Saabfan1 skrev:
Ja, som sagt; Försök tänka att det inte innebär jordens undergång om du inte klarar det.
Jag själv har sagt sedan jag var bara några år gammal att jag ville ta körkortet på 18-årsdagen, och det fick jag. Jag brukar alltid vara nervös inför alla möjliga prov i skola o.s.v. så givetvis trodde jag att jag skulle vara nervös utav bara fan inför uppkörningen, var ju tvungen att klara det nu när jag var så nära mitt mål. Det var jag också, ett par dagar innan, men när jag sedan satt där och väntade på uppkörningsläraren så var jag bara förundrad över hur fruktansvärt lugn jag var. Inte en dugg nervös.
Du kan ju hoppas att det blir likadant för dig, att det släpper tills det är dags.

Som någon annan sa också, det kan vara behjälpligt att köra en lektion på skolan innan. Inte ett måste, men det kan nog hjälpa till att stilla nervositeten lite grann åtminstone.
Angående själva körningen, ta det lugnt, gör inget förhastat. Se till att vara säker på allt du gör. Är du hyffsat säker på dig själv, så är det nog bara positivt om du tar lite eget initiativ. Med det menar jag att du kanske kör om lastbilen som håller 80 km/h på 110-vägen istället för att ligga kvar bakom, givetvis förutsätter detta att det sker utan fara och att du inte ska svänga av på avfarten som finns 300 meter längre fram.

Se till att ha koll på backspeglar och att vara tydlig med vad du vill i trafiken.
En annan sak som jag kan tänka mig att somliga tvekar på är accelerationen ut på landsvägar. Man ska trycka till gasen ordentligt, så att man kommer upp i rätt hastighet snabbt, ingen eco-drive här, inte.
Till exempel så skulle jag under uppkörningen svänga höger ut på en 90-väg. Där gäller stopplikt, till vänster svänger vägen och bredvid är det en mindre skog, så där är ganska dålig sikt, om än inte urusel, åtminstone så att man kan se att man hinner ut i fall man accelererar bestämt. När jag kom fram till korsningen var det just då inga bilar som kom, så det var bara att ge sig ut på vägen och ge full gas. Fick varva ur både första och andra växeln ganska ordentligt, sedan blev det lite till på trean innan sjätte växeln lades i. Tänk dock på att inte vara för gasglad så du håller kvar plattan i mattan för länge...

Angående hur lång tid uppkörningen varar så läste jag någonstans att det skulle vara någonstans mellan 25-50 minuter (Något sådant; 5 minuter mer eller mindre på någon av dem kanske). Min varade ganska precis 25 minuter. Tror dock inte att det beror på Evildans teori. Jag hoppas i alla fall inte det.

Edit: Långt svar, men så kan det vara.