så det spelar nog ingen roll vilken man väljer, huvudsaken att företaget ger en bra support före och efter arbetet.

olof102
11 april 2013 · 342 Inlägg

Nordic kanske har bra service, men deras program har aldrig haft ett lika bra ryckte som t.ex. Maptun.

Visst, Nordic kan göra program men det är absolut inte samma klass och finlir i mapparna som Maptuns.

Precis som med allt annat gäller; du får vad du betalar för.

Googleye
11 april 2013 · 74 Inlägg

olof102 skrev:
Nordic kanske har bra service, men deras program har aldrig haft ett lika bra ryckte som t.ex. Maptun.

Visst, Nordic kan göra program men det är absolut inte samma klass och finlir i mapparna som Maptuns.

Precis som med allt annat gäller; du får vad du betalar för.

Har du gått igenom bådas mappningar? Nordics vanliga pris på steg 1 är ju till och med ett par hundra dyrare än Maptuns steg 1?

olof102
11 april 2013 · 342 Inlägg

Jajamensan, sitter just nu och jämför ett steg 3 program från Nordic och ett steg 3 från Maptun.

Det räcker man tittar på laddtrycksmappen på Nordic programmet så ser man att något är galet. 1,17 bar begär programmet vid 1500 varv yikes
Taskigt läge för drivlinan.

För övrigt så är det extremt lite gjort i Nordic programmet, är skrämmande likt ett wizzard steg.

GL77
11 april 2013 ·

Googleye skrev:

olof102 skrev:
Nordic kanske har bra service, men deras program har aldrig haft ett lika bra ryckte som t.ex. Maptun.

Visst, Nordic kan göra program men det är absolut inte samma klass och finlir i mapparna som Maptuns.

Precis som med allt annat gäller; du får vad du betalar för.

Har du gått igenom bådas mappningar? Nordics vanliga pris på steg 1 är ju till och med ett par hundra dyrare än Maptuns steg 1?

Maptun: 6 396.00 SEK inkl. moms

Nordic: 5 900 SEK inkl. moms (men de ska ha dessa låga priser från o med nu: 3 000 kr)

Senast redigerat av -GoPro- (11 april 2013)

Janneutanb
11 april 2013 · 7 271 Inlägg

Jag fattar inte hur man kan betala över 3000, max 4000kr för en färdiggjord programvara.
Ett par kronor till och du har en ordentlig mappning gjord.

rcy
11 april 2013 · 1 705 Inlägg

Brains skrev:
Jag fattar inte hur man kan betala över 3000, max 4000kr för en färdiggjord programvara.
Ett par kronor till och du har en ordentlig mappning gjord.

Och vad är skillnaden på en färdig mjukvara perfekt anpassad till din bil och att göra en mappning?
Dom flesta byter ingen eller väldigt lite hårdvara, så det finns ingen anledning att göra individuella mappar då den färdiga mjukvaran redan finns.
När trimfirmorna tar fram sina färdiga steg så mappar dom ju en originalbil, så i princip är det ju en "mappning på burk" man köper.

Och en mappning för 3-4000 kronor vet jag inte om jag skulle kalla ordentlig. Ett verkligen mappa en bil tar flera dagar i bromsbänk, och inget företag sätter en bil i bromsbänk i flera dagar för några tusenlappar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang