4640
Sök

Hur kritisk är vinkeldragningen på ett topplock?

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
Jag har precis bytt toppackning på min motor och drog topplocksskruvarna igår.

Det jag har läst mig till på nätet är att först ska man dra alla skruvarna med 25Nm (naturligtvis i rätt ordning) och sen ska de dras med 3x90 grader.

Jag la på toppen, drog i skruvarna så att allihop precis var på gränsen att de hade börjat "dra" lite grann och drog dom sedan med 25Nm i den ordningen jag hade läst mig till på nätet att de skulle dras med. Sedan gick jag ytterliggare ett varv med momentnyckeln med samma moment i samma ordning bara för att kolla att alla var dragna som de skulle. Och detta var nog tur att jag gjorde för på de två-tre första skruvarna kunde jag dra ytterliggare en bit för att åter komma upp i 25Nm igen.

Sedan har jag fått låna en gradskiva från en kusin för att kunna vinkeldra topplocksskruvarna och se så att det blir rätt.
Första varvet (90 grader) var inga problem, andra varvet (90 grader där med) så gick det bra på alla utom en där stoppskruven till visarnålen på gradskivan fastnade mot ett AC-rör och det slirade lite grann så på denna skruven fick det bli lite grann mellan tummen och pekfingret (fick uppskatta ungefär hur mycket jag hade dragit före det började att slira och sen plussa på så mycket som fattades). Vid sista dragningen så hände samma sak igen på skruven bredvid den förra så även här fick det bli lite mellan tummen och pekfingret.

Frågan är kan detta ha någon betydelse? Hur kritiskt är det att vinkeldragningen blir exakt samma på alla topplocksskruvarna? Kan nog skilja så mycket som 20 grader på dessa två skruvarna jämfört med de andra men troligtvis inte mer (förmodligen är det närmare 10 grader).

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Evildan
14 april 2013
Du har alltid en viss tolerans gällande dragning oavsett om det är vinkel eller moment.

Om detta är av stor betydelse på din motor är svårt att sia om, kan skilja mkt i tillåten tolerans från olika motortillverkare.

Ett bra tips är att använda en färgpenna och måla på toppen och skruvskallen kl12 och kl3 eller motsvarande, då ser du när du dragit 90grader utan gradskiva.

498 Inlägg
14 april 2013
Jag brukar måla ett sträck på hylsan, det går fint det också smile

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Sök