2826
Sök

Är belysningen på Kia Sportage olaglig?

1 412 Inlägg
15 april 2013
#41
Det verkar ju som att dragstergodis är rena dödspillrena, verkar vara en dålig rekommendation åt Germax då. wink

Med tanke på att det finns ferarri godis, borde det inte finnas för andra märken också?
Och vad borde dom smaka?

Kanske:

Mercedes = något knark
Opel = gevalia
BMW = Kebab
Toyota = Ris
Volvo = Snus


osv.

Och jag är inte ett dugg OT heller. smile

7 488 Inlägg
16 april 2013
#42
OpelP1 skrev:
Det verkar ju som att dragstergodis är rena dödspillrena, verkar vara en dålig rekommendation åt Germax då. wink

Med tanke på att det finns ferarri godis, borde det inte finnas för andra märken också?
Och vad borde dom smaka?

Kanske:

Mercedes = något knark
Opel = gevalia
BMW = Kebab
Toyota = Ris
Volvo = Snus


osv.

Och jag är inte ett dugg OT heller. smile

föredrar raggarballe med svängdörr= FÅÅÅÅÅÅRRRRD

smilesmilesmile

ONTOPIC, en sak jag funderat MKT på är varför finns det olika val i bilen?? OFF, (auto bäst)  och ja parkering osv,,
varför inte bara ha 2 lägen, auto och parkering,, fler behövs faktiskt inte,, skapar bara förvirring åt alla korkade brudar som ska pilla å vrida, så det blir fel,,


39 Inlägg
16 april 2013
#43
granadadr skrev:
OpelP1 skrev:
Det verkar ju som att dragstergodis är rena dödspillrena, verkar vara en dålig rekommendation åt Germax då. wink

Med tanke på att det finns ferarri godis, borde det inte finnas för andra märken också?
Och vad borde dom smaka?

Kanske:

Mercedes = något knark
Opel = gevalia
BMW = Kebab
Toyota = Ris
Volvo = Snus


osv.

Och jag är inte ett dugg OT heller. smile

föredrar raggarballe med svängdörr= FÅÅÅÅÅÅRRRRD

smilesmilesmile

ONTOPIC, en sak jag funderat MKT på är varför finns det olika val i bilen?? OFF, (auto bäst)  och ja parkering osv,,
varför inte bara ha 2 lägen, auto och parkering,, fler behövs faktiskt inte,, skapar bara förvirring åt alla korkade brudar som ska pilla å vrida, så det blir fel,,

Autoläget är ju jätte bra. Du behöver inte fundera. Det sköter sig själv. Och det är inte bara korkade brudar som pillar och vrider. Finns en hel del korkade män som inte vet bättre heller! tongue Mer korkade män än brudar i min vardag tongue

Alla kommer någon gång dö, så varför inte göra det i 300km/h?

1 705 Inlägg
16 april 2013
#44
Är det bara jag som tycker att argumentet att det skulle dra mer bensin faller rätt jävla pladask när vi faktiskt pratar om en mindre SUV?

Jag köper att tända lampor belastar generatorn och därmed förbrukar mer bränsle, om än marginellt.
Men vi pratar för fan om en Kia Sportage, en bil garanterat byggd för att gå i stadstrafik men som ändå har gigantiska hjul och luftmotstånd som en kyrkvägg! Att släcka baklysena för att spara bensin blir ju lite som att pissa över relingen för att lätta finlandsfärjan. Visst, det hjälper rent teoretiskt, men det gör fan ingen skillnad!

Jag hade kunnat förstå det på en typ Prius eller Leaf eller annan sån där "miljöbil", där blir det ju liksom en grej av att man verkligen gjort allt för att få ner förbrukningen, men på en Sportage blir det ju för fan bara patetiskt.

OBS. Detta är inget angrepp på er i tråden, ni har antagligen helt rätt i att detta är anledningen. Men dom paragrafryttare och biltillverkare som kom på detta måste ju ha ett gigantiskt jävla hål i huvudet.


Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
16 april 2013
#45
rcy skrev:
Jag köper att tända lampor belastar generatorn och därmed förbrukar mer bränsle, om än marginellt.
Men vi pratar för fan om en Kia Sportage, en bil garanterat byggd för att gå i stadstrafik men som ändå har gigantiska hjul och luftmotstånd som en kyrkvägg! Att släcka baklysena för att spara bensin blir ju lite som att pissa över relingen för att lätta finlandsfärjan. Visst, det hjälper rent teoretiskt, men det gör fan ingen skillnad!

big_smile big_smile big_smile

Jag ska nog sätta in en brytare som släcker bakljusen på min Pajero, den är så dyr att tanka lol

/Mattias

1 705 Inlägg
16 april 2013
#46
matteeee skrev:
Jag ska nog sätta in en brytare som släcker bakljusen på min Pajero, den är så dyr att tanka lol

Problemet är att det drar antagligen mer bränsle att frakta runt brytaren än vad du tjänar på att släcka lysena. smile


7 281 Inlägg
16 april 2013
#47
rcy skrev:
matteeee skrev:
Jag ska nog sätta in en brytare som släcker bakljusen på min Pajero, den är så dyr att tanka lol

Problemet är att det drar antagligen mer bränsle att frakta runt brytaren än vad du tjänar på att släcka lysena. smile

Äh, gör en ny lag som säger att för att få åka bil så måste man vara anorektiker och naken!


772 Inlägg
16 april 2013
#48
Dieselsmurfen skrev:
Hehe. Du nappade på den! Som jag skrev hade jag flera sakfel, ja. Problemet är att generatorn i en modern bil (Inte en gammal sur Bmw) laddar när den behöver. Därför är det inte skrivet i sten vad en Generator defacto drar. Det går inte att räkna ut helt enkelt... Efter start laddar den som fan. Sedan planar det ut. Dessutom är inte verkningsgraden i förhållande till varvtal helt linjär. Som du givetvis vet..?

Men faktum kvarstår. Ju mindre skit som lyser ju mindre drar bilen. I ett av dina första inlägg skrev du: Citerar; "Att driva 10W belysning med generatorn belastar motorn extra med exakt 0%." Inlärningskurvan är rätt brant uppåtpekande förstår jag?

Att få reda på vad en viss sak på en bil gör för bränsleförbrukningen är inte så svårt att mäta egentligen.
Koppla en känslig mätare som mäter exakt hur mycket bensin som rinner genom en bensinslang till motorn, och kör bilen på en maskin en stund och kör sen samma stund med saken påslagen och jämför skillnaden.

Sen har ju Germax faktiskt rätt i att jag citerar: "Den energin det går att att driva något på 33W i 1h motsvarar samma energi som det finns i 0,0036l bensin. "
Och det kommer du inte undan hur mkt laddningsreläer eller hur sällan generatorn laddar eller ej. Den energin går åt oavsett vad du gör, på ett eller annat sätt så går den energin åt om du kör med en lampa 1h som drar 33w.

Om man måste vara ON så är svaret på frågan Nej.

Forummoderator
18 316 Inlägg
16 april 2013
#49
PoulZen skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Hehe. Du nappade på den! Som jag skrev hade jag flera sakfel, ja. Problemet är att generatorn i en modern bil (Inte en gammal sur Bmw) laddar när den behöver. Därför är det inte skrivet i sten vad en Generator defacto drar. Det går inte att räkna ut helt enkelt... Efter start laddar den som fan. Sedan planar det ut. Dessutom är inte verkningsgraden i förhållande till varvtal helt linjär. Som du givetvis vet..?

Men faktum kvarstår. Ju mindre skit som lyser ju mindre drar bilen. I ett av dina första inlägg skrev du: Citerar; "Att driva 10W belysning med generatorn belastar motorn extra med exakt 0%." Inlärningskurvan är rätt brant uppåtpekande förstår jag?

Att få reda på vad en viss sak på en bil gör för bränsleförbrukningen är inte så svårt att mäta egentligen.
Koppla en känslig mätare som mäter exakt hur mycket bensin som rinner genom en bensinslang till motorn, och kör bilen på en maskin en stund och kör sen samma stund med saken påslagen och jämför skillnaden.

Sen har ju Germax faktiskt rätt i att jag citerar: "Den energin det går att att driva något på 33W i 1h motsvarar samma energi som det finns i 0,0036l bensin. "
Och det kommer du inte undan hur mkt laddningsreläer eller hur sällan generatorn laddar eller ej. Den energin går åt oavsett vad du gör, på ett eller annat sätt så går den energin åt om du kör med en lampa 1h som drar 33w.

Om man måste vara ON så är svaret på frågan Nej.

Fan. Du har ju rätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
16 april 2013
#50
Brains skrev:
rcy skrev:
matteeee skrev:
Jag ska nog sätta in en brytare som släcker bakljusen på min Pajero, den är så dyr att tanka lol

Problemet är att det drar antagligen mer bränsle att frakta runt brytaren än vad du tjänar på att släcka lysena. smile

Äh, gör en ny lag som säger att för att få åka bil så måste man vara anorektiker och naken!

Och ny-skiten lol

/Mattias

3 125 Inlägg
16 april 2013
#51
Dieselsmurfen skrev:
PoulZen skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Hehe. Du nappade på den! Som jag skrev hade jag flera sakfel, ja. Problemet är att generatorn i en modern bil (Inte en gammal sur Bmw) laddar när den behöver. Därför är det inte skrivet i sten vad en Generator defacto drar. Det går inte att räkna ut helt enkelt... Efter start laddar den som fan. Sedan planar det ut. Dessutom är inte verkningsgraden i förhållande till varvtal helt linjär. Som du givetvis vet..?

Men faktum kvarstår. Ju mindre skit som lyser ju mindre drar bilen. I ett av dina första inlägg skrev du: Citerar; "Att driva 10W belysning med generatorn belastar motorn extra med exakt 0%." Inlärningskurvan är rätt brant uppåtpekande förstår jag?

Att få reda på vad en viss sak på en bil gör för bränsleförbrukningen är inte så svårt att mäta egentligen.
Koppla en känslig mätare som mäter exakt hur mycket bensin som rinner genom en bensinslang till motorn, och kör bilen på en maskin en stund och kör sen samma stund med saken påslagen och jämför skillnaden.

Sen har ju Germax faktiskt rätt i att jag citerar: "Den energin det går att att driva något på 33W i 1h motsvarar samma energi som det finns i 0,0036l bensin. "
Och det kommer du inte undan hur mkt laddningsreläer eller hur sällan generatorn laddar eller ej. Den energin går åt oavsett vad du gör, på ett eller annat sätt så går den energin åt om du kör med en lampa 1h som drar 33w.

Om man måste vara ON så är svaret på frågan Nej.

Fan. Du har ju rätt.

Rätt i sak men fel ändå.
En modern generator laddar mest när du vill bli av med rörelseenergi i bilen dvs sakta in eller stanna, sk bromsgenerering.


Forummoderator
18 316 Inlägg
16 april 2013
#52
viccoA skrev:
Rätt i sak men fel ändå.
En modern generator laddar mest när du vill bli av med rörelseenergi i bilen dvs sakta in eller stanna, sk bromsgenerering.

Det visste jag inte.
Nu skiter jag i detta och går ut till min MB-diesel som fungerar även om man spränger elsystemet åt helvete... :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 april 2013
#53
Om bakljusen är släckta för bränslebesparingens skull är det underligt att dimljusen fram tänds så fort man vrider ratten (detta måste förövrigt vara en av de fånigaste funktioner på nya bilar).

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Muttley
16 april 2013
#54
Slash skrev:
Om bakljusen är släckta för bränslebesparingens skull är det underligt att dimljusen fram tänds så fort man vrider ratten (detta måste förövrigt vara en av de fånigaste funktioner på nya bilar).

Den funktionen är för jävla bra nattetid.  Iallafall på min passat då jag ser om de ligger nån sten ivägen.  Dagtid lyser de inte såklart .

7 488 Inlägg
16 april 2013
#55
Slash skrev:
Om bakljusen är släckta för bränslebesparingens skull är det underligt att dimljusen fram tänds så fort man vrider ratten (detta måste förövrigt vara en av de fånigaste funktioner på nya bilar).

håller med,, men tror att bakljusen är släckta pga bromsljusen ska synas bättre i dagsljus wink


772 Inlägg
19 april 2013
#56
viccoA skrev:
Dieselsmurfen skrev:
PoulZen skrev:

Att få reda på vad en viss sak på en bil gör för bränsleförbrukningen är inte så svårt att mäta egentligen.
Koppla en känslig mätare som mäter exakt hur mycket bensin som rinner genom en bensinslang till motorn, och kör bilen på en maskin en stund och kör sen samma stund med saken påslagen och jämför skillnaden.

Sen har ju Germax faktiskt rätt i att jag citerar: "Den energin det går att att driva något på 33W i 1h motsvarar samma energi som det finns i 0,0036l bensin. "
Och det kommer du inte undan hur mkt laddningsreläer eller hur sällan generatorn laddar eller ej. Den energin går åt oavsett vad du gör, på ett eller annat sätt så går den energin åt om du kör med en lampa 1h som drar 33w.

Om man måste vara ON så är svaret på frågan Nej.

Fan. Du har ju rätt.

Rätt i sak men fel ändå.
En modern generator laddar mest när du vill bli av med rörelseenergi i bilen dvs sakta in eller stanna, sk bromsgenerering.

Ja, men rörelseenergi måste du ju få på något sätt. Och för att skapa rörelseenergi så måste du använda energi. Det går inte att skapa energi ur intet.

3 125 Inlägg
19 april 2013
#57
PoulZen skrev:
viccoA skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Fan. Du har ju rätt.

Rätt i sak men fel ändå.
En modern generator laddar mest när du vill bli av med rörelseenergi i bilen dvs sakta in eller stanna, sk bromsgenerering.

Ja, men rörelseenergi måste du ju få på något sätt. Och för att skapa rörelseenergi så måste du använda energi. Det går inte att skapa energi ur intet.

Nu förstår jag inte riktigt vart du komma. Givetvis kan man inte skapa energi ur tomma intet men om du hade läst mitt svar så förstår du att jag inte filosoferar kring det. Generatorn skapar elenergi när du vill sakta in istället för att bromsarna skapar värmeenergi. Min bil saktar in betydligt mer när jag "bromsar med generatorn" (dvs laddar enormt mycket) än när jag motorbromsar rejält (dvs kuggar ner två-tre växlar).
Senast redigerat av viccoA (19 april 2013)


Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2013
#58
En elbil gör av med ca 15kWh/100km i 100km/h. Bakbelysningen på säg 20watt behöver minst en input på generatorns verkningsgrad gånger motorns verkningsgrad. 20watt blir en input på säg 100watt i bensin.

100watt i timmen blir 0.1kWh en elbil använder som sagt 15kWh på en timme i 100km/h. 0,1/15=0,67% eller 0.67km

Det är faktiskt inte försummbart. :-)   Men på enbilen finns inte generatorn så där är det bara 20watt eller 100meter man tappar på 10mil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2013
#59
Well min egentliga fråga med, KAN någon lagen om lamporna? är det verkligen lagligt att åka utan bakljus tända?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

346 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
#60
torpis skrev:
Well min egentliga fråga med, KAN någon lagen om lamporna? är det verkligen lagligt att åka utan bakljus tända?

ja, jag ringde transportstryelsen, och det är lagligt att åka runt utan baklamporna på dagtid.

Belysning vid färd på väg
68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Senast redigerat av naak2803 (7 september 2013)


Sök