3820
Sök

Tips till uppkörningen? :D

336 Inlägg
15 april 2013
teddie1 skrev:
Tack för ett långt och intressant inlägg! Kul läsning big_smile

Jag ska verkligen tänka på det, att ta liksom "meter för meter" nästintill, å tänka på vad jag håller på med.. jag kan ju det där, det är bara att bevisa det! Jag menar är det (överdrivet men ändå) en timme jag ska koncentrera mig i livet, så är det den timmen! Jag har tidigare fått beröm av läraren att jag är duktig att titta i speglar, blinka, jag är uppmärksam och att jag har en "stadig" körstil ute på landsväg smile Så jag ska verkligen ge järnet nu imorgon och på tisdag, och verkligen suga in allt läraren säger som en svamp smile

Låter bra, om du bara håller nervositeten under kontroll så ska du nog klara det! Lycka till, och kör inte sönder Aeron! smile

Just turbo power, no real shit.

Forummoderator
26 541 Inlägg
15 april 2013
teddie1 skrev:
Saabfan1 skrev:
Ja, som sagt; Försök tänka att det inte innebär jordens undergång om du inte klarar det.

Jag själv har sagt sedan jag var bara några år gammal att jag ville ta körkortet på 18-årsdagen, och det fick jag. Jag brukar alltid vara nervös inför alla möjliga prov i skola o.s.v. så givetvis trodde jag att jag skulle vara nervös utav bara fan inför uppkörningen, var ju tvungen att klara det nu när jag var så nära mitt mål. Det var jag också, ett par dagar innan, men när jag sedan satt där och väntade på uppkörningsläraren så var jag bara förundrad över hur fruktansvärt lugn jag var. Inte en dugg nervös.

Du kan ju hoppas att det blir likadant för dig, att det släpper tills det är dags. smile

Som någon annan sa också, det kan vara behjälpligt att köra en lektion på skolan innan. Inte ett måste, men det kan nog hjälpa till att stilla nervositeten lite grann åtminstone.

Angående själva körningen, ta det lugnt, gör inget förhastat. Se till att vara säker på allt du gör. Är du hyffsat säker på dig själv, så är det nog bara positivt om du tar lite eget initiativ. Med det menar jag att du kanske kör om lastbilen som håller 80 km/h på 110-vägen istället för att ligga kvar bakom, givetvis förutsätter detta att det sker utan fara och att du inte ska svänga av på avfarten som finns 300 meter längre fram. tongue
Se till att ha koll på backspeglar och att vara tydlig med vad du vill i trafiken.

En annan sak som jag kan tänka mig att somliga tvekar på är accelerationen ut på landsvägar. Man ska trycka till gasen ordentligt, så att man kommer upp i rätt hastighet snabbt, ingen eco-drive här, inte.
Till exempel så skulle jag under uppkörningen svänga höger ut på en 90-väg. Där gäller stopplikt, till vänster svänger vägen och bredvid är det en mindre skog, så där är ganska dålig sikt, om än inte urusel, åtminstone så att man kan se att man hinner ut i fall man accelererar bestämt. När jag kom fram till korsningen var det just då inga bilar som kom, så det var bara att ge sig ut på vägen och ge full gas. Fick varva ur både första och andra växeln ganska ordentligt, sedan blev det lite till på trean innan sjätte växeln lades i. Tänk dock på att inte vara för gasglad så du håller kvar plattan i mattan för länge... wink

Angående hur lång tid uppkörningen varar så läste jag någonstans att det skulle vara någonstans mellan 25-50 minuter (Något sådant; 5 minuter mer eller mindre på någon av dem kanske). Min varade ganska precis 25 minuter. Tror dock inte att det beror på Evildans teori. Jag hoppas i alla fall inte det. roll

Edit: Långt svar, men så kan det vara. smile

Tack för ett långt och intressant inlägg! Kul läsning big_smile

Jag ska verkligen tänka på det, att ta liksom "meter för meter" nästintill, å tänka på vad jag håller på med.. jag kan ju det där, det är bara att bevisa det! Jag menar är det (överdrivet men ändå) en timme jag ska koncentrera mig i livet, så är det den timmen! Jag har tidigare fått beröm av läraren att jag är duktig att titta i speglar, blinka, jag är uppmärksam och att jag har en "stadig" körstil ute på landsväg smile Så jag ska verkligen ge järnet nu imorgon och på tisdag, och verkligen suga in allt läraren säger som en svamp smile

Det där fixar du!
Dock behöver man väl inte ta det "meter för meter"..men kanske att man ibland tänker till lite extra bara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

51 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Jaa, har haft körlektion både igår och idag. Det gick verkligen ÅT SKOGEN. Jag misstänker att det är nerverna som sitter utanpå skinnet nu. Men jag brukar smälla till när det väl gäller, så imorgon är det bara att svälja hjärtat i halsgropen och göra det som ska göras smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
16 april 2013
teddie1 skrev:
Jaa, har haft körlektion både igår och idag. Det gick verkligen ÅT SKOGEN. Jag misstänker att det är nerverna som sitter utanpå skinnet nu. Men jag brukar smälla till när det väl gäller, så imorgon är det bara att svälja hjärtat i halsgropen och göra det som ska göras smile

Det kommer gå alla tiders ska du se! wink

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

45 Inlägg
16 april 2013
Ta de bara lugnt så kommer du säkert klara de wink jag var själv förbannat nervös när jag körde upp men de va i vintras men tar man de bara lugnt man har gått om tid på sig varje gång. Det viktigaste är att man inte ska bli stressad av alla andra som kör smile

1 754 Inlägg
16 april 2013
Det enda som funkar för mig om jag är nervös inför något är när jag helt enkelt inser att jag inte tjänar något på att vara nervös. Något i stil med "om det går åt skogen så gör det det, whatevs".

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
26 541 Inlägg
16 april 2013
Holiace skrev:
Det enda som funkar för mig om jag är nervös inför något är när jag helt enkelt inser att jag inte tjänar något på att vara nervös. Något i stil med "om det går åt skogen så gör det det, whatevs".

När jag läste det där så trodde jag du skulle skriva "Det enda som funkar för mig om jag är nervös inför något är..att ta en rejäl sup.."

Och då hade jag fan blivit rädd..men..haha. Tur det inte var det då.

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
16 april 2013
Mack skrev:
Holiace skrev:

När jag läste det där så trodde jag du skulle skriva "Det enda som funkar för mig om jag är nervös inför något är..att ta en rejäl sup.."

haha. man säger till körläraren,  Vänta lite bara,. tar man fram en flaska kosken och ett för alldeless för stort glas! suger i sig 3dl å sen klappar man på ratten å säger.. jaah, då kör vi smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Forummoderator
26 541 Inlägg
16 april 2013
NoFantasy skrev:
Mack skrev:
Holiace skrev:

haha. man säger till körläraren,  Vänta lite bara,. tar man fram en flaska kosken och ett för alldeless för stort glas! suger i sig 3dl å sen klappar man på ratten å säger.. jaah, då kör vi smile

"Ska bara stilla mina nerver..skååååål!"

51 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
NoFantasy skrev:
Mack skrev:
Holiace skrev:

Ett glas? två ju! haha big_smile

51 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Tack för att ni peppar mig! Behöver det nuu big_smile Men har övningskört en lååång runda nu ikväll med farsan, överallt tamefan i stan.. utanför stan hittar man ju redan, lantis som man är.. men vi har kört alla jäkla konstiga svängar, med högerregel å enkelriktat osv, så det känns faktiskt bra big_smile Bara att ta fram det imorgon! big_smile

51 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Hej alla trevliga människor som har peppat mig smile Jag blev tyvärr underkänd idag... pga att jag överskred hastigheterna två gånger, och missade döda vinkeln i två rondeller, så nu känner jag mig SKAPLIGT jävla värdelös, har inte lust med nånting.. Men tror iallafall att jag ska vinka goodbye till körskolan och bli privatist nu, känns inte som körlektionerna ger mycket mer än att rensa mina konton, så .. ja.. näe, finner inga ord just nu sad

51 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
men jag antar att "you got to lose to know how to win", jag vill tro det iallafall.. smile

Forummoderator
26 541 Inlägg
17 april 2013
teddie1 skrev:
Hej alla trevliga människor som har peppat mig smile Jag blev tyvärr underkänd idag... pga att jag överskred hastigheterna två gånger, och missade döda vinkeln i två rondeller, så nu känner jag mig SKAPLIGT jävla värdelös, har inte lust med nånting.. Men tror iallafall att jag ska vinka goodbye till körskolan och bli privatist nu, känns inte som körlektionerna ger mycket mer än att rensa mina konton, så .. ja.. näe, finner inga ord just nu sad

Väldigt tråkigt att höra.
Att känna dig värdelös är dock inget jag tycker du behöver göra. Alla gör vi misstag och alla tar det inte på första försöket. (jag vet än idag inte hur fan jag lyckades på första försöket tex..)

Men, kör du inget privat menar du?
Alltså med någon förälder eller så?

51 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Ja, jag antar att du har rätt.. men så känner jag just nu, men hoppas det går över och att suger kommer tillbaka snart igen.

Jo jag kör allra mest med farsan i Passaten hemma, men jag menar bara att ska köra bara hemma och inte på körskolan alls, och boka prov själv smile

Forummoderator
26 541 Inlägg
17 april 2013
Oroa dig inte. Är körkortet nåt du verkligen vill ha, så kommer känslorna för det att komma tillbaka snabbare än vad man tror.

Misstag kan alla göra. Än idag gör jag själv nybörjarmisstag då och då som man slår sig i pannan för, men det tror - och hoppas jag - gäller även resten här på Garaget.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 april 2013
Mack skrev:
Oroa dig inte. Är körkortet nåt du verkligen vill ha, så kommer känslorna för det att komma tillbaka snabbare än vad man tror.

Misstag kan alla göra. Än idag gör jag själv nybörjarmisstag då och då som man slår sig i pannan för, men det tror - och hoppas jag - gäller även resten här på Garaget.

Misstag gör vi alla, o kommer alla fortsätta göra. Det är farligt först när det blir "alltid fel" och fula ovanor

- - - - - - -

Det här kirrar du, som Mack säger, är det något du verkligen vill ha (vilket man nog kan anta) så kommer det tillbaka och du kirrar det smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 147 Inlägg
18 april 2013
jag misslyckade me första gången sad
så du är inte ensam om de smile
man är tok nervös första gången osv..
körde du upp i falun eller i mora?

51 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
jaha, ja jag var också nervös.. fick lite blackouts fram och tillbaka hmm
I Falun körde jag upp smile

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
18 april 2013
Värdelös ska du inte känna dig! Det är lite som med bilprovningen, de har statistik och kan/får inte godkänna alla. Så, tänk på hastigheten och kolla döda vinklarna och backspeglarna mer nästa gång så ska det gå fint då!

/Mattias

Sök