3194
Sök

Tips till uppkörningen? :D

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
14 april 2013
#21
Evildan skrev:
hangman skrev:
Push up och kortkort, lite smink och läppstift smile

Det fungerar givetvis inte, då vill uppkörningsmannen bara träffa eleven en gång till och kuggar henne precis som det fungerar på bilprovningen, lättklädd dam i en välstädad vagn vill dom träffa en gång till, sätts omgående anmärkning för efterkontroll, den skitiga skräpfylld bilen körd av en illaluktande tonåring med arslet hängandes utanför vill dom bli av med snabbt (därför så många av era lik går igenom smärtfritt) big_smile


Du själv körde antagligen bara 15-20 meter innan du blev godkänd?  wink

lol

Angående nervositeten: Tänk så här, "Klarar jag detta nu så har jag full frihet att ta mig vart jag vill, när jag vill och om jag vill, sjabblar jag till det så är jag fortsatt beroende av andra som kan skjutsa mig, om dom vill, när dom vill och om dom vill osv".. big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"

Ungdoms Räser
425 Inlägg
14 april 2013
#22
2 händer på ratten. Kolla mycket backspeglar. Signalera då du tänkt svänga eller byta fil.
Gör aldrig en omkörning, för det kan man kugga på.
Kör defensivt.

Förklara ibland vad du gör och varför, så han inte tror du chansar.

Och det bästa - Prata! Fast inte som om du vore nervös, utan att du är trygg bakom ratten.

Då kommer du klara det galant!

Lycka till! smile


51 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#23
Evildan skrev:
hangman skrev:
Push up och kortkort, lite smink och läppstift smile

Det fungerar givetvis inte, då vill uppkörningsmannen bara träffa eleven en gång till och kuggar henne precis som det fungerar på bilprovningen, lättklädd dam i en välstädad vagn vill dom träffa en gång till, sätts omgående anmärkning för efterkontroll, den skitiga skräpfylld bilen körd av en illaluktande tonåring med arslet hängandes utanför vill dom bli av med snabbt (därför så många av era lik går igenom smärtfritt) big_smile


Du själv körde antagligen bara 15-20 meter innan du blev godkänd?  wink

haha kan ligga något i det faktiskt! nee, uppkörningen är bara teater.. så bara å spela med nu big_smile


Evildan
14 april 2013
#24
teddie1 skrev:
Evildan skrev:
hangman skrev:
Push up och kortkort, lite smink och läppstift smile

Det fungerar givetvis inte, då vill uppkörningsmannen bara träffa eleven en gång till och kuggar henne precis som det fungerar på bilprovningen, lättklädd dam i en välstädad vagn vill dom träffa en gång till, sätts omgående anmärkning för efterkontroll, den skitiga skräpfylld bilen körd av en illaluktande tonåring med arslet hängandes utanför vill dom bli av med snabbt (därför så många av era lik går igenom smärtfritt) big_smile


Du själv körde antagligen bara 15-20 meter innan du blev godkänd?  wink

haha kan ligga något i det faktiskt! nee, uppkörningen är bara teater.. så bara å spela med nu big_smile

Ta fram din inneboende Torsten Flink och go Lars Norén över hela uppkörningsmänniskan, släpp lös dina demoner och mörkret big_smile

Ta det piano och kör så som du gjort innan, körläraren anser ju att du är redo så det här fixar du.
(du har ju dessutom fördelen att vara tjej och är alltså inte lika nervös som en prestigeinriktad pojke skulle vara)

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
14 april 2013
#25
Många bra tips å välja mellan! Men en fråga, är ni flera som kör upp i samma bil vid samma tillfälle?
I såna fall underlättar det klart att inte "va först ut", då hinner man hetsa ner sig lite innan det är dags..

"My drinkingteam has a racingproblem"

51 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#26
Evildan skrev:
teddie1 skrev:
Evildan skrev:

Det fungerar givetvis inte, då vill uppkörningsmannen bara träffa eleven en gång till och kuggar henne precis som det fungerar på bilprovningen, lättklädd dam i en välstädad vagn vill dom träffa en gång till, sätts omgående anmärkning för efterkontroll, den skitiga skräpfylld bilen körd av en illaluktande tonåring med arslet hängandes utanför vill dom bli av med snabbt (därför så många av era lik går igenom smärtfritt) big_smile


Du själv körde antagligen bara 15-20 meter innan du blev godkänd?  wink

haha kan ligga något i det faktiskt! nee, uppkörningen är bara teater.. så bara å spela med nu big_smile

Ta fram din inneboende Torsten Flink och go Lars Norén över hela uppkörningsmänniskan, släpp lös dina demoner och mörkret big_smile

Ta det piano och kör så som du gjort innan, körläraren anser ju att du är redo så det här fixar du.
(du har ju dessutom fördelen att vara tjej och är alltså inte lika nervös som en prestigeinriktad pojke skulle vara)

haha jag meenar det! får köra på bara & improvisera då det behövs big_smile neej skämt å sido, jag har ju kört bil nästan varje dag sen jag var 16, är 18 å ett halvt nu.. i all slags trafik å kört en del i körskolan med, så jag BORDE fixa det här.. eller ja, jag skaa fixa det här big_smile


51 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#27
REG-SKYLTEN skrev:
Många bra tips å välja mellan! Men en fråga, är ni flera som kör upp i samma bil vid samma tillfälle?
I såna fall underlättar det klart att inte "va först ut", då hinner man hetsa ner sig lite innan det är dags..

ja precis! många väldigt bra, några lite oseriösa... men jag hoppas jag fixar det nu på onsdag! big_smile hade varit gudomligt!

Nej, man kör själv med inspektören .. smile Förresten, någon som vet hur lång tid man kör under själva provet?


Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2013
#28
Tror det hänger -väldigt- mycket på inställning också. Det är faktiskt inte hela världen att inte klara det (det jag menar är; med den inställningen tror jag väldigt mycket "press" försvinner och helt enkelt gör att man är lite lugnare, mer samlad osv)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

51 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#29
it_mutt skrev:
Tror det hänger -väldigt- mycket på inställning också. Det är faktiskt inte hela världen att inte klara det (det jag menar är; med den inställningen tror jag väldigt mycket "press" försvinner och helt enkelt gör att man är lite lugnare, mer samlad osv)

Förstår hur du tänker, självfallet i och för sig att man ballar ur totalt om man tänker att månen ramlar ner i pannan på en om man inte får körkortet precis "då" .. smile


Forummoderator
26 544 Inlägg
14 april 2013
#30
teddie1 skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
Många bra tips å välja mellan! Men en fråga, är ni flera som kör upp i samma bil vid samma tillfälle?
I såna fall underlättar det klart att inte "va först ut", då hinner man hetsa ner sig lite innan det är dags..

ja precis! många väldigt bra, några lite oseriösa... men jag hoppas jag fixar det nu på onsdag! big_smile hade varit gudomligt!

Nej, man kör själv med inspektören .. smile Förresten, någon som vet hur lång tid man kör under själva provet?

Det beror på vilken väg man får köra med mera.
För mig tog det ungefär en trekvart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
14 april 2013
#31
teddie1 skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
Många bra tips å välja mellan! Men en fråga, är ni flera som kör upp i samma bil vid samma tillfälle?
I såna fall underlättar det klart att inte "va först ut", då hinner man hetsa ner sig lite innan det är dags..

ja precis! många väldigt bra, några lite oseriösa... men jag hoppas jag fixar det nu på onsdag! big_smile hade varit gudomligt!

Nej, man kör själv med inspektören .. smile Förresten, någon som vet hur lång tid man kör under själva provet?

Okej, men om du kört SÅ mycket så har jag svårt att tro att detta inte ska gå galant! Du får uppdatera i tråden så håller vi andra tummarna! smile

"My drinkingteam has a racingproblem"

Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2013
#32
REG-SKYLTEN skrev:
teddie1 skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
Många bra tips å välja mellan! Men en fråga, är ni flera som kör upp i samma bil vid samma tillfälle?
I såna fall underlättar det klart att inte "va först ut", då hinner man hetsa ner sig lite innan det är dags..

ja precis! många väldigt bra, några lite oseriösa... men jag hoppas jag fixar det nu på onsdag! big_smile hade varit gudomligt!

Nej, man kör själv med inspektören .. smile Förresten, någon som vet hur lång tid man kör under själva provet?

Okej, men om du kört SÅ mycket så har jag svårt att tro att detta inte ska gå galant! Du får uppdatera i tråden så håller vi andra tummarna! smile

Finns ju en risk att man lägger till sig med "ovanor" dock =/

- - - - - - - - -

Men va faen, gör ditt bästa, mer än så går inte, och går inte det så går inte det. Bara på't igen smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
14 april 2013
#33
Glöm inte ta på dig bältet tongue Har två vänner som gjort den missen och dom känner sig rätt korkade i efterhand och det är kul att reta dom varje gång dom kör smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

51 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#34
REG-SKYLTEN skrev:
teddie1 skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
Många bra tips å välja mellan! Men en fråga, är ni flera som kör upp i samma bil vid samma tillfälle?
I såna fall underlättar det klart att inte "va först ut", då hinner man hetsa ner sig lite innan det är dags..

ja precis! många väldigt bra, några lite oseriösa... men jag hoppas jag fixar det nu på onsdag! big_smile hade varit gudomligt!

Nej, man kör själv med inspektören .. smile Förresten, någon som vet hur lång tid man kör under själva provet?

Okej, men om du kört SÅ mycket så har jag svårt att tro att detta inte ska gå galant! Du får uppdatera i tråden så håller vi andra tummarna! smile

Tusen tack!! smile Jag har körlektion både imorgon och på tisdag, så ska hålla er uppdaterade om hur det går och så! smile


336 Inlägg
14 april 2013
#35
Ja, som sagt; Försök tänka att det inte innebär jordens undergång om du inte klarar det.

Jag själv har sagt sedan jag var bara några år gammal att jag ville ta körkortet på 18-årsdagen, och det fick jag. Jag brukar alltid vara nervös inför alla möjliga prov i skola o.s.v. så givetvis trodde jag att jag skulle vara nervös utav bara fan inför uppkörningen, var ju tvungen att klara det nu när jag var så nära mitt mål. Det var jag också, ett par dagar innan, men när jag sedan satt där och väntade på uppkörningsläraren så var jag bara förundrad över hur fruktansvärt lugn jag var. Inte en dugg nervös.

Du kan ju hoppas att det blir likadant för dig, att det släpper tills det är dags. smile

Som någon annan sa också, det kan vara behjälpligt att köra en lektion på skolan innan. Inte ett måste, men det kan nog hjälpa till att stilla nervositeten lite grann åtminstone.

Angående själva körningen, ta det lugnt, gör inget förhastat. Se till att vara säker på allt du gör. Är du hyffsat säker på dig själv, så är det nog bara positivt om du tar lite eget initiativ. Med det menar jag att du kanske kör om lastbilen som håller 80 km/h på 110-vägen istället för att ligga kvar bakom, givetvis förutsätter detta att det sker utan fara och att du inte ska svänga av på avfarten som finns 300 meter längre fram. tongue
Se till att ha koll på backspeglar och att vara tydlig med vad du vill i trafiken.

En annan sak som jag kan tänka mig att somliga tvekar på är accelerationen ut på landsvägar. Man ska trycka till gasen ordentligt, så att man kommer upp i rätt hastighet snabbt, ingen eco-drive här, inte.
Till exempel så skulle jag under uppkörningen svänga höger ut på en 90-väg. Där gäller stopplikt, till vänster svänger vägen och bredvid är det en mindre skog, så där är ganska dålig sikt, om än inte urusel, åtminstone så att man kan se att man hinner ut i fall man accelererar bestämt. När jag kom fram till korsningen var det just då inga bilar som kom, så det var bara att ge sig ut på vägen och ge full gas. Fick varva ur både första och andra växeln ganska ordentligt, sedan blev det lite till på trean innan sjätte växeln lades i. Tänk dock på att inte vara för gasglad så du håller kvar plattan i mattan för länge... wink

Angående hur lång tid uppkörningen varar så läste jag någonstans att det skulle vara någonstans mellan 25-50 minuter (Något sådant; 5 minuter mer eller mindre på någon av dem kanske). Min varade ganska precis 25 minuter. Tror dock inte att det beror på Evildans teori. Jag hoppas i alla fall inte det. roll

Edit: Långt svar, men så kan det vara. smile
Senast redigerat av Saabfan1 (14 april 2013)

Just turbo power, no real shit.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2013
#36
Saabfan1 skrev:
Ja, som sagt; Försök tänka att det inte innebär jordens undergång om du inte klarar det.

Jag själv har sagt sedan jag var bara några år gammal att jag ville ta körkortet på 18-årsdagen, och det fick jag. Jag brukar alltid vara nervös inför alla möjliga prov i skola o.s.v. så givetvis trodde jag att jag skulle vara nervös utav bara fan inför uppkörningen, var ju tvungen att klara det nu när jag var så nära mitt mål. Det var jag också, ett par dagar innan, men när jag sedan satt där och väntade på uppkörningsläraren så var jag bara förundrad över hur fruktansvärt lugn jag var. Inte en dugg nervös.

Du kan ju hoppas att det blir likadant för dig, att det släpper tills det är dags. smile

Som någon annan sa också, det kan vara behjälpligt att köra en lektion på skolan innan. Inte ett måste, men det kan nog hjälpa till att stilla nervositeten lite grann åtminstone.

Angående själva körningen, ta det lugnt, gör inget förhastat. Se till att vara säker på allt du gör. Är du hyffsat säker på dig själv, så är det nog bara positivt om du tar lite eget initiativ. Med det menar jag att du kanske kör om lastbilen som håller 80 km/h på 110-vägen istället för att ligga kvar bakom, givetvis förutsätter detta att det sker utan fara och att du inte ska svänga av på avfarten som finns 300 meter längre fram. tongue
Se till att ha koll på backspeglar och att vara tydlig med vad du vill i trafiken.

En annan sak som jag kan tänka mig att somliga tvekar på är accelerationen ut på landsvägar. Man ska trycka till gasen ordentligt, så att man kommer upp i rätt hastighet snabbt, ingen eco-drive här, inte.
Till exempel så skulle jag under uppkörningen svänga höger ut på en 90-väg. Där gäller stopplikt, till vänster svänger vägen och bredvid är det en mindre skog, så där är ganska dålig sikt, om än inte urusel, åtminstone så att man kan se att man hinner ut i fall man accelererar bestämt. När jag kom fram till korsningen var det just då inga bilar som kom, så det var bara att ge sig ut på vägen och ge full gas. Fick varva ur både första och andra växeln ganska ordentligt, sedan blev det lite till på trean innan sjätte växeln lades i. Tänk dock på att inte vara för gasglad så du håller kvar plattan i mattan för länge... wink

Angående hur lång tid uppkörningen varar så läste jag någonstans att det skulle vara någonstans mellan 25-50 minuter (Något sådant; 5 minuter mer eller mindre på någon av dem kanske). Min varade ganska precis 25 minuter. Tror dock inte att det beror på Evildans teori. Jag hoppas i alla fall inte det. roll

Edit: Långt svar, men så kan det vara. smile

Det är eco-drive, att trycka till på gasen ordentligt ut från korsningarna alltså, utan att gasa fullgas nödvändigtvis. Snabbt upp i hastighet och hoppa över onödiga växlingar (det är inte en onödig växling att växla innan varvstoppet 3-3,5k varv brukar man säga). Vilken växel som är lämplig att ligga på känner man, det skiljer ju mycket från bil till bil.


336 Inlägg
15 april 2013
#37
Andromeda skrev:
Saabfan1 skrev:
Ja, som sagt; Försök tänka att det inte innebär jordens undergång om du inte klarar det.

Jag själv har sagt sedan jag var bara några år gammal att jag ville ta körkortet på 18-årsdagen, och det fick jag. Jag brukar alltid vara nervös inför alla möjliga prov i skola o.s.v. så givetvis trodde jag att jag skulle vara nervös utav bara fan inför uppkörningen, var ju tvungen att klara det nu när jag var så nära mitt mål. Det var jag också, ett par dagar innan, men när jag sedan satt där och väntade på uppkörningsläraren så var jag bara förundrad över hur fruktansvärt lugn jag var. Inte en dugg nervös.

Du kan ju hoppas att det blir likadant för dig, att det släpper tills det är dags. smile

Som någon annan sa också, det kan vara behjälpligt att köra en lektion på skolan innan. Inte ett måste, men det kan nog hjälpa till att stilla nervositeten lite grann åtminstone.

Angående själva körningen, ta det lugnt, gör inget förhastat. Se till att vara säker på allt du gör. Är du hyffsat säker på dig själv, så är det nog bara positivt om du tar lite eget initiativ. Med det menar jag att du kanske kör om lastbilen som håller 80 km/h på 110-vägen istället för att ligga kvar bakom, givetvis förutsätter detta att det sker utan fara och att du inte ska svänga av på avfarten som finns 300 meter längre fram. tongue
Se till att ha koll på backspeglar och att vara tydlig med vad du vill i trafiken.

En annan sak som jag kan tänka mig att somliga tvekar på är accelerationen ut på landsvägar. Man ska trycka till gasen ordentligt, så att man kommer upp i rätt hastighet snabbt, ingen eco-drive här, inte.
Till exempel så skulle jag under uppkörningen svänga höger ut på en 90-väg. Där gäller stopplikt, till vänster svänger vägen och bredvid är det en mindre skog, så där är ganska dålig sikt, om än inte urusel, åtminstone så att man kan se att man hinner ut i fall man accelererar bestämt. När jag kom fram till korsningen var det just då inga bilar som kom, så det var bara att ge sig ut på vägen och ge full gas. Fick varva ur både första och andra växeln ganska ordentligt, sedan blev det lite till på trean innan sjätte växeln lades i. Tänk dock på att inte vara för gasglad så du håller kvar plattan i mattan för länge... wink

Angående hur lång tid uppkörningen varar så läste jag någonstans att det skulle vara någonstans mellan 25-50 minuter (Något sådant; 5 minuter mer eller mindre på någon av dem kanske). Min varade ganska precis 25 minuter. Tror dock inte att det beror på Evildans teori. Jag hoppas i alla fall inte det. roll

Edit: Långt svar, men så kan det vara. smile

Det är eco-drive, att trycka till på gasen ordentligt ut från korsningarna alltså, utan att gasa fullgas nödvändigtvis. Snabbt upp i hastighet och hoppa över onödiga växlingar (det är inte en onödig växling att växla innan varvstoppet 3-3,5k varv brukar man säga). Vilken växel som är lämplig att ligga på känner man, det skiljer ju mycket från bil till bil.

Jo, det vet jag, men jag menade just vid landsväg. Där gäller det att komma upp i rätt hastighet så fort som möjligt, just för att man inte ska få en obehaglig överraskning bakifrån. Detta gäller även om man inte ser någon bakom sig.

Det är i alla fall vad jag fick höra från körskolan. "Glöm allt vad miljö heter, säkerheten är prio ett, så här ska du upp i hastighet, och det så fort som möjligt."

I exemplet jag gav om min uppkörning gav jag full gas och växlade nog inte förrän vid 4500 rpm, (Den där Passaten var rödmarkerad vid ~5000). Fick efter uppkörningen höra att det var bra gjort," bestämd och fin acceleration" hette det.

Med det sagt behöver man nog inte heller ge fullt ut i en superbil som GT-R eller liknande.

För övrigt är det väl ändå 3000 rpm som är övre gräns vid "normal" körning?

Just turbo power, no real shit.

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 april 2013
#38
Saabfan1 skrev:
Andromeda skrev:
Saabfan1 skrev:
Ja, som sagt; Försök tänka att det inte innebär jordens undergång om du inte klarar det.

Jag själv har sagt sedan jag var bara några år gammal att jag ville ta körkortet på 18-årsdagen, och det fick jag. Jag brukar alltid vara nervös inför alla möjliga prov i skola o.s.v. så givetvis trodde jag att jag skulle vara nervös utav bara fan inför uppkörningen, var ju tvungen att klara det nu när jag var så nära mitt mål. Det var jag också, ett par dagar innan, men när jag sedan satt där och väntade på uppkörningsläraren så var jag bara förundrad över hur fruktansvärt lugn jag var. Inte en dugg nervös.

Du kan ju hoppas att det blir likadant för dig, att det släpper tills det är dags. smile

Som någon annan sa också, det kan vara behjälpligt att köra en lektion på skolan innan. Inte ett måste, men det kan nog hjälpa till att stilla nervositeten lite grann åtminstone.

Angående själva körningen, ta det lugnt, gör inget förhastat. Se till att vara säker på allt du gör. Är du hyffsat säker på dig själv, så är det nog bara positivt om du tar lite eget initiativ. Med det menar jag att du kanske kör om lastbilen som håller 80 km/h på 110-vägen istället för att ligga kvar bakom, givetvis förutsätter detta att det sker utan fara och att du inte ska svänga av på avfarten som finns 300 meter längre fram. tongue
Se till att ha koll på backspeglar och att vara tydlig med vad du vill i trafiken.

En annan sak som jag kan tänka mig att somliga tvekar på är accelerationen ut på landsvägar. Man ska trycka till gasen ordentligt, så att man kommer upp i rätt hastighet snabbt, ingen eco-drive här, inte.
Till exempel så skulle jag under uppkörningen svänga höger ut på en 90-väg. Där gäller stopplikt, till vänster svänger vägen och bredvid är det en mindre skog, så där är ganska dålig sikt, om än inte urusel, åtminstone så att man kan se att man hinner ut i fall man accelererar bestämt. När jag kom fram till korsningen var det just då inga bilar som kom, så det var bara att ge sig ut på vägen och ge full gas. Fick varva ur både första och andra växeln ganska ordentligt, sedan blev det lite till på trean innan sjätte växeln lades i. Tänk dock på att inte vara för gasglad så du håller kvar plattan i mattan för länge... wink

Angående hur lång tid uppkörningen varar så läste jag någonstans att det skulle vara någonstans mellan 25-50 minuter (Något sådant; 5 minuter mer eller mindre på någon av dem kanske). Min varade ganska precis 25 minuter. Tror dock inte att det beror på Evildans teori. Jag hoppas i alla fall inte det. roll

Edit: Långt svar, men så kan det vara. smile

Det är eco-drive, att trycka till på gasen ordentligt ut från korsningarna alltså, utan att gasa fullgas nödvändigtvis. Snabbt upp i hastighet och hoppa över onödiga växlingar (det är inte en onödig växling att växla innan varvstoppet 3-3,5k varv brukar man säga). Vilken växel som är lämplig att ligga på känner man, det skiljer ju mycket från bil till bil.

Jo, det vet jag, men jag menade just vid landsväg. Där gäller det att komma upp i rätt hastighet så fort som möjligt, just för att man inte ska få en obehaglig överraskning bakifrån. Detta gäller även om man inte ser någon bakom sig.

Det är i alla fall vad jag fick höra från körskolan. "Glöm allt vad miljö heter, säkerheten är prio ett, så här ska du upp i hastighet, och det så fort som möjligt."

I exemplet jag gav om min uppkörning gav jag full gas och växlade nog inte förrän vid 4500 rpm, (Den där Passaten var rödmarkerad vid ~5000). Fick efter uppkörningen höra att det var bra gjort," bestämd och fin acceleration" hette det.

Med det sagt behöver man nog inte heller ge fullt ut i en superbil som GT-R eller liknande.

För övrigt är det väl ändå 3000 rpm som är övre gräns vid "normal" körning?

3000 rpm vid normal körning fick jag också lära mig, alltså när man inte ser någon närma sig i backspegeln.
Sen tror jag inte man tjänar speciellt mycket på att nästan varvstoppa en vanlig diesel?
Senast redigerat av Andromeda (15 april 2013)


336 Inlägg
15 april 2013
#39
Andromeda skrev:
3000 rpm vid normal körning fick jag också lära mig, alltså när man inte ser någon närma sig i backspegeln.
Sen tror jag inte man tjänar speciellt mycket på att nästan varvstoppa en vanlig diesel?

Jag blev i alla fall tillsagd att strunta i om varvtalet överstiger 3000 rpm vid acceleration ut på landsväg, oavsett om det finns bakomvarande eller inte.
Angående bilen så har just den modellen maximal effekt vid 4400 rpm efter en mindre undersökning, så det var nog inget fel på det. Men ja, man ska ju växla innan man när varvstoppet... tongue

I alla fall, poängen var att man inte ska vara rädd för att använda gaspedalen. smile

Just turbo power, no real shit.

51 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#40
Saabfan1 skrev:
Ja, som sagt; Försök tänka att det inte innebär jordens undergång om du inte klarar det.

Jag själv har sagt sedan jag var bara några år gammal att jag ville ta körkortet på 18-årsdagen, och det fick jag. Jag brukar alltid vara nervös inför alla möjliga prov i skola o.s.v. så givetvis trodde jag att jag skulle vara nervös utav bara fan inför uppkörningen, var ju tvungen att klara det nu när jag var så nära mitt mål. Det var jag också, ett par dagar innan, men när jag sedan satt där och väntade på uppkörningsläraren så var jag bara förundrad över hur fruktansvärt lugn jag var. Inte en dugg nervös.

Du kan ju hoppas att det blir likadant för dig, att det släpper tills det är dags. smile

Som någon annan sa också, det kan vara behjälpligt att köra en lektion på skolan innan. Inte ett måste, men det kan nog hjälpa till att stilla nervositeten lite grann åtminstone.

Angående själva körningen, ta det lugnt, gör inget förhastat. Se till att vara säker på allt du gör. Är du hyffsat säker på dig själv, så är det nog bara positivt om du tar lite eget initiativ. Med det menar jag att du kanske kör om lastbilen som håller 80 km/h på 110-vägen istället för att ligga kvar bakom, givetvis förutsätter detta att det sker utan fara och att du inte ska svänga av på avfarten som finns 300 meter längre fram. tongue
Se till att ha koll på backspeglar och att vara tydlig med vad du vill i trafiken.

En annan sak som jag kan tänka mig att somliga tvekar på är accelerationen ut på landsvägar. Man ska trycka till gasen ordentligt, så att man kommer upp i rätt hastighet snabbt, ingen eco-drive här, inte.
Till exempel så skulle jag under uppkörningen svänga höger ut på en 90-väg. Där gäller stopplikt, till vänster svänger vägen och bredvid är det en mindre skog, så där är ganska dålig sikt, om än inte urusel, åtminstone så att man kan se att man hinner ut i fall man accelererar bestämt. När jag kom fram till korsningen var det just då inga bilar som kom, så det var bara att ge sig ut på vägen och ge full gas. Fick varva ur både första och andra växeln ganska ordentligt, sedan blev det lite till på trean innan sjätte växeln lades i. Tänk dock på att inte vara för gasglad så du håller kvar plattan i mattan för länge... wink

Angående hur lång tid uppkörningen varar så läste jag någonstans att det skulle vara någonstans mellan 25-50 minuter (Något sådant; 5 minuter mer eller mindre på någon av dem kanske). Min varade ganska precis 25 minuter. Tror dock inte att det beror på Evildans teori. Jag hoppas i alla fall inte det. roll

Edit: Långt svar, men så kan det vara. smile

Tack för ett långt och intressant inlägg! Kul läsning big_smile

Jag ska verkligen tänka på det, att ta liksom "meter för meter" nästintill, å tänka på vad jag håller på med.. jag kan ju det där, det är bara att bevisa det! Jag menar är det (överdrivet men ändå) en timme jag ska koncentrera mig i livet, så är det den timmen! Jag har tidigare fått beröm av läraren att jag är duktig att titta i speglar, blinka, jag är uppmärksam och att jag har en "stadig" körstil ute på landsväg smile Så jag ska verkligen ge järnet nu imorgon och på tisdag, och verkligen suga in allt läraren säger som en svamp smile



Sök