3687
Sök

Köptråd: Bra bil motsvarande Passat?

Forummoderator
18 369 Inlägg
13 april 2013
Som svar på TS fråga. Inte USA-bilar. Inte så bra kvalitet. Gillar förvisso 300M men det är väl inte nån sparbössa direkt... Chrysler Stratus går billigt med med 4:an och 5-petad manuell men den har bekymmer med startspärr och att varvräknaren lägger av (Glapp i instrumenthus)

Chrysler Neon ÄR en pensionärsbil. Inte kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
13 april 2013
Dieselsmurfen skrev:
Som svar på TS fråga. Inte USA-bilar. Inte så bra kvalitet. Gillar förvisso 300M men det är väl inte nån sparbössa direkt... Chrysler Stratus går billigt med med 4:an och 5-petad manuell men den har bekymmer med startspärr och att varvräknaren lägger av (Glapp i instrumenthus)

Chrysler Neon ÄR en pensionärsbil. Inte kul.

för att inte snacka om hur hemska dessa bilarna är att köra yikes usch fy blä, förra chefen hade en stratus tror ja det var .. riktigt junk

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
13 april 2013
Tobbek021 skrev:
Jag kommer nog bara ligga på runt 1500 mil per år så diesel kan väl inte vara lönsamt då?

Det beror på.
Sist jämflörde jag min nuvarande Octavia tdi mot en Audi A3 quattro.
Jag la endast in blandad förbrukning, skatt och försäkring i kalkylen. Servar gör ajg själv till minimal kostand så det räknar jag inte med.

Hursomhelst, i den kalkylen så lönade det sig att åka Octavia tdi istället för A3 2,0T quattro (bensin) redan efter 1 mil. Hade jag jämför med min förra bil, en Passat med betydligt högre skatt så hade jag behövt köra ett antal mil mer.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

11 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
Tobbetdi skrev:
Tobbek021 skrev:
Jag kommer nog bara ligga på runt 1500 mil per år så diesel kan väl inte vara lönsamt då?

Det beror på.
Jag la endast in blandad förbrukning, skatt och försäkring i kalkylen. Servar gör ajg själv till minimal kostand så det räknar jag inte med.

Hursomhelst, i den kalkylen så lönade det sig att åka Octavia tdi istället för A3 2,0T quattro (bensin) redan efter 1 mil. Hade jag jämför med min förra bil, en Passat med betydligt högre skatt så hade jag behövt köra ett antal mil mer.

Är skatten för små dieselbilar inte större? Kollade på en passat för någon vecka sen, då var skatten runt 6000 medans bensinare ligger på ca. 2500.

En fråga om Volvo, har hört mycket att en volvo kan gå hur många mil som helst om man sköter dem. Hur är det med nyare Volvo bilar, stämmer detta fortfarande?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 april 2013
Tobbek021 skrev:
Tobbetdi skrev:
Tobbek021 skrev:

Det beror på.

Är skatten för små dieselbilar inte större? Kollade på en passat för någon vecka sen, då var skatten runt 6000 medans bensinare ligger på ca. 2500.

En fråga om Volvo, har hört mycket att en volvo kan gå hur många mil som helst om man sköter dem. Hur är det med nyare Volvo bilar, stämmer detta fortfarande?

Jo skatten är högre på dieselbilar både med det gamla systemet som baserades på hur mycket bilen väger och med det nya systemet som baseras på hur mycket koldioxid bilen släpper ut enkelt förklarat.
Så du har skatten att ta igen men tänk även på att en dieselbil är mer avancerad och kan kosta betydligt mer att reparera, samt att förr var en liter diesel flera kronor billigare än en liter bensin. Idag har de samma literpris men i framtiden spås dieseln kosta mer så räkna med att vinsten blir mindre med åren!

Sedan finns det bilmodeller med bra diesel och omoderna bensinmotorer där kan diesel dricka 3-4dl mindre per mil men jämför du en bra bensinmotor med en bra dieselmotor skiljer det inte mycket i förbrukning. Så det är skiljer mellan olika modeller, en diesel kan kanske löna sig på 1500mil/år i några fall men i din situation hade jag siktat mot en bensinmotor.

Förr vad det bensinmotor som gällde och därmed finns det absolut största utbudet bland dem, men skulle du snubbla över en bra dieselbil så avfärda den inte på grund av bränslet utan räkna och fundera på det som med vilken annan bil som helst!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 926 Inlägg
14 april 2013
Tycker du 1.8T var för trött kan du alltid kolla efter w8 wink

http://www.blocket.se/stockholm/VW_pass … =8&w=3

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2013
Spelis skrev:

Vad betyder W8? Normal V-ställd motor?

Jävla surkålsätare i så fall, V6 betyder vinkelställd sexa och W8 betyder V8 smile
Senast redigerat av Andromeda (14 april 2013)

Forummoderator
18 369 Inlägg
14 april 2013
Andromeda skrev:
Spelis skrev:

Jävla surkålsätare i så fall, V6 betyder vinkelställd sexa och W8 betyder V8 smile

Du bör nog läsa på vad Volkswagens W8 betyder... Det finns en mening med namnet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2013
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Spelis skrev:

Du bör nog läsa på vad Volkswagens W8 betyder... Det finns en mening med namnet.

Coolt. Jag föreställde mig det först, men det verkade alldeles för långsökt tyckte jag, men där ser man.

Sparar alltså plats under huven och anses bränslesnål för en åtta, men det måste ju finnas en del nackdelar.
Ovanlig = svårt med delar?
Svårmeckad?
Dyr i service och delar?

Forummoderator
18 369 Inlägg
14 april 2013
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:

Coolt. Jag föreställde mig det först, men det verkade alldeles för långsökt tyckte jag, men där ser man.

Sparar alltså plats under huven och anses bränslesnål för en åtta, men det måste ju finnas en del nackdelar.
Svårmeckad?
Dyr i service och delar?

Inte vet jag. Men W8/W12 är nog inte nog inte gjord för att man ska skruva själv... Så TS rekommenderas inte att skaffa en sådan :-) Men de går friskt!

6 704 Inlägg
14 april 2013
Ford Mondeo?

Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Svårmeckad?
Dyr i service och delar?

KamKEDJEsträckning är tydligen möjligt på dessa motorer..

De/Dem

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
14 april 2013
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:

Svårmeckad?
Dyr i service och delar?

skulle nästan våga gissa att den ärvt vr6ans problem med kamkedje spännarna, precis som de nyrare vr6orna ärvt ( r32,r36)

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 april 2013
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Svårmeckad?
Dyr i service och delar?

skulle nästan våga gissa att den ärvt vr6ans problem med kamkedje spännarna, precis som de nyrare vr6orna ärvt ( r32,r36)

Cool motorkonstruktion som sagt, men kedjan riskerar alltså att kugga eller kanske t o m garanterat gör det? Och variomatic-lådan är väl inget under av hållbarhet heller, även det en väldigt cool lösning i och för sig, även om remjohan väl var något liknande, så kanske inte fullt så innovativt. Fan vet om någon vågar köpa den länkade då? Över 20k mil och Variomatic.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
15 april 2013
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:

Svårmeckad?
Dyr i service och delar?

Cool motorkonstruktion som sagt, men kedjan riskerar alltså att kugga eller kanske t o m garanterat gör det? Och variomatic-lådan är väl inget under av hållbarhet heller, även det en väldigt cool lösning i och för sig, även om remjohan väl var något liknande, så kanske inte fullt så innovativt. Fan vet om någon vågar köpa den länkade då? Över 20k mil och Variomatic.

variomatic lådorna ska ju blivit mycket bättre har jag förstått...
att kedjan garanterat kuggar eller ens riskerar att kugga stämmer inte. Konstruktionen är extremt känslig och kräver underhåll... så jag hade gärna köpt den utav en person som kan lite om bilar och en är en såndär som lämnar inte på service när lampan lyser.

Sen inofficiellt rekomenderas sken byte runt 15 000 mil ... men de rullar MYCKET längre än så om det sköts rätt 30 000 är inga problem. Varför många vr6or går sönder är pga detta är en kombination utav misskötsel samt en känslig konstruktion

Sök