2923
Sök

Okänt fel! Växellåda koppling Saab 9-5 99 2.0

1 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
Tjena! Tänkte kolla med er erfarna om någon stött på något liknande som det jag tänkt be om hjälp/råd om?!

Problemet: när jag frikopplar och saktar ner, så precis innan jag helt saktat ner till stillastående så rycker/hugger det lite precis som att den inte frikopplar helt! Men det är bara precis innan man stannat helt den gör detta. Prövat att frikopplat i uppförsbacke! Den hugger lite strax innan stillastående men sedan rullar den bakåt! Så den verkar trots allt frikoppla? Den slirar heller inget på kopplingen vare sej vid riv eller krypstart, luktar heller inte bränd koppling eller något. Det har blivit lite svårväxlat de senaste oxå! Skorrar ibland vid växling samt svårt att lägga i backen!

Inga missljud (förutom skorr vid vissa tillfällen vid växling) hörs! Pratat med några mekare här som gissar på urtrampningslagret, men vid lagerfel brukar man väl höra ett knastrande ljud??

Någon som känner igen problemet??
Försökt beskriva så gott jag kan, men fråga på om de är något jag missat eller som var svåruppfattat:) tack på förhand!!
(Vet med mig att jag har ett ljuddämparläckage under växelspaken så jag misstänker att den har gått torr på fett vid växelförarna skall åtgärda detta men kan inte tro att det är hela problemet?)
Senast redigerat av Js332 (9 april 2013)

1 Inlägg
4 juni 2013
Hej,

Har du lyckats ta reda på vad som är fel? Jag har exakt samma fel som du beskriver!

Mvh
Magnus

Sök