8285
Sök

Mig-svets gaslös från Jula??

424 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
Tänkte köpa: http://www.jula.se/mig-svets-130-a-210050
Ska ha att svetsa något avgassystem m.m. (bara tunnplåt). Någon som testat denna modellen???

Har använt en svets av min kusin innan, liknande denna fast man kunde använda både gas och utan, och den gick fin fint att svetsa tummplåt med fluss. Använde den när jag svetsade stomme och drag fäste på min gamla 745:a, och den blev godkänd på bilprovningen..

Vet att de flesta skriker: ANVÄND GAS, 3-FAS m.m. men vet allt att 1-fas och fluss duger gott till hemma bruk...

329 Inlägg
10 april 2013
Raggarn84 skrev:
Ska ha att svetsa något avgassystem m.m. (bara tunnplåt). Någon som testat denna modellen???

Har använt en svets av min kusin innan, liknande denna fast man kunde använda både gas och utan, och den gick fin fint att svetsa tummplåt med fluss. Använde den när jag svetsade stomme och drag fäste på min gamla 745:a, och den blev godkänd på bilprovningen..

Vet att de flesta skriker: ANVÄND GAS, 3-FAS m.m. men vet allt att 1-fas och fluss duger gott till hemma bruk...

för den pengen.. duger den gott,
men om du ska svetsa avgassystem så rekomenderar jag inte flusstråd.. då ska det vara med gas helst..

424 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
Demmpa skrev:
Raggarn84 skrev:

men om du ska svetsa avgassystem så rekomenderar jag inte flusstråd.. då ska det vara med gas helst..

Jag vet då det smällter bättre ihop, men det går om man kör i sicksack och tar det lugnt, sen blir det ju en massa skvätt av fluss med tongue

329 Inlägg
10 april 2013
Raggarn84 skrev:
Demmpa skrev:
Raggarn84 skrev:

Jag vet då det smällter bättre ihop, men det går om man kör i sicksack och tar det lugnt, sen blir det ju en massa skvätt av fluss med tongue

självklart går det, men hållbarheten?tongue men för 1000kr så går den att använda till det mesta bara man har tålamod=)

424 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
Demmpa skrev:
Raggarn84 skrev:
Demmpa skrev:

självklart går det, men hållbarheten?tongue men för 1000kr så går den att använda till det mesta bara man har tålamod=)

hehe ja.. jag tyckte det var billigt nu så ville passa på att köpa. Tråkiga är bara att erbjudandet kom ut måndags, jag åkte till Jula butiken i Uddevalla igår eftermiddag och den var slut!! Men de skulle troligen få in den på fredag igen.. tongue

2 024 Inlägg
10 april 2013
Tänk på att många flusstrådar avger rätt farlig rök, man bör ha väldigt bra ventilation när man kör med dem.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 412 Inlägg
10 april 2013
Biltemas svetsar funkar annars bra tycker jag.

Har deras största Mig svets som jag kör flusstråd i och jag har även en av deras mindre pinnsvetsar och även den funkar bra.
Förvånansvärt liten skillnad att använda jämfört med esab svetsarna jag nöter på med i jobbet dagligen.

424 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Tänk på att många flusstrådar avger rätt farlig rök, man bör ha väldigt bra ventilation när man kör med dem.

Ska man inte vara så känslig tongue hehe nej men jag brukar oftast stå utomhus och svetsa...

Sök