Growe skrev:
Slash skrev:
Om bakljusen är släckta för bränslebesparingens skull är det underligt att dimljusen fram tänds så fort man vrider ratten (detta måste förövrigt vara en av de fånigaste funktioner på nya bilar).
enda sättet man vet att skiten håller på att svänga eftersom blinkerslampan endå inte syns som på valfri vag bil.
även om lampor drar energi så är försumellsen så liten att det inte gör någon skillnad för oss användare.
många gånger man reagerar på framför allt nyare vag bilar att dom inte syns eftersom bakljusen är avstängda även när det börjar skymma eller vid dimma dagtid.
där ljuset anses tillräckligt för den korkade bilen. men iverkligeheten inte syns alls
faktist märkligt att det anses lagligt. för kör jag min bil utan bakljus får jag böter för min bil är gammal.
räknade lite på skillnaden mellan led och vanliga lampor på en vanlig bil och där blir skillnaden larvig. det räcker med att fläkten är på vriden ett hack högre så försvinner den sparade energien.
eller att man kör elbakrutan för länge
eller rövvärmen.
lika smart som att köpa en prius eller valfri ny toyota hybrid ny idag.. vadå laddhybrid nej vi laddar elmotorn med en helt ologisk BENSIN motor som man t.o.m kan få att gå på tongång med.
höll på med en väktarbil som var någon toyota och den där hoppade igång och gick helt ologiskt när vi flyttade runt den. dessutom ingen laddhybrid.
en bil från 2013 som inte går att ladda...och drar väl typ 0.5liter bensin milen med elmotorn?! inte så mycket bättre än min Arosa från 1998 som drar 0.8liter mer som bara är 15år gammal ;-)
Helu.
Självklart att LED sparar energi, det där extra hacket på fläkten eller bacongrillen hade ändå brukats oavsett vilken lampa som är monterad, sedan har du även minskade transporter vilket innnebär minskad miljöpåverkan, detta även vid tillverkningen av lamporna då LED har en längre livslängd än en traditionell glödtråd.
Då du nämner just Prius och jag har erfarenhet av dessa kan jag förklara lite angående det för dig ologiska med denna bil.
Det stämmer att man laddar batteriet med bränslemotorn när bilen körs i jämn hastighet, denna kraft som går åt till att ladda brukas senare vid lägre hastigheter eller vid fartökning då det laddade batteriet hjälper till att driva bilen vilket i sin tur ger en minskad bränsleåtgång, batteriet laddas även vid retardation.
Är batteriets laddnivå låg kan bränslemotorn slå igång även när bilen är stillastående, detta är styrt och inte något som sker helt sporadiskt, delvis för att ladda batteriet delvis för att uppnå arbetstemperatur på bränslemotorn då dessa är snålare när dom är varma samt för att få den värme man ställt in på klimatanläggningen.
Nej, en Prius drar inte 0.5 när den körs på elmotorn, då drar den inget bränsle alls för stunden, däremot får man räkna med att bilen förbrukar ngt mera bränsle vid laddning efteråt om man kör ned batteriet via EV-mode eller har bilen i "READY" läge som förbrukar ström då samtliga funktioner är i drift, precis som en bensinmotor förbrukar energi när den står på tomgång.
Är det inte något missvisande att jämföra en automatväxlad krocksäker bil med brukbart bagage (även om det inte är stort) 4460mm lång och 1745mm bred med en AROSA 3537mm lång och 1639mm bred bränsleförbrukningsmässigt? Yaris hybrid 3905mm lång 1695mm bred är väl något närmare trots att även den är större.
I EU-cykeln vill den
Prius du nämnde utan plugin förbrukar 0.4l/mil utsläppandes 92g/km med ett 445liter stort bagage, medans en
AROSA 1.4 från -98 0.62l/mil utsläppandes 148g/km med ett 131liter "stort" bagageutrymme.
Yaris hybrid: 0.37l/mil utsläppandes 85g/km med ett 286liter stort bagageutrymme.
Tror tryckfelsnissse var och stuvade om i ditt inlägg, en AROSA drar väl förhoppningsvis inte 0.8liter mer/mil än en Prius?
SEATs nuvarande minibil som tar vid efter AROSa Mii 3557mm lång och 1641mm bred med 251liter bagage vill med 60hk motor förbruka 0.41 96g/km så visst går det framåt.